Włoskie wakacje, kadry filmowe a wyobraźnia turystyczna

licenciate
dc.abstract.enItaly as a travel destination has been attracting tourists from all over the world for years. This is mostly due to film productions, all or part of whose plot is located in Italy. The very beginnings of interest in Italy can be traced back to the era of Grand Tour travel. During their holidays along the film routes, tourists exhibit performative behaviour, resulting in photographs inspired by the frames of specific productions. The tourist imagination influences the way travel is experienced. The aim of this study was to analyse the accessibility of tours along the routes of selected films and travel blog posts. A semiotic and comparative analysis of film frames with photos available on Instagram and blogs was carried out in terms of how the tourist imagination works. The research carried out highlighted the behaviour of travellers going to Italy by determining the impact of film productions on their experiences during their holidays.pl
dc.abstract.plWłochy jako destynacja podróżnicza od lat przyciągają turystów z całego świata. W dużym stopniu zawdzięczają to produkcjom filmowym, których cała fabuła lub jej część zlokalizowana jest w Italii. Samych początków zainteresowania Italią można doszukiwać się w erze podróży Grand Tour. Turyści podczas wakacji szlakami filmów prezentują zachowania performatywne, których owocem są fotografie inspirowane kadrami konkretnych produkcji. Wyobraźnia turystyczna wpływa na sposób doświadczania podróży. Celem pracy było przeanalizowanie dostępności wycieczek szlakami wybranych filmów oraz postów na blogach podróżniczych. Dokonano analizy semiotyczno-porównawczej kadrów filmowych ze zdjęciami dostępnymi na Instagramie oraz blogach, pod kątem działania wyobraźni turystycznej. Przeprowadzone badania pozwoliły zwrócić uwagę na zachowania podróżnych wyjeżdżających do Włoch określając wpływ produkcji filmowych na ich doświadczenia podczas wakacji.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorDuda, Anna - 183256 pl
dc.contributor.authorŁaś, Martyna - USOS301625 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerDuda, Anna - 183256 pl
dc.contributor.reviewerBanaszkiewicz, Magdalena - 159821 pl
dc.date.accessioned2024-09-13T09:32:07Z
dc.date.available2024-09-13T09:32:07Z
dc.date.submitted2024-09-12pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo międzynarodowepl
dc.identifier.apddiploma-178179-301625pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/442569
dc.languagepolpl
dc.subject.entourism, film tourism, tourist imagination, tourist experience, Italy, film frames, The Godfather, Call me by your name, Under the Tuscan Sunpl
dc.subject.plturystyka, turystyka filmowa, wyobraźnia turystyczna, doświadczenie turystyczne, Włochy, kadry filmowe, Ojciec chrzestny, Tamte dni, tamte noce, Pod słońcem Toskaniipl
dc.titleWłoskie wakacje, kadry filmowe a wyobraźnia turystycznapl
dc.title.alternativeItalian holidays, film frames and the tourist imaginationpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Italy as a travel destination has been attracting tourists from all over the world for years. This is mostly due to film productions, all or part of whose plot is located in Italy. The very beginnings of interest in Italy can be traced back to the era of Grand Tour travel. During their holidays along the film routes, tourists exhibit performative behaviour, resulting in photographs inspired by the frames of specific productions. The tourist imagination influences the way travel is experienced. The aim of this study was to analyse the accessibility of tours along the routes of selected films and travel blog posts. A semiotic and comparative analysis of film frames with photos available on Instagram and blogs was carried out in terms of how the tourist imagination works. The research carried out highlighted the behaviour of travellers going to Italy by determining the impact of film productions on their experiences during their holidays.
dc.abstract.plpl
Włochy jako destynacja podróżnicza od lat przyciągają turystów z całego świata. W dużym stopniu zawdzięczają to produkcjom filmowym, których cała fabuła lub jej część zlokalizowana jest w Italii. Samych początków zainteresowania Italią można doszukiwać się w erze podróży Grand Tour. Turyści podczas wakacji szlakami filmów prezentują zachowania performatywne, których owocem są fotografie inspirowane kadrami konkretnych produkcji. Wyobraźnia turystyczna wpływa na sposób doświadczania podróży. Celem pracy było przeanalizowanie dostępności wycieczek szlakami wybranych filmów oraz postów na blogach podróżniczych. Dokonano analizy semiotyczno-porównawczej kadrów filmowych ze zdjęciami dostępnymi na Instagramie oraz blogach, pod kątem działania wyobraźni turystycznej. Przeprowadzone badania pozwoliły zwrócić uwagę na zachowania podróżnych wyjeżdżających do Włoch określając wpływ produkcji filmowych na ich doświadczenia podczas wakacji.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Duda, Anna - 183256
dc.contributor.authorpl
Łaś, Martyna - USOS301625
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Duda, Anna - 183256
dc.contributor.reviewerpl
Banaszkiewicz, Magdalena - 159821
dc.date.accessioned
2024-09-13T09:32:07Z
dc.date.available
2024-09-13T09:32:07Z
dc.date.submittedpl
2024-09-12
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo międzynarodowe
dc.identifier.apdpl
diploma-178179-301625
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/442569
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
tourism, film tourism, tourist imagination, tourist experience, Italy, film frames, The Godfather, Call me by your name, Under the Tuscan Sun
dc.subject.plpl
turystyka, turystyka filmowa, wyobraźnia turystyczna, doświadczenie turystyczne, Włochy, kadry filmowe, Ojciec chrzestny, Tamte dni, tamte noce, Pod słońcem Toskanii
dc.titlepl
Włoskie wakacje, kadry filmowe a wyobraźnia turystyczna
dc.title.alternativepl
Italian holidays, film frames and the tourist imagination
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Krakow
3
Olsztyn
2
Wroclaw
2
Chełm
1
Torun
1
Trzebunia
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available