Milczenie Boga wobec ofiarowania człowieka. Bóg, wiara i duchowość w dziełach filmowych Ingmara Bergmana i Andrieja Tarkowskiego

licenciate
dc.abstract.enIngmar Bergman and Andrei Tarkovsky are often regarded as one of the most outstanding creators of author's cinema. Both Tarkovsky and Bergman were particularly interested in the subject of God and spirituality, but they spoke about it in diffrent ways. The aim of the work is a comparative analysis of religious problems in the work of both directors. In his films, Ingmar Bergman first and foremost desperately asked the question of the existence of God, and his faith-seeking heroes continued to experience mental suffering and existential anxiety. The Swedish director in his films repeatedly undermined the existence of the Creator because he could not believe that the benevolent and Christian God the Father could allow the existence of evil in the surrounding reality. Andrei Tarkovsky, however, preached a deep faith in God and the salutary role of religion in socio-cultural life. He believed that the pursuit of spirituality is the goal of every human being. However, the path to achieve the evangelical ideal is not easy, especially during the civilization crisis, which manifests itself in increased scientific and technical development threatening the sacral world. The spiritual struggle of the individual for the sense of existence in secularized reality is an important problem of every film of Tarkovsky. For the creativity of both directors, their personal life is very important. In their film art, they express their private views and refer to their life experiences. In particular, childhood had a significant impact on the unique artistic personality and the spiritual formation of directors. The presence of the problems of God, faith and spirituality in the work of both directors is therefore not only an artistic attempt to tackle this difficult subject, but also the result of a deep and personal need to find answers to essential and fundamental existential questions in human life.pl
dc.abstract.plIngmar Bergman oraz Andriej Tarkowski są często uważani za jednych z najwybitniejszych twórców kina autorskiego. Zarówno Tarkowski, jak i Bergman, byli szczególnie zainteresowani tematyką Boga i duchowości, ale mówili o tym w różny sposób. Celem pracy jest porównawcza analiza religijnych problemów w twórczości obu reżyserów. W swoich filmach Ingmar Bergman przede wszystkim rozpaczliwie zadawał pytanie o istnienie Boga, a jego poszukujący wiary bohaterowie wciąż doświadczali cierpienia psychicznego i niepokoju egzystencjalnego. Szwedzki reżyser w swoich filmach wielokrotnie podważał istnienie Stwórcy, ponieważ nie mógł uwierzyć, że dobrotliwy i chrześcijański Bóg Ojciec mógł pozwolić na istnienie zła w otaczającej rzeczywistości. Andriej Tarkowski natomiast głosił głęboką wiarę w Boga i zbawienną rolę religii w życiu społeczno-kulturowym. Uważał, że dążenie do duchowości to życiowy cel każdego człowieka. Jednak droga do osiągnięcia ewangelicznego ideału nie jest łatwa, szczególnie w czasie kryzysu cywilizacyjnego, który objawia się wzmożonym rozwojem naukowo-technicznym, zagrażającym sakralności świata. Duchowa walka jednostki o sens egzystencji w zlaicyzowanej rzeczywistości jest istotnym problemem każdego filmu Tarkowskiego. Dla twórczości obu reżyserów duże znaczenie ma ich życie osobiste. W swojej sztuce filmowej wyrażają swoje prywatne poglądy i odwołują się do swoich życiowych doświadczeń. Szczególnie dzieciństwo miało istotny wpływ na oryginalną osobowość artystyczną oraz duchową formację reżyserów. Obecność problematyki Boga, wiary i duchowości w twórczości obu reżyserów nie jest zatem wyłącznie artystyczną próbą zmierzenia się z tym trudnym tematem, ale również rezultatem głębokiej i osobistej potrzeby znalezienia odpowiedzi na zasadnicze i fundamentalne pytania egzystencjalne w życiu człowieka.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorDemby, Łucja - 100901 pl
dc.contributor.authorMarkowski, Bartoszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerDemby, Łucja - 100901 pl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T15:56:07Z
dc.date.available2020-07-27T15:56:07Z
dc.date.submitted2018-06-28pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-123321-211704pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227708
dc.languagepolpl
dc.subject.enGod, faith, spirituality, Ingmar Bergman, Andrei Tarkovsky, God's silence, human sacrifice, religion, art, film author, Sweden, Russia, childhood, film, existence, meaning of lifepl
dc.subject.plBóg, wiara, duchowość, Ingmar Bergman, Andriej Tarkowski, milczenie Boga, ofiarowanie człowieka, religia, sztuka, autor filmowy, Szwecja, Rosja, dzieciństwo, film, egzystencja, sens życiapl
dc.titleMilczenie Boga wobec ofiarowania człowieka. Bóg, wiara i duchowość w dziełach filmowych Ingmara Bergmana i Andrieja Tarkowskiegopl
dc.title.alternativeThe Silence of God towards the sacrifice of man. God, faith and spirituality in the film work of Ingmar Bergman and Andrei Tarkovskypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Ingmar Bergman and Andrei Tarkovsky are often regarded as one of the most outstanding creators of author's cinema. Both Tarkovsky and Bergman were particularly interested in the subject of God and spirituality, but they spoke about it in diffrent ways. The aim of the work is a comparative analysis of religious problems in the work of both directors. In his films, Ingmar Bergman first and foremost desperately asked the question of the existence of God, and his faith-seeking heroes continued to experience mental suffering and existential anxiety. The Swedish director in his films repeatedly undermined the existence of the Creator because he could not believe that the benevolent and Christian God the Father could allow the existence of evil in the surrounding reality. Andrei Tarkovsky, however, preached a deep faith in God and the salutary role of religion in socio-cultural life. He believed that the pursuit of spirituality is the goal of every human being. However, the path to achieve the evangelical ideal is not easy, especially during the civilization crisis, which manifests itself in increased scientific and technical development threatening the sacral world. The spiritual struggle of the individual for the sense of existence in secularized reality is an important problem of every film of Tarkovsky. For the creativity of both directors, their personal life is very important. In their film art, they express their private views and refer to their life experiences. In particular, childhood had a significant impact on the unique artistic personality and the spiritual formation of directors. The presence of the problems of God, faith and spirituality in the work of both directors is therefore not only an artistic attempt to tackle this difficult subject, but also the result of a deep and personal need to find answers to essential and fundamental existential questions in human life.
dc.abstract.plpl
Ingmar Bergman oraz Andriej Tarkowski są często uważani za jednych z najwybitniejszych twórców kina autorskiego. Zarówno Tarkowski, jak i Bergman, byli szczególnie zainteresowani tematyką Boga i duchowości, ale mówili o tym w różny sposób. Celem pracy jest porównawcza analiza religijnych problemów w twórczości obu reżyserów. W swoich filmach Ingmar Bergman przede wszystkim rozpaczliwie zadawał pytanie o istnienie Boga, a jego poszukujący wiary bohaterowie wciąż doświadczali cierpienia psychicznego i niepokoju egzystencjalnego. Szwedzki reżyser w swoich filmach wielokrotnie podważał istnienie Stwórcy, ponieważ nie mógł uwierzyć, że dobrotliwy i chrześcijański Bóg Ojciec mógł pozwolić na istnienie zła w otaczającej rzeczywistości. Andriej Tarkowski natomiast głosił głęboką wiarę w Boga i zbawienną rolę religii w życiu społeczno-kulturowym. Uważał, że dążenie do duchowości to życiowy cel każdego człowieka. Jednak droga do osiągnięcia ewangelicznego ideału nie jest łatwa, szczególnie w czasie kryzysu cywilizacyjnego, który objawia się wzmożonym rozwojem naukowo-technicznym, zagrażającym sakralności świata. Duchowa walka jednostki o sens egzystencji w zlaicyzowanej rzeczywistości jest istotnym problemem każdego filmu Tarkowskiego. Dla twórczości obu reżyserów duże znaczenie ma ich życie osobiste. W swojej sztuce filmowej wyrażają swoje prywatne poglądy i odwołują się do swoich życiowych doświadczeń. Szczególnie dzieciństwo miało istotny wpływ na oryginalną osobowość artystyczną oraz duchową formację reżyserów. Obecność problematyki Boga, wiary i duchowości w twórczości obu reżyserów nie jest zatem wyłącznie artystyczną próbą zmierzenia się z tym trudnym tematem, ale również rezultatem głębokiej i osobistej potrzeby znalezienia odpowiedzi na zasadnicze i fundamentalne pytania egzystencjalne w życiu człowieka.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Demby, Łucja - 100901
dc.contributor.authorpl
Markowski, Bartosz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Demby, Łucja - 100901
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.date.accessioned
2020-07-27T15:56:07Z
dc.date.available
2020-07-27T15:56:07Z
dc.date.submittedpl
2018-06-28
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-123321-211704
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227708
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
God, faith, spirituality, Ingmar Bergman, Andrei Tarkovsky, God's silence, human sacrifice, religion, art, film author, Sweden, Russia, childhood, film, existence, meaning of life
dc.subject.plpl
Bóg, wiara, duchowość, Ingmar Bergman, Andriej Tarkowski, milczenie Boga, ofiarowanie człowieka, religia, sztuka, autor filmowy, Szwecja, Rosja, dzieciństwo, film, egzystencja, sens życia
dc.titlepl
Milczenie Boga wobec ofiarowania człowieka. Bóg, wiara i duchowość w dziełach filmowych Ingmara Bergmana i Andrieja Tarkowskiego
dc.title.alternativepl
The Silence of God towards the sacrifice of man. God, faith and spirituality in the film work of Ingmar Bergman and Andrei Tarkovsky
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
151
Views per month
Views per city
Warsaw
37
Poznan
14
Krakow
11
Wroclaw
7
Chrzanów
6
Katowice
4
Lodz
4
Sepolno Krajenskie
4
Łąck
3
Bochnia
2

No access

No Thumbnail Available