Przedstawienia mieszkańców Nubii i Puntu w sztuce egipskiej okresu Nowego Państwa.

master
dc.abstract.enThis dissertation describes images of Nubian and Puntites in Egyptian art of New Kingdom. The main part of my MA thesis is catalogue with description of images of Nubian, includes tribute scenes, Nubian chiefs, prisoners, wrestlers, dancers, musicians and images of inhabitants of Punt. I describe their builds, clothes, hairs and attributes. Next part contains analysis these images, in which I try to show differences in appearance of different groups Egyptian’ s southern neighbour, as well as differences between their images from different periods.The dissertation includes also short description conquest Nubia by Egyptian pharaohs during New Kingdom and their building activity, economic and administrative organization structure in this area.Issues relevant to relation and trade contact between Egypt and Nubia and Punt during New Kingdom, like exotic products imported from Nubia and Punt do Egypt were presented.Besides, It characterizes relation and contact between Egypt and Nubia, Punt in earlier Times: predynastic and early dynastic periods, Old Kingdom and Middle Kingdom.pl
dc.abstract.otherNiniejsza praca stanowi próbę zaprezentowania wyobrażeń Egipcjan na temat Nubijczyków oraz mieszkańców Puntu na podstawie wybranych zabytków ikonograficznych. Starano się zwrócić uwagę na zasady, zgodnie z którymi portretowano te obce ludy, a także prześledzić zmiany jakie zaszły w konwencji ich przedstawień w okresie Nowego Państwaw stosunku do czasów wcześniejszych. Na podstawie opisów postaci z Nubii i Puntu, ich wyglądu, strojów, towarzyszących im rekwizytów i atrybutów, czynności, podczas których zostali uchwyceni usiłowano zaakcentować różnice w wyobrażeniach poszczególnych grup oraz wskazać mające na to wpływ ewentualne czynniki, jak przynależność do innych klas społecznych czy grup etnicznych zamieszkujących w starożytności rejony Nubii i Puntu. Stworzone w ten sposób opis oraz analiza stały się następnie podstawą do porównań między sposobem ukazywania przez Egipcjan Nubijczyków a kanonem, zgodnie z którym tworzono wizerunki mieszkańców Puntu. Posłużyły one również do rozpatrzenia kwestii szeroko pojętych relacji między Egiptem a Nubią i Puntem, charakteru wzajemnych kontaktóworaz czynników, na których się one opierały. Z zachowanych przedstawień starano się odczytać informacje dotyczące stosunku Egipcjan do mieszkańców wspomnianych krain, podejścia do ich tradycji, a także reakcji obcych ludów na kulturę egipską. Jako jedenz filarów tychże relacji omówiono kwestie wymiany handlowej między Egiptem a Nubiąi Puntem, na podstawie zaprezentowanych zabytków wskazano produkty, jakie przeznaczone były na wymianę, sposób ich pozyskiwania i dostarczania do Egiptu.Najwięcej miejsca w tekście przeznaczono na katalog zawierający scenyz przedstawieniami mieszkańców Nubii i Puntu w sztuce egipskiej. Opiera się on głównie na zabytkach reliefowych, wśród których wydzielono cztery grupy tematyczne: przybyszów z Nubii niosących trybut, wizerunki jeńców, sceny triumfu i walk z ich udziałem, a także wyobrażenia nubijskich sportowców oraz tancerzy i muzykantów. Osobną część katalogu stanowi zbiór źródeł ikonograficznych dostarczających informacje o krainie Punt, jej lokalizacji, mieszkańcach oraz relacjach z Egiptem. Ograniczenie chronologiczne do czasu Nowego Państwa wynika przede wszystkim,z bogatego w sztuce tego okresu repertuaru wyobrażeń obcych ludów. Szczególnie w przypadku Nubijczyków sztuka tego okresu „pozostawiła” szeroką gamę przedstawień przedstawicieli różnych grup społecznych, których opis dał możliwość przeanalizowania ich wizerunków wewnątrz danej zbiorowości: niewolników, sportowców, członków elity itd., a także porównań z przedstawieniami z okresów wcześniejszych. Pozwoliło to zaobserwować kształtujące się w sztuce egipskiej zmiany związane z kanonem portretowania południowych sąsiadów Egipcjan, zwrócić uwagę na inne czynniki generujące odmienne niekiedy wizerunki Nubijczyków, a także dało to wyobrażenie o tym, w jakich okolicznościach Egipcjanie mieli styczność z przybyszami z południa. Zachowane wyobrażenia mieszkańców Puntu powstałe w czasie Nowego Państwa są o tyle cenne, że stanowią główne źródło o charakterze ikonograficznym, na podstawie którego dokonuje się próby rekonstrukcji krajobrazu tej krainy, sposobu ukazywania jej mieszkańców przez Egipcjan, relacji łączących obie społeczności. Zaznaczyć należy, że Punt istnieje dla nas właściwie tylko dzięki źródłom egipskim, nawet nazwa krainy przez nas używana pochodzi od egipskiego słowa Pwnt (Phillips 1997: 423).Zamieszczono także w pracy rozdziały prezentujące krótko historie Nubii pod rządami władców Nowego Państwa, w tym podboje dokonane przed faraonów, ich działalność budowlaną, organizację ekonomiczną oraz administracyjną na zdobytym terytorium. Naturalnym wydała się także konieczność zarysowanie relacji oraz stosunków między Egiptem a Puntem i Nubią od czasów najdawniejszych poprzez Stare i Średnie Państwo.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorCiałowicz, Krzysztof - 127567 pl
dc.contributor.authorKazimierczak, Magdalenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerŚliwa, Joachim - 132315 pl
dc.contributor.reviewerCiałowicz, Krzysztof - 127567 pl
dc.date.accessioned2020-07-14T21:22:13Z
dc.date.available2020-07-14T21:22:13Z
dc.date.submitted2011-07-08pl
dc.fieldofstudyarcheologiapl
dc.identifier.apddiploma-56970-70210pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171371
dc.subject.enNubia, Punt, New Kingdom, images, tributepl
dc.subject.otherNubia, Punt, Nowe Państwo, przedstawienia, obce ludypl
dc.titlePrzedstawienia mieszkańców Nubii i Puntu w sztuce egipskiej okresu Nowego Państwa.pl
dc.title.alternativeThe images of inhabitants of Nubia and Punt in New Kingdom Egyptian Art.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This dissertation describes images of Nubian and Puntites in Egyptian art of New Kingdom. The main part of my MA thesis is catalogue with description of images of Nubian, includes tribute scenes, Nubian chiefs, prisoners, wrestlers, dancers, musicians and images of inhabitants of Punt. I describe their builds, clothes, hairs and attributes. Next part contains analysis these images, in which I try to show differences in appearance of different groups Egyptian’ s southern neighbour, as well as differences between their images from different periods.The dissertation includes also short description conquest Nubia by Egyptian pharaohs during New Kingdom and their building activity, economic and administrative organization structure in this area.Issues relevant to relation and trade contact between Egypt and Nubia and Punt during New Kingdom, like exotic products imported from Nubia and Punt do Egypt were presented.Besides, It characterizes relation and contact between Egypt and Nubia, Punt in earlier Times: predynastic and early dynastic periods, Old Kingdom and Middle Kingdom.
dc.abstract.otherpl
Niniejsza praca stanowi próbę zaprezentowania wyobrażeń Egipcjan na temat Nubijczyków oraz mieszkańców Puntu na podstawie wybranych zabytków ikonograficznych. Starano się zwrócić uwagę na zasady, zgodnie z którymi portretowano te obce ludy, a także prześledzić zmiany jakie zaszły w konwencji ich przedstawień w okresie Nowego Państwaw stosunku do czasów wcześniejszych. Na podstawie opisów postaci z Nubii i Puntu, ich wyglądu, strojów, towarzyszących im rekwizytów i atrybutów, czynności, podczas których zostali uchwyceni usiłowano zaakcentować różnice w wyobrażeniach poszczególnych grup oraz wskazać mające na to wpływ ewentualne czynniki, jak przynależność do innych klas społecznych czy grup etnicznych zamieszkujących w starożytności rejony Nubii i Puntu. Stworzone w ten sposób opis oraz analiza stały się następnie podstawą do porównań między sposobem ukazywania przez Egipcjan Nubijczyków a kanonem, zgodnie z którym tworzono wizerunki mieszkańców Puntu. Posłużyły one również do rozpatrzenia kwestii szeroko pojętych relacji między Egiptem a Nubią i Puntem, charakteru wzajemnych kontaktóworaz czynników, na których się one opierały. Z zachowanych przedstawień starano się odczytać informacje dotyczące stosunku Egipcjan do mieszkańców wspomnianych krain, podejścia do ich tradycji, a także reakcji obcych ludów na kulturę egipską. Jako jedenz filarów tychże relacji omówiono kwestie wymiany handlowej między Egiptem a Nubiąi Puntem, na podstawie zaprezentowanych zabytków wskazano produkty, jakie przeznaczone były na wymianę, sposób ich pozyskiwania i dostarczania do Egiptu.Najwięcej miejsca w tekście przeznaczono na katalog zawierający scenyz przedstawieniami mieszkańców Nubii i Puntu w sztuce egipskiej. Opiera się on głównie na zabytkach reliefowych, wśród których wydzielono cztery grupy tematyczne: przybyszów z Nubii niosących trybut, wizerunki jeńców, sceny triumfu i walk z ich udziałem, a także wyobrażenia nubijskich sportowców oraz tancerzy i muzykantów. Osobną część katalogu stanowi zbiór źródeł ikonograficznych dostarczających informacje o krainie Punt, jej lokalizacji, mieszkańcach oraz relacjach z Egiptem. Ograniczenie chronologiczne do czasu Nowego Państwa wynika przede wszystkim,z bogatego w sztuce tego okresu repertuaru wyobrażeń obcych ludów. Szczególnie w przypadku Nubijczyków sztuka tego okresu „pozostawiła” szeroką gamę przedstawień przedstawicieli różnych grup społecznych, których opis dał możliwość przeanalizowania ich wizerunków wewnątrz danej zbiorowości: niewolników, sportowców, członków elity itd., a także porównań z przedstawieniami z okresów wcześniejszych. Pozwoliło to zaobserwować kształtujące się w sztuce egipskiej zmiany związane z kanonem portretowania południowych sąsiadów Egipcjan, zwrócić uwagę na inne czynniki generujące odmienne niekiedy wizerunki Nubijczyków, a także dało to wyobrażenie o tym, w jakich okolicznościach Egipcjanie mieli styczność z przybyszami z południa. Zachowane wyobrażenia mieszkańców Puntu powstałe w czasie Nowego Państwa są o tyle cenne, że stanowią główne źródło o charakterze ikonograficznym, na podstawie którego dokonuje się próby rekonstrukcji krajobrazu tej krainy, sposobu ukazywania jej mieszkańców przez Egipcjan, relacji łączących obie społeczności. Zaznaczyć należy, że Punt istnieje dla nas właściwie tylko dzięki źródłom egipskim, nawet nazwa krainy przez nas używana pochodzi od egipskiego słowa Pwnt (Phillips 1997: 423).Zamieszczono także w pracy rozdziały prezentujące krótko historie Nubii pod rządami władców Nowego Państwa, w tym podboje dokonane przed faraonów, ich działalność budowlaną, organizację ekonomiczną oraz administracyjną na zdobytym terytorium. Naturalnym wydała się także konieczność zarysowanie relacji oraz stosunków między Egiptem a Puntem i Nubią od czasów najdawniejszych poprzez Stare i Średnie Państwo.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Ciałowicz, Krzysztof - 127567
dc.contributor.authorpl
Kazimierczak, Magdalena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Śliwa, Joachim - 132315
dc.contributor.reviewerpl
Ciałowicz, Krzysztof - 127567
dc.date.accessioned
2020-07-14T21:22:13Z
dc.date.available
2020-07-14T21:22:13Z
dc.date.submittedpl
2011-07-08
dc.fieldofstudypl
archeologia
dc.identifier.apdpl
diploma-56970-70210
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/171371
dc.subject.enpl
Nubia, Punt, New Kingdom, images, tribute
dc.subject.otherpl
Nubia, Punt, Nowe Państwo, przedstawienia, obce ludy
dc.titlepl
Przedstawienia mieszkańców Nubii i Puntu w sztuce egipskiej okresu Nowego Państwa.
dc.title.alternativepl
The images of inhabitants of Nubia and Punt in New Kingdom Egyptian Art.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Wroclaw
4
Chandler
3
Krakow
2
Des Moines
1
Dublin
1
Gliwice
1
Poznan
1
Shanghai
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available