Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rozumienie czytanego tekstu
Reading comprehension
PISA
edukacja
polska szkoła
czytanie
PISA
education
Polish school
reading
W badaniu PISA 2022 w zakresie rozumienia czytanego tekstu polscy uczniowie osiągnęli średni wynik 489 pkt. Jest on statystycznie wyższy od średniego wyniku dla krajów OECD, ale istotnie niższy od wyniku Polski z 2018 r. (512 pkt.) Badanie było przeprowadzane na początku edukacji w nowej szkole - szkole ponadpodstawowej. W poprzednich edycjach, od 2003 do 2018 r., brali udział uczniowie trzecich klas gimnazjum. Mogło to wpływać na poziom motywacji uczniów. Kumulacja wiedzy, utrwalanie zdobytych dotychczas umiejętności, wysoki poziom mobilizacji charakteryzowały uczniów trzecich klas gimnazjum w znacznie większym stopniu niż w przypadku pierwszych klas szkół ponadpodstawowych, kiedy to uczniowie znajdują się w nowej sytuacji i nowym typie szkoły, przez co mogą się cechować niższym poziomem wewnętrznej motywacji. Trudno jednoznacznie wskazać, jaki wpływ mógł mieć ten czynnik na wyniki, jednak rozpatrując przyczyny sytuacji, warto również o tym pamiętać.
dc.abstract.pl | W badaniu PISA 2022 w zakresie rozumienia czytanego tekstu polscy uczniowie osiągnęli średni wynik 489 pkt. Jest on statystycznie wyższy od średniego wyniku dla krajów OECD, ale istotnie niższy od wyniku Polski z 2018 r. (512 pkt.) Badanie było przeprowadzane na początku edukacji w nowej szkole - szkole ponadpodstawowej. W poprzednich edycjach, od 2003 do 2018 r., brali udział uczniowie trzecich klas gimnazjum. Mogło to wpływać na poziom motywacji uczniów. Kumulacja wiedzy, utrwalanie zdobytych dotychczas umiejętności, wysoki poziom mobilizacji charakteryzowały uczniów trzecich klas gimnazjum w znacznie większym stopniu niż w przypadku pierwszych klas szkół ponadpodstawowych, kiedy to uczniowie znajdują się w nowej sytuacji i nowym typie szkoły, przez co mogą się cechować niższym poziomem wewnętrznej motywacji. Trudno jednoznacznie wskazać, jaki wpływ mógł mieć ten czynnik na wyniki, jednak rozpatrując przyczyny sytuacji, warto również o tym pamiętać. | |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej | |
dc.contributor.author | Biedrzycki, Krzysztof - 127308 | |
dc.contributor.author | Dobosz-Leszczyńska, Wioleta | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Joanna | |
dc.contributor.editor | Bulkowski, Krzysztof | |
dc.contributor.other | ||
dc.date.accession | 2024-11-18 | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T07:55:51Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T07:55:51Z | |
dc.date.createdat | 2024-11-17T17:20:20Z | en |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.physical | 122-153 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.eisbn | 978-83-67385-73-2 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-67385-72-5 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/480337 | |
dc.identifier.weblink | https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2024/06/PISA2022_Polscy-pietnastolatkowie-w-perspektywie-miedzynarodowej.pdf | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.place | Warszawa | |
dc.publisher | Instytut Badań Edukacyjnych | |
dc.publisher.ministerial | Instytut Badań Edukacyjnych | |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.share.type | inne | |
dc.subject.en | PISA | |
dc.subject.en | education | |
dc.subject.en | Polish school | |
dc.subject.en | reading | |
dc.subject.pl | PISA | |
dc.subject.pl | edukacja | |
dc.subject.pl | polska szkoła | |
dc.subject.pl | czytanie | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Rozumienie czytanego tekstu | |
dc.title.alternative | Reading comprehension | |
dc.title.container | Polscy piętnastolatkowie w perspektywie międzynarodowej : wyniki badania PISA 2022 | |
dc.type | BookSection | |
dspace.entity.type | Publication | en |