Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Reading to "Kill a Mockingbird" two generations later : the graphic novel
zniewolenie
izolacja
marginalizacja
role społeczne
wolność
adaptacja
Harper Lee
entrapment
isolation
marginalisation
social roles
freedom
adaptation
Harper Lee
Powieść Zabić drozda Harper Lee, od dawna uznawana za klasykę amerykańskiej literatury i jedno z najbardziej cenionych dzieł dla młodzieży, budzi kontrowersje już od momentu publikacji w 1960 roku. Jej najnowsza adaptacja w formie powieści graficznej autorstwa Fordhama Lee stanowi reinterpretację tej historii. Podkreśla ona napięcia rasowe oraz nierówności społeczne, a jednocześnie ukazuje konsekwencje zniewolenia, izolacji i marginalizacji bohaterów ze względu na rasę, płeć i pochodzenie społeczne. Motywy te znajdują odzwierciedlenie w doborze kolorów oraz sposobie kadrowania poszczególnych scen. Odświeżona wersja lepiej odpowiada zmienionym uwarunkowaniom społeczno-politycznym i lepiej wpisuje się w oczekiwania nowego pokolenia czytelników, którzy sięgają po tę historię ponad sześćdziesiąt lat później.
To Kill a Mockingbird by Harper Lee, long considered an American classic and one of the most beloved books for adolescents, has raised much controversy since its publication in 1960. Its adaptation as a graphic novel by Fordham and Lee offers a reinterpretation of the story. It highlights the racial tensions and social inequality, and it shows the consequences of isolation and marginalisation of characters along the lines of race, gender and class, but it does so through the lens of entrapment. These motifs are shown in the panel structure, the choice of colours and the framing of individual panels. The refreshed version better fits the changed sociopolitical circumstances and it better reflects the expectations of a new generation of readers, reaching for the story over sixty years later.
| dc.abstract.en | To Kill a Mockingbird by Harper Lee, long considered an American classic and one of the most beloved books for adolescents, has raised much controversy since its publication in 1960. Its adaptation as a graphic novel by Fordham and Lee offers a reinterpretation of the story. It highlights the racial tensions and social inequality, and it shows the consequences of isolation and marginalisation of characters along the lines of race, gender and class, but it does so through the lens of entrapment. These motifs are shown in the panel structure, the choice of colours and the framing of individual panels. The refreshed version better fits the changed sociopolitical circumstances and it better reflects the expectations of a new generation of readers, reaching for the story over sixty years later. | |
| dc.abstract.pl | Powieść Zabić drozda Harper Lee, od dawna uznawana za klasykę amerykańskiej literatury i jedno z najbardziej cenionych dzieł dla młodzieży, budzi kontrowersje już od momentu publikacji w 1960 roku. Jej najnowsza adaptacja w formie powieści graficznej autorstwa Fordhama Lee stanowi reinterpretację tej historii. Podkreśla ona napięcia rasowe oraz nierówności społeczne, a jednocześnie ukazuje konsekwencje zniewolenia, izolacji i marginalizacji bohaterów ze względu na rasę, płeć i pochodzenie społeczne. Motywy te znajdują odzwierciedlenie w doborze kolorów oraz sposobie kadrowania poszczególnych scen. Odświeżona wersja lepiej odpowiada zmienionym uwarunkowaniom społeczno-politycznym i lepiej wpisuje się w oczekiwania nowego pokolenia czytelników, którzy sięgają po tę historię ponad sześćdziesiąt lat później. | |
| dc.affiliation | Pion Prorektora ds. dydaktyki : Jagiellońskie Centrum Językowe | |
| dc.contributor.author | Machała, Katarzyna - 226955 | |
| dc.date.accession | 2025-11-05 | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-05T13:06:29Z | |
| dc.date.available | 2025-11-05T13:06:29Z | |
| dc.date.createdat | 2025-03-31T19:46:37Z | en |
| dc.date.issued | 2023 | |
| dc.date.openaccess | 0 | |
| dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
| dc.description.number | 6 | |
| dc.description.physical | 907-920 | |
| dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
| dc.description.volume | 14 | |
| dc.identifier.doi | 10.1080/21504857.2023.2218487 | |
| dc.identifier.eissn | 2150-4865 | |
| dc.identifier.issn | 2150-4857 | |
| dc.identifier.project | DRC AI | |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/564901 | |
| dc.identifier.weblink | https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21504857.2023.2218487 | |
| dc.language | eng | |
| dc.language.container | eng | |
| dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa | |
| dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl | |
| dc.share.type | inne | |
| dc.subject.en | entrapment | |
| dc.subject.en | isolation | |
| dc.subject.en | marginalisation | |
| dc.subject.en | social roles | |
| dc.subject.en | freedom | |
| dc.subject.en | adaptation | |
| dc.subject.en | Harper Lee | |
| dc.subject.pl | zniewolenie | |
| dc.subject.pl | izolacja | |
| dc.subject.pl | marginalizacja | |
| dc.subject.pl | role społeczne | |
| dc.subject.pl | wolność | |
| dc.subject.pl | adaptacja | |
| dc.subject.pl | Harper Lee | |
| dc.subtype | Article | |
| dc.title | Reading to "Kill a Mockingbird" two generations later : the graphic novel | |
| dc.title.journal | Journal of Graphic Novels and Comics | |
| dc.type | JournalArticle | |
| dspace.entity.type | Publication | en |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
11
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access