Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Polska muzyka rockowa lat 80. XX wieku jako narzędzie kontestacji systemu politycznego przez młodzież
Polish rock music of the 1980s as a tool of contesting the political system by the youth
POLSKA MUZYKA ROCKOWA, PRL, KONTESTACJA, POLITYKA KULTURALNA PRL, ROCKOWY FESTIWAL W JAROCINIE
POLISH ROCK MUSIC, PRL, CONTESTATION,, CULTURAL POLICY OF PRL, JAROCIN ROCK FESTIVAL
Praca podejmuje temat wykorzystania muzyki i kultury rockowej przez młodych ludzi do walki z komunistycznym systemem w latach osiemdziesiątych w PRL, stosunek władz do wykształcenia się młodzieżowej kultury alternatywnej. W pierwszym rozdziale omówiona została sytuacja młodzieży w latach osiemdziesiątych oraz jej stosunek do władzy oraz wyjaśnione zostało zjawisko kontestacji systemu oraz jej znaczenia dla ówczesnej młodzieży w kontekście buntu poprzez uczestnictwo w kulturze rockowej. Drugi rozdział dotyczy polityki kulturalnej PRL wobec muzyków rockowych, podziału na scenę rockową oficjalną, uznawaną przez władze , prezentowaną w państwowych mediach oraz scenę nieoficjalną, składającą się z zespołów tworzących w tzw. podziemiu. W drugim rozdziale pojawia się także temat rockowego festiwalu w Jarocinie i próba odpowiedzi na pytanie, czy był on wykorzystywany przez władze jako wentyl bezpieczeństwa pozwalający na kontrolę i wyładowanie negatywnych nastrojów młodzieży w PRL. Trzeci rozdział poświęcony został analizie wybranych utworów rockowych z lat osiemdziesiątych. Jest on podzielony na analizę tekstów piosenek pochodzących z wydawnictw oficjalnej fonografii państwowej oraz pochodzących z nagrań nieoficjalnych. Rozdział trzeci zakończony jest porównaniem treści tekstów utworów z oficjalnej i nieoficjalnej sceny rockowej.
The dissertation deals with the use of music and rock culture by the youth to fight against the communist system in the eighties and the attitude of the authorities to the development of the youth alternative culture. The first chapter discusses the situation of young people in the eighties and their attitude towards the gonverment and explains the phenomenon of the system's contestation and its meaning for the youth in through participation in the rock culture. The second chapter concerns the cultural policy of the PRL towards rock musicians, an official rock scene presented in the official media and an unofficial scene consisting of bands from the so-called underground. The second chapter features the theme of the Rock Festival in Jarocin and an attempt to answer the question of whether it was used by the authorities as a safety valve which allowed to control the negative moods of youth in the PRL. The third chapter is devoted to the analysis of selected rock works from the eighties. It is divided into the analysis of song texts from publishing houses of official state phonography and from the unofficial recordings. The third chapter ends with a comparison of the lyrics from the official and unofficial rock scene.
dc.abstract.en | The dissertation deals with the use of music and rock culture by the youth to fight against the communist system in the eighties and the attitude of the authorities to the development of the youth alternative culture. The first chapter discusses the situation of young people in the eighties and their attitude towards the gonverment and explains the phenomenon of the system's contestation and its meaning for the youth in through participation in the rock culture. The second chapter concerns the cultural policy of the PRL towards rock musicians, an official rock scene presented in the official media and an unofficial scene consisting of bands from the so-called underground. The second chapter features the theme of the Rock Festival in Jarocin and an attempt to answer the question of whether it was used by the authorities as a safety valve which allowed to control the negative moods of youth in the PRL. The third chapter is devoted to the analysis of selected rock works from the eighties. It is divided into the analysis of song texts from publishing houses of official state phonography and from the unofficial recordings. The third chapter ends with a comparison of the lyrics from the official and unofficial rock scene. | pl |
dc.abstract.pl | Praca podejmuje temat wykorzystania muzyki i kultury rockowej przez młodych ludzi do walki z komunistycznym systemem w latach osiemdziesiątych w PRL, stosunek władz do wykształcenia się młodzieżowej kultury alternatywnej. W pierwszym rozdziale omówiona została sytuacja młodzieży w latach osiemdziesiątych oraz jej stosunek do władzy oraz wyjaśnione zostało zjawisko kontestacji systemu oraz jej znaczenia dla ówczesnej młodzieży w kontekście buntu poprzez uczestnictwo w kulturze rockowej. Drugi rozdział dotyczy polityki kulturalnej PRL wobec muzyków rockowych, podziału na scenę rockową oficjalną, uznawaną przez władze , prezentowaną w państwowych mediach oraz scenę nieoficjalną, składającą się z zespołów tworzących w tzw. podziemiu. W drugim rozdziale pojawia się także temat rockowego festiwalu w Jarocinie i próba odpowiedzi na pytanie, czy był on wykorzystywany przez władze jako wentyl bezpieczeństwa pozwalający na kontrolę i wyładowanie negatywnych nastrojów młodzieży w PRL. Trzeci rozdział poświęcony został analizie wybranych utworów rockowych z lat osiemdziesiątych. Jest on podzielony na analizę tekstów piosenek pochodzących z wydawnictw oficjalnej fonografii państwowej oraz pochodzących z nagrań nieoficjalnych. Rozdział trzeci zakończony jest porównaniem treści tekstów utworów z oficjalnej i nieoficjalnej sceny rockowej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Zając, Beata - 132835 | pl |
dc.contributor.author | Baka, Pia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Zając, Beata - 132835 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ślufińska, Monika - 132323 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T15:13:57Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T15:13:57Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-16 | pl |
dc.fieldofstudy | politologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-122634-209270 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227065 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | POLISH ROCK MUSIC, PRL, CONTESTATION,, CULTURAL POLICY OF PRL, JAROCIN ROCK FESTIVAL | pl |
dc.subject.pl | POLSKA MUZYKA ROCKOWA, PRL, KONTESTACJA, POLITYKA KULTURALNA PRL, ROCKOWY FESTIWAL W JAROCINIE | pl |
dc.title | Polska muzyka rockowa lat 80. XX wieku jako narzędzie kontestacji systemu politycznego przez młodzież | pl |
dc.title.alternative | Polish rock music of the 1980s as a tool of contesting the political system by the youth | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |