Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Źródło informacji i jego wpływ na ocenę wiarygodności komunikatu.
The source of information and its influence on a veracity assessment of communication
źródło, wiarygodność, Monitorowanie Rzeczywistości, JMCQ, dezinformacja
source, veracity, Reality Monitoring, JMCQ, disinformation
Niniejsza praca ma na celu zbadanie roli źródła w ocenie komunikatu, a także sprawdzenie czy wybrane kryteria z kwestionariusza Judgment of Memory Characteristics Questionnaire skonstruowanego do oceny zeznań świadków potwierdzą swoje założenia w kontekście oceny artykułów ze stron internetowych. Kwestionariusz ten jest częścią metody Reality Monitoring autorstwa Marcia K. Johnson i Carol L. Raye. Jak dotąd uzyskane wyniki nie zawsze były zgodne z hipotezami autorek i niniejsze badanie dołączyło do tego zbioru. Kryteria: przejrzystość, realizm, liczba szczegółów, osadzenie kontekstualne, dziwaczność i nadzwyczajność powtórzyły założenia badaczek. Jednakże zmienne nieemocjonalność i przypuszczalne konsekwencje były ocenione w odwrotny sposób niż zakłada wspomniana teoria. Potwierdzony został ścisły związek oceny wiarygodności źródła i oceny wiarygodności komunikatu, które wykazały bardzo silną korelacje. Najwyższą trafnością oceny komunikatu okazały się grupy badanych w trakcie studiów oraz posiadające wykształcenie wyższe. W związku z tym zasugerowano dalsze badania.
The main aim of the present paper is to examine the role of the message source in evaluation of articles and to check whether chosen Judgment of Memory Characteristics Questionnaire’s criteria may be used not only for assessment of testimony of witnesses, but also for articles found online. The Questionnaire is a part of the Reality Monitoring method and it was originally created by Marcia K. Johnson and Carol L. Raye. Hitherto the studies were not always coherent with assumptions of authors and this thesis repeats this conclude. Criteria: clarity, consistency, amount of details, context, whimsicality and extraordinarity confirmed this hypothesis, however emotions and consequences were rated contrariwise than expected. The assessment of source credibility was confirmed to be strongly corelated with the assessment of message credibility. Additionally, it was checked that the groups of students and tertiary educated persons rate the veracity of articles the most accurately. Therefore, further research was suggested.
dc.abstract.en | The main aim of the present paper is to examine the role of the message source in evaluation of articles and to check whether chosen Judgment of Memory Characteristics Questionnaire’s criteria may be used not only for assessment of testimony of witnesses, but also for articles found online. The Questionnaire is a part of the Reality Monitoring method and it was originally created by Marcia K. Johnson and Carol L. Raye. Hitherto the studies were not always coherent with assumptions of authors and this thesis repeats this conclude. Criteria: clarity, consistency, amount of details, context, whimsicality and extraordinarity confirmed this hypothesis, however emotions and consequences were rated contrariwise than expected. The assessment of source credibility was confirmed to be strongly corelated with the assessment of message credibility. Additionally, it was checked that the groups of students and tertiary educated persons rate the veracity of articles the most accurately. Therefore, further research was suggested. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma na celu zbadanie roli źródła w ocenie komunikatu, a także sprawdzenie czy wybrane kryteria z kwestionariusza Judgment of Memory Characteristics Questionnaire skonstruowanego do oceny zeznań świadków potwierdzą swoje założenia w kontekście oceny artykułów ze stron internetowych. Kwestionariusz ten jest częścią metody Reality Monitoring autorstwa Marcia K. Johnson i Carol L. Raye. Jak dotąd uzyskane wyniki nie zawsze były zgodne z hipotezami autorek i niniejsze badanie dołączyło do tego zbioru. Kryteria: przejrzystość, realizm, liczba szczegółów, osadzenie kontekstualne, dziwaczność i nadzwyczajność powtórzyły założenia badaczek. Jednakże zmienne nieemocjonalność i przypuszczalne konsekwencje były ocenione w odwrotny sposób niż zakłada wspomniana teoria. Potwierdzony został ścisły związek oceny wiarygodności źródła i oceny wiarygodności komunikatu, które wykazały bardzo silną korelacje. Najwyższą trafnością oceny komunikatu okazały się grupy badanych w trakcie studiów oraz posiadające wykształcenie wyższe. W związku z tym zasugerowano dalsze badania. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wojciechowski, Bartosz | pl |
dc.contributor.author | Dybich, Elżbieta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Bartosz | pl |
dc.contributor.reviewer | Maciuszek, Józef - 130159 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-19T21:33:57Z | |
dc.date.available | 2021-10-19T21:33:57Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-147841-227137 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280963 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | source, veracity, Reality Monitoring, JMCQ, disinformation | pl |
dc.subject.pl | źródło, wiarygodność, Monitorowanie Rzeczywistości, JMCQ, dezinformacja | pl |
dc.title | Źródło informacji i jego wpływ na ocenę wiarygodności komunikatu. | pl |
dc.title.alternative | The source of information and its influence on a veracity assessment of communication | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |