Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Poczucie bezpieczeństwa uczniów klas VI na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 98 w Krakowie
The sense of security of sixth-grade students on the example of Primary School No. 98 in Krakow
poczucie bezpieczeństwa uczniów, bezpieczeństwo w szkole, zadania szkoły
students sense of security, safety at school, school tasks
W niniejszej pracy poruszam tematykę poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole, do której uczęszczają, co jest istotnym zagadnieniem dla praktyki pedagogicznej. Poczucie bezpieczeństwa należy rozpatrywać przez wiele wymiarów funkcjonowania dzieci nie tylko na terenie szkoły, ale także poza nią, co jednak może mieć przełożenie na ich samopoczucie, na nawiązywane relacje z rówieśnikami czy z osobami dorosłymi, na postępy w nauce bądź w innych aktywnościach. Celem tej pracy była próba wskazania, w jaki sposób prezentują się odczucia dzieci związane z wieloma obszarami funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej. Aby szczegółowo przedstawić to zagadnienie, na początku pracy poruszyłam temat samej placówki szkolnej: opisu szkoły jako środowiska wychowawczego, a także jednego z podstawowych zadań szkoły, jakim jest wychowanie dzieci. W dalszych podrozdziałach nawiązałam do pojęcia bezpieczeństwa samego w sobie oraz tego, co właściwie znaczy ono dla funkcjonowania w szkole, a również do zagadnienia poczucia własnej wartości. W kolejnym rozdziale przyjrzałam się natomiast wybranym przeze mnie czynnikom, które mają wpływ na poczucie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły. Badanie przeprowadziłam wśród uczniów klas VI oraz wśród dyrekcji szkoły, pedagoga szkolnego, jednego z wychowawców klasy VI oraz wśród wybranych nauczycieli nauczających w klasach VI. Do przeprowadzenia badania wybrałam metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety oraz kwestionariusza wywiadu. W wyniku przeprowadzonych badań ustaliłam, iż istnieją pewne obszary funkcjonowania dzieci w szkole, w których odczuwany poziom bezpieczeństwa nie jest zadowalający dla uczniów.
In this work, I discuss the issue of students sense of security at the school they attend, which is an important issue for pedagogical practice. The sense of security should be considered through many dimensions of children's functioning not only at school but also outside of it, which may have an impact on their well-being, relationships with peers or adults, and progress in learning or other activities. The aim of this work was to attempt to indicate how children feel about many areas of functioning in school reality. To present this issue in detail, at the beginning of the work I described the topic of the school itself: the description of the school as an educational environment, as well as one of the basic tasks of the school, which is the upbringing of children. In the following subsections, I referred to the concept of safety itself and what it actually means for functioning at school, as well as the issue of self-esteem. In the next chapter, I looked at the factors I selected that affect students' sense of safety at school. I conducted the survey among sixth-grade students and among the school management, school counselor and selected sixth-grade teachers. To conduct the study, I chose the diagnostic survey method using a survey questionnaire and an interview questionnaire. As a result of the conducted research, I determined that there are certain areas of children's functioning at school in which the perceived level of safety is not satisfactory for students.
dc.abstract.en | In this work, I discuss the issue of students sense of security at the school they attend, which is an important issue for pedagogical practice. The sense of security should be considered through many dimensions of children's functioning not only at school but also outside of it, which may have an impact on their well-being, relationships with peers or adults, and progress in learning or other activities. The aim of this work was to attempt to indicate how children feel about many areas of functioning in school reality. To present this issue in detail, at the beginning of the work I described the topic of the school itself: the description of the school as an educational environment, as well as one of the basic tasks of the school, which is the upbringing of children. In the following subsections, I referred to the concept of safety itself and what it actually means for functioning at school, as well as the issue of self-esteem. In the next chapter, I looked at the factors I selected that affect students' sense of safety at school. I conducted the survey among sixth-grade students and among the school management, school counselor and selected sixth-grade teachers. To conduct the study, I chose the diagnostic survey method using a survey questionnaire and an interview questionnaire. As a result of the conducted research, I determined that there are certain areas of children's functioning at school in which the perceived level of safety is not satisfactory for students. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy poruszam tematykę poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole, do której uczęszczają, co jest istotnym zagadnieniem dla praktyki pedagogicznej. Poczucie bezpieczeństwa należy rozpatrywać przez wiele wymiarów funkcjonowania dzieci nie tylko na terenie szkoły, ale także poza nią, co jednak może mieć przełożenie na ich samopoczucie, na nawiązywane relacje z rówieśnikami czy z osobami dorosłymi, na postępy w nauce bądź w innych aktywnościach. Celem tej pracy była próba wskazania, w jaki sposób prezentują się odczucia dzieci związane z wieloma obszarami funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej. Aby szczegółowo przedstawić to zagadnienie, na początku pracy poruszyłam temat samej placówki szkolnej: opisu szkoły jako środowiska wychowawczego, a także jednego z podstawowych zadań szkoły, jakim jest wychowanie dzieci. W dalszych podrozdziałach nawiązałam do pojęcia bezpieczeństwa samego w sobie oraz tego, co właściwie znaczy ono dla funkcjonowania w szkole, a również do zagadnienia poczucia własnej wartości. W kolejnym rozdziale przyjrzałam się natomiast wybranym przeze mnie czynnikom, które mają wpływ na poczucie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły. Badanie przeprowadziłam wśród uczniów klas VI oraz wśród dyrekcji szkoły, pedagoga szkolnego, jednego z wychowawców klasy VI oraz wśród wybranych nauczycieli nauczających w klasach VI. Do przeprowadzenia badania wybrałam metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety oraz kwestionariusza wywiadu. W wyniku przeprowadzonych badań ustaliłam, iż istnieją pewne obszary funkcjonowania dzieci w szkole, w których odczuwany poziom bezpieczeństwa nie jest zadowalający dla uczniów. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Czerska, Bożena - 127664 | pl |
dc.contributor.author | Sojka, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czerska, Bożena - 127664 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-17T21:53:04Z | |
dc.date.available | 2023-10-17T21:53:04Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-11 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną | pl |
dc.identifier.apd | diploma-170986-248090 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321264 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | students sense of security, safety at school, school tasks | pl |
dc.subject.pl | poczucie bezpieczeństwa uczniów, bezpieczeństwo w szkole, zadania szkoły | pl |
dc.title | Poczucie bezpieczeństwa uczniów klas VI na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 98 w Krakowie | pl |
dc.title.alternative | The sense of security of sixth-grade students on the example of Primary School No. 98 in Krakow | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |