Un « autre existentialisme ». Des traces existentialistes dans « L’Œuvre au noir » de Marguerite Yourcenar à la lumière de « L’Étranger » d’Albert Camus

licenciate
dc.abstract.enThe author of the dissertation seeks to establish a comparison between Albert Camus's “The Stranger”/“The Outsider” (1942) and Marguerite Yourcenar's “The Abyss” (1968) in order to situate the Belgian novelist as an acolyte of a major philosophical movement of the time - existentialism. In the text several similarities between the two novels were highlighted, including: the absurd vision of life, the transgressive status of the protagonists as outsiders, and the remarkable primacy of existence over essence. The author of the dissertation points the presence of main thoughts in existentialism and goes as far as to explain the presence of the characteristics of philosophy of the two novels in question as a manifestation of existential humanism presented by Jean-Paul Sartre.pl
dc.abstract.otherL’auteur du mémoire cherche à établir une comparaison entre « L’Étranger » (1942) d’Albert Camus et « L’Œuvre au noir » (1968) de Marguerite Yourcenar afin de situer la romancière belge en tant qu’une acolyte d’un courant philosophique majeur de l’époque, l’existentialisme. Dans le texte, plusieurs similitudes entre les deux romans ont été mises en évidences, parmi lesquelles : la vision absurde de la vie, le statut transgressif d’un étranger conféré aux protagonistes, le primat remarquable de l’existence opposée à l’essence. L’auteur du mémoire indique la présence des motifs spécifiques à la pensée existentielle afin d’expliquer la philosophie propre aux deux romans en question en tant que manifestation d’un humanisme existentiel, thématisé par Jean-Paul Sartre.pl
dc.abstract.plAutor proponuje zestawienie „Obcego” (1942) Alberta Camusa oraz „Kamienia filozoficznego” (1968) Marguerite Yourcenar w celu usytuowania belgijskiej powieściopisarki jako akolity dominującego ruchu filozoficznego epoki, egzystencjalizmu. W tekście wyszczególnione zostały liczne podobieństwa pomiędzy dwojgiem pisarzy, m.in.: absurdalna wizja życia, trangresywny status obcego cechujący protagonistów, dostrzegalny prymat egzystencji nad przeciwstawioną jej esencją. Autor wskazuje na obecność motywów charakterystycznych dla myśli egzystencjalnej, co staje się przyczynkiem do wyłożenia zawartej w dziełach filozofii jako manifestacji humanizmu egzystencjalnego teoretyzowanego przez Jean-Paul Sartre’a.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorMarczuk-Szwed, Barbara - 130321 pl
dc.contributor.authorKotłowski, Tomasz - USOS302075 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerMarczuk-Szwed, Barbara - 130321 pl
dc.contributor.reviewerGorecka-Kalita, Joanna - 128119 pl
dc.date.accessioned2024-07-15T23:28:49Z
dc.date.available2024-07-15T23:28:49Z
dc.date.submitted2024-07-10pl
dc.fieldofstudyfilologia francuska w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznychpl
dc.identifier.apddiploma-176181-302075pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/381013
dc.languagefrepl
dc.subject.enMarguerite Yourcenar, Albert Camus, existentialism, humanism, absurd, freedompl
dc.subject.otherMarguerite Yourcenar, Albert Camus, existentialisme, humanisme, absurde, libertépl
dc.subject.plMarguerite Yourcenar, Albert Camus, egzystencjalizm, humanizm, absurd, wolnośćpl
dc.titleUn « autre existentialisme ». Des traces existentialistes dans « L’Œuvre au noir » de Marguerite Yourcenar à la lumière de « L’Étranger » d’Albert Camuspl
dc.title.alternative„Inny egzystencjalizm”. Tropy egzystencjalistyczne w „Kamieniu filozoficznym" Marguerite Yourcenar w świetle powieści „Obcy" Alberta Camusapl
dc.title.alternative"Another existentialism". Existentialist traces in Marguerite Yourcenar's "The Abyss" in the light of Albert Camus's "The Stranger"pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The author of the dissertation seeks to establish a comparison between Albert Camus's “The Stranger”/“The Outsider” (1942) and Marguerite Yourcenar's “The Abyss” (1968) in order to situate the Belgian novelist as an acolyte of a major philosophical movement of the time - existentialism. In the text several similarities between the two novels were highlighted, including: the absurd vision of life, the transgressive status of the protagonists as outsiders, and the remarkable primacy of existence over essence. The author of the dissertation points the presence of main thoughts in existentialism and goes as far as to explain the presence of the characteristics of philosophy of the two novels in question as a manifestation of existential humanism presented by Jean-Paul Sartre.
dc.abstract.otherpl
L’auteur du mémoire cherche à établir une comparaison entre « L’Étranger » (1942) d’Albert Camus et « L’Œuvre au noir » (1968) de Marguerite Yourcenar afin de situer la romancière belge en tant qu’une acolyte d’un courant philosophique majeur de l’époque, l’existentialisme. Dans le texte, plusieurs similitudes entre les deux romans ont été mises en évidences, parmi lesquelles : la vision absurde de la vie, le statut transgressif d’un étranger conféré aux protagonistes, le primat remarquable de l’existence opposée à l’essence. L’auteur du mémoire indique la présence des motifs spécifiques à la pensée existentielle afin d’expliquer la philosophie propre aux deux romans en question en tant que manifestation d’un humanisme existentiel, thématisé par Jean-Paul Sartre.
dc.abstract.plpl
Autor proponuje zestawienie „Obcego” (1942) Alberta Camusa oraz „Kamienia filozoficznego” (1968) Marguerite Yourcenar w celu usytuowania belgijskiej powieściopisarki jako akolity dominującego ruchu filozoficznego epoki, egzystencjalizmu. W tekście wyszczególnione zostały liczne podobieństwa pomiędzy dwojgiem pisarzy, m.in.: absurdalna wizja życia, trangresywny status obcego cechujący protagonistów, dostrzegalny prymat egzystencji nad przeciwstawioną jej esencją. Autor wskazuje na obecność motywów charakterystycznych dla myśli egzystencjalnej, co staje się przyczynkiem do wyłożenia zawartej w dziełach filozofii jako manifestacji humanizmu egzystencjalnego teoretyzowanego przez Jean-Paul Sartre’a.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Marczuk-Szwed, Barbara - 130321
dc.contributor.authorpl
Kotłowski, Tomasz - USOS302075
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Marczuk-Szwed, Barbara - 130321
dc.contributor.reviewerpl
Gorecka-Kalita, Joanna - 128119
dc.date.accessioned
2024-07-15T23:28:49Z
dc.date.available
2024-07-15T23:28:49Z
dc.date.submittedpl
2024-07-10
dc.fieldofstudypl
filologia francuska w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych
dc.identifier.apdpl
diploma-176181-302075
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/381013
dc.languagepl
fre
dc.subject.enpl
Marguerite Yourcenar, Albert Camus, existentialism, humanism, absurd, freedom
dc.subject.otherpl
Marguerite Yourcenar, Albert Camus, existentialisme, humanisme, absurde, liberté
dc.subject.plpl
Marguerite Yourcenar, Albert Camus, egzystencjalizm, humanizm, absurd, wolność
dc.titlepl
Un « autre existentialisme ». Des traces existentialistes dans « L’Œuvre au noir » de Marguerite Yourcenar à la lumière de « L’Étranger » d’Albert Camus
dc.title.alternativepl
„Inny egzystencjalizm”. Tropy egzystencjalistyczne w „Kamieniu filozoficznym" Marguerite Yourcenar w świetle powieści „Obcy" Alberta Camusa
dc.title.alternativepl
"Another existentialism". Existentialist traces in Marguerite Yourcenar's "The Abyss" in the light of Albert Camus's "The Stranger"
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
16
Views per month
Views per city
Krakow
2
Paris
2
Santa Clara
2
Warsaw
2
Châlons-en-Champagne
1
Creil
1
Frankfurt am Main
1
Fremont
1
Kuala Lumpur
1
Nilópolis
1

No access

No Thumbnail Available