Znaczenie środowiska lokalnego w kształtowaniu różnych form spędzania czasu wolnego uczniów gimnazjum

master
dc.abstract.enThis thesis consists of three chapters. The first chapter contains the analysis of reference books. The focus is on the terminological explanations, a description of both the history and function of free time, the features of free-time activities in terms of growing age. There is also an overview of the research concerning spare time. This chapter is supplemented with the problem of the youth taking part in official culture.The second chapter concerns the methodology of my own research. The students of two grammar schools - a rural school in Wolanów and a municipal one in Radom - in total amount of 137 are under research. Another 16 representatives of the local environment take part in this research. The method of survey and interview are used to complete this research.The third chapter includes both the analysis and interpretation of the results of my own research. Particular attention is paid to a degree of similarity of free-time activities proposed in the local environment and the preferences of the youth in this area. Furthermore, this chapter contains valuation of possible ways of spending free time by the students under research in their place of residence and the adults’ opinion on the same topic. The description of activities and games provided locally, students’ declared frequency of taking part in such activities, diversity of respondents’ answers in terms of social and demographic variables and the opinion of representatives of the local environment concerning proposed ways of spending free time by the youth are provided in this chapter. This thesis includes the summary and the conclusion of my research.pl
dc.abstract.plPraca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym dokonałam analizy literatury przedmiotu. Uwagę skoncentrowałam na wyjaśnieniach terminologicznych, opisie historii i funkcji czasu wolnego, charakterystyce współczesnych form spędzania czasu wolnego pod kątem wieku dorastania oraz dokonałam przeglądu badań dotyczących czasu wolnego. Rozdział uzupełniłam o problem uczestnictwa młodzieży w kulturze oficjalnej.Rozdział drugi dotyczy metodologii badań własnych. Badaniem zostali objęci uczniowie dwóch szkół gimnazjalnych- wiejskiej z miejscowości Wolanów i miejskiej z Radomia w liczbie 137 osób łącznie. W badaniu brali udział również przedstawiciele środowiska lokalnego w liczbie 16 osób. W toku badań posłużyłam się metodami ankiety i wywiadu. W rozdziale trzecim znajduje się analiza i interpretacja wyników badań własnych. Zwróciłam w nim szczególną uwagę na stopień zbieżności proponowanych w środowisku lokalnym uczniów form spędzania czasu wolnego z potrzebami i preferencjami młodzieży w tym zakresie. Ponadto rozdział zawiera ocenę możliwości wykorzystania czasu wolnego przez badanych uczniów w ich miejscu zamieszkania oraz zdanie dorosłych na ten sam temat, opis zajęć i zabaw prowadzonych na szczeblu lokalnym, deklarowaną częstotliwość uczestnictwa uczniów w dostępnej im ofercie, zróżnicowanie odpowiedzi respondentów pod względem zmiennych społeczno- demograficznych oraz opinie przedstawicieli środowiska lokalnego o przygotowanej przez nich ofercie spędzania czasu wolnego dla młodzieży.Pracę zakończyłam podsumowaniem i wnioskami z przeprowadzonych badańpl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.contributor.advisorWysocka, Ewapl
dc.contributor.authorChankiewicz, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerKusztal, Justyna - 129797 pl
dc.contributor.reviewerWysocka, Ewapl
dc.date.accessioned2020-07-23T23:24:58Z
dc.date.available2020-07-23T23:24:58Z
dc.date.submitted2012-06-25pl
dc.fieldofstudypedagogika resocjalizacyjnapl
dc.identifier.apddiploma-65138-133552pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178661
dc.languagepolpl
dc.subject.enthe local environment, free time, youthpl
dc.subject.plśrodowisko lokalne, czas wolny, młodzieżpl
dc.titleZnaczenie środowiska lokalnego w kształtowaniu różnych form spędzania czasu wolnego uczniów gimnazjumpl
dc.title.alternativeThe meaning of local environment shaping various free-time activities conducted by grammar school students.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis consists of three chapters. The first chapter contains the analysis of reference books. The focus is on the terminological explanations, a description of both the history and function of free time, the features of free-time activities in terms of growing age. There is also an overview of the research concerning spare time. This chapter is supplemented with the problem of the youth taking part in official culture.The second chapter concerns the methodology of my own research. The students of two grammar schools - a rural school in Wolanów and a municipal one in Radom - in total amount of 137 are under research. Another 16 representatives of the local environment take part in this research. The method of survey and interview are used to complete this research.The third chapter includes both the analysis and interpretation of the results of my own research. Particular attention is paid to a degree of similarity of free-time activities proposed in the local environment and the preferences of the youth in this area. Furthermore, this chapter contains valuation of possible ways of spending free time by the students under research in their place of residence and the adults’ opinion on the same topic. The description of activities and games provided locally, students’ declared frequency of taking part in such activities, diversity of respondents’ answers in terms of social and demographic variables and the opinion of representatives of the local environment concerning proposed ways of spending free time by the youth are provided in this chapter. This thesis includes the summary and the conclusion of my research.
dc.abstract.plpl
Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym dokonałam analizy literatury przedmiotu. Uwagę skoncentrowałam na wyjaśnieniach terminologicznych, opisie historii i funkcji czasu wolnego, charakterystyce współczesnych form spędzania czasu wolnego pod kątem wieku dorastania oraz dokonałam przeglądu badań dotyczących czasu wolnego. Rozdział uzupełniłam o problem uczestnictwa młodzieży w kulturze oficjalnej.Rozdział drugi dotyczy metodologii badań własnych. Badaniem zostali objęci uczniowie dwóch szkół gimnazjalnych- wiejskiej z miejscowości Wolanów i miejskiej z Radomia w liczbie 137 osób łącznie. W badaniu brali udział również przedstawiciele środowiska lokalnego w liczbie 16 osób. W toku badań posłużyłam się metodami ankiety i wywiadu. W rozdziale trzecim znajduje się analiza i interpretacja wyników badań własnych. Zwróciłam w nim szczególną uwagę na stopień zbieżności proponowanych w środowisku lokalnym uczniów form spędzania czasu wolnego z potrzebami i preferencjami młodzieży w tym zakresie. Ponadto rozdział zawiera ocenę możliwości wykorzystania czasu wolnego przez badanych uczniów w ich miejscu zamieszkania oraz zdanie dorosłych na ten sam temat, opis zajęć i zabaw prowadzonych na szczeblu lokalnym, deklarowaną częstotliwość uczestnictwa uczniów w dostępnej im ofercie, zróżnicowanie odpowiedzi respondentów pod względem zmiennych społeczno- demograficznych oraz opinie przedstawicieli środowiska lokalnego o przygotowanej przez nich ofercie spędzania czasu wolnego dla młodzieży.Pracę zakończyłam podsumowaniem i wnioskami z przeprowadzonych badań
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.contributor.advisorpl
Wysocka, Ewa
dc.contributor.authorpl
Chankiewicz, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Kusztal, Justyna - 129797
dc.contributor.reviewerpl
Wysocka, Ewa
dc.date.accessioned
2020-07-23T23:24:58Z
dc.date.available
2020-07-23T23:24:58Z
dc.date.submittedpl
2012-06-25
dc.fieldofstudypl
pedagogika resocjalizacyjna
dc.identifier.apdpl
diploma-65138-133552
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/178661
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
the local environment, free time, youth
dc.subject.plpl
środowisko lokalne, czas wolny, młodzież
dc.titlepl
Znaczenie środowiska lokalnego w kształtowaniu różnych form spędzania czasu wolnego uczniów gimnazjum
dc.title.alternativepl
The meaning of local environment shaping various free-time activities conducted by grammar school students.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Warsaw
4
Wroclaw
4
Dublin
1
Opole
1
Rybnik
1

No access

No Thumbnail Available