Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola tańca regionalnego w edukacji na przykładzie tańca Górali Podhalańskich
The role of folk dance in education on the example of Tatra highlanders’ dance.
taniec, folklor, edukacja taneczna, taniec regionalny, zespół folklorystyczny, górale podhalańscy
dance, folklore, dance education, folk dance, folk band, Tatra highlanders
Niniejsza praca dotyczy ukazania edukacyjnych aspektów tańca ludowego na przykładzie tańca górali podhalańskich. Od lat znane jest ogromne zamiłowanie ludzi do tańca, który wstępował we wszystkich aspektach życia społeczności. Pomimo współczesnej różnorodności stylów tanecznych, taniec ludowy posiada wyjątkową wartość. Stanowi on bowiem ważny element niematerialnego dziedzictwa, a także posiada istotne znaczenie wychowawcze. W pierwszym rozdziale została przybliżona antropologia tańca oraz jego funkcjonowanie na przestrzeni wieków. Istotną częścią tego rozdziału jest próba zdefiniowanie zjawiska tańca. W drugim rozdziale został nakreślony zarys historii tańca w wychowaniu oraz jego pozycja w edukacji artystycznej. Trzeci rozdział dotyczy tańca ludowego ze szczególnym naciskiem na jego funkcjonowanie w środowisku oraz znaczenie wychowawcze. Ponadto, opisany został taniec górali podhalańskich oraz rola zespołów folklorystycznych w upowszechnianiu tradycji tanecznych. W końcowej części pracy opisana została metodologia badań własnych, ich analiza i interpretacja.
The main aim of my thesis is to provide information about educational aspects of folk dance. It is presented on the basis of the dance of Tatra highlanders. Dance has been accompanying humans since the beginning of the world. It fulfills an important role in children’s development and upbringing. The first chapter provides a general overview on the history of dance and its function in community lives over the centuries. The main aim of the second chapter is to show the context of dance education. In the third chapter, it is outlined the significance of learning folk dance, first of all in terms of the influence on personality and people’s behaviour. Moreover, dance of Tatra highlanders is described in this part. It is paid special attention to the role of folk bands in the propagation and preservation of folk culture. The final part of my thesis is a description of my own research in terms of folk dance and its role. Despite the variety of dance styles, folk dance is of great value, because it is an essential part of our national heritage.
dc.abstract.en | The main aim of my thesis is to provide information about educational aspects of folk dance. It is presented on the basis of the dance of Tatra highlanders. Dance has been accompanying humans since the beginning of the world. It fulfills an important role in children’s development and upbringing. The first chapter provides a general overview on the history of dance and its function in community lives over the centuries. The main aim of the second chapter is to show the context of dance education. In the third chapter, it is outlined the significance of learning folk dance, first of all in terms of the influence on personality and people’s behaviour. Moreover, dance of Tatra highlanders is described in this part. It is paid special attention to the role of folk bands in the propagation and preservation of folk culture. The final part of my thesis is a description of my own research in terms of folk dance and its role. Despite the variety of dance styles, folk dance is of great value, because it is an essential part of our national heritage. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca dotyczy ukazania edukacyjnych aspektów tańca ludowego na przykładzie tańca górali podhalańskich. Od lat znane jest ogromne zamiłowanie ludzi do tańca, który wstępował we wszystkich aspektach życia społeczności. Pomimo współczesnej różnorodności stylów tanecznych, taniec ludowy posiada wyjątkową wartość. Stanowi on bowiem ważny element niematerialnego dziedzictwa, a także posiada istotne znaczenie wychowawcze. W pierwszym rozdziale została przybliżona antropologia tańca oraz jego funkcjonowanie na przestrzeni wieków. Istotną częścią tego rozdziału jest próba zdefiniowanie zjawiska tańca. W drugim rozdziale został nakreślony zarys historii tańca w wychowaniu oraz jego pozycja w edukacji artystycznej. Trzeci rozdział dotyczy tańca ludowego ze szczególnym naciskiem na jego funkcjonowanie w środowisku oraz znaczenie wychowawcze. Ponadto, opisany został taniec górali podhalańskich oraz rola zespołów folklorystycznych w upowszechnianiu tradycji tanecznych. W końcowej części pracy opisana została metodologia badań własnych, ich analiza i interpretacja. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Torowska, Joanna - 132409 | pl |
dc.contributor.author | Remiasz, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Torowska, Joanna - 132409 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pauluk, Dorota - 131301 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T06:56:39Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T06:56:39Z | |
dc.date.submitted | 2017-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | animacja społeczno-kulturowa | pl |
dc.identifier.apd | diploma-114525-219520 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219890 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | dance, folklore, dance education, folk dance, folk band, Tatra highlanders | pl |
dc.subject.pl | taniec, folklor, edukacja taneczna, taniec regionalny, zespół folklorystyczny, górale podhalańscy | pl |
dc.title | Rola tańca regionalnego w edukacji na przykładzie tańca Górali Podhalańskich | pl |
dc.title.alternative | The role of folk dance in education on the example of Tatra highlanders’ dance. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |