Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją wielokulturową na podstawie Fiat Auto Poland w Tychach
The role of internal communication in a multicultural organization management based on Fiat Auto Poland in Tychy
komunikacja interpersonalna – kultura – różnice kulturowe – organizacje międzykulturowe
cross-cultural organizations –– culture –– cultural differences ––interpersonal communication
Teza niniejszej pracy zakłada, iż skuteczna komunikacja interpersonalna pomiędzy przedstawicielami różnych kultur jest fundamentalnym czynnikiem mającym wpływ na sukces organizacji. Praktyka tej komunikacji kształtuje się w toku codziennych interakcji.Pierwsza część pracy skupia się na pojęciach kultury oraz komunikacji niewerbalnej i werbalnej. W tej części zawarto opis możliwych barier kulturowych. Na drugą część składa się przedstawienie wskaźników kultury organizacyjnej za Geertem Hofstede, charakterystycznych cech kultur ze względu na ich kontekst oraz podejście do czasu. W tej części poruszono także zagadnienie kulturowego uczenia się kompetencji międzykulturowych oraz sposobów ich rozwijania.Część empiryczna pracy poprzedzona została charakterystyką badanej organizacji oraz informacją o kulturze narodowej krajów, z której wywodzi się załoga, czyli o kulturze włoskiej i polskiej. Podejmując tę problematykę, zmierzaliśmy do prezentacji różnic między kulturami narodowymi obydwu krajów. Pytanie główne brzmiało jakie są cechy komunikacji wewnętrznej w organizacji wielokulturowej? .By zbadać kulturę badanej organizacji posłużono się kwestionariuszem ankiety, który składał się z 17 standaryzowanych pytań . Osoby biorące udział w badaniu wyselekcjonowane zostały ze względu na jedną cechę – są zatrudnione w wielokulturowej firmie jaką jest tyski zakład Fiat Auto Poland.Z powodu ograniczonego dostępu do respondentów nie jest możliwe , by wyciągać kategoryczne wnioski; można jedynie przypuszczać, iż cechy kultury badanej organizacji rzutują na procesy komunikacji wewnętrznej , a co za tym idzie wpływają na sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa. Badania wykazały, iż FAP Tychy jest organizacją o niskim dystansie władzy i wysokim wskaźniku kolektywizmu w zakresie komunikacji wewnętrznej co powodować może ,że pracownicy postrzegają siebie jako grupę, dążącą do wspólnego celu. W relacjach pracowniczych, respondenci wykazali, że wyżej niż indywidualne osiągnięcia cenią pracę zespołową. Inaczej ukształtowały się wyniki dotyczące osobistych ambicji respondentów gdzie wskazano na silne cechy występujące w społeczeństwach męskich. Komunikacja w takich organizacjach to częsta rywalizacja i chęć konfrontacji w myśl zasady , „let the best men win”. Badaną organizację cechuje niski poziom unikania niepewności, przepisy tworzone są tam gdzie jest to potrzebne, ramy formalne tworzone są tam , gdzie istnieje możliwość powstania chaosu, który dla organizacji może być katastrofalny w skutkach. Niski wskaźnik UAI , sprzyja innowacjom i kreatywnym rozwiązaniom.Na zagadnienie dotyczące krótko- bądź długo okresowości w swoich działaniach pracownicy wskazali cechy świadczące o tym, że FAP Tychy jest firmą o orientacji długookresowej . Jej charakterystycznymi cechami jest między innymi dbałość o kontakty zewnętrzne, a na poziomie komunikacji wewnętrznej np. inwestowanie w pracownika i nieoczekiwanie na szybkie rezultaty podjętych przez niego działań.Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na skuteczność komunikacji w funkcjonowania przedsiębiorstwa jest fakt ,że komunikat został zrozumiany . FAP Tychy jako organizacja międzykulturowa zdołała opanować zagrożenia spowodowane brakiem zrozumienia pomiędzy pracownikami dzięki dbałości o rozwój kompetencji kulturowych pracowników takich jak naukę języka czy wymiana doświadczeń pomiędzy pracownikami różnych narodowości. Załoga FAP Tychy wykazuje cechy organizacji wysoko kontekstowej, czyli takiej w której mowa ciała i jej rozumienie ma wpływ na jakość komunikacji.
The thesis of this paper is that effective interpersonal communication between representatives of different cultures is a fundamental factor affecting the success of an organization. The first part of this thesis concentrates on the concepts of culture, as well as on non-verbal and verbal communication. This section contains an overview of possible cultural barriers. The second part consists of a presentation of Geert Hofstede dimension of culture and cultural characteristics and their approach to time. This section also discusses the issue of cultural studying and development of inter cultural competence.The empirical part of presented thesis was preceded by a characteristics of the studied organization and the information about the national culture of countries who were taking part in presented studies, that is, the culture of Italy and Poland. By taking these problem, we wanted to present the differences between national cultures of both countries. The main question was, what are the main characteristics of internal communication in a multicultural organization?The research carried out focused on employees of the Fiat factory in Tychy.The standard questionnaire form that was used in this research contained 17 questions. Respondents participating in the survey were selected on the basis of one characteristic - that they are working in a multicultural company , which is the case for FIAT AUTO POLAND. Due to limited access to respondents, it is not possible to draw categorical conclusions. However, research has shown that FAP Tychy is an organization characterized by a low power distance and high index of collectivism in internal communication, which may explain that employees consider themselves a group, aiming towards a common goal.In labor relations, the respondents showed that they value teamwork more than individual achievements. In contrast to this, respondents also indicated a strong personal ambition, which is typical to masculine societies. Communication in masculine organizations are based on frequent competition and willingness of confrontation, following the rule of ” „let the best men win”. The research carried out, also shows that FAP has a low index of uncertainty avoidance. Rules are created where necessary, and a formal framework is created whenever there is a risk of chaos. This low UAI index, generally promotes innovation and helps create new solutions. On the dimension of short versus long term orientation of an organization, the respondents pointed on features that indicate that FAP Tychy is a long-term orientated organization.One of the most important factors that influence the effectiveness of communication within the company, the is the fact that people are able to understand each other. . FAP Tychy, being a cross-cultural organization, proved able to control risks for the company that could result from a lack of understanding between employees. It did so by investing in the development of cultural competence of employees, specifically by language classes and the exchange of experiences between staff of different nationalities, organized by the company.Finally, FAP Crew Tychy has features of a highly contextual organization, in that body language and its understanding, impacts the quality of communication.
dc.abstract.en | The thesis of this paper is that effective interpersonal communication between representatives of different cultures is a fundamental factor affecting the success of an organization. The first part of this thesis concentrates on the concepts of culture, as well as on non-verbal and verbal communication. This section contains an overview of possible cultural barriers. The second part consists of a presentation of Geert Hofstede dimension of culture and cultural characteristics and their approach to time. This section also discusses the issue of cultural studying and development of inter cultural competence.The empirical part of presented thesis was preceded by a characteristics of the studied organization and the information about the national culture of countries who were taking part in presented studies, that is, the culture of Italy and Poland. By taking these problem, we wanted to present the differences between national cultures of both countries. The main question was, what are the main characteristics of internal communication in a multicultural organization?The research carried out focused on employees of the Fiat factory in Tychy.The standard questionnaire form that was used in this research contained 17 questions. Respondents participating in the survey were selected on the basis of one characteristic - that they are working in a multicultural company , which is the case for FIAT AUTO POLAND. Due to limited access to respondents, it is not possible to draw categorical conclusions. However, research has shown that FAP Tychy is an organization characterized by a low power distance and high index of collectivism in internal communication, which may explain that employees consider themselves a group, aiming towards a common goal.In labor relations, the respondents showed that they value teamwork more than individual achievements. In contrast to this, respondents also indicated a strong personal ambition, which is typical to masculine societies. Communication in masculine organizations are based on frequent competition and willingness of confrontation, following the rule of ” „let the best men win”. The research carried out, also shows that FAP has a low index of uncertainty avoidance. Rules are created where necessary, and a formal framework is created whenever there is a risk of chaos. This low UAI index, generally promotes innovation and helps create new solutions. On the dimension of short versus long term orientation of an organization, the respondents pointed on features that indicate that FAP Tychy is a long-term orientated organization.One of the most important factors that influence the effectiveness of communication within the company, the is the fact that people are able to understand each other. . FAP Tychy, being a cross-cultural organization, proved able to control risks for the company that could result from a lack of understanding between employees. It did so by investing in the development of cultural competence of employees, specifically by language classes and the exchange of experiences between staff of different nationalities, organized by the company.Finally, FAP Crew Tychy has features of a highly contextual organization, in that body language and its understanding, impacts the quality of communication. | pl |
dc.abstract.pl | Teza niniejszej pracy zakłada, iż skuteczna komunikacja interpersonalna pomiędzy przedstawicielami różnych kultur jest fundamentalnym czynnikiem mającym wpływ na sukces organizacji. Praktyka tej komunikacji kształtuje się w toku codziennych interakcji.Pierwsza część pracy skupia się na pojęciach kultury oraz komunikacji niewerbalnej i werbalnej. W tej części zawarto opis możliwych barier kulturowych. Na drugą część składa się przedstawienie wskaźników kultury organizacyjnej za Geertem Hofstede, charakterystycznych cech kultur ze względu na ich kontekst oraz podejście do czasu. W tej części poruszono także zagadnienie kulturowego uczenia się kompetencji międzykulturowych oraz sposobów ich rozwijania.Część empiryczna pracy poprzedzona została charakterystyką badanej organizacji oraz informacją o kulturze narodowej krajów, z której wywodzi się załoga, czyli o kulturze włoskiej i polskiej. Podejmując tę problematykę, zmierzaliśmy do prezentacji różnic między kulturami narodowymi obydwu krajów. Pytanie główne brzmiało jakie są cechy komunikacji wewnętrznej w organizacji wielokulturowej? .By zbadać kulturę badanej organizacji posłużono się kwestionariuszem ankiety, który składał się z 17 standaryzowanych pytań . Osoby biorące udział w badaniu wyselekcjonowane zostały ze względu na jedną cechę – są zatrudnione w wielokulturowej firmie jaką jest tyski zakład Fiat Auto Poland.Z powodu ograniczonego dostępu do respondentów nie jest możliwe , by wyciągać kategoryczne wnioski; można jedynie przypuszczać, iż cechy kultury badanej organizacji rzutują na procesy komunikacji wewnętrznej , a co za tym idzie wpływają na sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa. Badania wykazały, iż FAP Tychy jest organizacją o niskim dystansie władzy i wysokim wskaźniku kolektywizmu w zakresie komunikacji wewnętrznej co powodować może ,że pracownicy postrzegają siebie jako grupę, dążącą do wspólnego celu. W relacjach pracowniczych, respondenci wykazali, że wyżej niż indywidualne osiągnięcia cenią pracę zespołową. Inaczej ukształtowały się wyniki dotyczące osobistych ambicji respondentów gdzie wskazano na silne cechy występujące w społeczeństwach męskich. Komunikacja w takich organizacjach to częsta rywalizacja i chęć konfrontacji w myśl zasady , „let the best men win”. Badaną organizację cechuje niski poziom unikania niepewności, przepisy tworzone są tam gdzie jest to potrzebne, ramy formalne tworzone są tam , gdzie istnieje możliwość powstania chaosu, który dla organizacji może być katastrofalny w skutkach. Niski wskaźnik UAI , sprzyja innowacjom i kreatywnym rozwiązaniom.Na zagadnienie dotyczące krótko- bądź długo okresowości w swoich działaniach pracownicy wskazali cechy świadczące o tym, że FAP Tychy jest firmą o orientacji długookresowej . Jej charakterystycznymi cechami jest między innymi dbałość o kontakty zewnętrzne, a na poziomie komunikacji wewnętrznej np. inwestowanie w pracownika i nieoczekiwanie na szybkie rezultaty podjętych przez niego działań.Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na skuteczność komunikacji w funkcjonowania przedsiębiorstwa jest fakt ,że komunikat został zrozumiany . FAP Tychy jako organizacja międzykulturowa zdołała opanować zagrożenia spowodowane brakiem zrozumienia pomiędzy pracownikami dzięki dbałości o rozwój kompetencji kulturowych pracowników takich jak naukę języka czy wymiana doświadczeń pomiędzy pracownikami różnych narodowości. Załoga FAP Tychy wykazuje cechy organizacji wysoko kontekstowej, czyli takiej w której mowa ciała i jej rozumienie ma wpływ na jakość komunikacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Marcinkowski, Aleksander - 130320 | pl |
dc.contributor.author | Feith, Nina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Jedynak, Piotr - 128512 | pl |
dc.contributor.reviewer | Marcinkowski, Aleksander - 130320 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T15:14:38Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T15:14:38Z | |
dc.date.submitted | 2013-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-73918-105905 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/186770 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | cross-cultural organizations –– culture –– cultural differences ––interpersonal communication | pl |
dc.subject.pl | komunikacja interpersonalna – kultura – różnice kulturowe – organizacje międzykulturowe | pl |
dc.title | Rola komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją wielokulturową na podstawie Fiat Auto Poland w Tychach | pl |
dc.title.alternative | The role of internal communication in a multicultural organization management based on Fiat Auto Poland in Tychy | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |