Rozumienie czytanego tekstu

2024
book section
article
dc.abstract.plW badaniu PISA 2022 w zakresie rozumienia czytanego tekstu polscy uczniowie osiągnęli średni wynik 489 pkt. Jest on statystycznie wyższy od średniego wyniku dla krajów OECD, ale istotnie niższy od wyniku Polski z 2018 r. (512 pkt.) Badanie było przeprowadzane na początku edukacji w nowej szkole - szkole ponadpodstawowej. W poprzednich edycjach, od 2003 do 2018 r., brali udział uczniowie trzecich klas gimnazjum. Mogło to wpływać na poziom motywacji uczniów. Kumulacja wiedzy, utrwalanie zdobytych dotychczas umiejętności, wysoki poziom mobilizacji charakteryzowały uczniów trzecich klas gimnazjum w znacznie większym stopniu niż w przypadku pierwszych klas szkół ponadpodstawowych, kiedy to uczniowie znajdują się w nowej sytuacji i nowym typie szkoły, przez co mogą się cechować niższym poziomem wewnętrznej motywacji. Trudno jednoznacznie wskazać, jaki wpływ mógł mieć ten czynnik na wyniki, jednak rozpatrując przyczyny sytuacji, warto również o tym pamiętać.
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.authorBiedrzycki, Krzysztof - 127308
dc.contributor.authorDobosz-Leszczyńska, Wioleta
dc.contributor.editorKaźmierczak, Joanna
dc.contributor.editorBulkowski, Krzysztof
dc.contributor.other
dc.date.accession2024-11-18
dc.date.accessioned2024-11-28T07:55:51Z
dc.date.available2024-11-28T07:55:51Z
dc.date.createdat2024-11-17T17:20:20Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical122-153
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eisbn978-83-67385-73-2
dc.identifier.isbn978-83-67385-72-5
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/480337
dc.identifier.weblinkhttps://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2024/06/PISA2022_Polscy-pietnastolatkowie-w-perspektywie-miedzynarodowej.pdf
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.placeWarszawa
dc.publisherInstytut Badań Edukacyjnych
dc.publisher.ministerialInstytut Badań Edukacyjnych
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.share.typeinne
dc.subject.enPISA
dc.subject.eneducation
dc.subject.enPolish school
dc.subject.enreading
dc.subject.plPISA
dc.subject.pledukacja
dc.subject.plpolska szkoła
dc.subject.plczytanie
dc.subtypeArticle
dc.titleRozumienie czytanego tekstu
dc.title.alternativeReading comprehension
dc.title.containerPolscy piętnastolatkowie w perspektywie międzynarodowej : wyniki badania PISA 2022
dc.typeBookSection
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.pl
W badaniu PISA 2022 w zakresie rozumienia czytanego tekstu polscy uczniowie osiągnęli średni wynik 489 pkt. Jest on statystycznie wyższy od średniego wyniku dla krajów OECD, ale istotnie niższy od wyniku Polski z 2018 r. (512 pkt.) Badanie było przeprowadzane na początku edukacji w nowej szkole - szkole ponadpodstawowej. W poprzednich edycjach, od 2003 do 2018 r., brali udział uczniowie trzecich klas gimnazjum. Mogło to wpływać na poziom motywacji uczniów. Kumulacja wiedzy, utrwalanie zdobytych dotychczas umiejętności, wysoki poziom mobilizacji charakteryzowały uczniów trzecich klas gimnazjum w znacznie większym stopniu niż w przypadku pierwszych klas szkół ponadpodstawowych, kiedy to uczniowie znajdują się w nowej sytuacji i nowym typie szkoły, przez co mogą się cechować niższym poziomem wewnętrznej motywacji. Trudno jednoznacznie wskazać, jaki wpływ mógł mieć ten czynnik na wyniki, jednak rozpatrując przyczyny sytuacji, warto również o tym pamiętać.
dc.affiliation
Wydział Polonistyki : Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.author
Biedrzycki, Krzysztof - 127308
dc.contributor.author
Dobosz-Leszczyńska, Wioleta
dc.contributor.editor
Kaźmierczak, Joanna
dc.contributor.editor
Bulkowski, Krzysztof
dc.contributor.other
dc.date.accession
2024-11-18
dc.date.accessioned
2024-11-28T07:55:51Z
dc.date.available
2024-11-28T07:55:51Z
dc.date.createdaten
2024-11-17T17:20:20Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physical
122-153
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eisbn
978-83-67385-73-2
dc.identifier.isbn
978-83-67385-72-5
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/480337
dc.identifier.weblink
https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2024/06/PISA2022_Polscy-pietnastolatkowie-w-perspektywie-miedzynarodowej.pdf
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.place
Warszawa
dc.publisher
Instytut Badań Edukacyjnych
dc.publisher.ministerial
Instytut Badań Edukacyjnych
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.share.type
inne
dc.subject.en
PISA
dc.subject.en
education
dc.subject.en
Polish school
dc.subject.en
reading
dc.subject.pl
PISA
dc.subject.pl
edukacja
dc.subject.pl
polska szkoła
dc.subject.pl
czytanie
dc.subtype
Article
dc.title
Rozumienie czytanego tekstu
dc.title.alternative
Reading comprehension
dc.title.container
Polscy piętnastolatkowie w perspektywie międzynarodowej : wyniki badania PISA 2022
dc.type
BookSection
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Krakow
5
Warsaw
4
Myślenice
1

No access

No Thumbnail Available