Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Covery muzyczne w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Music covers in the light of the Polish Law on Copyright and Related Rights
cover muzyczny; artystyczne wykonanie; opracowanie; utwór zależny; autorskie prawa osobiste i majątkowe; prawa osobiste i majątkowe artystów wykonawców; utwór inspirowany;
music cover; Rights in Performances; Derivative work; Author’s Moral and Economical Rights; Performer's Moral and Economical Rights; A work inspired by another author’s work;
Legendarne wykonanie utworu „I will always love you” Whitney Houston znają prawie wszyscy, nieliczni jednak tylko wiedzą, że oryginalnie piosenka ta pochodzi z repertuaru Dolly Parton. Obserwując scenę muzyczną w Polsce i na świecie, łatwo zauważyć, że nie brak wykonań cudzych utworów, które swoją sławą po wielokroć przerastają wersje oryginalne. Są to przykładów wszechobecnego w muzyce współczesnej zjawiska, jakim są covery. Ich popularność w czasach Internetu oraz portali takich jak YouTube czy Spotify nieustannie rośnie. Z punktu widzenia teorii muzyki cover może okazać się: transkrypcją, instrumentacją lub aranżacją. Od tego, którą z wyżej wymienionych form przyjmie cover, zależeć będzie jego kwalifikacja prawna, bowiem w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, cover stanowić może artystyczne wykonanie lub opracowanie utworu oryginalnego. Wskazanie oceny prawnej niesie za sobą daleko idące konsekwencje. Covery są więc fenomenem na rynku muzycznym, których natura prawna okazuje się złożona i interesująca. W niniejszej pracy zamierzam zastanowić się nad tym, gdzie przebiega granica, po przekroczeniu której, cover przestaje być artystycznym wykonaniem, a staje się opracowaniem utworu. W tym celu scharakteryzuję obie te instytucje prawa autorskiego i pokrewnego oraz wiążące się z nimi prawa osobiste i majątkowe, przysługujące twórcy coveru. Opiszę też obowiązki „coverującego” względem autora utworu oryginalnego, by wreszcie zastanowić się, kto jest beneficjentem zysków z eksploatacji coveru w obu wskazanych scenariuszach.
The legendary performance of Whitney Houston's "I will always love you" is known to almost everyone, but only a few know that the song originally came from Dolly Parton's repertoire. Observing the music scene in Poland and in the world, it is easy to notice that there is no shortage of renditions of other people's songs, which are many times more famous than the original versions. These are examples of the ubiquitous phenomenon in contemporary music, which are covers. Their popularity in the era of the Internet and portals such as YouTube or Spotify is constantly growing. From the point of view of music theory, a cover can be: a transcription, instrumentation or arrangement. Which of the above mentioned forms a cover will take, will determine its legal qualification, because in light of the Polish Act on Copyright and Related Rights, a cover can be an artistic performance or a derivative work of an original work. This legal qualification has far-reaching consequences. Covers are therefore a phenomenon on the music market, the legal nature of which turns out to be complex and interesting. In this work I intend to consider where the borderline is, after crossing which a cover ceases to be an artistic performance and becomes a development of a work. For this purpose, I will characterize both of these institutions of copyright and related law, as well as the associated moral and economic rights to which the creator of a cover song is entitled. I will also describe the covering author's obligations towards the author of the original work, and finally I will consider who is the beneficiary of profits from exploitation of the cover in both scenarios indicated.
dc.abstract.en | The legendary performance of Whitney Houston's "I will always love you" is known to almost everyone, but only a few know that the song originally came from Dolly Parton's repertoire. Observing the music scene in Poland and in the world, it is easy to notice that there is no shortage of renditions of other people's songs, which are many times more famous than the original versions. These are examples of the ubiquitous phenomenon in contemporary music, which are covers. Their popularity in the era of the Internet and portals such as YouTube or Spotify is constantly growing. From the point of view of music theory, a cover can be: a transcription, instrumentation or arrangement. Which of the above mentioned forms a cover will take, will determine its legal qualification, because in light of the Polish Act on Copyright and Related Rights, a cover can be an artistic performance or a derivative work of an original work. This legal qualification has far-reaching consequences. Covers are therefore a phenomenon on the music market, the legal nature of which turns out to be complex and interesting. In this work I intend to consider where the borderline is, after crossing which a cover ceases to be an artistic performance and becomes a development of a work. For this purpose, I will characterize both of these institutions of copyright and related law, as well as the associated moral and economic rights to which the creator of a cover song is entitled. I will also describe the covering author's obligations towards the author of the original work, and finally I will consider who is the beneficiary of profits from exploitation of the cover in both scenarios indicated. | pl |
dc.abstract.pl | Legendarne wykonanie utworu „I will always love you” Whitney Houston znają prawie wszyscy, nieliczni jednak tylko wiedzą, że oryginalnie piosenka ta pochodzi z repertuaru Dolly Parton. Obserwując scenę muzyczną w Polsce i na świecie, łatwo zauważyć, że nie brak wykonań cudzych utworów, które swoją sławą po wielokroć przerastają wersje oryginalne. Są to przykładów wszechobecnego w muzyce współczesnej zjawiska, jakim są covery. Ich popularność w czasach Internetu oraz portali takich jak YouTube czy Spotify nieustannie rośnie. Z punktu widzenia teorii muzyki cover może okazać się: transkrypcją, instrumentacją lub aranżacją. Od tego, którą z wyżej wymienionych form przyjmie cover, zależeć będzie jego kwalifikacja prawna, bowiem w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, cover stanowić może artystyczne wykonanie lub opracowanie utworu oryginalnego. Wskazanie oceny prawnej niesie za sobą daleko idące konsekwencje. Covery są więc fenomenem na rynku muzycznym, których natura prawna okazuje się złożona i interesująca. W niniejszej pracy zamierzam zastanowić się nad tym, gdzie przebiega granica, po przekroczeniu której, cover przestaje być artystycznym wykonaniem, a staje się opracowaniem utworu. W tym celu scharakteryzuję obie te instytucje prawa autorskiego i pokrewnego oraz wiążące się z nimi prawa osobiste i majątkowe, przysługujące twórcy coveru. Opiszę też obowiązki „coverującego” względem autora utworu oryginalnego, by wreszcie zastanowić się, kto jest beneficjentem zysków z eksploatacji coveru w obu wskazanych scenariuszach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
dc.contributor.author | Nawrocka, Marta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ghazal, Nicholas | pl |
dc.contributor.reviewer | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-19T21:45:47Z | |
dc.date.available | 2021-10-19T21:45:47Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-14 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-154391-193012 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281093 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | music cover; Rights in Performances; Derivative work; Author’s Moral and Economical Rights; Performer's Moral and Economical Rights; A work inspired by another author’s work; | pl |
dc.subject.pl | cover muzyczny; artystyczne wykonanie; opracowanie; utwór zależny; autorskie prawa osobiste i majątkowe; prawa osobiste i majątkowe artystów wykonawców; utwór inspirowany; | pl |
dc.title | Covery muzyczne w świetle polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych | pl |
dc.title.alternative | Music covers in the light of the Polish Law on Copyright and Related Rights | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |