Ero-guro nansensu i jego wpływ na japońską kinematografię.

licenciate
dc.abstract.enEro-guro nansensu is a phenomenon, which is typical only for Japanese art, sociology and literature. Despite that it has its roots in Western crime and horror literature and Freudian psychoanalysis. Term ero-guro nansensu describes the age of Japanese modernism of Taishō and early Shōwa periods and crime and suspense novels by Yumeno Kyūsaku and Edogawa Ranpo, which peaked their incredible popularity those times. This work studies the phenomenon and its impact on Japnese cinematography, starting from movies based directly on ero-guro novels and going through those which are not directly connected to Edogawa and Yumeno works. The thesis begins in an attempt of searching the roots of Japanese fascination for anything which is obscure, mysterious, unknown and perverted. This fascination, judging from ukiyo-e prints appeared in Japanese culture long before Taishō period. After that the work focuses on characteristics of Japanese modernism and Edogawa and Yumeno novels. Basing on those characteristics there is a more specific definition of ero-guro nansensu formed. Further part of works evolve around some exact examples of Japanese movies which have more or less strong connection with modernist phenomenon. Purpose of this thesis is to evaluate how strong is this relation and if themes and motives from Edogawa and Yumeno novels are still present in contemporary Japanese culture, in this case - cinema. The topic was studied using academic publications, film reviews, interviews with directors and films themselves. The work ends with setting out an impact, which ero-guro nansensu has on Japanese cinematography and evaluation if described movies are “obscure” or belongs to “mainstream”.pl
dc.abstract.plEro-guro nansensu (エログロナンセンス) to zjawisko w sztuce, literaturze i kinie charakterystyczne tylko dla Japonii, mające jednak swoje źródło w zapożyczaniu z zachodniej literatury kryminalnej, literatury grozy oraz psychiatrii – ze szczególnym naciskiem na freudowską psychoanalizę. Pojęcie ero-guro nansensu odnosiło się do epoki japońskiego modernizmu przypadającej na erę Taishō oraz wczesne Shōwa z całą jej charakterystyką oraz do pochodzącej z owych czasów literatury kryminalnej, przede wszystkim autorstwa Edogawy Ranpo oraz Yumeno Kyūsaku Niniejsza praca bada wpływ tego fenomenu na kinematografię japońską, począwszy od adaptacji filmów, poprzez wyszukanie cech charakterystycznych dla ero-guro nansensu w obrazach nie powiązanych bezpośrednio z modernistyczną literaturą japońską. Praca rozpoczyna się poszukiwaniem źródeł japońskiej fascynacji tym co obskurne, tajemnicze, nienzane i perwersyjne, która co stwierdzam na przykładach drzeworytów ukiyo-e była obecna w japońskiej kulturze na długo przed okresem Taishō. Potem przywołana zostaje charakterystyka japońskiego modernizmu oraz literatura Yumeno i Edogawy, aby na podstawie zebranych wcześniej informacji wyszczególnić cechy charakterystyczne ero-guro nansensu. W kolejnej części pracy znajduje się opracowanie adaptacji literatury Edogawy i Yumeno, a w omawianych filmach wyszczególnione cechy, które będą obecne w innych filmach. Bazując na odnalezionych w rozdziale pierwszym cechach ero-guro nansensu oraz na charakterystyce adaptacji prozy twórców nurtu, dalsza część poświęcona zostaje wyszukaniu i określeniu wpływu tegoż na inne obrazy kinematografii japońskiej. Wykorzystywane są tutaj publikacje naukowe, recenzje, wywiady z twórcami oraz odniesienia do samej treści filmów wraz z pochodzącymi z nich kadrami.Praca kończy się określeniem wpływu ero-guro nansensu na japońską kinematografię, co jest jej tematem oraz określeniem "obskurności"i lub przynależności do "głównego nurtu", omawianych filmów.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKamińska, Ewa - 128610 pl
dc.contributor.authorMłynarczykowska, Olgapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerDybała, Pawełpl
dc.contributor.reviewerKamińska, Ewa - 128610 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T01:18:24Z
dc.date.available2020-07-27T01:18:24Z
dc.date.submitted2016-09-07pl
dc.fieldofstudystudia dalekowschodniepl
dc.identifier.apddiploma-108606-113862pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214751
dc.languagepolpl
dc.subject.enero-guro nansenu, Edogawa Ranpo, Yumeno Kyūsaku, Taishō, Shōwa, literature, film, cinematography, movies, erotism, grotesque, nonsens, avantgarde, japanese new wave, nūberu bāgu, Nagisa Ōshima, Miike Takashi, Sono Shion, art, ukiyo-e, shunga, woodblocks, crime novelspl
dc.subject.plero-guro nansenu, Edogawa Ranpo, Yumeno Kyūsaku, Taishō, Shōwa, literatura, film, kinematografia, erotyzm, groteska, nonsens, awangarda, japońska nowa fala, nūberu bāgu, Nagisa Ōshima, Miike Takashi, Sono Shion, sztuka, ukiyo-e, shunga, drzeworyty, literatura kryminalnapl
dc.titleEro-guro nansensu i jego wpływ na japońską kinematografię.pl
dc.title.alternativeEro-guro nansensu and it's impact on Japanese cinematographypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Ero-guro nansensu is a phenomenon, which is typical only for Japanese art, sociology and literature. Despite that it has its roots in Western crime and horror literature and Freudian psychoanalysis. Term ero-guro nansensu describes the age of Japanese modernism of Taishō and early Shōwa periods and crime and suspense novels by Yumeno Kyūsaku and Edogawa Ranpo, which peaked their incredible popularity those times. This work studies the phenomenon and its impact on Japnese cinematography, starting from movies based directly on ero-guro novels and going through those which are not directly connected to Edogawa and Yumeno works. The thesis begins in an attempt of searching the roots of Japanese fascination for anything which is obscure, mysterious, unknown and perverted. This fascination, judging from ukiyo-e prints appeared in Japanese culture long before Taishō period. After that the work focuses on characteristics of Japanese modernism and Edogawa and Yumeno novels. Basing on those characteristics there is a more specific definition of ero-guro nansensu formed. Further part of works evolve around some exact examples of Japanese movies which have more or less strong connection with modernist phenomenon. Purpose of this thesis is to evaluate how strong is this relation and if themes and motives from Edogawa and Yumeno novels are still present in contemporary Japanese culture, in this case - cinema. The topic was studied using academic publications, film reviews, interviews with directors and films themselves. The work ends with setting out an impact, which ero-guro nansensu has on Japanese cinematography and evaluation if described movies are “obscure” or belongs to “mainstream”.
dc.abstract.plpl
Ero-guro nansensu (エログロナンセンス) to zjawisko w sztuce, literaturze i kinie charakterystyczne tylko dla Japonii, mające jednak swoje źródło w zapożyczaniu z zachodniej literatury kryminalnej, literatury grozy oraz psychiatrii – ze szczególnym naciskiem na freudowską psychoanalizę. Pojęcie ero-guro nansensu odnosiło się do epoki japońskiego modernizmu przypadającej na erę Taishō oraz wczesne Shōwa z całą jej charakterystyką oraz do pochodzącej z owych czasów literatury kryminalnej, przede wszystkim autorstwa Edogawy Ranpo oraz Yumeno Kyūsaku Niniejsza praca bada wpływ tego fenomenu na kinematografię japońską, począwszy od adaptacji filmów, poprzez wyszukanie cech charakterystycznych dla ero-guro nansensu w obrazach nie powiązanych bezpośrednio z modernistyczną literaturą japońską. Praca rozpoczyna się poszukiwaniem źródeł japońskiej fascynacji tym co obskurne, tajemnicze, nienzane i perwersyjne, która co stwierdzam na przykładach drzeworytów ukiyo-e była obecna w japońskiej kulturze na długo przed okresem Taishō. Potem przywołana zostaje charakterystyka japońskiego modernizmu oraz literatura Yumeno i Edogawy, aby na podstawie zebranych wcześniej informacji wyszczególnić cechy charakterystyczne ero-guro nansensu. W kolejnej części pracy znajduje się opracowanie adaptacji literatury Edogawy i Yumeno, a w omawianych filmach wyszczególnione cechy, które będą obecne w innych filmach. Bazując na odnalezionych w rozdziale pierwszym cechach ero-guro nansensu oraz na charakterystyce adaptacji prozy twórców nurtu, dalsza część poświęcona zostaje wyszukaniu i określeniu wpływu tegoż na inne obrazy kinematografii japońskiej. Wykorzystywane są tutaj publikacje naukowe, recenzje, wywiady z twórcami oraz odniesienia do samej treści filmów wraz z pochodzącymi z nich kadrami.Praca kończy się określeniem wpływu ero-guro nansensu na japońską kinematografię, co jest jej tematem oraz określeniem "obskurności"i lub przynależności do "głównego nurtu", omawianych filmów.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kamińska, Ewa - 128610
dc.contributor.authorpl
Młynarczykowska, Olga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Dybała, Paweł
dc.contributor.reviewerpl
Kamińska, Ewa - 128610
dc.date.accessioned
2020-07-27T01:18:24Z
dc.date.available
2020-07-27T01:18:24Z
dc.date.submittedpl
2016-09-07
dc.fieldofstudypl
studia dalekowschodnie
dc.identifier.apdpl
diploma-108606-113862
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214751
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
ero-guro nansenu, Edogawa Ranpo, Yumeno Kyūsaku, Taishō, Shōwa, literature, film, cinematography, movies, erotism, grotesque, nonsens, avantgarde, japanese new wave, nūberu bāgu, Nagisa Ōshima, Miike Takashi, Sono Shion, art, ukiyo-e, shunga, woodblocks, crime novels
dc.subject.plpl
ero-guro nansenu, Edogawa Ranpo, Yumeno Kyūsaku, Taishō, Shōwa, literatura, film, kinematografia, erotyzm, groteska, nonsens, awangarda, japońska nowa fala, nūberu bāgu, Nagisa Ōshima, Miike Takashi, Sono Shion, sztuka, ukiyo-e, shunga, drzeworyty, literatura kryminalna
dc.titlepl
Ero-guro nansensu i jego wpływ na japońską kinematografię.
dc.title.alternativepl
Ero-guro nansensu and it's impact on Japanese cinematography
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
211
Views per month
Views per city
Warsaw
45
Poznan
28
Krakow
22
Wroclaw
18
Lodz
7
Sosnowiec
5
Bydgoszcz
4
Muszyna
4
Gdynia
3
Kalisz
3

No access

No Thumbnail Available