Drivers and barriers in environmental policy. The implementation of the Directive 2008/50/EC on ambient air quality and cleaner air for Europe in Poland.

master
dc.abstract.enThis thesis aims to investigate the implementation of the Directive 2008/50/EC on Ambient Air Quality and Cleaner Air for Europe in Poland, identifying the reasons why Poland has encountered non-compliance problems and also identifying relevant internal barriers and drivers for policy change. The case-study analysis reconstructs how the Directive 2008/50/EC has been implemented to date and the consequences for Poland's positions on new EU environmental policies. Poland has wrongly transposed three articles of the Directive 2008/50/EC into its national law, as it stated the opinion expressed by the European Court of Justice (ECJ) after the European Commission launched an infringement procedure for violations of the obligations contained in the Directive 2008/50/EC. The methodology adopted includes a mix of qualitative analysis, literature review, case-law approach, and historical analysis. The theoretical approach of Europeanization aims to consider the main aspects of multi-level governance and public policy studies. The historical reconstruction of the Polish background allowed tracing the inherent characteristics inherited from the past. Studies on enlargement provide insights into the Europeanisation of CEE countries, their pre-enlargement background, and European legislation adoption. The literature emphasizes primarily the fit/misfit that Poland had at the time of enlargement, considering the economic and social legacy of communism, reliance on coal, and the acquis communautaire to comply. The analysis presents three groups of stakeholders: main political actors, actors in the energy sector, and local and public actors. Their classification is based on the identification of the level of power they hold to influence policies. Furthermore, the actors with the most power will be the ones who can impose their preferences on those of other actors and thus realize their policy preferences.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej rozprawy jest zbadanie procesu wdrażania Dyrektywy 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza atmosferycznego i w sprawie czystszego powietrza dla Europy w Polsce, zidentyfikowanie przyczyn, dla których Polska napotkała problemy związane z brakiem zgodności, a także określenie istotnych barier wewnętrznych i czynników stymulujących zmianę polityki. Analiza studium przypadku rekonstruuje sposób, w jaki dyrektywa 2008/50/WE została wdrożona do chwili obecnej oraz konsekwencje dla stanowiska Polski w sprawie nowych polityk środowiskowych UE. Polska nieprawidłowo transponowała do prawa krajowego trzy artykuły Dyrektywy 2008/50/WE, zgodnie z opinią wyrażoną przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) po wszczęciu przez Komisję Europejską postępowania w sprawie naruszenia zobowiązań zawartych w Dyrektywie 2008/50/WE. Przyjęta metodologia obejmuje połączenie analizy jakościowej, przeglądu literatury, podejścia opartego na orzecznictwie oraz analizy historycznej. Podejście teoretyczne europeizacji ma na celu uwzględnienie głównych aspektów wielopoziomowego zarządzania i studiów nad polityką publiczną. Rekonstrukcja historyczna polskiego tła pozwoliła na prześledzenie nieodłącznych cech odziedziczonych z przeszłości. Studia nad poszerzeniem Unii Europejskiej dostarczają wglądu w europeizację krajów Europy Środkowo-Wschodniej, ich tło przed poszerzeniem oraz przyjęcie prawodawstwa europejskiego. W literaturze przedmiotu podkreśla się przede wszystkim dopasowanie/niedopasowanie, jakie Polska posiadała w momencie rozszerzenia, biorąc pod uwagę gospodarcze i społeczne dziedzictwo komunizmu, zależność od węgla oraz acquis communautaire, do którego należało się dostosować. W analizie przedstawiono trzy grupy interesariuszy: główni aktorzy polityczni, oraz kluczowe postaci z sektora energetycznego, lokalnego oraz publicznego. Ich klasyfikacja opiera się na określeniu poziomu władzy, jaką posiadają, aby wpływać na politykę. Ponadto, aktorzy posiadający największą władzę będą tymi, którzy mogą narzucić swoje preferencje innym aktorom i w ten sposób zrealizować swoje preferencje polityczne.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGóra, Magdalena - 160082 pl
dc.contributor.authorFazi, Eleonorapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerGóra, Magdalena - 160082 pl
dc.contributor.reviewerDomorenok, Ekaterinapl
dc.date.accessioned2022-01-31T22:32:45Z
dc.date.available2022-01-31T22:32:45Z
dc.date.submitted2022-01-27pl
dc.fieldofstudystudia europejskiepl
dc.identifier.apddiploma-154365-288472pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/287517
dc.languageengpl
dc.subject.enEU environmental policies, Directive 2008/50/EC, Poland, clean airpl
dc.subject.plPolityka UE w zakresie ochrony środowiska, dyrektywa 2008/50/WE, Polska, czyste powietrze.pl
dc.titleDrivers and barriers in environmental policy. The implementation of the Directive 2008/50/EC on ambient air quality and cleaner air for Europe in Poland.pl
dc.title.alternativeDlaczego Polska nie wdrożyła dyrektywy 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza atmosferycznego i w sprawie czystszego powietrza dla Europypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis aims to investigate the implementation of the Directive 2008/50/EC on Ambient Air Quality and Cleaner Air for Europe in Poland, identifying the reasons why Poland has encountered non-compliance problems and also identifying relevant internal barriers and drivers for policy change. The case-study analysis reconstructs how the Directive 2008/50/EC has been implemented to date and the consequences for Poland's positions on new EU environmental policies. Poland has wrongly transposed three articles of the Directive 2008/50/EC into its national law, as it stated the opinion expressed by the European Court of Justice (ECJ) after the European Commission launched an infringement procedure for violations of the obligations contained in the Directive 2008/50/EC. The methodology adopted includes a mix of qualitative analysis, literature review, case-law approach, and historical analysis. The theoretical approach of Europeanization aims to consider the main aspects of multi-level governance and public policy studies. The historical reconstruction of the Polish background allowed tracing the inherent characteristics inherited from the past. Studies on enlargement provide insights into the Europeanisation of CEE countries, their pre-enlargement background, and European legislation adoption. The literature emphasizes primarily the fit/misfit that Poland had at the time of enlargement, considering the economic and social legacy of communism, reliance on coal, and the acquis communautaire to comply. The analysis presents three groups of stakeholders: main political actors, actors in the energy sector, and local and public actors. Their classification is based on the identification of the level of power they hold to influence policies. Furthermore, the actors with the most power will be the ones who can impose their preferences on those of other actors and thus realize their policy preferences.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej rozprawy jest zbadanie procesu wdrażania Dyrektywy 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza atmosferycznego i w sprawie czystszego powietrza dla Europy w Polsce, zidentyfikowanie przyczyn, dla których Polska napotkała problemy związane z brakiem zgodności, a także określenie istotnych barier wewnętrznych i czynników stymulujących zmianę polityki. Analiza studium przypadku rekonstruuje sposób, w jaki dyrektywa 2008/50/WE została wdrożona do chwili obecnej oraz konsekwencje dla stanowiska Polski w sprawie nowych polityk środowiskowych UE. Polska nieprawidłowo transponowała do prawa krajowego trzy artykuły Dyrektywy 2008/50/WE, zgodnie z opinią wyrażoną przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) po wszczęciu przez Komisję Europejską postępowania w sprawie naruszenia zobowiązań zawartych w Dyrektywie 2008/50/WE. Przyjęta metodologia obejmuje połączenie analizy jakościowej, przeglądu literatury, podejścia opartego na orzecznictwie oraz analizy historycznej. Podejście teoretyczne europeizacji ma na celu uwzględnienie głównych aspektów wielopoziomowego zarządzania i studiów nad polityką publiczną. Rekonstrukcja historyczna polskiego tła pozwoliła na prześledzenie nieodłącznych cech odziedziczonych z przeszłości. Studia nad poszerzeniem Unii Europejskiej dostarczają wglądu w europeizację krajów Europy Środkowo-Wschodniej, ich tło przed poszerzeniem oraz przyjęcie prawodawstwa europejskiego. W literaturze przedmiotu podkreśla się przede wszystkim dopasowanie/niedopasowanie, jakie Polska posiadała w momencie rozszerzenia, biorąc pod uwagę gospodarcze i społeczne dziedzictwo komunizmu, zależność od węgla oraz acquis communautaire, do którego należało się dostosować. W analizie przedstawiono trzy grupy interesariuszy: główni aktorzy polityczni, oraz kluczowe postaci z sektora energetycznego, lokalnego oraz publicznego. Ich klasyfikacja opiera się na określeniu poziomu władzy, jaką posiadają, aby wpływać na politykę. Ponadto, aktorzy posiadający największą władzę będą tymi, którzy mogą narzucić swoje preferencje innym aktorom i w ten sposób zrealizować swoje preferencje polityczne.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Góra, Magdalena - 160082
dc.contributor.authorpl
Fazi, Eleonora
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Góra, Magdalena - 160082
dc.contributor.reviewerpl
Domorenok, Ekaterina
dc.date.accessioned
2022-01-31T22:32:45Z
dc.date.available
2022-01-31T22:32:45Z
dc.date.submittedpl
2022-01-27
dc.fieldofstudypl
studia europejskie
dc.identifier.apdpl
diploma-154365-288472
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/287517
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
EU environmental policies, Directive 2008/50/EC, Poland, clean air
dc.subject.plpl
Polityka UE w zakresie ochrony środowiska, dyrektywa 2008/50/WE, Polska, czyste powietrze.
dc.titlepl
Drivers and barriers in environmental policy. The implementation of the Directive 2008/50/EC on ambient air quality and cleaner air for Europe in Poland.
dc.title.alternativepl
Dlaczego Polska nie wdrożyła dyrektywy 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza atmosferycznego i w sprawie czystszego powietrza dla Europy
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
43
Views per month
Views per city
Warsaw
8
London
4
Brussels
3
Numansdorp
3
Siena
3
Gdansk
2
Sosnowiec
2
Wroclaw
2
Ankara
1
Bridgnorth
1

No access

No Thumbnail Available
Collections