Binge-watching jako praktyka odbiorcza seriali nowej generacji. Rozwój zjawiska na przykładzie platformy Netflix

master
dc.abstract.enThis thesis focuses on binge-watching – a compulsive viewing practice of watching multiple episodes or an entire series in one, single session. This trend is currently the most dominant form of consuming TV series, especially in the era where the availability of VoD services is heavily present. The main goal is to understand what the key factors and management strategies are, that directly influence us, consumers. The analysis is referring to a contemporary next-generation series which by their form, influence significantly viewers engagement and focuses on VoD services. Netflix as a main market leader in VoD services, was used as a case study. Thesis contains three chapters. Chapter 1 presents the definitions of new generation TV series and Video-on-Demand services. This chapter also includes a description of the business profile of Netflix. Chapter II is dedicated to the reception practices of contemporary TV series. The last (III) chapter presents the methodology of the conducted research and its results. Survey questionnaires were used to carry out the study, provided to TV series viewers, which helped to better understand the impact of VoD services on their TV consumption experiences.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca skupia się na binge-watchingu, czyli kompulsywnej praktyce odbiorczej polegającej na zachłannym oglądaniu wielu odcinków lub całego serialu podczas jednego posiedzenia. Binge-watching obecnie jest najbardziej dominującą formą konsumpcji seriali, szczególnie w erze dostępności serwisów VoD. Celem tej pracy jest zrozumienie kluczowych czynników i strategii zarządzania, które bezpośrednio wpływają na intensyfikację tego zjawiska. Analiza odnosi się do współcześnie tworzonych seriali nowej generacji, które swoją formą znacząco wpływają na zaangażowanie widzów oraz koncentruje się na serwisach Video-on-Demand. Jako studium przypadku posłużyła platforma Netflix, która jest głównym liderem na rynku usług VoD. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział I prezentuje definicje seriali nowej generacji oraz serwisów Video-on-Demand. W tym rozdziale zawarto także opis profilu działalności przedsiębiorstwa Netflix. Rozdział II poświęcony jest praktykom odbiorczym współczesnych seriali. W ostatnim (III) rozdziale przedstawiono metodologię przeprowadzonych badań oraz jego wyniki. Do realizacji badania posłużyły kwestionariusze ankiety udostępnione widzom serialowym, co pomogło lepiej zrozumieć wpływ serwisów VoD na ich doświadczenia konsumpcji seriali.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorKopeć, Katarzynapl
dc.contributor.authorWłodarska, Kamilapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerKopeć, Katarzynapl
dc.contributor.reviewerBarańska, Marzenapl
dc.date.accessioned2023-10-30T22:31:46Z
dc.date.available2023-10-30T22:31:46Z
dc.date.submitted2023-10-30pl
dc.fieldofstudyzarządzanie kulturą współczesnąpl
dc.identifier.apddiploma-147238-278785pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322533
dc.languagepolpl
dc.subject.enbinge-watching, Video-on-Demand, Netflix, convergence, TV series, participatory culture, compulsivenesspl
dc.subject.plbinge-watching, Video-on-Demand, seriale nowej generacji, Netflix, konwergencja, kultura uczestnictwa, praktyki odbiorcze, platformy streamingowe, kompulsywnośćpl
dc.titleBinge-watching jako praktyka odbiorcza seriali nowej generacji. Rozwój zjawiska na przykładzie platformy Netflixpl
dc.title.alternativeBinge-watching as an audience practice for new generation series. The evolution of the phenomenon on the example of the Netflix platform.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis focuses on binge-watching – a compulsive viewing practice of watching multiple episodes or an entire series in one, single session. This trend is currently the most dominant form of consuming TV series, especially in the era where the availability of VoD services is heavily present. The main goal is to understand what the key factors and management strategies are, that directly influence us, consumers. The analysis is referring to a contemporary next-generation series which by their form, influence significantly viewers engagement and focuses on VoD services. Netflix as a main market leader in VoD services, was used as a case study. Thesis contains three chapters. Chapter 1 presents the definitions of new generation TV series and Video-on-Demand services. This chapter also includes a description of the business profile of Netflix. Chapter II is dedicated to the reception practices of contemporary TV series. The last (III) chapter presents the methodology of the conducted research and its results. Survey questionnaires were used to carry out the study, provided to TV series viewers, which helped to better understand the impact of VoD services on their TV consumption experiences.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca skupia się na binge-watchingu, czyli kompulsywnej praktyce odbiorczej polegającej na zachłannym oglądaniu wielu odcinków lub całego serialu podczas jednego posiedzenia. Binge-watching obecnie jest najbardziej dominującą formą konsumpcji seriali, szczególnie w erze dostępności serwisów VoD. Celem tej pracy jest zrozumienie kluczowych czynników i strategii zarządzania, które bezpośrednio wpływają na intensyfikację tego zjawiska. Analiza odnosi się do współcześnie tworzonych seriali nowej generacji, które swoją formą znacząco wpływają na zaangażowanie widzów oraz koncentruje się na serwisach Video-on-Demand. Jako studium przypadku posłużyła platforma Netflix, która jest głównym liderem na rynku usług VoD. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział I prezentuje definicje seriali nowej generacji oraz serwisów Video-on-Demand. W tym rozdziale zawarto także opis profilu działalności przedsiębiorstwa Netflix. Rozdział II poświęcony jest praktykom odbiorczym współczesnych seriali. W ostatnim (III) rozdziale przedstawiono metodologię przeprowadzonych badań oraz jego wyniki. Do realizacji badania posłużyły kwestionariusze ankiety udostępnione widzom serialowym, co pomogło lepiej zrozumieć wpływ serwisów VoD na ich doświadczenia konsumpcji seriali.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Kopeć, Katarzyna
dc.contributor.authorpl
Włodarska, Kamila
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Kopeć, Katarzyna
dc.contributor.reviewerpl
Barańska, Marzena
dc.date.accessioned
2023-10-30T22:31:46Z
dc.date.available
2023-10-30T22:31:46Z
dc.date.submittedpl
2023-10-30
dc.fieldofstudypl
zarządzanie kulturą współczesną
dc.identifier.apdpl
diploma-147238-278785
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/322533
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
binge-watching, Video-on-Demand, Netflix, convergence, TV series, participatory culture, compulsiveness
dc.subject.plpl
binge-watching, Video-on-Demand, seriale nowej generacji, Netflix, konwergencja, kultura uczestnictwa, praktyki odbiorcze, platformy streamingowe, kompulsywność
dc.titlepl
Binge-watching jako praktyka odbiorcza seriali nowej generacji. Rozwój zjawiska na przykładzie platformy Netflix
dc.title.alternativepl
Binge-watching as an audience practice for new generation series. The evolution of the phenomenon on the example of the Netflix platform.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
58
Views per month
Views per city
Warsaw
23
Krakow
5
Poznan
4
Wroclaw
3
Bialystok
2
Bielany Wrocławskie
2
Gdansk
2
Lodz
2
Almaty
1
Gromnik
1

No access

No Thumbnail Available
Collections