Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie w życiu zawodowym jednostki
Emotional inteligence and its importance in professional life of an individual.
Inteligencja emocjonalna – kompetencje – umiejętności - zarządzanie zespołem
Competencies - Emotional intelligence - Skills - Team management
Celem pracy jest zbadanie znaczenia inteligencji emocjonalnej w życiu zawodowym jednostki, niezależnie od specyfiki ich miejsc pracy. Inteligencja emocjonalna (IE) to zdolność rozpoznawania, rozumienia i zarządzania własnymi emocjami oraz emocjami innych osób. Badania jednoznacznie wskazują, że znaczenia inteligencji emocjonalnej jest wysoko oceniane zarówno w kontekście indywidualnym, jak i zespołowym. W pracy wykorzystano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na próbie 150 czynnych zawodowo respondentów z różnych branż. Wyniki pokazały, że respondenci podkreślają, że inteligencja emocjonalna jest kluczowa oby osiągnąć sukces zawodowy, a także dla efektywnego zarządzania zespołem. Analiza literatury objęła 54 publikacji naukowych z lat 2000-2023, z jedyną pozycją z 1993 roku, w tym monografie, artykuły i raporty z badań. Źródła te dodatkowo potwierdzają, że inteligencja emocjonalna jest kluczowym czynnikiem sukcesu zawodowego, wpływającym na zarządzanie stresem, rozwiązywanie konfliktów oraz przywództwo. Praca wnosi nową perspektywę, pokazując, że inteligencja emocjonalna jest nie tylko miękką umiejętnością, ale też istotnym elementem kompetencji zawodowych. Na podstawie przeprowadzonych badań, sugeruje się wprowadzenie szkoleń z zakresu inteligencji emocjonalnej w firmach, co może przyczynić się do poprawy wyników i zadowolenia pracowników.
The aim of this study is to examine the significance of emotional intelligence (EI) in an individual's professional life, regardless of the specifics of their workplaces. Emotional intelligence (EI) is the ability to recognize, understand, and manage one's own emotions as well as the emotions of others. Research unequivocally indicates that the importance of emotional intelligence is highly valued both in individual and team contexts. The study utilized survey results from a sample of 150 professionally active respondents from various industries. The findings revealed that respondents emphasized the critical role of emotional intelligence in achieving career success and effective team management. The literature review encompassed 54 scientific publications from 2000-2023, with one publication from 1993, including monographs, articles, and research reports. These sources further confirm that emotional intelligence is a key factor in professional success, influencing stress management, conflict resolution, and leadership. The study offers a new perspective, demonstrating that emotional intelligence is not only a soft skill but also an essential component of professional competencies. Based on the conducted research, it is suggested to introduce emotional intelligence training programs in companies, which could contribute to improved performance and employee satisfaction.
dc.abstract.en | The aim of this study is to examine the significance of emotional intelligence (EI) in an individual's professional life, regardless of the specifics of their workplaces. Emotional intelligence (EI) is the ability to recognize, understand, and manage one's own emotions as well as the emotions of others. Research unequivocally indicates that the importance of emotional intelligence is highly valued both in individual and team contexts. The study utilized survey results from a sample of 150 professionally active respondents from various industries. The findings revealed that respondents emphasized the critical role of emotional intelligence in achieving career success and effective team management. The literature review encompassed 54 scientific publications from 2000-2023, with one publication from 1993, including monographs, articles, and research reports. These sources further confirm that emotional intelligence is a key factor in professional success, influencing stress management, conflict resolution, and leadership. The study offers a new perspective, demonstrating that emotional intelligence is not only a soft skill but also an essential component of professional competencies. Based on the conducted research, it is suggested to introduce emotional intelligence training programs in companies, which could contribute to improved performance and employee satisfaction. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest zbadanie znaczenia inteligencji emocjonalnej w życiu zawodowym jednostki, niezależnie od specyfiki ich miejsc pracy. Inteligencja emocjonalna (IE) to zdolność rozpoznawania, rozumienia i zarządzania własnymi emocjami oraz emocjami innych osób. Badania jednoznacznie wskazują, że znaczenia inteligencji emocjonalnej jest wysoko oceniane zarówno w kontekście indywidualnym, jak i zespołowym. W pracy wykorzystano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na próbie 150 czynnych zawodowo respondentów z różnych branż. Wyniki pokazały, że respondenci podkreślają, że inteligencja emocjonalna jest kluczowa oby osiągnąć sukces zawodowy, a także dla efektywnego zarządzania zespołem. Analiza literatury objęła 54 publikacji naukowych z lat 2000-2023, z jedyną pozycją z 1993 roku, w tym monografie, artykuły i raporty z badań. Źródła te dodatkowo potwierdzają, że inteligencja emocjonalna jest kluczowym czynnikiem sukcesu zawodowego, wpływającym na zarządzanie stresem, rozwiązywanie konfliktów oraz przywództwo. Praca wnosi nową perspektywę, pokazując, że inteligencja emocjonalna jest nie tylko miękką umiejętnością, ale też istotnym elementem kompetencji zawodowych. Na podstawie przeprowadzonych badań, sugeruje się wprowadzenie szkoleń z zakresu inteligencji emocjonalnej w firmach, co może przyczynić się do poprawy wyników i zadowolenia pracowników. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Jaworek, Magdalena - 173360 | pl |
dc.contributor.author | Ziaja, Paulina - USOS321627 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Jaworek, Magdalena - 173360 | pl |
dc.contributor.reviewer | Łącała, Zofia - 130067 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-14T23:27:03Z | |
dc.date.available | 2024-07-14T23:27:03Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-09 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie - psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-173020-321627 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/378712 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Competencies - Emotional intelligence - Skills - Team management | pl |
dc.subject.pl | Inteligencja emocjonalna – kompetencje – umiejętności - zarządzanie zespołem | pl |
dc.title | Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie w życiu zawodowym jednostki | pl |
dc.title.alternative | Emotional inteligence and its importance in professional life of an individual. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |