Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Branża modowa a podróbki - karnoprawna problematyka podrabiania znaków towarowych
Fashion industry and fakes - the criminal aspects of counterfeiting trademarks
znak towarowy - branża modowa - podrabianie - karnoprawna ochrona znaku towarowego
trademark - fashion industry - counterfeiting - criminal aspects of trademark protection
Tematem niniejszej pracy jest omówienie karnoprawnej problematyki podrabiania znaków towarowych na przykładzie branży modowej. Celem głównym pracy jest wykazanie destrukcyjnego charakteru tego przestępstwa dla przedsiębiorców oraz w szczególności dla państw. Corocznie, obrót podrobionymi towarami powoduje ogromne straty finansowe dla państw z uwagi na brak uiszczenia podatków oraz opłat celnych. Pierwszy rozdział pracy ma charakter teoretyczny, została omówiona istota znaku, jego historia oraz funkcje jakimi znak towarowy się charakteryzuje. W kolejnej części, poruszono aspekt kryminologiczny przestępstwa podrabiania znaków towarowych oraz przedstawiono badanie rynku wśród konsumentów w Polsce. Z uzyskanych odpowiedzi można wyciągać wniosek, że obrót towarem podrobionym stał się niejako akceptowalny wśród części społeczeństwa. W rozdziale trzecim przedstawione zostały przepisy dotyczące karnoprawnej ochrony znaku towarowego. Wśród omówionych aktów znalazły się: ustawa prawo własności przemysłowej, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, kodeks karny oraz kodeks wykroczeń. Rozdział ten, został zakończony uwagami końcowymi, w których porównano polski system prawny z ochroną znaku w innych państwach np. we Włoszech oraz Francji. W kolejnych częściach pracy omówione zostały grupy przestępcze zaangażowane w podrabianie znaków towarowych zarówno na terenie Polski jak i na świecie oraz przedstawiono praktykę organów ścigania. Wśród zorganizowanych przestępczych grup działających na terenie Polski, wyróżniono Wólkę Kosowską. Uzyskane wnioski pokazują jak ważny element systemu prawnego stanowi penalizacja podrabiania znaków towarowych oraz jak negatywnym zjawiskiem jest dla przedsiębiorców oraz gospodarek światowych.
The subject of this thesis is the treatment of the criminal aspects of counterfeiting trademarks on the example of the fashion industry. The main aim of the thesis is to demonstrate the destructive nature of this crime for business people and especially for countries. Every year, trading turnover in counterfeit goods causes huge financial losses for countries due to non-payment of taxes and duties. The first chapter of the work is theoretical, the essence of the mark, its history and the functions of the trademark have been discussed. The next part deals with the criminological aspect of the crime of counterfeiting trademarks, and it presents a survey among consumers in Poland. The responses to the survey indicate that the trade in counterfeit goods has become somewhat acceptable among part of the society. The third chapter presents regulations of the criminal law protection of a trademark. The acts discussed include: industrial property law, unfair competition act, criminal code and petty offences code. This chapter has been completed with concluding remarks comparing the Polish legal system with the protection of the trademark in other countries, e.g. in Italy and France. In the following parts of the thesis, criminal groups involved in counterfeiting trademarks, both in Poland and in the world, and the practice of law enforcement agencies were discussed. Among the organized crime groups operating in Poland, Wólka Kosowska was discussed. The received conclusions show how important an element of the legal system is the penalisation of counterfeiting trademarks, and how negative it is for business people and world economies.
dc.abstract.en | The subject of this thesis is the treatment of the criminal aspects of counterfeiting trademarks on the example of the fashion industry. The main aim of the thesis is to demonstrate the destructive nature of this crime for business people and especially for countries. Every year, trading turnover in counterfeit goods causes huge financial losses for countries due to non-payment of taxes and duties. The first chapter of the work is theoretical, the essence of the mark, its history and the functions of the trademark have been discussed. The next part deals with the criminological aspect of the crime of counterfeiting trademarks, and it presents a survey among consumers in Poland. The responses to the survey indicate that the trade in counterfeit goods has become somewhat acceptable among part of the society. The third chapter presents regulations of the criminal law protection of a trademark. The acts discussed include: industrial property law, unfair competition act, criminal code and petty offences code. This chapter has been completed with concluding remarks comparing the Polish legal system with the protection of the trademark in other countries, e.g. in Italy and France. In the following parts of the thesis, criminal groups involved in counterfeiting trademarks, both in Poland and in the world, and the practice of law enforcement agencies were discussed. Among the organized crime groups operating in Poland, Wólka Kosowska was discussed. The received conclusions show how important an element of the legal system is the penalisation of counterfeiting trademarks, and how negative it is for business people and world economies. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest omówienie karnoprawnej problematyki podrabiania znaków towarowych na przykładzie branży modowej. Celem głównym pracy jest wykazanie destrukcyjnego charakteru tego przestępstwa dla przedsiębiorców oraz w szczególności dla państw. Corocznie, obrót podrobionymi towarami powoduje ogromne straty finansowe dla państw z uwagi na brak uiszczenia podatków oraz opłat celnych. Pierwszy rozdział pracy ma charakter teoretyczny, została omówiona istota znaku, jego historia oraz funkcje jakimi znak towarowy się charakteryzuje. W kolejnej części, poruszono aspekt kryminologiczny przestępstwa podrabiania znaków towarowych oraz przedstawiono badanie rynku wśród konsumentów w Polsce. Z uzyskanych odpowiedzi można wyciągać wniosek, że obrót towarem podrobionym stał się niejako akceptowalny wśród części społeczeństwa. W rozdziale trzecim przedstawione zostały przepisy dotyczące karnoprawnej ochrony znaku towarowego. Wśród omówionych aktów znalazły się: ustawa prawo własności przemysłowej, ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, kodeks karny oraz kodeks wykroczeń. Rozdział ten, został zakończony uwagami końcowymi, w których porównano polski system prawny z ochroną znaku w innych państwach np. we Włoszech oraz Francji. W kolejnych częściach pracy omówione zostały grupy przestępcze zaangażowane w podrabianie znaków towarowych zarówno na terenie Polski jak i na świecie oraz przedstawiono praktykę organów ścigania. Wśród zorganizowanych przestępczych grup działających na terenie Polski, wyróżniono Wólkę Kosowską. Uzyskane wnioski pokazują jak ważny element systemu prawnego stanowi penalizacja podrabiania znaków towarowych oraz jak negatywnym zjawiskiem jest dla przedsiębiorców oraz gospodarek światowych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Światłowski, Andrzej - 132341 | pl |
dc.contributor.author | Pawłowska, Wiktoria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Światłowski, Andrzej - 132341 | pl |
dc.contributor.reviewer | Żak, Marcin - 160186 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T21:46:26Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T21:46:26Z | |
dc.date.submitted | 2022-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-160442-247296 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/293633 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | trademark - fashion industry - counterfeiting - criminal aspects of trademark protection | pl |
dc.subject.pl | znak towarowy - branża modowa - podrabianie - karnoprawna ochrona znaku towarowego | pl |
dc.title | Branża modowa a podróbki - karnoprawna problematyka podrabiania znaków towarowych | pl |
dc.title.alternative | Fashion industry and fakes - the criminal aspects of counterfeiting trademarks | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |