OBRAZY W WIERSZACH WISŁAWY SZYMBORSKIEJ. INTERPRETACJA POETYCKO-MALARSKA W POLONISTYCZNEJ EDUKACJI

master
dc.abstract.enThis work is devoted to the correspondence of the painting art with the poetry art within the scope of a new high school leaving examination formula being in the course of preparation by the Ministry of National Education for 2015. In this context the crucial matter seems to be learning of thinking about texts on culture and correlation between them. The approach to this subject proposed by me aims then at the connection of teaching how to read images on Polish lessons with being aware of the essence of art in general. Therefore, my deliberations I start with presenting the centuries old existence of the literature and painting as “sister arts”, what has created intertextual chain of dialogues. Next, I formulate the methods list of mutually pervading literary and painting images and I describe them. The origin of inseparable connection and relation theories presented of am. arts I used to reach practical-implementation goals, which were elaboration of school patterns for meetings with poetry and painting (on the model of French coursebooks “guiding pupil’s sight”) and creating drafts of exemplary lessons which might lessen indifference, dislike or, in extreme cases, helplessness in pupils against intersemiotic explanations.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca podejmuje temat korespondencji sztuki malarskiej z poetycką w ramach nowej formuły egzaminu maturalnego, którą Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje na 2015 rok. W takim kontekście sprawą kluczową wydaje się kwestia nauki myślenia o tekstach kultury oraz o korelacjach, jakie między nimi zachodzą. Proponowane przeze mnie ujęcie tego tematu ma więc na celu spojenie nauki czytania obrazu na lekcjach języka polskiego z uzmysłowieniem istoty sztuki w ogóle. Dlatego też swoje rozważania zaczynam od zaprezentowania wielowiekowego istnienia literatury i malarstwa jako „siostrzanych sztuk”, które stworzyło intertekstualny łańcuch dialogów. Następnie formułuję wykaz sposobów wzajemnego przenikania się obrazów literackich oraz malarskich i opisuję je. Zaprezentowana geneza nierozerwalnego związku oraz teorie relacji ww. sztuk posłużyły mi do osiągnięcia celów praktyczno-wdrożeniowych, którymi było opracowanie modeli szkolnych spotkań z poezją i malarstwem (na wzór podręczników francuskich „prowadzących linię wzroku” ucznia) oraz stworzenie projektów przykładowych lekcji, które mogłyby zmniejszyć zobojętnienie, niechęć, bądź w skrajnych przypadkach bezradność uczniów wobec intersemiotycznych wyjaśnień.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorPilch, Anna - 131398 pl
dc.contributor.authorŻukowska, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerHobot-Marcinek, Joanna - 128326 pl
dc.contributor.reviewerPilch, Anna - 131398 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T12:58:45Z
dc.date.available2020-07-24T12:58:45Z
dc.date.submitted2012-10-18pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-71580-80560pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184648
dc.languagepolpl
dc.subject.enpoetry, painting, integration, intertextuality, high schoolpl
dc.subject.plpoezja, malarstwo, integracja, intertekstualizm, szkoła ponadgimnazjalnapl
dc.titleOBRAZY W WIERSZACH WISŁAWY SZYMBORSKIEJ. INTERPRETACJA POETYCKO-MALARSKA W POLONISTYCZNEJ EDUKACJIpl
dc.title.alternativeImages in poems of Wisława Szymborska. Poetry-painting integration in Polish language educationpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work is devoted to the correspondence of the painting art with the poetry art within the scope of a new high school leaving examination formula being in the course of preparation by the Ministry of National Education for 2015. In this context the crucial matter seems to be learning of thinking about texts on culture and correlation between them. The approach to this subject proposed by me aims then at the connection of teaching how to read images on Polish lessons with being aware of the essence of art in general. Therefore, my deliberations I start with presenting the centuries old existence of the literature and painting as “sister arts”, what has created intertextual chain of dialogues. Next, I formulate the methods list of mutually pervading literary and painting images and I describe them. The origin of inseparable connection and relation theories presented of am. arts I used to reach practical-implementation goals, which were elaboration of school patterns for meetings with poetry and painting (on the model of French coursebooks “guiding pupil’s sight”) and creating drafts of exemplary lessons which might lessen indifference, dislike or, in extreme cases, helplessness in pupils against intersemiotic explanations.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca podejmuje temat korespondencji sztuki malarskiej z poetycką w ramach nowej formuły egzaminu maturalnego, którą Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje na 2015 rok. W takim kontekście sprawą kluczową wydaje się kwestia nauki myślenia o tekstach kultury oraz o korelacjach, jakie między nimi zachodzą. Proponowane przeze mnie ujęcie tego tematu ma więc na celu spojenie nauki czytania obrazu na lekcjach języka polskiego z uzmysłowieniem istoty sztuki w ogóle. Dlatego też swoje rozważania zaczynam od zaprezentowania wielowiekowego istnienia literatury i malarstwa jako „siostrzanych sztuk”, które stworzyło intertekstualny łańcuch dialogów. Następnie formułuję wykaz sposobów wzajemnego przenikania się obrazów literackich oraz malarskich i opisuję je. Zaprezentowana geneza nierozerwalnego związku oraz teorie relacji ww. sztuk posłużyły mi do osiągnięcia celów praktyczno-wdrożeniowych, którymi było opracowanie modeli szkolnych spotkań z poezją i malarstwem (na wzór podręczników francuskich „prowadzących linię wzroku” ucznia) oraz stworzenie projektów przykładowych lekcji, które mogłyby zmniejszyć zobojętnienie, niechęć, bądź w skrajnych przypadkach bezradność uczniów wobec intersemiotycznych wyjaśnień.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Pilch, Anna - 131398
dc.contributor.authorpl
Żukowska, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Hobot-Marcinek, Joanna - 128326
dc.contributor.reviewerpl
Pilch, Anna - 131398
dc.date.accessioned
2020-07-24T12:58:45Z
dc.date.available
2020-07-24T12:58:45Z
dc.date.submittedpl
2012-10-18
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-71580-80560
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184648
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
poetry, painting, integration, intertextuality, high school
dc.subject.plpl
poezja, malarstwo, integracja, intertekstualizm, szkoła ponadgimnazjalna
dc.titlepl
OBRAZY W WIERSZACH WISŁAWY SZYMBORSKIEJ. INTERPRETACJA POETYCKO-MALARSKA W POLONISTYCZNEJ EDUKACJI
dc.title.alternativepl
Images in poems of Wisława Szymborska. Poetry-painting integration in Polish language education
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
83
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Chyby
11
Poznan
7
Krakow
6
Wroclaw
4
Bialystok
3
Bielsko-Biala
2
Gdynia
2
Mokre
2
Roselle
2

No access

No Thumbnail Available