Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przedstawienia mieszkańców Nubii i Puntu w sztuce egipskiej okresu Nowego Państwa.
The images of inhabitants of Nubia and Punt in New Kingdom Egyptian Art.
Nubia, Punt, New Kingdom, images, tribute
Nubia, Punt, Nowe Państwo, przedstawienia, obce ludy
This dissertation describes images of Nubian and Puntites in Egyptian art of New Kingdom. The main part of my MA thesis is catalogue with description of images of Nubian, includes tribute scenes, Nubian chiefs, prisoners, wrestlers, dancers, musicians and images of inhabitants of Punt. I describe their builds, clothes, hairs and attributes. Next part contains analysis these images, in which I try to show differences in appearance of different groups Egyptian’ s southern neighbour, as well as differences between their images from different periods.The dissertation includes also short description conquest Nubia by Egyptian pharaohs during New Kingdom and their building activity, economic and administrative organization structure in this area.Issues relevant to relation and trade contact between Egypt and Nubia and Punt during New Kingdom, like exotic products imported from Nubia and Punt do Egypt were presented.Besides, It characterizes relation and contact between Egypt and Nubia, Punt in earlier Times: predynastic and early dynastic periods, Old Kingdom and Middle Kingdom.
Niniejsza praca stanowi próbę zaprezentowania wyobrażeń Egipcjan na temat Nubijczyków oraz mieszkańców Puntu na podstawie wybranych zabytków ikonograficznych. Starano się zwrócić uwagę na zasady, zgodnie z którymi portretowano te obce ludy, a także prześledzić zmiany jakie zaszły w konwencji ich przedstawień w okresie Nowego Państwaw stosunku do czasów wcześniejszych. Na podstawie opisów postaci z Nubii i Puntu, ich wyglądu, strojów, towarzyszących im rekwizytów i atrybutów, czynności, podczas których zostali uchwyceni usiłowano zaakcentować różnice w wyobrażeniach poszczególnych grup oraz wskazać mające na to wpływ ewentualne czynniki, jak przynależność do innych klas społecznych czy grup etnicznych zamieszkujących w starożytności rejony Nubii i Puntu. Stworzone w ten sposób opis oraz analiza stały się następnie podstawą do porównań między sposobem ukazywania przez Egipcjan Nubijczyków a kanonem, zgodnie z którym tworzono wizerunki mieszkańców Puntu. Posłużyły one również do rozpatrzenia kwestii szeroko pojętych relacji między Egiptem a Nubią i Puntem, charakteru wzajemnych kontaktóworaz czynników, na których się one opierały. Z zachowanych przedstawień starano się odczytać informacje dotyczące stosunku Egipcjan do mieszkańców wspomnianych krain, podejścia do ich tradycji, a także reakcji obcych ludów na kulturę egipską. Jako jedenz filarów tychże relacji omówiono kwestie wymiany handlowej między Egiptem a Nubiąi Puntem, na podstawie zaprezentowanych zabytków wskazano produkty, jakie przeznaczone były na wymianę, sposób ich pozyskiwania i dostarczania do Egiptu.Najwięcej miejsca w tekście przeznaczono na katalog zawierający scenyz przedstawieniami mieszkańców Nubii i Puntu w sztuce egipskiej. Opiera się on głównie na zabytkach reliefowych, wśród których wydzielono cztery grupy tematyczne: przybyszów z Nubii niosących trybut, wizerunki jeńców, sceny triumfu i walk z ich udziałem, a także wyobrażenia nubijskich sportowców oraz tancerzy i muzykantów. Osobną część katalogu stanowi zbiór źródeł ikonograficznych dostarczających informacje o krainie Punt, jej lokalizacji, mieszkańcach oraz relacjach z Egiptem. Ograniczenie chronologiczne do czasu Nowego Państwa wynika przede wszystkim,z bogatego w sztuce tego okresu repertuaru wyobrażeń obcych ludów. Szczególnie w przypadku Nubijczyków sztuka tego okresu „pozostawiła” szeroką gamę przedstawień przedstawicieli różnych grup społecznych, których opis dał możliwość przeanalizowania ich wizerunków wewnątrz danej zbiorowości: niewolników, sportowców, członków elity itd., a także porównań z przedstawieniami z okresów wcześniejszych. Pozwoliło to zaobserwować kształtujące się w sztuce egipskiej zmiany związane z kanonem portretowania południowych sąsiadów Egipcjan, zwrócić uwagę na inne czynniki generujące odmienne niekiedy wizerunki Nubijczyków, a także dało to wyobrażenie o tym, w jakich okolicznościach Egipcjanie mieli styczność z przybyszami z południa. Zachowane wyobrażenia mieszkańców Puntu powstałe w czasie Nowego Państwa są o tyle cenne, że stanowią główne źródło o charakterze ikonograficznym, na podstawie którego dokonuje się próby rekonstrukcji krajobrazu tej krainy, sposobu ukazywania jej mieszkańców przez Egipcjan, relacji łączących obie społeczności. Zaznaczyć należy, że Punt istnieje dla nas właściwie tylko dzięki źródłom egipskim, nawet nazwa krainy przez nas używana pochodzi od egipskiego słowa Pwnt (Phillips 1997: 423).Zamieszczono także w pracy rozdziały prezentujące krótko historie Nubii pod rządami władców Nowego Państwa, w tym podboje dokonane przed faraonów, ich działalność budowlaną, organizację ekonomiczną oraz administracyjną na zdobytym terytorium. Naturalnym wydała się także konieczność zarysowanie relacji oraz stosunków między Egiptem a Puntem i Nubią od czasów najdawniejszych poprzez Stare i Średnie Państwo.
dc.abstract.en | This dissertation describes images of Nubian and Puntites in Egyptian art of New Kingdom. The main part of my MA thesis is catalogue with description of images of Nubian, includes tribute scenes, Nubian chiefs, prisoners, wrestlers, dancers, musicians and images of inhabitants of Punt. I describe their builds, clothes, hairs and attributes. Next part contains analysis these images, in which I try to show differences in appearance of different groups Egyptian’ s southern neighbour, as well as differences between their images from different periods.The dissertation includes also short description conquest Nubia by Egyptian pharaohs during New Kingdom and their building activity, economic and administrative organization structure in this area.Issues relevant to relation and trade contact between Egypt and Nubia and Punt during New Kingdom, like exotic products imported from Nubia and Punt do Egypt were presented.Besides, It characterizes relation and contact between Egypt and Nubia, Punt in earlier Times: predynastic and early dynastic periods, Old Kingdom and Middle Kingdom. | pl |
dc.abstract.other | Niniejsza praca stanowi próbę zaprezentowania wyobrażeń Egipcjan na temat Nubijczyków oraz mieszkańców Puntu na podstawie wybranych zabytków ikonograficznych. Starano się zwrócić uwagę na zasady, zgodnie z którymi portretowano te obce ludy, a także prześledzić zmiany jakie zaszły w konwencji ich przedstawień w okresie Nowego Państwaw stosunku do czasów wcześniejszych. Na podstawie opisów postaci z Nubii i Puntu, ich wyglądu, strojów, towarzyszących im rekwizytów i atrybutów, czynności, podczas których zostali uchwyceni usiłowano zaakcentować różnice w wyobrażeniach poszczególnych grup oraz wskazać mające na to wpływ ewentualne czynniki, jak przynależność do innych klas społecznych czy grup etnicznych zamieszkujących w starożytności rejony Nubii i Puntu. Stworzone w ten sposób opis oraz analiza stały się następnie podstawą do porównań między sposobem ukazywania przez Egipcjan Nubijczyków a kanonem, zgodnie z którym tworzono wizerunki mieszkańców Puntu. Posłużyły one również do rozpatrzenia kwestii szeroko pojętych relacji między Egiptem a Nubią i Puntem, charakteru wzajemnych kontaktóworaz czynników, na których się one opierały. Z zachowanych przedstawień starano się odczytać informacje dotyczące stosunku Egipcjan do mieszkańców wspomnianych krain, podejścia do ich tradycji, a także reakcji obcych ludów na kulturę egipską. Jako jedenz filarów tychże relacji omówiono kwestie wymiany handlowej między Egiptem a Nubiąi Puntem, na podstawie zaprezentowanych zabytków wskazano produkty, jakie przeznaczone były na wymianę, sposób ich pozyskiwania i dostarczania do Egiptu.Najwięcej miejsca w tekście przeznaczono na katalog zawierający scenyz przedstawieniami mieszkańców Nubii i Puntu w sztuce egipskiej. Opiera się on głównie na zabytkach reliefowych, wśród których wydzielono cztery grupy tematyczne: przybyszów z Nubii niosących trybut, wizerunki jeńców, sceny triumfu i walk z ich udziałem, a także wyobrażenia nubijskich sportowców oraz tancerzy i muzykantów. Osobną część katalogu stanowi zbiór źródeł ikonograficznych dostarczających informacje o krainie Punt, jej lokalizacji, mieszkańcach oraz relacjach z Egiptem. Ograniczenie chronologiczne do czasu Nowego Państwa wynika przede wszystkim,z bogatego w sztuce tego okresu repertuaru wyobrażeń obcych ludów. Szczególnie w przypadku Nubijczyków sztuka tego okresu „pozostawiła” szeroką gamę przedstawień przedstawicieli różnych grup społecznych, których opis dał możliwość przeanalizowania ich wizerunków wewnątrz danej zbiorowości: niewolników, sportowców, członków elity itd., a także porównań z przedstawieniami z okresów wcześniejszych. Pozwoliło to zaobserwować kształtujące się w sztuce egipskiej zmiany związane z kanonem portretowania południowych sąsiadów Egipcjan, zwrócić uwagę na inne czynniki generujące odmienne niekiedy wizerunki Nubijczyków, a także dało to wyobrażenie o tym, w jakich okolicznościach Egipcjanie mieli styczność z przybyszami z południa. Zachowane wyobrażenia mieszkańców Puntu powstałe w czasie Nowego Państwa są o tyle cenne, że stanowią główne źródło o charakterze ikonograficznym, na podstawie którego dokonuje się próby rekonstrukcji krajobrazu tej krainy, sposobu ukazywania jej mieszkańców przez Egipcjan, relacji łączących obie społeczności. Zaznaczyć należy, że Punt istnieje dla nas właściwie tylko dzięki źródłom egipskim, nawet nazwa krainy przez nas używana pochodzi od egipskiego słowa Pwnt (Phillips 1997: 423).Zamieszczono także w pracy rozdziały prezentujące krótko historie Nubii pod rządami władców Nowego Państwa, w tym podboje dokonane przed faraonów, ich działalność budowlaną, organizację ekonomiczną oraz administracyjną na zdobytym terytorium. Naturalnym wydała się także konieczność zarysowanie relacji oraz stosunków między Egiptem a Puntem i Nubią od czasów najdawniejszych poprzez Stare i Średnie Państwo. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ciałowicz, Krzysztof - 127567 | pl |
dc.contributor.author | Kazimierczak, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Śliwa, Joachim - 132315 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ciałowicz, Krzysztof - 127567 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T21:22:13Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T21:22:13Z | |
dc.date.submitted | 2011-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | archeologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-56970-70210 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171371 | |
dc.subject.en | Nubia, Punt, New Kingdom, images, tribute | pl |
dc.subject.other | Nubia, Punt, Nowe Państwo, przedstawienia, obce ludy | pl |
dc.title | Przedstawienia mieszkańców Nubii i Puntu w sztuce egipskiej okresu Nowego Państwa. | pl |
dc.title.alternative | The images of inhabitants of Nubia and Punt in New Kingdom Egyptian Art. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |