Projekt i implementacja sztucznej inteligencji dla gry Roguelike

master
dc.abstract.enRoguelike games constitute a fascinating subject matter for the field of artificial intelligence. Thanks to their text-based state representation and turn-based mechanics, interfacing with them is fairly straightforward. Simultaneusly, the genre offers a high degree of complexity and randomness, requiring flexibility from potential agents. The following text describes a behaviour tree-based agent implemented in C++. Alongside the inevitable pitfals of information parsing, shortcomings in the initial agent's reasoning were noted. An altered version was created, giving rise to unforseen complications of its own. To achieve substantial improvement in agent performance, extensive additions would prove necessary; each object and mechanic within the scope of the game would need to be adequately represented and accounted for within the scope of the agent. The framework itself, however, would also also benefit from a significant overhaul, as the inflexible and rigid paragidm of the decision tree quickly becomes unwieldy or sprouts external decision-making structures.pl
dc.abstract.plGry roguelike stanowią ciekawy obiekt badań na polu sztucznej inteligencji. Dzięki reprezentacji tekstowej i mechanice turowej, integracja aplikacji agenckiej jest względnie prosta; nie wymaga rozpoznawania obrazów ani niskopoziomowego dostępu do pamięci. Gatunek cechuje się zarazem dużym stopniem złożoności i losowości, wymagając daleko zakrojonej umiejętności adaptacji od potencjalnych agentów. Niniejsza praca omawia próbę stworzenia w języku C++ agenta dla gry "DRL" z wykorzystaniem prostego drzewa decyzyjnego. Prócz nieuniknionych problemów związanych z przetwarzaniem danych wejściowych, odnotowane zostały niedostatki w "rozumowaniu" pierwotnej wersji agenta. Została stworzona wersja następna, zradzając problemy nowe. By osiągnąc znaczącą poprawę w działaniu agenta, niezbędne byłyby obszerne uzupełnienia w jego wewnętrznej reprezentacji świata gry; każdy obiekt i każda mechanika musiałyby zostać odzwierciedlone i uwzględnione w procesie podejmowania decyzji. Sama struktura agenta również wymagałaby modyfikacji, gdyż ciasne ramy drzewa decyzyjnego prędko stają się niewygodne ponad pewnym poziomem złożoności, bądź też zradzają zewnętrzne struktury decyzyjne.pl
dc.affiliationWydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanejpl
dc.areaobszar nauk ścisłychpl
dc.contributor.advisorBiałas, Piotr - 127296 pl
dc.contributor.authorSurówka, Jarosławpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WFAISpl
dc.contributor.reviewerBiałas, Piotr - 127296 pl
dc.contributor.reviewerArgasiński, Jan - 105948 pl
dc.date.accessioned2020-10-22T07:31:07Z
dc.date.available2020-10-22T07:31:07Z
dc.date.submitted2020-10-15pl
dc.fieldofstudyinformatyka stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-134190-62628pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250907
dc.languagepolpl
dc.subject.enartificial intelligence, agent, roguelikepl
dc.subject.plsztuczna inteligencja, agent, roguelikepl
dc.titleProjekt i implementacja sztucznej inteligencji dla gry Roguelikepl
dc.title.alternativeDesign and Implementation of an Artificial Intelligence Agent for a Roguelike Gamepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Roguelike games constitute a fascinating subject matter for the field of artificial intelligence. Thanks to their text-based state representation and turn-based mechanics, interfacing with them is fairly straightforward. Simultaneusly, the genre offers a high degree of complexity and randomness, requiring flexibility from potential agents. The following text describes a behaviour tree-based agent implemented in C++. Alongside the inevitable pitfals of information parsing, shortcomings in the initial agent's reasoning were noted. An altered version was created, giving rise to unforseen complications of its own. To achieve substantial improvement in agent performance, extensive additions would prove necessary; each object and mechanic within the scope of the game would need to be adequately represented and accounted for within the scope of the agent. The framework itself, however, would also also benefit from a significant overhaul, as the inflexible and rigid paragidm of the decision tree quickly becomes unwieldy or sprouts external decision-making structures.
dc.abstract.plpl
Gry roguelike stanowią ciekawy obiekt badań na polu sztucznej inteligencji. Dzięki reprezentacji tekstowej i mechanice turowej, integracja aplikacji agenckiej jest względnie prosta; nie wymaga rozpoznawania obrazów ani niskopoziomowego dostępu do pamięci. Gatunek cechuje się zarazem dużym stopniem złożoności i losowości, wymagając daleko zakrojonej umiejętności adaptacji od potencjalnych agentów. Niniejsza praca omawia próbę stworzenia w języku C++ agenta dla gry "DRL" z wykorzystaniem prostego drzewa decyzyjnego. Prócz nieuniknionych problemów związanych z przetwarzaniem danych wejściowych, odnotowane zostały niedostatki w "rozumowaniu" pierwotnej wersji agenta. Została stworzona wersja następna, zradzając problemy nowe. By osiągnąc znaczącą poprawę w działaniu agenta, niezbędne byłyby obszerne uzupełnienia w jego wewnętrznej reprezentacji świata gry; każdy obiekt i każda mechanika musiałyby zostać odzwierciedlone i uwzględnione w procesie podejmowania decyzji. Sama struktura agenta również wymagałaby modyfikacji, gdyż ciasne ramy drzewa decyzyjnego prędko stają się niewygodne ponad pewnym poziomem złożoności, bądź też zradzają zewnętrzne struktury decyzyjne.
dc.affiliationpl
Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
dc.areapl
obszar nauk ścisłych
dc.contributor.advisorpl
Białas, Piotr - 127296
dc.contributor.authorpl
Surówka, Jarosław
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WFAIS
dc.contributor.reviewerpl
Białas, Piotr - 127296
dc.contributor.reviewerpl
Argasiński, Jan - 105948
dc.date.accessioned
2020-10-22T07:31:07Z
dc.date.available
2020-10-22T07:31:07Z
dc.date.submittedpl
2020-10-15
dc.fieldofstudypl
informatyka stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-134190-62628
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250907
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
artificial intelligence, agent, roguelike
dc.subject.plpl
sztuczna inteligencja, agent, roguelike
dc.titlepl
Projekt i implementacja sztucznej inteligencji dla gry Roguelike
dc.title.alternativepl
Design and Implementation of an Artificial Intelligence Agent for a Roguelike Game
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
54
Views per month
Views per city
Krakow
10
Warsaw
8
Gdansk
3
Lublin
3
Opole
3
Bialystok
2
Dublin
2
Katowice
2
Racibórz
2
Wroclaw
2

No access

No Thumbnail Available