Leonardo Vinci i jego opera "Artaserse" w kontekście postulatów Akademii Arkadyjskiej

licenciate
dc.abstract.enTwo issues connected to the topic of the 18th century italian opera is the substance of this essay. The first is a biography of Leonardo Vinci, an opera composer who is contemporarily poorly recognizable but was progressive and very popular during his times. The second issue is the history and activity's description of the Arcadian Academy and its leading representative, Pietro Metastasio, who was one of the most important librettists in the history of the opera genre. Taking into consideration "Artaserse", Leonardo Vinci's last work based upon the libretto by Pietro Metastasio, the autor of this essay analised methods of applying in music the postulates, of above mentioned institution, that co-created the neoclassical style in the 18th century art.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy jest omówienie dwóch zagadnień związanych z operą włoską początku XVIII wieku. Pierwszym jest biografia Leonarda Vinciego, kompozytora operowego współcześnie mało znanego, choć nowatorskiego i bardzo popularnego w swoich czasach. Drugim zagadnieniem jest historia i opis działalności Akademii Arkadyjskiej wraz z jej czołowym przedstawicielem w osobie Pietra Metastasia, jednego z najważniejszych librecistów operowych w historii tego gatunku. Na przykładzie ostatniego dzieła Leonarda Vinciego, opery "Artaserse", do którego libretto stworzył Pietro Metastasio, autor przybliżył sposoby muzycznej realizacji postulatów wyżej wymienionej instytucji, wpisujących się w nurt neoklasycyzmu w sztuce XVIII wieku.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorJochymczyk, Maciejpl
dc.contributor.authorMrzygłód, Wiktorpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerSitarz, Andrzejpl
dc.contributor.reviewerJochymczyk, Maciejpl
dc.date.accessioned2020-07-28T03:00:22Z
dc.date.available2020-07-28T03:00:22Z
dc.date.submitted2019-07-12pl
dc.fieldofstudymuzykologiapl
dc.identifier.apddiploma-135819-225126pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237885
dc.languagepolpl
dc.subject.enLeonardo Vinci, Artaserse, Arcadian Academy, Pietro Metastasio, 18th century italian opera, neoclassicismpl
dc.subject.plLeonardo Vinci, Artaserse, Akademia Arkadyjska, Pietro Metastasio, opera włoska XVIII wieku, neoklasycyzmpl
dc.titleLeonardo Vinci i jego opera "Artaserse" w kontekście postulatów Akademii Arkadyjskiejpl
dc.title.alternativeLeonardo Vinci and his opera "Artaserse" in a context of the Arcadian Academy's postulatespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Two issues connected to the topic of the 18th century italian opera is the substance of this essay. The first is a biography of Leonardo Vinci, an opera composer who is contemporarily poorly recognizable but was progressive and very popular during his times. The second issue is the history and activity's description of the Arcadian Academy and its leading representative, Pietro Metastasio, who was one of the most important librettists in the history of the opera genre. Taking into consideration "Artaserse", Leonardo Vinci's last work based upon the libretto by Pietro Metastasio, the autor of this essay analised methods of applying in music the postulates, of above mentioned institution, that co-created the neoclassical style in the 18th century art.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy jest omówienie dwóch zagadnień związanych z operą włoską początku XVIII wieku. Pierwszym jest biografia Leonarda Vinciego, kompozytora operowego współcześnie mało znanego, choć nowatorskiego i bardzo popularnego w swoich czasach. Drugim zagadnieniem jest historia i opis działalności Akademii Arkadyjskiej wraz z jej czołowym przedstawicielem w osobie Pietra Metastasia, jednego z najważniejszych librecistów operowych w historii tego gatunku. Na przykładzie ostatniego dzieła Leonarda Vinciego, opery "Artaserse", do którego libretto stworzył Pietro Metastasio, autor przybliżył sposoby muzycznej realizacji postulatów wyżej wymienionej instytucji, wpisujących się w nurt neoklasycyzmu w sztuce XVIII wieku.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Jochymczyk, Maciej
dc.contributor.authorpl
Mrzygłód, Wiktor
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Sitarz, Andrzej
dc.contributor.reviewerpl
Jochymczyk, Maciej
dc.date.accessioned
2020-07-28T03:00:22Z
dc.date.available
2020-07-28T03:00:22Z
dc.date.submittedpl
2019-07-12
dc.fieldofstudypl
muzykologia
dc.identifier.apdpl
diploma-135819-225126
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237885
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Leonardo Vinci, Artaserse, Arcadian Academy, Pietro Metastasio, 18th century italian opera, neoclassicism
dc.subject.plpl
Leonardo Vinci, Artaserse, Akademia Arkadyjska, Pietro Metastasio, opera włoska XVIII wieku, neoklasycyzm
dc.titlepl
Leonardo Vinci i jego opera "Artaserse" w kontekście postulatów Akademii Arkadyjskiej
dc.title.alternativepl
Leonardo Vinci and his opera "Artaserse" in a context of the Arcadian Academy's postulates
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Lodz
1
Warsaw
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available