Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola lidera w organizacji turkusowej
The Role of a Leader in a Teal Organization.
Organizacja Turkusowa, przywództwo, lider
Teal Organization, leadership, leader,
Za cel główny pracy obrano zbadanie w jakim stopniu badana firma realizuje paradygmaty organizacji turkusowej ze szczególnym uwzględnieniem roli lidera. Cele szczegółowe dotyczyły problematyki oddziaływania lidera na pracowników w kontekście monitorowania oraz motywowania pracowników, jak również wpływ spisanych wartości firmy na zarządzanie organizacją oraz rekrutację pracowników. Struktura pracy obejmuje 4 rozdziały. W rozdziale pierwszym dokonano analizy pojęciowej kierownika, menadżera, lidera i przywódcy. Przedstawiono funkcje oraz role menadżerskie w ujęciu teoretycznym w kontekście wpływu na organizację oraz pracowników. Dokonano porównania stylów menedżerów w kontekście wpływu na pracowników, pobudzania ich kreatywności i inspirowania. W rozdziale drugim przedstawiono przegląd literatury na temat organizacji turkusowej, w kontekście nowego modelu zarządzania, nowych ról i funkcji zarówno pracowników jaki i liderów w ujęciu pracy zespołowej. Przedstawiono główne korzyści oraz zagrożenia jakie wiążą się z tym modelem organizacyjnym. Przeprowadzając badanie dotyczące roli lidera w organizacji turkusowej na podstawie firmy Marco, zastosowano metodę badań jakościowych – studium przypadku. Pozwoliło to na przeprowadzenie identyfikacji badanego zjawiska. Ze względu na specyfikę organizacji turkusowej jako stosunkowo nowego modelu zarządzania, jak również ograniczoną ilość firm realizujących założenia turkusu dokonano wyboru metody badawczej w celu przedstawienia wniosków oraz dobrych praktyk dla środowiska biznesowego. Przeprowadzono wywiady z prezesem firmy Markiem Ślibodą podczas wizyt studyjnych oraz dokonano analizy dokumentacji firmy. Firma łączy model organizacji turkusowej z podejściem procesowym. Wnioski z przeprowadzonego badania pokazują zmiany w obszarze kompetencji lidera jako osoby motywującej i wspierającej a nie tylko kontrolującej, pracownicy tworzą zespoły w sposób autonomiczny ale nadrzędnym celem zespołów jest rozwiązanie problemu. Idea zarządzania oparta jest na nieustannym podnoszenie świadomości pracowników aby dostrzegali związek przyczyno skutkowy w działaniach firmy i rozumieli zasady jej funkcjonowania. Przekazywanie decyzyjności jest procesem stopniowym. W świetle przeprowadzonych badań, dokonano rekomendacji w zakresie dobrych praktyk w świetle funkcji lidera w organizacji turkusowej, mianowicie ciągłe doskonalenie kompetencji oraz umiejętności, stosowanie konstruktywnej krytyki ale przy zachowaniu modeli komunikacji porozumienie bez przemocy. Narzędzia lidera to coaching oraz mentoring szczególnie w procesie rozwiązywaniu konfliktów.
The main purpose of the dissertation was to examine to what extent the examined company realizes the paradigms of a turquoise organization with a particular emphasis on the role of a leader. The specific objectives concerned the leader's influence on employees within the context of monitoring and motivating them, as well as the influence of the company's values on organizational management and employee recruitment. The dissertation comprises 4 chapters. The first chapter analyzes the concept of the supervisor, manager, leader and executive. The functions and roles of managers are presented from a theoretical point of view in the context of their influence on the organization and employees. A comparison of managers' styles in the context of influencing employees, stimulating their creativity and inspiring them was conducted. The second chapter presents a literature review of a turquoise organization, in the context of a new management model, new roles and functions of both employees and leaders in terms of teamwork. The main benefits and risks associated with this organizational model were presented. When conducting a study on the role of the leader in a teal organization based on Marco, the method of qualitative research - a case study - was applied. It made it possible to identify the studied phenomenon. Due to the specificity of the turquoise organization as a relatively new management model, as well as a limited number of companies implementing the assumptions of turquoise, the research method was chosen in order to present conclusions and good practices for the business environment. Interviews with Marek Śliboda, the chairman of the company, were conducted during study visits and the company's documentation was analyzed. The company combines a turquoise organization model with a process approach. The conclusions of the study show changes in the competence of the leader as a person who motivates and supports, and not only controls, employees form teams in an autonomous way, however the primary goal of the teams is to solve a given problem. Delegation of decision-making is a gradual process. In the light of the research conducted, recommendations were made for best practices in light of the leader's function in a teal organization, namely, the continuous improvement of competencies and skills, the use of constructive criticism, but while maintaining communication models of non-violent understanding. The leader's tools are coaching and mentoring, especially in the process of conflict resolution.
dc.abstract.en | The main purpose of the dissertation was to examine to what extent the examined company realizes the paradigms of a turquoise organization with a particular emphasis on the role of a leader. The specific objectives concerned the leader's influence on employees within the context of monitoring and motivating them, as well as the influence of the company's values on organizational management and employee recruitment. The dissertation comprises 4 chapters. The first chapter analyzes the concept of the supervisor, manager, leader and executive. The functions and roles of managers are presented from a theoretical point of view in the context of their influence on the organization and employees. A comparison of managers' styles in the context of influencing employees, stimulating their creativity and inspiring them was conducted. The second chapter presents a literature review of a turquoise organization, in the context of a new management model, new roles and functions of both employees and leaders in terms of teamwork. The main benefits and risks associated with this organizational model were presented. When conducting a study on the role of the leader in a teal organization based on Marco, the method of qualitative research - a case study - was applied. It made it possible to identify the studied phenomenon. Due to the specificity of the turquoise organization as a relatively new management model, as well as a limited number of companies implementing the assumptions of turquoise, the research method was chosen in order to present conclusions and good practices for the business environment. Interviews with Marek Śliboda, the chairman of the company, were conducted during study visits and the company's documentation was analyzed. The company combines a turquoise organization model with a process approach. The conclusions of the study show changes in the competence of the leader as a person who motivates and supports, and not only controls, employees form teams in an autonomous way, however the primary goal of the teams is to solve a given problem. Delegation of decision-making is a gradual process. In the light of the research conducted, recommendations were made for best practices in light of the leader's function in a teal organization, namely, the continuous improvement of competencies and skills, the use of constructive criticism, but while maintaining communication models of non-violent understanding. The leader's tools are coaching and mentoring, especially in the process of conflict resolution. | pl |
dc.abstract.pl | Za cel główny pracy obrano zbadanie w jakim stopniu badana firma realizuje paradygmaty organizacji turkusowej ze szczególnym uwzględnieniem roli lidera. Cele szczegółowe dotyczyły problematyki oddziaływania lidera na pracowników w kontekście monitorowania oraz motywowania pracowników, jak również wpływ spisanych wartości firmy na zarządzanie organizacją oraz rekrutację pracowników. Struktura pracy obejmuje 4 rozdziały. W rozdziale pierwszym dokonano analizy pojęciowej kierownika, menadżera, lidera i przywódcy. Przedstawiono funkcje oraz role menadżerskie w ujęciu teoretycznym w kontekście wpływu na organizację oraz pracowników. Dokonano porównania stylów menedżerów w kontekście wpływu na pracowników, pobudzania ich kreatywności i inspirowania. W rozdziale drugim przedstawiono przegląd literatury na temat organizacji turkusowej, w kontekście nowego modelu zarządzania, nowych ról i funkcji zarówno pracowników jaki i liderów w ujęciu pracy zespołowej. Przedstawiono główne korzyści oraz zagrożenia jakie wiążą się z tym modelem organizacyjnym. Przeprowadzając badanie dotyczące roli lidera w organizacji turkusowej na podstawie firmy Marco, zastosowano metodę badań jakościowych – studium przypadku. Pozwoliło to na przeprowadzenie identyfikacji badanego zjawiska. Ze względu na specyfikę organizacji turkusowej jako stosunkowo nowego modelu zarządzania, jak również ograniczoną ilość firm realizujących założenia turkusu dokonano wyboru metody badawczej w celu przedstawienia wniosków oraz dobrych praktyk dla środowiska biznesowego. Przeprowadzono wywiady z prezesem firmy Markiem Ślibodą podczas wizyt studyjnych oraz dokonano analizy dokumentacji firmy. Firma łączy model organizacji turkusowej z podejściem procesowym. Wnioski z przeprowadzonego badania pokazują zmiany w obszarze kompetencji lidera jako osoby motywującej i wspierającej a nie tylko kontrolującej, pracownicy tworzą zespoły w sposób autonomiczny ale nadrzędnym celem zespołów jest rozwiązanie problemu. Idea zarządzania oparta jest na nieustannym podnoszenie świadomości pracowników aby dostrzegali związek przyczyno skutkowy w działaniach firmy i rozumieli zasady jej funkcjonowania. Przekazywanie decyzyjności jest procesem stopniowym. W świetle przeprowadzonych badań, dokonano rekomendacji w zakresie dobrych praktyk w świetle funkcji lidera w organizacji turkusowej, mianowicie ciągłe doskonalenie kompetencji oraz umiejętności, stosowanie konstruktywnej krytyki ale przy zachowaniu modeli komunikacji porozumienie bez przemocy. Narzędzia lidera to coaching oraz mentoring szczególnie w procesie rozwiązywaniu konfliktów. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Stuss, Magdalena - 132134 | pl |
dc.contributor.author | Milewska-Wysocka, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Stuss, Magdalena - 132134 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stańczyk, Izabela - 186012 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-04T21:43:22Z | |
dc.date.available | 2022-07-04T21:43:22Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie - psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-156349-296940 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294328 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Teal Organization, leadership, leader, | pl |
dc.subject.pl | Organizacja Turkusowa, przywództwo, lider | pl |
dc.title | Rola lidera w organizacji turkusowej | pl |
dc.title.alternative | The Role of a Leader in a Teal Organization. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |