Covery muzyczne w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

master
dc.abstract.enThe legendary performance of Whitney Houston's "I will always love you" is known to almost everyone, but only a few know that the song originally came from Dolly Parton's repertoire. Observing the music scene in Poland and in the world, it is easy to notice that there is no shortage of renditions of other people's songs, which are many times more famous than the original versions. These are examples of the ubiquitous phenomenon in contemporary music, which are covers. Their popularity in the era of the Internet and portals such as YouTube or Spotify is constantly growing. From the point of view of music theory, a cover can be: a transcription, instrumentation or arrangement. Which of the above mentioned forms a cover will take, will determine its legal qualification, because in light of the Polish Act on Copyright and Related Rights, a cover can be an artistic performance or a derivative work of an original work. This legal qualification has far-reaching consequences. Covers are therefore a phenomenon on the music market, the legal nature of which turns out to be complex and interesting. In this work I intend to consider where the borderline is, after crossing which a cover ceases to be an artistic performance and becomes a development of a work. For this purpose, I will characterize both of these institutions of copyright and related law, as well as the associated moral and economic rights to which the creator of a cover song is entitled. I will also describe the covering author's obligations towards the author of the original work, and finally I will consider who is the beneficiary of profits from exploitation of the cover in both scenarios indicated.pl
dc.abstract.plLegendarne wykonanie utworu „I will always love you” Whitney Houston znają prawie wszyscy, nieliczni jednak tylko wiedzą, że oryginalnie piosenka ta pochodzi z repertuaru Dolly Parton. Obserwując scenę muzyczną w Polsce i na świecie, łatwo zauważyć, że nie brak wykonań cudzych utworów, które swoją sławą po wielokroć przerastają wersje oryginalne. Są to przykładów wszechobecnego w muzyce współczesnej zjawiska, jakim są covery. Ich popularność w czasach Internetu oraz portali takich jak YouTube czy Spotify nieustannie rośnie. Z punktu widzenia teorii muzyki cover może okazać się: transkrypcją, instrumentacją lub aranżacją. Od tego, którą z wyżej wymienionych form przyjmie cover, zależeć będzie jego kwalifikacja prawna, bowiem w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, cover stanowić może artystyczne wykonanie lub opracowanie utworu oryginalnego. Wskazanie oceny prawnej niesie za sobą daleko idące konsekwencje. Covery są więc fenomenem na rynku muzycznym, których natura prawna okazuje się złożona i interesująca. W niniejszej pracy zamierzam zastanowić się nad tym, gdzie przebiega granica, po przekroczeniu której, cover przestaje być artystycznym wykonaniem, a staje się opracowaniem utworu. W tym celu scharakteryzuję obie te instytucje prawa autorskiego i pokrewnego oraz wiążące się z nimi prawa osobiste i majątkowe, przysługujące twórcy coveru. Opiszę też obowiązki „coverującego” względem autora utworu oryginalnego, by wreszcie zastanowić się, kto jest beneficjentem zysków z eksploatacji coveru w obu wskazanych scenariuszach.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMatlak, Andrzej - 130390 pl
dc.contributor.authorNawrocka, Martapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerGhazal, Nicholaspl
dc.contributor.reviewerMatlak, Andrzej - 130390 pl
dc.date.accessioned2021-10-19T21:45:47Z
dc.date.available2021-10-19T21:45:47Z
dc.date.submitted2021-10-14pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-154391-193012pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281093
dc.languagepolpl
dc.subject.enmusic cover; Rights in Performances; Derivative work; Author’s Moral and Economical Rights; Performer's Moral and Economical Rights; A work inspired by another author’s work;pl
dc.subject.plcover muzyczny; artystyczne wykonanie; opracowanie; utwór zależny; autorskie prawa osobiste i majątkowe; prawa osobiste i majątkowe artystów wykonawców; utwór inspirowany;pl
dc.titleCovery muzyczne w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnychpl
dc.title.alternativeMusic covers in the light of the Polish Law on Copyright and Related Rightspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The legendary performance of Whitney Houston's "I will always love you" is known to almost everyone, but only a few know that the song originally came from Dolly Parton's repertoire. Observing the music scene in Poland and in the world, it is easy to notice that there is no shortage of renditions of other people's songs, which are many times more famous than the original versions. These are examples of the ubiquitous phenomenon in contemporary music, which are covers. Their popularity in the era of the Internet and portals such as YouTube or Spotify is constantly growing. From the point of view of music theory, a cover can be: a transcription, instrumentation or arrangement. Which of the above mentioned forms a cover will take, will determine its legal qualification, because in light of the Polish Act on Copyright and Related Rights, a cover can be an artistic performance or a derivative work of an original work. This legal qualification has far-reaching consequences. Covers are therefore a phenomenon on the music market, the legal nature of which turns out to be complex and interesting. In this work I intend to consider where the borderline is, after crossing which a cover ceases to be an artistic performance and becomes a development of a work. For this purpose, I will characterize both of these institutions of copyright and related law, as well as the associated moral and economic rights to which the creator of a cover song is entitled. I will also describe the covering author's obligations towards the author of the original work, and finally I will consider who is the beneficiary of profits from exploitation of the cover in both scenarios indicated.
dc.abstract.plpl
Legendarne wykonanie utworu „I will always love you” Whitney Houston znają prawie wszyscy, nieliczni jednak tylko wiedzą, że oryginalnie piosenka ta pochodzi z repertuaru Dolly Parton. Obserwując scenę muzyczną w Polsce i na świecie, łatwo zauważyć, że nie brak wykonań cudzych utworów, które swoją sławą po wielokroć przerastają wersje oryginalne. Są to przykładów wszechobecnego w muzyce współczesnej zjawiska, jakim są covery. Ich popularność w czasach Internetu oraz portali takich jak YouTube czy Spotify nieustannie rośnie. Z punktu widzenia teorii muzyki cover może okazać się: transkrypcją, instrumentacją lub aranżacją. Od tego, którą z wyżej wymienionych form przyjmie cover, zależeć będzie jego kwalifikacja prawna, bowiem w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, cover stanowić może artystyczne wykonanie lub opracowanie utworu oryginalnego. Wskazanie oceny prawnej niesie za sobą daleko idące konsekwencje. Covery są więc fenomenem na rynku muzycznym, których natura prawna okazuje się złożona i interesująca. W niniejszej pracy zamierzam zastanowić się nad tym, gdzie przebiega granica, po przekroczeniu której, cover przestaje być artystycznym wykonaniem, a staje się opracowaniem utworu. W tym celu scharakteryzuję obie te instytucje prawa autorskiego i pokrewnego oraz wiążące się z nimi prawa osobiste i majątkowe, przysługujące twórcy coveru. Opiszę też obowiązki „coverującego” względem autora utworu oryginalnego, by wreszcie zastanowić się, kto jest beneficjentem zysków z eksploatacji coveru w obu wskazanych scenariuszach.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Matlak, Andrzej - 130390
dc.contributor.authorpl
Nawrocka, Marta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Ghazal, Nicholas
dc.contributor.reviewerpl
Matlak, Andrzej - 130390
dc.date.accessioned
2021-10-19T21:45:47Z
dc.date.available
2021-10-19T21:45:47Z
dc.date.submittedpl
2021-10-14
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-154391-193012
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281093
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
music cover; Rights in Performances; Derivative work; Author’s Moral and Economical Rights; Performer's Moral and Economical Rights; A work inspired by another author’s work;
dc.subject.plpl
cover muzyczny; artystyczne wykonanie; opracowanie; utwór zależny; autorskie prawa osobiste i majątkowe; prawa osobiste i majątkowe artystów wykonawców; utwór inspirowany;
dc.titlepl
Covery muzyczne w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
dc.title.alternativepl
Music covers in the light of the Polish Law on Copyright and Related Rights
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
63
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Krakow
7
Lodz
6
Wroclaw
3
Jasło
2
Katowice
2
Poznan
2
Staszow
2
Wodzisław Śląski
2
Bydgoszcz
1

No access

No Thumbnail Available