O sławie poetyckiej w utworach Horacego, Jana Kochanowskiego, Wisławy Szymborskiej na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.

licenciate
dc.abstract.enThe licentiate thesis is entitled About the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s poems in Polish lessons in a lower secondary school.The comparison of works of the outstanding poets, representing three very different and distant in time epochs, requires indicating the elements which combine works of Horace, Jan Kochanowski and Wisława Szymborska. Both the most famous Polish renaissance poet Jan Kochanowski and a Noble Prize winner Wisława Szymborska could repeat after Horace, “I have erected a monument more lasting than bronze…”197. A metaphor of the monument more lasting than bronze assures that the poetic fame does not submit to the destructive power of time, and a topos of exegi monumentum is present in epochs - from ancient times till now.The thesis, devoted to the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s works is divided into chapters. The first three chapters deal with the practice of interpretation, methods of teaching poetry at schools and contextual meanings in lessons dedicated to the interpretation of poems. The next three chapters concentrate on Horace’s, Jan Kochanowski’s and Wisława Szymborska’s works with the special emphasis put on poems such as I have erected a monument, Song XXIV and The Author’s Evening. The above mentioned works refer to the traditional topic and the Horatian motif, exegi monumentum. Lessons plans are an integral part of these chapters.The conclusion elaborates on the importance of the ability to interpret the poetry in school education.197 Horace,pl
dc.abstract.plNiniejsza praca licencjacka nosi tytuł : O sławie poetyckiej w utworach Horacego, Kochanowskiego, Szymborskiej na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.Zestawienie twórczości wybitnych poetów, reprezentujących trzy różne i bardzo odległe w czasie epoki, wymaga wskazania elementów łączących twórczość Horacego, Jana Kochanowskiego i Wisławy Szymborskiej. Zarówno najwybitniejszy poeta polskiego renesansu – Jan Kochanowski, jak i laureatka Nagrody Nobla – Wisława Szymborska mogliby powtórzyć za Horacym : Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu …196 Metafora pomnika trwalszego niż ze spiżu przekonuje, iż poetycka sława nie poddaje się niszczącej sile czasu, a topos exegi monumentum wędruje przez epoki – od starożytności aż po współczesność.Praca poświęcona sławie poetyckiej w utworach Horacego, Kochanowskiego i Szymborskiej jest podzielona na rozdziały. Trzy pierwsze rozdziały traktują o sztuce interpretacji, metodach nauczania poezji w szkole i o znaczeniu kontekstów na lekcjach poświęconych interpretacji wiersza. Kolejne trzy rozdziały stanowią omówienie twórczości Horacego, Jana Kochanowskiego i Wisławy Szymborskiej ze szczególnym uwzględnieniem utworów Wybudowałem pomnik, Pieśń XXIV oraz Wieczór autorski, czyli utworów nawiązujących do tradycyjnego tematu i motywu horacjańskiego – exegi monumentum. Integralną część tych rozdziałów stanowią scenariusze lekcji.Podsumowanie rozwija zagadnienie, jak istotnym elementem szkolnej edukacji jest umiejętność interpretacji utworu literackiego.196 Horacy,pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorGubernat, Irenapl
dc.contributor.authorDusza, Barbarapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerCzabanowska-Wróbel, Anna - 127618 pl
dc.contributor.reviewerGubernat, Irenapl
dc.date.accessioned2020-07-24T07:51:45Z
dc.date.available2020-07-24T07:51:45Z
dc.date.submitted2012-09-17pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-66476-120692pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179954
dc.languagepolpl
dc.subject.enHoration , motif, conclusion, schoolspl
dc.subject.plHoracy,Kochanowski, sława, poezjapl
dc.titleO sławie poetyckiej w utworach Horacego, Jana Kochanowskiego, Wisławy Szymborskiej na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.pl
dc.title.alternativeThe licentiate thesis is entitled About the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s poems in Polish lessons in a lower secondary school.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The licentiate thesis is entitled About the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s poems in Polish lessons in a lower secondary school.The comparison of works of the outstanding poets, representing three very different and distant in time epochs, requires indicating the elements which combine works of Horace, Jan Kochanowski and Wisława Szymborska. Both the most famous Polish renaissance poet Jan Kochanowski and a Noble Prize winner Wisława Szymborska could repeat after Horace, “I have erected a monument more lasting than bronze…”197. A metaphor of the monument more lasting than bronze assures that the poetic fame does not submit to the destructive power of time, and a topos of exegi monumentum is present in epochs - from ancient times till now.The thesis, devoted to the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s works is divided into chapters. The first three chapters deal with the practice of interpretation, methods of teaching poetry at schools and contextual meanings in lessons dedicated to the interpretation of poems. The next three chapters concentrate on Horace’s, Jan Kochanowski’s and Wisława Szymborska’s works with the special emphasis put on poems such as I have erected a monument, Song XXIV and The Author’s Evening. The above mentioned works refer to the traditional topic and the Horatian motif, exegi monumentum. Lessons plans are an integral part of these chapters.The conclusion elaborates on the importance of the ability to interpret the poetry in school education.197 Horace,
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca licencjacka nosi tytuł : O sławie poetyckiej w utworach Horacego, Kochanowskiego, Szymborskiej na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.Zestawienie twórczości wybitnych poetów, reprezentujących trzy różne i bardzo odległe w czasie epoki, wymaga wskazania elementów łączących twórczość Horacego, Jana Kochanowskiego i Wisławy Szymborskiej. Zarówno najwybitniejszy poeta polskiego renesansu – Jan Kochanowski, jak i laureatka Nagrody Nobla – Wisława Szymborska mogliby powtórzyć za Horacym : Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu …196 Metafora pomnika trwalszego niż ze spiżu przekonuje, iż poetycka sława nie poddaje się niszczącej sile czasu, a topos exegi monumentum wędruje przez epoki – od starożytności aż po współczesność.Praca poświęcona sławie poetyckiej w utworach Horacego, Kochanowskiego i Szymborskiej jest podzielona na rozdziały. Trzy pierwsze rozdziały traktują o sztuce interpretacji, metodach nauczania poezji w szkole i o znaczeniu kontekstów na lekcjach poświęconych interpretacji wiersza. Kolejne trzy rozdziały stanowią omówienie twórczości Horacego, Jana Kochanowskiego i Wisławy Szymborskiej ze szczególnym uwzględnieniem utworów Wybudowałem pomnik, Pieśń XXIV oraz Wieczór autorski, czyli utworów nawiązujących do tradycyjnego tematu i motywu horacjańskiego – exegi monumentum. Integralną część tych rozdziałów stanowią scenariusze lekcji.Podsumowanie rozwija zagadnienie, jak istotnym elementem szkolnej edukacji jest umiejętność interpretacji utworu literackiego.196 Horacy,
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Gubernat, Irena
dc.contributor.authorpl
Dusza, Barbara
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Czabanowska-Wróbel, Anna - 127618
dc.contributor.reviewerpl
Gubernat, Irena
dc.date.accessioned
2020-07-24T07:51:45Z
dc.date.available
2020-07-24T07:51:45Z
dc.date.submittedpl
2012-09-17
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-66476-120692
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179954
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Horation , motif, conclusion, schools
dc.subject.plpl
Horacy,Kochanowski, sława, poezja
dc.titlepl
O sławie poetyckiej w utworach Horacego, Jana Kochanowskiego, Wisławy Szymborskiej na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.
dc.title.alternativepl
The licentiate thesis is entitled About the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s poems in Polish lessons in a lower secondary school.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
123
Views per month
Views per city
Warsaw
23
Krakow
13
Wieliszew
10
Wroclaw
7
Gdansk
5
Lodz
5
Olkusz
4
Poznan
4
Katowice
3
Pionki
2

No access

No Thumbnail Available