Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pamięć obrazu w nauczaniu słownictwa języka obcego : wpływ uczenia się na podstawie linearnego i nielinearnego zapisu leksyki na proces zapamiętywania i retencji słownictwa
Image memory in foreign language vocabulary teaching : the impact of learning based on linear and non-linear notation of lexis on the process of remembering and retaining vocabulary
mapy myśli
retencja słownictwa
nauczanie języka obcego
pamięć
mind maps
vocabulary retention
foreign language teaching
memory
Bibliogr. s. 46-47
Nie jest możliwe uczenie się języka bez uczenia się słownictwa. Leksyka stanowi komponent każdego języka, zarówno ojczystego, jak i obcego. Uczniowie zdają sobie sprawę z potrzeby jej uczenia się, a nauczyciel z wagi nauczania. Wraz z rozwojem technologii nie tylko zmienił się dostęp do wyspecjalizowanych słowników, podręczników czy materiałów do nauki słownictwa, lecz także zmieniają się sposoby nauki. Pojawia się jednak pytanie, czy zmiana metody nauki słownictwa, a nawet samego sposobu zapisu leksyki, ma wpływ na zapamiętywanie i retencję słownictwa (vocabulary retention)? Autorka wychodzi z założenia, że kreatywny charakter notatek nielinearnych angażuje większą ilość obszarów mózgu w trakcie nauki, ponieważ łączy w sobie cechy lewej i prawej półkuli jednocześnie. Im więcej obszarów mózgu zaangażowanych jest w proces zapamiętywania, tym większa szansa na przeniesienie wyuczonego materiały do pamięci długotrwałej. Teza stawiana w artykule zakłada lepsze zapamiętywanie słownictwa uczonego się z materiałów zapisanych w formie nielinearnej, względem takiego samego zakresu leksyki zapisanego w sposób linearny. Powyższe założenia dały podwaliny dwóm podstawowym hipotezom sprawdzanym podczas badania. Hipoteza pierwsza zakłada, że rodzaj metody zapisu słownictwa istotnie różnicuje ilość zapamiętanych słówek bezpośrednio po nauce. Druga hipoteza zakłada, że istnieje różnica w ilości retencji słów po okresie dwóch tygodni od momentu zapamiętywania. W trakcie badania empirycznego użyto metody ilościowej, testu oraz ankiety. Badaniu została poddana grupa 30 studentów, którzy dostali do wyuczenia się listę 32 słów i wyrażeń w języku obcym. Połowa leksyki była przedstawiona w formie listy słów (zapis linearny), druga połowa była zapisana na mapie leksykalnej (zapis nielinearny). Badani zostali poddani dwóm testom, pierwszy pomiar miał miejsce bezpośrednio po nauce, drugi pomiar po okresie dwóch tygodni. Choć na etapie post-testu po bezpośrednim uczeniu się słownictwa testy nie wykazały przewagi żadnego ze sposobów zapisu dla późniejszych etapów kształcenia, to już drugi pomiar (po dwóch tygodniach bez powtórki) wskazuje na znaczną przewagę retencji słownictwa wyuczonego z mapy leksykalnej. Wyniki badania mogą wskazywać na większe korzyści płynące z uczenia się słownictwa korzystając z nielinearnego zapisu względem notatek z linearnej "listy słów".
It is impossible to learn any language without learning vocabulary. Lexis is a component of every language as well as native as foreign. Students are aware of a need to learn it and teachers are aware that they have to teach it. Nowadays, with increasing technology development, we not only have access to specialized dictionaries, textbooks or vocabulary handouts, but also the way we learn is changing. The question arises whether the change in learning vocabulary strategy, or even only the way we note a vocabulary, have an impact on remembering and vocabulary retention? The author assumes that the creative nature of non-linear notes involves more brain areas during learning because it combines the features of the left and right hemispheres simultaneously. The more areas of the brain involved in the memorization process, the greater the chance of transferring learned material to long-term memory. The central thesis of this paper is that there is better retention of the vocabulary learned from materials written in a non-linear form rather than from a linear form. The above assumptions laid the foundations for two basic hypotheses tested during the study. The first hypothesis assumes that the type of method used to introduce new vocabulary significantly differentiates the number of words remembered immediately after learning. The second hypothesis is that there is a difference in the number of words retention after a period of two weeks from the moment of remembering. During the empirical study, a quantitative method, test and survey were used. Data was collected out of 30 students who had to learn a list of 32 words and phrases from a foreign language. Half of the vocabulary was provided in the form of a list of words (linear notation); the other half was written on the vocabulary map (non-linear notation). Students were subjected to two tests. The first post-test took place immediately after learning. The second test was conducted after two weeks. Although the first measurement (immediate post-test after learning) did not show any advantage of any of the methods, the second measurement (two weeks after the first test without any repetition) indicates a significant advantage of the retention of vocabulary learned from a vocabulary map. The study results may indicate more significant benefits of learning vocabulary by using a non-linear notation method (vocabulary maps) over notes from a linear "list of words".
dc.abstract.en | It is impossible to learn any language without learning vocabulary. Lexis is a component of every language as well as native as foreign. Students are aware of a need to learn it and teachers are aware that they have to teach it. Nowadays, with increasing technology development, we not only have access to specialized dictionaries, textbooks or vocabulary handouts, but also the way we learn is changing. The question arises whether the change in learning vocabulary strategy, or even only the way we note a vocabulary, have an impact on remembering and vocabulary retention? The author assumes that the creative nature of non-linear notes involves more brain areas during learning because it combines the features of the left and right hemispheres simultaneously. The more areas of the brain involved in the memorization process, the greater the chance of transferring learned material to long-term memory. The central thesis of this paper is that there is better retention of the vocabulary learned from materials written in a non-linear form rather than from a linear form. The above assumptions laid the foundations for two basic hypotheses tested during the study. The first hypothesis assumes that the type of method used to introduce new vocabulary significantly differentiates the number of words remembered immediately after learning. The second hypothesis is that there is a difference in the number of words retention after a period of two weeks from the moment of remembering. During the empirical study, a quantitative method, test and survey were used. Data was collected out of 30 students who had to learn a list of 32 words and phrases from a foreign language. Half of the vocabulary was provided in the form of a list of words (linear notation); the other half was written on the vocabulary map (non-linear notation). Students were subjected to two tests. The first post-test took place immediately after learning. The second test was conducted after two weeks. Although the first measurement (immediate post-test after learning) did not show any advantage of any of the methods, the second measurement (two weeks after the first test without any repetition) indicates a significant advantage of the retention of vocabulary learned from a vocabulary map. The study results may indicate more significant benefits of learning vocabulary by using a non-linear notation method (vocabulary maps) over notes from a linear "list of words". | pl |
dc.abstract.pl | Nie jest możliwe uczenie się języka bez uczenia się słownictwa. Leksyka stanowi komponent każdego języka, zarówno ojczystego, jak i obcego. Uczniowie zdają sobie sprawę z potrzeby jej uczenia się, a nauczyciel z wagi nauczania. Wraz z rozwojem technologii nie tylko zmienił się dostęp do wyspecjalizowanych słowników, podręczników czy materiałów do nauki słownictwa, lecz także zmieniają się sposoby nauki. Pojawia się jednak pytanie, czy zmiana metody nauki słownictwa, a nawet samego sposobu zapisu leksyki, ma wpływ na zapamiętywanie i retencję słownictwa (vocabulary retention)? Autorka wychodzi z założenia, że kreatywny charakter notatek nielinearnych angażuje większą ilość obszarów mózgu w trakcie nauki, ponieważ łączy w sobie cechy lewej i prawej półkuli jednocześnie. Im więcej obszarów mózgu zaangażowanych jest w proces zapamiętywania, tym większa szansa na przeniesienie wyuczonego materiały do pamięci długotrwałej. Teza stawiana w artykule zakłada lepsze zapamiętywanie słownictwa uczonego się z materiałów zapisanych w formie nielinearnej, względem takiego samego zakresu leksyki zapisanego w sposób linearny. Powyższe założenia dały podwaliny dwóm podstawowym hipotezom sprawdzanym podczas badania. Hipoteza pierwsza zakłada, że rodzaj metody zapisu słownictwa istotnie różnicuje ilość zapamiętanych słówek bezpośrednio po nauce. Druga hipoteza zakłada, że istnieje różnica w ilości retencji słów po okresie dwóch tygodni od momentu zapamiętywania. W trakcie badania empirycznego użyto metody ilościowej, testu oraz ankiety. Badaniu została poddana grupa 30 studentów, którzy dostali do wyuczenia się listę 32 słów i wyrażeń w języku obcym. Połowa leksyki była przedstawiona w formie listy słów (zapis linearny), druga połowa była zapisana na mapie leksykalnej (zapis nielinearny). Badani zostali poddani dwóm testom, pierwszy pomiar miał miejsce bezpośrednio po nauce, drugi pomiar po okresie dwóch tygodni. Choć na etapie post-testu po bezpośrednim uczeniu się słownictwa testy nie wykazały przewagi żadnego ze sposobów zapisu dla późniejszych etapów kształcenia, to już drugi pomiar (po dwóch tygodniach bez powtórki) wskazuje na znaczną przewagę retencji słownictwa wyuczonego z mapy leksykalnej. Wyniki badania mogą wskazywać na większe korzyści płynące z uczenia się słownictwa korzystając z nielinearnego zapisu względem notatek z linearnej "listy słów". | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.contributor.author | Illukiewicz, Eliza - 167331 | pl |
dc.contributor.editor | Ścibior, Agnieszka - 216337 | pl |
dc.date.accession | 2021-06-08 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-06-10T11:11:13Z | |
dc.date.available | 2021-06-10T11:11:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 46-47 | pl |
dc.description.physical | 35-49 | pl |
dc.description.publication | 0,77 | pl |
dc.description.series | Monografia Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego | |
dc.description.seriesnumber | 1 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.bookweblink | https://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorantów-uj/n,231,pamiec-obraz-projekcja | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7720-475-7 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/272303 | |
dc.identifier.weblink | https://academic-journals.eu/pl/wydawcy/monografie-towarzystwa-doktorantów-uj/n,231,pamiec-obraz-projekcja | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pubinfo | Kraków : Wydawnictwo Petrus | pl |
dc.publisher.ministerial | Wydawnictwo Petrus | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode | * |
dc.share.type | inne | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 15; liczba stron 255; liczba arkuszy wydawniczych 14; | pl |
dc.subject.en | mind maps | pl |
dc.subject.en | vocabulary retention | pl |
dc.subject.en | foreign language teaching | pl |
dc.subject.en | memory | pl |
dc.subject.pl | mapy myśli | pl |
dc.subject.pl | retencja słownictwa | pl |
dc.subject.pl | nauczanie języka obcego | pl |
dc.subject.pl | pamięć | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Pamięć obrazu w nauczaniu słownictwa języka obcego : wpływ uczenia się na podstawie linearnego i nielinearnego zapisu leksyki na proces zapamiętywania i retencji słownictwa | pl |
dc.title.alternative | Image memory in foreign language vocabulary teaching : the impact of learning based on linear and non-linear notation of lexis on the process of remembering and retaining vocabulary | pl |
dc.title.container | Pamięć, obraz, projekcja | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
112
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access