Humoreski (wybór) Leo Belmonta. Edycja krytyczna

master
dc.abstract.enThe issues raised in the three chapters of this work are a discussion of Leo Belmont's humorous texts contained in this edition from a historical and literary perspective, a biographical and poetic perspective. The presentation of concepts related to comedy, humoresque in terms of genres and a look at the writer's creative silhouette allowed him to attempt a detailed analysis and interpretation of the works. The conclusions of the study indicate that these short prose forms published by Belmont in addition to his own magazine are not based solely on one model. Instead, they are an excellent example of the fluidity characterizing this species not only on the formal level, but also issues. The use of various narrative strategies and plot patterns, as well as both simple and satirical comedy, are the main arguments confirming this statement. At the same time, it is worth emphasizing that the types of the abovementioned means used in the works put Belmont's texts in the currents of the humorous work of Young Poland. In addition, given the commercial nature of the magazine "Wolne Słowo" and the author's interest in sensational themes, one can also find in them the features of popular literature, which later dominated the writer's oeuvre.pl
dc.abstract.plZagadnienia podjęte w trzech rozdziałach niniejszej pracy stanowią omówienie humoresek Leo Belmonta zawartych w tej edycji z perspektywy historycznoliterackiej, biograficznej oraz poetyki tekstu. Przedstawienie pojęć związanych z komizmem, humoreską w ujęciu gatunkowym oraz przyjrzenie się sylwetce twórczej pisarza pozwoliły na podjęcie próby szczegółowej analizy i interpretacji utworów. Płynące z badania wnioski wskazują, że te krótkie formy prozatorskie publikowane przez Belmonta w dodatku do własnego czasopisma nie opierają się wyłącznie na jednym modelu. Stanowią natomiast doskonały przykład płynności cechującej ten gatunek nie tylko na płaszczyźnie formalnej, ale i problematyki. Korzystanie z różnych strategii narracyjnych i schematów fabularnych, a także zarówno z komizmu prostego, jak i satyrycznego są głównymi argumentami potwierdzającymi tę konstatację. Jednocześnie warto podkreślić, że zastosowane w utworach rodzaje wspomnianych środków wpisują teksty Belmonta w nurty obecne w twórczości humorystycznej Młodej Polski. Ponadto, mając na uwadze komercyjny charakter czasopisma „Wolne Słowo” oraz zainteresowanie autora tematyką sensacyjną, można również z powodzeniem odnaleźć w nich znamiona literatury popularnej, która w późniejszym okresie twórczości pisarza zdominowała jego dorobek.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSkorupa, Ewa - 131905 pl
dc.contributor.authorKowalska, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPekaniec, Annapl
dc.contributor.reviewerSkorupa, Ewa - 131905 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T06:44:18Z
dc.date.available2020-07-28T06:44:18Z
dc.date.submitted2020-06-26pl
dc.fieldofstudyedytorstwopl
dc.identifier.apddiploma-141588-225824pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241248
dc.languagepolpl
dc.subject.enLeo Belmont, humoresque, satire, Young Poland, humor, popular literaturepl
dc.subject.plLeo Belmont, humoreska, satyra, Młoda Polska, komizm, literatura popularnapl
dc.titleHumoreski (wybór) Leo Belmonta. Edycja krytycznapl
dc.title.alternativeHumoresques (selection) by Leo Belmont. Critical Editionpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The issues raised in the three chapters of this work are a discussion of Leo Belmont's humorous texts contained in this edition from a historical and literary perspective, a biographical and poetic perspective. The presentation of concepts related to comedy, humoresque in terms of genres and a look at the writer's creative silhouette allowed him to attempt a detailed analysis and interpretation of the works. The conclusions of the study indicate that these short prose forms published by Belmont in addition to his own magazine are not based solely on one model. Instead, they are an excellent example of the fluidity characterizing this species not only on the formal level, but also issues. The use of various narrative strategies and plot patterns, as well as both simple and satirical comedy, are the main arguments confirming this statement. At the same time, it is worth emphasizing that the types of the abovementioned means used in the works put Belmont's texts in the currents of the humorous work of Young Poland. In addition, given the commercial nature of the magazine "Wolne Słowo" and the author's interest in sensational themes, one can also find in them the features of popular literature, which later dominated the writer's oeuvre.
dc.abstract.plpl
Zagadnienia podjęte w trzech rozdziałach niniejszej pracy stanowią omówienie humoresek Leo Belmonta zawartych w tej edycji z perspektywy historycznoliterackiej, biograficznej oraz poetyki tekstu. Przedstawienie pojęć związanych z komizmem, humoreską w ujęciu gatunkowym oraz przyjrzenie się sylwetce twórczej pisarza pozwoliły na podjęcie próby szczegółowej analizy i interpretacji utworów. Płynące z badania wnioski wskazują, że te krótkie formy prozatorskie publikowane przez Belmonta w dodatku do własnego czasopisma nie opierają się wyłącznie na jednym modelu. Stanowią natomiast doskonały przykład płynności cechującej ten gatunek nie tylko na płaszczyźnie formalnej, ale i problematyki. Korzystanie z różnych strategii narracyjnych i schematów fabularnych, a także zarówno z komizmu prostego, jak i satyrycznego są głównymi argumentami potwierdzającymi tę konstatację. Jednocześnie warto podkreślić, że zastosowane w utworach rodzaje wspomnianych środków wpisują teksty Belmonta w nurty obecne w twórczości humorystycznej Młodej Polski. Ponadto, mając na uwadze komercyjny charakter czasopisma „Wolne Słowo” oraz zainteresowanie autora tematyką sensacyjną, można również z powodzeniem odnaleźć w nich znamiona literatury popularnej, która w późniejszym okresie twórczości pisarza zdominowała jego dorobek.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Skorupa, Ewa - 131905
dc.contributor.authorpl
Kowalska, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Pekaniec, Anna
dc.contributor.reviewerpl
Skorupa, Ewa - 131905
dc.date.accessioned
2020-07-28T06:44:18Z
dc.date.available
2020-07-28T06:44:18Z
dc.date.submittedpl
2020-06-26
dc.fieldofstudypl
edytorstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-141588-225824
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/241248
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Leo Belmont, humoresque, satire, Young Poland, humor, popular literature
dc.subject.plpl
Leo Belmont, humoreska, satyra, Młoda Polska, komizm, literatura popularna
dc.titlepl
Humoreski (wybór) Leo Belmonta. Edycja krytyczna
dc.title.alternativepl
Humoresques (selection) by Leo Belmont. Critical Edition
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available