Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Poczucie sensu życia, postawa twórcza i prężność psychiczna w grupie nauczycieli szkół specjalnych i ogólnonodostępnych.
Sense of life, resilience and creativity in a group of teachers.
sens życia, prężność, postawa twórcza
sense of life, resilience, creativity
Zasadniczym motywem przeprowadzenia badań ukazanych w pracy jest próba ukazania zawodu nauczyciela jako wyzwania, które wymaga twórczego i aktywnego podejścia, ale również może przynosić wiele satysfakcji, nadawać sens życiu. Szybkie tempo zmian w świecie sprawia, że człowiekowi coraz bardziej narzucana się konieczność rozwijania się, przekształcania i budowania siebie. Niezbędne jest odnalezienie złotego środka pomiędzy zmianą a stabilizacją, tym co trwałe i niezmienne a tym co może i powinno ewoluować w czasie. Człowiek, aby utrzymać swoją tożsamość potrzebuje pewnej stałości i przewidywalności, jednak w takim samym stopniu wymaga zmian oraz przekraczania granic własnego świata.Główny cel przeprowadzonych badań stanowiła odpowiedź na pytanie, w jaki sposób nauczyciele odczuwają sens swojego życia, czy zależy to od typu szkoły, w której pracują. Kolejne pytania odnosiły się do związków postawy twórczej z odczuwaniem sensu życia oraz związków prężności psychicznej z postawą twórczą. Sformułowano 7 hipotez – 5 hipotez głównych oraz dwie szczegółowe. Dotyczyły one m.in różnic w poczuciu sensu życia u nauczycieli szkół różnego typu (szkoły ogólnodostępne oraz specjalne), różnic w przejawianej postawie twórczej w zależności od stażu pracy, zależności pomiędzy prezentowaną postawą twórczą a poczuciem sensu życia, itp. Odnoszono się również do różnic postrzeganiu wartości pomiędzy nauczycielami z jednego i drugiego typu placówek.Grupę badaną stanowiły nauczycielki ze szkół ogólnodostępnych (30) i specjalnych (30) na terenie Krakowa.Zastosowano następujące metody badawcze: metoda do badania poczucia sensu życia autorstwa Ostrowskiego (Kwestionariusz Stosunku do Życia, Kwestionariusz PoczuciaNiezależności, Kwestionariusz Wartości), Wskaźnik Samokrytycyzmu w Skali Badania Obrazu Własnej Osoby Fittsa, Skalę Prężności Psychicznej Ogińskiej – Bulik i Juszczyńskiego oraz Kwestionariusz Twórczego Zachowania autorstwa Popka.Spośród hipotez w całości potwierdzono trzy hipotezy, dwie zostały potwierdzone częściowo. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że wrażliwość na wartości postawy oraz poczucie wolności mają związek z przyjmowaniem postawy twórczej. Ponadto sugerują, że nauczyciele szkół ogólnodostępnych i specjalnych różnią się pod względem wrażliwości na wartości tj. Godność oraz Niepełnosprawność. Badania wykazały także, że prężność psychiczna nauczycieli wzrasta wraz z rosnącym poziomem postawy twórczej.
The main motive of the conducted tests was an attempt to present the teaching profession as a challenge that requires a creative and proactive approach, but it can also bring a lot of satisfaction, give meaning to life. Fast-paced changes in the world that forces a person to develop and transform their personalities and be critical of personal skills. It is necessary to find a balance between change and stability, what is permanent and unchangeable and what can and should evolve over time. Man, in order to maintain their identity needs a certain stability and predictability, however, to the same extent requires changes and self-actualization.The question asked in this thesis is how teachers feel their meaning of life, whether it depends on the type of school in which they work. The following questions relate to the level of creativity and resilience between two groups of teachers. In this study seven hypotheses have been examined, including: there is a difference in the level of sense of life among theteachers (school for children with special needs and public schools), there is a difference in the level of creativity between teachers depending on their age. The hypothesis concerning also sense of freedom, values and level of resilience.The study group consisted of two subgroups. The first group was teachers working with children with special needs (mental retardation) (30), the second group was teachers who work with healthy children (30). The study was conducted in Krakow, Małopolskie.The study was conducted with the following methods: three methods by T.M. Ostrowski: Attitude towards Life Questionnaire, Sense of Independence Questionnaire and Values Questionnaire, The Self-criticism Subscale of Tennessee Self-Concept Scale by W.H. Fitts, the Polish Resiliency Assessment Scale SPP-25 by N. Ogińska – Bulik and Z. Juszczyński, Creative Behaviour Questionnaire KANH by S.Popek. Three out of two hypothesis are confirmed. Results of this study show that there are some connections between creativity and resilience, creativity and value system, creativity and sense of freedom.
dc.abstract.en | The main motive of the conducted tests was an attempt to present the teaching profession as a challenge that requires a creative and proactive approach, but it can also bring a lot of satisfaction, give meaning to life. Fast-paced changes in the world that forces a person to develop and transform their personalities and be critical of personal skills. It is necessary to find a balance between change and stability, what is permanent and unchangeable and what can and should evolve over time. Man, in order to maintain their identity needs a certain stability and predictability, however, to the same extent requires changes and self-actualization.The question asked in this thesis is how teachers feel their meaning of life, whether it depends on the type of school in which they work. The following questions relate to the level of creativity and resilience between two groups of teachers. In this study seven hypotheses have been examined, including: there is a difference in the level of sense of life among theteachers (school for children with special needs and public schools), there is a difference in the level of creativity between teachers depending on their age. The hypothesis concerning also sense of freedom, values and level of resilience.The study group consisted of two subgroups. The first group was teachers working with children with special needs (mental retardation) (30), the second group was teachers who work with healthy children (30). The study was conducted in Krakow, Małopolskie.The study was conducted with the following methods: three methods by T.M. Ostrowski: Attitude towards Life Questionnaire, Sense of Independence Questionnaire and Values Questionnaire, The Self-criticism Subscale of Tennessee Self-Concept Scale by W.H. Fitts, the Polish Resiliency Assessment Scale SPP-25 by N. Ogińska – Bulik and Z. Juszczyński, Creative Behaviour Questionnaire KANH by S.Popek. Three out of two hypothesis are confirmed. Results of this study show that there are some connections between creativity and resilience, creativity and value system, creativity and sense of freedom. | pl |
dc.abstract.pl | Zasadniczym motywem przeprowadzenia badań ukazanych w pracy jest próba ukazania zawodu nauczyciela jako wyzwania, które wymaga twórczego i aktywnego podejścia, ale również może przynosić wiele satysfakcji, nadawać sens życiu. Szybkie tempo zmian w świecie sprawia, że człowiekowi coraz bardziej narzucana się konieczność rozwijania się, przekształcania i budowania siebie. Niezbędne jest odnalezienie złotego środka pomiędzy zmianą a stabilizacją, tym co trwałe i niezmienne a tym co może i powinno ewoluować w czasie. Człowiek, aby utrzymać swoją tożsamość potrzebuje pewnej stałości i przewidywalności, jednak w takim samym stopniu wymaga zmian oraz przekraczania granic własnego świata.Główny cel przeprowadzonych badań stanowiła odpowiedź na pytanie, w jaki sposób nauczyciele odczuwają sens swojego życia, czy zależy to od typu szkoły, w której pracują. Kolejne pytania odnosiły się do związków postawy twórczej z odczuwaniem sensu życia oraz związków prężności psychicznej z postawą twórczą. Sformułowano 7 hipotez – 5 hipotez głównych oraz dwie szczegółowe. Dotyczyły one m.in. różnic w poczuciu sensu życia u nauczycieli szkół różnego typu (szkoły ogólnodostępne oraz specjalne), różnic w przejawianej postawie twórczej w zależności od stażu pracy, zależności pomiędzy prezentowaną postawą twórczą a poczuciem sensu życia, itp. Odnoszono się również do różnic postrzeganiu wartości pomiędzy nauczycielami z jednego i drugiego typu placówek.Grupę badaną stanowiły nauczycielki ze szkół ogólnodostępnych (30) i specjalnych (30) na terenie Krakowa.Zastosowano następujące metody badawcze: metoda do badania poczucia sensu życia autorstwa Ostrowskiego (Kwestionariusz Stosunku do Życia, Kwestionariusz PoczuciaNiezależności, Kwestionariusz Wartości), Wskaźnik Samokrytycyzmu w Skali Badania Obrazu Własnej Osoby Fittsa, Skalę Prężności Psychicznej Ogińskiej – Bulik i Juszczyńskiego oraz Kwestionariusz Twórczego Zachowania autorstwa Popka.Spośród hipotez w całości potwierdzono trzy hipotezy, dwie zostały potwierdzone częściowo. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że wrażliwość na wartości postawy oraz poczucie wolności mają związek z przyjmowaniem postawy twórczej. Ponadto sugerują, że nauczyciele szkół ogólnodostępnych i specjalnych różnią się pod względem wrażliwości na wartości tj. Godność oraz Niepełnosprawność. Badania wykazały także, że prężność psychiczna nauczycieli wzrasta wraz z rosnącym poziomem postawy twórczej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Ostrowski, Tadeusz - 102234 | pl |
dc.contributor.author | Róż, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gerc, Krzysztof - 161437 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ostrowski, Tadeusz - 102234 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T20:43:44Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T20:43:44Z | |
dc.date.submitted | 2013-11-06 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-82361-97558 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191889 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | sense of life, resilience, creativity | pl |
dc.subject.pl | sens życia, prężność, postawa twórcza | pl |
dc.title | Poczucie sensu życia, postawa twórcza i prężność psychiczna w grupie nauczycieli szkół specjalnych i ogólnonodostępnych. | pl |
dc.title.alternative | Sense of life, resilience and creativity in a group of teachers. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |