Źródło informacji i jego wpływ na ocenę wiarygodności komunikatu.

master
dc.abstract.enThe main aim of the present paper is to examine the role of the message source in evaluation of articles and to check whether chosen Judgment of Memory Characteristics Questionnaire’s criteria may be used not only for assessment of testimony of witnesses, but also for articles found online. The Questionnaire is a part of the Reality Monitoring method and it was originally created by Marcia K. Johnson and Carol L. Raye. Hitherto the studies were not always coherent with assumptions of authors and this thesis repeats this conclude. Criteria: clarity, consistency, amount of details, context, whimsicality and extraordinarity confirmed this hypothesis, however emotions and consequences were rated contrariwise than expected. The assessment of source credibility was confirmed to be strongly corelated with the assessment of message credibility. Additionally, it was checked that the groups of students and tertiary educated persons rate the veracity of articles the most accurately. Therefore, further research was suggested.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca ma na celu zbadanie roli źródła w ocenie komunikatu, a także sprawdzenie czy wybrane kryteria z kwestionariusza Judgment of Memory Characteristics Questionnaire skonstruowanego do oceny zeznań świadków potwierdzą swoje założenia w kontekście oceny artykułów ze stron internetowych. Kwestionariusz ten jest częścią metody Reality Monitoring autorstwa Marcia K. Johnson i Carol L. Raye. Jak dotąd uzyskane wyniki nie zawsze były zgodne z hipotezami autorek i niniejsze badanie dołączyło do tego zbioru. Kryteria: przejrzystość, realizm, liczba szczegółów, osadzenie kontekstualne, dziwaczność i nadzwyczajność powtórzyły założenia badaczek. Jednakże zmienne nieemocjonalność i przypuszczalne konsekwencje były ocenione w odwrotny sposób niż zakłada wspomniana teoria. Potwierdzony został ścisły związek oceny wiarygodności źródła i oceny wiarygodności komunikatu, które wykazały bardzo silną korelacje. Najwyższą trafnością oceny komunikatu okazały się grupy badanych w trakcie studiów oraz posiadające wykształcenie wyższe. W związku z tym zasugerowano dalsze badania.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWojciechowski, Bartoszpl
dc.contributor.authorDybich, Elżbietapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWojciechowski, Bartoszpl
dc.contributor.reviewerMaciuszek, Józef - 130159 pl
dc.date.accessioned2021-10-19T21:33:57Z
dc.date.available2021-10-19T21:33:57Z
dc.date.submitted2021-10-18pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-147841-227137pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280963
dc.languagepolpl
dc.subject.ensource, veracity, Reality Monitoring, JMCQ, disinformationpl
dc.subject.plźródło, wiarygodność, Monitorowanie Rzeczywistości, JMCQ, dezinformacjapl
dc.titleŹródło informacji i jego wpływ na ocenę wiarygodności komunikatu.pl
dc.title.alternativeThe source of information and its influence on a veracity assessment of communicationpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main aim of the present paper is to examine the role of the message source in evaluation of articles and to check whether chosen Judgment of Memory Characteristics Questionnaire’s criteria may be used not only for assessment of testimony of witnesses, but also for articles found online. The Questionnaire is a part of the Reality Monitoring method and it was originally created by Marcia K. Johnson and Carol L. Raye. Hitherto the studies were not always coherent with assumptions of authors and this thesis repeats this conclude. Criteria: clarity, consistency, amount of details, context, whimsicality and extraordinarity confirmed this hypothesis, however emotions and consequences were rated contrariwise than expected. The assessment of source credibility was confirmed to be strongly corelated with the assessment of message credibility. Additionally, it was checked that the groups of students and tertiary educated persons rate the veracity of articles the most accurately. Therefore, further research was suggested.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca ma na celu zbadanie roli źródła w ocenie komunikatu, a także sprawdzenie czy wybrane kryteria z kwestionariusza Judgment of Memory Characteristics Questionnaire skonstruowanego do oceny zeznań świadków potwierdzą swoje założenia w kontekście oceny artykułów ze stron internetowych. Kwestionariusz ten jest częścią metody Reality Monitoring autorstwa Marcia K. Johnson i Carol L. Raye. Jak dotąd uzyskane wyniki nie zawsze były zgodne z hipotezami autorek i niniejsze badanie dołączyło do tego zbioru. Kryteria: przejrzystość, realizm, liczba szczegółów, osadzenie kontekstualne, dziwaczność i nadzwyczajność powtórzyły założenia badaczek. Jednakże zmienne nieemocjonalność i przypuszczalne konsekwencje były ocenione w odwrotny sposób niż zakłada wspomniana teoria. Potwierdzony został ścisły związek oceny wiarygodności źródła i oceny wiarygodności komunikatu, które wykazały bardzo silną korelacje. Najwyższą trafnością oceny komunikatu okazały się grupy badanych w trakcie studiów oraz posiadające wykształcenie wyższe. W związku z tym zasugerowano dalsze badania.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wojciechowski, Bartosz
dc.contributor.authorpl
Dybich, Elżbieta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowski, Bartosz
dc.contributor.reviewerpl
Maciuszek, Józef - 130159
dc.date.accessioned
2021-10-19T21:33:57Z
dc.date.available
2021-10-19T21:33:57Z
dc.date.submittedpl
2021-10-18
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-147841-227137
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280963
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
source, veracity, Reality Monitoring, JMCQ, disinformation
dc.subject.plpl
źródło, wiarygodność, Monitorowanie Rzeczywistości, JMCQ, dezinformacja
dc.titlepl
Źródło informacji i jego wpływ na ocenę wiarygodności komunikatu.
dc.title.alternativepl
The source of information and its influence on a veracity assessment of communication
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available