Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Znaczenie środowiska lokalnego w kształtowaniu różnych form spędzania czasu wolnego uczniów gimnazjum
The meaning of local environment shaping various free-time activities conducted by grammar school students.
środowisko lokalne, czas wolny, młodzież
the local environment, free time, youth
Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym dokonałam analizy literatury przedmiotu. Uwagę skoncentrowałam na wyjaśnieniach terminologicznych, opisie historii i funkcji czasu wolnego, charakterystyce współczesnych form spędzania czasu wolnego pod kątem wieku dorastania oraz dokonałam przeglądu badań dotyczących czasu wolnego. Rozdział uzupełniłam o problem uczestnictwa młodzieży w kulturze oficjalnej.Rozdział drugi dotyczy metodologii badań własnych. Badaniem zostali objęci uczniowie dwóch szkół gimnazjalnych- wiejskiej z miejscowości Wolanów i miejskiej z Radomia w liczbie 137 osób łącznie. W badaniu brali udział również przedstawiciele środowiska lokalnego w liczbie 16 osób. W toku badań posłużyłam się metodami ankiety i wywiadu. W rozdziale trzecim znajduje się analiza i interpretacja wyników badań własnych. Zwróciłam w nim szczególną uwagę na stopień zbieżności proponowanych w środowisku lokalnym uczniów form spędzania czasu wolnego z potrzebami i preferencjami młodzieży w tym zakresie. Ponadto rozdział zawiera ocenę możliwości wykorzystania czasu wolnego przez badanych uczniów w ich miejscu zamieszkania oraz zdanie dorosłych na ten sam temat, opis zajęć i zabaw prowadzonych na szczeblu lokalnym, deklarowaną częstotliwość uczestnictwa uczniów w dostępnej im ofercie, zróżnicowanie odpowiedzi respondentów pod względem zmiennych społeczno- demograficznych oraz opinie przedstawicieli środowiska lokalnego o przygotowanej przez nich ofercie spędzania czasu wolnego dla młodzieży.Pracę zakończyłam podsumowaniem i wnioskami z przeprowadzonych badań
This thesis consists of three chapters. The first chapter contains the analysis of reference books. The focus is on the terminological explanations, a description of both the history and function of free time, the features of free-time activities in terms of growing age. There is also an overview of the research concerning spare time. This chapter is supplemented with the problem of the youth taking part in official culture.The second chapter concerns the methodology of my own research. The students of two grammar schools - a rural school in Wolanów and a municipal one in Radom - in total amount of 137 are under research. Another 16 representatives of the local environment take part in this research. The method of survey and interview are used to complete this research.The third chapter includes both the analysis and interpretation of the results of my own research. Particular attention is paid to a degree of similarity of free-time activities proposed in the local environment and the preferences of the youth in this area. Furthermore, this chapter contains valuation of possible ways of spending free time by the students under research in their place of residence and the adults’ opinion on the same topic. The description of activities and games provided locally, students’ declared frequency of taking part in such activities, diversity of respondents’ answers in terms of social and demographic variables and the opinion of representatives of the local environment concerning proposed ways of spending free time by the youth are provided in this chapter. This thesis includes the summary and the conclusion of my research.
dc.abstract.en | This thesis consists of three chapters. The first chapter contains the analysis of reference books. The focus is on the terminological explanations, a description of both the history and function of free time, the features of free-time activities in terms of growing age. There is also an overview of the research concerning spare time. This chapter is supplemented with the problem of the youth taking part in official culture.The second chapter concerns the methodology of my own research. The students of two grammar schools - a rural school in Wolanów and a municipal one in Radom - in total amount of 137 are under research. Another 16 representatives of the local environment take part in this research. The method of survey and interview are used to complete this research.The third chapter includes both the analysis and interpretation of the results of my own research. Particular attention is paid to a degree of similarity of free-time activities proposed in the local environment and the preferences of the youth in this area. Furthermore, this chapter contains valuation of possible ways of spending free time by the students under research in their place of residence and the adults’ opinion on the same topic. The description of activities and games provided locally, students’ declared frequency of taking part in such activities, diversity of respondents’ answers in terms of social and demographic variables and the opinion of representatives of the local environment concerning proposed ways of spending free time by the youth are provided in this chapter. This thesis includes the summary and the conclusion of my research. | pl |
dc.abstract.pl | Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym dokonałam analizy literatury przedmiotu. Uwagę skoncentrowałam na wyjaśnieniach terminologicznych, opisie historii i funkcji czasu wolnego, charakterystyce współczesnych form spędzania czasu wolnego pod kątem wieku dorastania oraz dokonałam przeglądu badań dotyczących czasu wolnego. Rozdział uzupełniłam o problem uczestnictwa młodzieży w kulturze oficjalnej.Rozdział drugi dotyczy metodologii badań własnych. Badaniem zostali objęci uczniowie dwóch szkół gimnazjalnych- wiejskiej z miejscowości Wolanów i miejskiej z Radomia w liczbie 137 osób łącznie. W badaniu brali udział również przedstawiciele środowiska lokalnego w liczbie 16 osób. W toku badań posłużyłam się metodami ankiety i wywiadu. W rozdziale trzecim znajduje się analiza i interpretacja wyników badań własnych. Zwróciłam w nim szczególną uwagę na stopień zbieżności proponowanych w środowisku lokalnym uczniów form spędzania czasu wolnego z potrzebami i preferencjami młodzieży w tym zakresie. Ponadto rozdział zawiera ocenę możliwości wykorzystania czasu wolnego przez badanych uczniów w ich miejscu zamieszkania oraz zdanie dorosłych na ten sam temat, opis zajęć i zabaw prowadzonych na szczeblu lokalnym, deklarowaną częstotliwość uczestnictwa uczniów w dostępnej im ofercie, zróżnicowanie odpowiedzi respondentów pod względem zmiennych społeczno- demograficznych oraz opinie przedstawicieli środowiska lokalnego o przygotowanej przez nich ofercie spędzania czasu wolnego dla młodzieży.Pracę zakończyłam podsumowaniem i wnioskami z przeprowadzonych badań | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Wysocka, Ewa | pl |
dc.contributor.author | Chankiewicz, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kusztal, Justyna - 129797 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wysocka, Ewa | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-23T23:24:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-23T23:24:58Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-25 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika resocjalizacyjna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-65138-133552 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178661 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | the local environment, free time, youth | pl |
dc.subject.pl | środowisko lokalne, czas wolny, młodzież | pl |
dc.title | Znaczenie środowiska lokalnego w kształtowaniu różnych form spędzania czasu wolnego uczniów gimnazjum | pl |
dc.title.alternative | The meaning of local environment shaping various free-time activities conducted by grammar school students. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |