Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
O sławie poetyckiej w utworach Horacego, Jana Kochanowskiego, Wisławy Szymborskiej na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.
The licentiate thesis is entitled About the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s poems in Polish lessons in a lower secondary school.
Horacy,Kochanowski, sława, poezja
Horation , motif, conclusion, schools
Niniejsza praca licencjacka nosi tytuł : O sławie poetyckiej w utworach Horacego, Kochanowskiego, Szymborskiej na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.Zestawienie twórczości wybitnych poetów, reprezentujących trzy różne i bardzo odległe w czasie epoki, wymaga wskazania elementów łączących twórczość Horacego, Jana Kochanowskiego i Wisławy Szymborskiej. Zarówno najwybitniejszy poeta polskiego renesansu – Jan Kochanowski, jak i laureatka Nagrody Nobla – Wisława Szymborska mogliby powtórzyć za Horacym : Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu …196 Metafora pomnika trwalszego niż ze spiżu przekonuje, iż poetycka sława nie poddaje się niszczącej sile czasu, a topos exegi monumentum wędruje przez epoki – od starożytności aż po współczesność.Praca poświęcona sławie poetyckiej w utworach Horacego, Kochanowskiego i Szymborskiej jest podzielona na rozdziały. Trzy pierwsze rozdziały traktują o sztuce interpretacji, metodach nauczania poezji w szkole i o znaczeniu kontekstów na lekcjach poświęconych interpretacji wiersza. Kolejne trzy rozdziały stanowią omówienie twórczości Horacego, Jana Kochanowskiego i Wisławy Szymborskiej ze szczególnym uwzględnieniem utworów Wybudowałem pomnik, Pieśń XXIV oraz Wieczór autorski, czyli utworów nawiązujących do tradycyjnego tematu i motywu horacjańskiego – exegi monumentum. Integralną część tych rozdziałów stanowią scenariusze lekcji.Podsumowanie rozwija zagadnienie, jak istotnym elementem szkolnej edukacji jest umiejętność interpretacji utworu literackiego.196 Horacy,
The licentiate thesis is entitled About the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s poems in Polish lessons in a lower secondary school.The comparison of works of the outstanding poets, representing three very different and distant in time epochs, requires indicating the elements which combine works of Horace, Jan Kochanowski and Wisława Szymborska. Both the most famous Polish renaissance poet Jan Kochanowski and a Noble Prize winner Wisława Szymborska could repeat after Horace, “I have erected a monument more lasting than bronze…”197. A metaphor of the monument more lasting than bronze assures that the poetic fame does not submit to the destructive power of time, and a topos of exegi monumentum is present in epochs - from ancient times till now.The thesis, devoted to the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s works is divided into chapters. The first three chapters deal with the practice of interpretation, methods of teaching poetry at schools and contextual meanings in lessons dedicated to the interpretation of poems. The next three chapters concentrate on Horace’s, Jan Kochanowski’s and Wisława Szymborska’s works with the special emphasis put on poems such as I have erected a monument, Song XXIV and The Author’s Evening. The above mentioned works refer to the traditional topic and the Horatian motif, exegi monumentum. Lessons plans are an integral part of these chapters.The conclusion elaborates on the importance of the ability to interpret the poetry in school education.197 Horace,
| dc.abstract.en | The licentiate thesis is entitled About the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s poems in Polish lessons in a lower secondary school.The comparison of works of the outstanding poets, representing three very different and distant in time epochs, requires indicating the elements which combine works of Horace, Jan Kochanowski and Wisława Szymborska. Both the most famous Polish renaissance poet Jan Kochanowski and a Noble Prize winner Wisława Szymborska could repeat after Horace, “I have erected a monument more lasting than bronze…”197. A metaphor of the monument more lasting than bronze assures that the poetic fame does not submit to the destructive power of time, and a topos of exegi monumentum is present in epochs - from ancient times till now.The thesis, devoted to the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s works is divided into chapters. The first three chapters deal with the practice of interpretation, methods of teaching poetry at schools and contextual meanings in lessons dedicated to the interpretation of poems. The next three chapters concentrate on Horace’s, Jan Kochanowski’s and Wisława Szymborska’s works with the special emphasis put on poems such as I have erected a monument, Song XXIV and The Author’s Evening. The above mentioned works refer to the traditional topic and the Horatian motif, exegi monumentum. Lessons plans are an integral part of these chapters.The conclusion elaborates on the importance of the ability to interpret the poetry in school education.197 Horace, | pl |
| dc.abstract.pl | Niniejsza praca licencjacka nosi tytuł : O sławie poetyckiej w utworach Horacego, Kochanowskiego, Szymborskiej na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.Zestawienie twórczości wybitnych poetów, reprezentujących trzy różne i bardzo odległe w czasie epoki, wymaga wskazania elementów łączących twórczość Horacego, Jana Kochanowskiego i Wisławy Szymborskiej. Zarówno najwybitniejszy poeta polskiego renesansu – Jan Kochanowski, jak i laureatka Nagrody Nobla – Wisława Szymborska mogliby powtórzyć za Horacym : Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu …196 Metafora pomnika trwalszego niż ze spiżu przekonuje, iż poetycka sława nie poddaje się niszczącej sile czasu, a topos exegi monumentum wędruje przez epoki – od starożytności aż po współczesność.Praca poświęcona sławie poetyckiej w utworach Horacego, Kochanowskiego i Szymborskiej jest podzielona na rozdziały. Trzy pierwsze rozdziały traktują o sztuce interpretacji, metodach nauczania poezji w szkole i o znaczeniu kontekstów na lekcjach poświęconych interpretacji wiersza. Kolejne trzy rozdziały stanowią omówienie twórczości Horacego, Jana Kochanowskiego i Wisławy Szymborskiej ze szczególnym uwzględnieniem utworów Wybudowałem pomnik, Pieśń XXIV oraz Wieczór autorski, czyli utworów nawiązujących do tradycyjnego tematu i motywu horacjańskiego – exegi monumentum. Integralną część tych rozdziałów stanowią scenariusze lekcji.Podsumowanie rozwija zagadnienie, jak istotnym elementem szkolnej edukacji jest umiejętność interpretacji utworu literackiego.196 Horacy, | pl |
| dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
| dc.contributor.advisor | Gubernat, Irena | pl |
| dc.contributor.author | Dusza, Barbara | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Czabanowska-Wróbel, Anna - 127618 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Gubernat, Irena | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-24T07:51:45Z | |
| dc.date.available | 2020-07-24T07:51:45Z | |
| dc.date.submitted | 2012-09-17 | pl |
| dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-66476-120692 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179954 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | Horation , motif, conclusion, schools | pl |
| dc.subject.pl | Horacy,Kochanowski, sława, poezja | pl |
| dc.title | O sławie poetyckiej w utworach Horacego, Jana Kochanowskiego, Wisławy Szymborskiej na lekcjach języka polskiego w gimnazjum. | pl |
| dc.title.alternative | The licentiate thesis is entitled About the poetic fame in Horace’s, Kochanowski’s and Szymborska’s poems in Polish lessons in a lower secondary school. | pl |
| dc.type | licenciate | pl |
| dspace.entity.type | Publication |