Polska muzyka rockowa lat 80. XX wieku jako narzędzie kontestacji systemu politycznego przez młodzież

licenciate
dc.abstract.enThe dissertation deals with the use of music and rock culture by the youth to fight against the communist system in the eighties and the attitude of the authorities to the development of the youth alternative culture. The first chapter discusses the situation of young people in the eighties and their attitude towards the gonverment and explains the phenomenon of the system's contestation and its meaning for the youth in through participation in the rock culture. The second chapter concerns the cultural policy of the PRL towards rock musicians, an official rock scene presented in the official media and an unofficial scene consisting of bands from the so-called underground. The second chapter features the theme of the Rock Festival in Jarocin and an attempt to answer the question of whether it was used by the authorities as a safety valve which allowed to control the negative moods of youth in the PRL. The third chapter is devoted to the analysis of selected rock works from the eighties. It is divided into the analysis of song texts from publishing houses of official state phonography and from the unofficial recordings. The third chapter ends with a comparison of the lyrics from the official and unofficial rock scene.pl
dc.abstract.plPraca podejmuje temat wykorzystania muzyki i kultury rockowej przez młodych ludzi do walki z komunistycznym systemem w latach osiemdziesiątych w PRL, stosunek władz do wykształcenia się młodzieżowej kultury alternatywnej. W pierwszym rozdziale omówiona została sytuacja młodzieży w latach osiemdziesiątych oraz jej stosunek do władzy oraz wyjaśnione zostało zjawisko kontestacji systemu oraz jej znaczenia dla ówczesnej młodzieży w kontekście buntu poprzez uczestnictwo w kulturze rockowej. Drugi rozdział dotyczy polityki kulturalnej PRL wobec muzyków rockowych, podziału na scenę rockową oficjalną, uznawaną przez władze , prezentowaną w państwowych mediach oraz scenę nieoficjalną, składającą się z zespołów tworzących w tzw. podziemiu. W drugim rozdziale pojawia się także temat rockowego festiwalu w Jarocinie i próba odpowiedzi na pytanie, czy był on wykorzystywany przez władze jako wentyl bezpieczeństwa pozwalający na kontrolę i wyładowanie negatywnych nastrojów młodzieży w PRL. Trzeci rozdział poświęcony został analizie wybranych utworów rockowych z lat osiemdziesiątych. Jest on podzielony na analizę tekstów piosenek pochodzących z wydawnictw oficjalnej fonografii państwowej oraz pochodzących z nagrań nieoficjalnych. Rozdział trzeci zakończony jest porównaniem treści tekstów utworów z oficjalnej i nieoficjalnej sceny rockowej.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorZając, Beata - 132835 pl
dc.contributor.authorBaka, Piapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerZając, Beata - 132835 pl
dc.contributor.reviewerŚlufińska, Monika - 132323 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T15:13:57Z
dc.date.available2020-07-27T15:13:57Z
dc.date.submitted2018-07-16pl
dc.fieldofstudypolitologiapl
dc.identifier.apddiploma-122634-209270pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227065
dc.languagepolpl
dc.subject.enPOLISH ROCK MUSIC, PRL, CONTESTATION,, CULTURAL POLICY OF PRL, JAROCIN ROCK FESTIVALpl
dc.subject.plPOLSKA MUZYKA ROCKOWA, PRL, KONTESTACJA, POLITYKA KULTURALNA PRL, ROCKOWY FESTIWAL W JAROCINIEpl
dc.titlePolska muzyka rockowa lat 80. XX wieku jako narzędzie kontestacji systemu politycznego przez młodzieżpl
dc.title.alternativePolish rock music of the 1980s as a tool of contesting the political system by the youthpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The dissertation deals with the use of music and rock culture by the youth to fight against the communist system in the eighties and the attitude of the authorities to the development of the youth alternative culture. The first chapter discusses the situation of young people in the eighties and their attitude towards the gonverment and explains the phenomenon of the system's contestation and its meaning for the youth in through participation in the rock culture. The second chapter concerns the cultural policy of the PRL towards rock musicians, an official rock scene presented in the official media and an unofficial scene consisting of bands from the so-called underground. The second chapter features the theme of the Rock Festival in Jarocin and an attempt to answer the question of whether it was used by the authorities as a safety valve which allowed to control the negative moods of youth in the PRL. The third chapter is devoted to the analysis of selected rock works from the eighties. It is divided into the analysis of song texts from publishing houses of official state phonography and from the unofficial recordings. The third chapter ends with a comparison of the lyrics from the official and unofficial rock scene.
dc.abstract.plpl
Praca podejmuje temat wykorzystania muzyki i kultury rockowej przez młodych ludzi do walki z komunistycznym systemem w latach osiemdziesiątych w PRL, stosunek władz do wykształcenia się młodzieżowej kultury alternatywnej. W pierwszym rozdziale omówiona została sytuacja młodzieży w latach osiemdziesiątych oraz jej stosunek do władzy oraz wyjaśnione zostało zjawisko kontestacji systemu oraz jej znaczenia dla ówczesnej młodzieży w kontekście buntu poprzez uczestnictwo w kulturze rockowej. Drugi rozdział dotyczy polityki kulturalnej PRL wobec muzyków rockowych, podziału na scenę rockową oficjalną, uznawaną przez władze , prezentowaną w państwowych mediach oraz scenę nieoficjalną, składającą się z zespołów tworzących w tzw. podziemiu. W drugim rozdziale pojawia się także temat rockowego festiwalu w Jarocinie i próba odpowiedzi na pytanie, czy był on wykorzystywany przez władze jako wentyl bezpieczeństwa pozwalający na kontrolę i wyładowanie negatywnych nastrojów młodzieży w PRL. Trzeci rozdział poświęcony został analizie wybranych utworów rockowych z lat osiemdziesiątych. Jest on podzielony na analizę tekstów piosenek pochodzących z wydawnictw oficjalnej fonografii państwowej oraz pochodzących z nagrań nieoficjalnych. Rozdział trzeci zakończony jest porównaniem treści tekstów utworów z oficjalnej i nieoficjalnej sceny rockowej.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Zając, Beata - 132835
dc.contributor.authorpl
Baka, Pia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Zając, Beata - 132835
dc.contributor.reviewerpl
Ślufińska, Monika - 132323
dc.date.accessioned
2020-07-27T15:13:57Z
dc.date.available
2020-07-27T15:13:57Z
dc.date.submittedpl
2018-07-16
dc.fieldofstudypl
politologia
dc.identifier.apdpl
diploma-122634-209270
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227065
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
POLISH ROCK MUSIC, PRL, CONTESTATION,, CULTURAL POLICY OF PRL, JAROCIN ROCK FESTIVAL
dc.subject.plpl
POLSKA MUZYKA ROCKOWA, PRL, KONTESTACJA, POLITYKA KULTURALNA PRL, ROCKOWY FESTIWAL W JAROCINIE
dc.titlepl
Polska muzyka rockowa lat 80. XX wieku jako narzędzie kontestacji systemu politycznego przez młodzież
dc.title.alternativepl
Polish rock music of the 1980s as a tool of contesting the political system by the youth
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
118
Views per month
Views per city
Warsaw
23
Krakow
16
Bydgoszcz
8
Dublin
5
Gdansk
4
Kuznia Raciborska
4
Poznan
4
Lodz
3
Lublin
3
Rembertów
3

No access

No Thumbnail Available