Iberian Studies

2023
journal editorship
dc.abstract.plOddajemy w Państwa ręce numer złożony z 11 tekstów, bardzo zróżnicowanych pod względem ujęcia dyscyplinarnego, zakresu tema-tycznego i czasowego. Łączy je Katalonia jako przestrzeń fizyczna, polityczna oraz kulturowa. Po dwóch edycjach interdyscyplinarnego sympozjum katalonistycznego zorganizowanego przez Pracownię Studiów Katalońskich Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2021 i 2022 roku oraz numerze tematycznym "Studiów Iberystycznych" z 2021 roku zatytułowanym "Głosy polskiej katalonistyki" niniejszy tom jest przeglądem nurtów i kierunków polskich badań naukowych koncentrujących się na tym regionie, jego dorobku kulturowym oraz języku. Trzy pierwsze teksty dotyczą przeszłości. Anna Zimnowodzka omawia aktualny stan wiedzy na temat najstarszych miejsc kultu męczenników na Półwyspie Iberyjskim, gdzie w 259 roku na arenie amfiteatru w rzymskiej Tarraco (dzisiejszej Tarragonie) zginęli biskup Fruktuoz i jego dwaj diakoni Auguriusz i Eulogiusz. Z kolei Jakub Merdała analizuje pieśń O que Valença conquereu Pera da Pontego, trzynastowiecznego galicyjsko-portugalskiego trubadura, skupiając się na wątkach dotyczących Korony Aragonii rzadko spotykanych w tej tradycji lirycznej. Autor zwraca także uwagę na nieprzystawalność terminologii genologicznej różnych szkół mediewistycznych i konieczność jej ujednolicenia. Lidia Grzybowska skupia się natomiast na intelektualnych relacjach Polski i Katalonii w późnym średniowieczu poprzez rekonstrukcję biografii teologa Marka Bonfiliego z Katalonii, przedstawiciela i ambasadora soboru bazylejskiego w Polsce w latach 1440-1447. Autorka eksponuje wątki krakowskie, omawiając szerzej relacje Katalończyka z wybitnymi przedstawicielami Uniwersytetu Krakowskiego i duchowieństwa. Dwa kolejne artykuły łączy postać dwudziestowiecznej katalońskiej poetki Marii Mercè Marçal. Aleksandra Gocławska pisze o jedynej powieści autorki, "La passió segons Renée Vivien", omawiając specyficzną relację pomiędzy współczesną narratorką a tytułową bohaterką Renée Vivien, paryską poetką z początku stulecia. Gocławska zwraca uwagę na doświadczenie kobiecości i lesbijskości, a także na zagadnienia dotyczące ontologii tekstu literackiego. Alfons Gregori przeprowadza natomiast analizę porównawczą piosenki "Romance de la plata" autorstwa Christiny Rosenvinge z niezatytułowanym wierszem Mercè Marçal rozpoczynającym się od słów: „Aquella part de mi que adorava un feixista...”. Oba utwory łączy motyw wyobrażonego dia-logu ze zmarłym ojcem – postacią uosabiającą autorytaryzm reżimu Franco. Dalej proponujemy trzy teksty dotyczące życia politycznego oraz świata mediów. Przemysław Molenda prezentuje problematykę aktywności Katalonii we Wspólnotach Europejskich/Unii Europejskiej w latach 1986-2021, ukazując ewolucję polityki tej wspólnoty autonomicznej w WE/UE w kontekście budowania jej pozycji politycznej. Wioletta Husar-Poliszuk omawia kondycję independentyzmu katalońskiego w okresie trwania pandemii COVID-19, koncentrując się na trzech obszarach: działaniach władz centralnych i regionalnych w odniesieniu do rozprzestrzeniania się pandemii w Katalonii; interakcjach między katalońską a hiszpańską sceną polityczną we wspomnianym zakresie oraz spójności katalońskiego bloku independentystycznego w dobie kryzysu zdrowotnego. Artykuł Dagmary Głuszek-Szafraniec ma na celu zaprezentowanie statusu mediów publicznych na Balearach, ich roli w promocji języka katalońskiego oraz problemów, z jakimi muszą się mierzyć. Autorka wskazuje, że niestabilność zarządzania i finansowania balearskich mediów publicznych, a w konsekwencji ich słaba pozycja na rynku, mogą zagrozić realizacji zadań misyjnych, do których należy również popularyzacja języka katalońskiego wśród mieszkańców Balearów. Kolejne teksty tomu dotyczą zagadnień związanych z popularyzacją i dydaktyką języka katalońskiego jako obcego. Katarzyna Ciszewska opisuje teoretyczne założenia strategii mediacji na lekcjach hiszpańskiego jako obcego (ELE), a następnie - za pomocą serii propozycji dydaktycznych– pokazuje, jak wielotorowo poszerzyć kompetencje uczniów, wprowadzając elementy nauki katalońskiego. Sandra Boruc-Calvo przedstawia badanie z dziedziny psycholingwistyki, skupiające się na analizie i kategoryzacji odstępstw od normy językowej wśród dwujęzycznych dzieci z rodzin polsko-hiszpańskich.W badaniu Francisca Calva del Olma mowa natomiast o zastosowaniu aparatu teoretycznego i metodologii interkomprehensji języków romańskich w nauczaniu języka katalońskiego jako obcego. W artykule przedstawiono doświadczenia autora w nauczaniu katalońskiego na Uniwersytecie Ludwika i Maksymiliana w Monachium oraz zaprezentowano przykłady rozwiązań dydaktycznych. Zapraszamy do lektury oraz debaty na łamach kolejnych numerów naszego pisma.
dc.affiliationWydział Filologiczny : Instytut Filologii Romańskiej
dc.contributor.editorJastrzębska, Adriana - 145203
dc.contributor.editorDondelewski, Bartosz - 119833
dc.contributor.serieseditorStala, Ewa - 132050
dc.date.accession2024-10-09
dc.date.accessioned2024-10-09T08:41:52Z
dc.date.available2024-10-09T08:41:52Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.number23
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2391-7636
dc.identifier.issn2082-8594
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450976
dc.identifier.weblinkhttps://journals.akademicka.pl/si/issue/view/354
dc.languagespa
dc.placeKraków
dc.publisherKsięgarnia Akademicka
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.encatalan studies
dc.subject.enhistory of Catalonia
dc.subject.enCatalan as a foreign language
dc.subject.encatalan literature
dc.subject.plstudia katalońskie
dc.subject.plhistoria Katalonii
dc.subject.plliteratura katalońska
dc.subject.plkataloński jako język obcy
dc.title.journalIberian Studies
dc.title.volumeGłosy polskiej katalonistyki II
dc.typeJournalEditorship
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.pl
Oddajemy w Państwa ręce numer złożony z 11 tekstów, bardzo zróżnicowanych pod względem ujęcia dyscyplinarnego, zakresu tema-tycznego i czasowego. Łączy je Katalonia jako przestrzeń fizyczna, polityczna oraz kulturowa. Po dwóch edycjach interdyscyplinarnego sympozjum katalonistycznego zorganizowanego przez Pracownię Studiów Katalońskich Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2021 i 2022 roku oraz numerze tematycznym "Studiów Iberystycznych" z 2021 roku zatytułowanym "Głosy polskiej katalonistyki" niniejszy tom jest przeglądem nurtów i kierunków polskich badań naukowych koncentrujących się na tym regionie, jego dorobku kulturowym oraz języku. Trzy pierwsze teksty dotyczą przeszłości. Anna Zimnowodzka omawia aktualny stan wiedzy na temat najstarszych miejsc kultu męczenników na Półwyspie Iberyjskim, gdzie w 259 roku na arenie amfiteatru w rzymskiej Tarraco (dzisiejszej Tarragonie) zginęli biskup Fruktuoz i jego dwaj diakoni Auguriusz i Eulogiusz. Z kolei Jakub Merdała analizuje pieśń O que Valença conquereu Pera da Pontego, trzynastowiecznego galicyjsko-portugalskiego trubadura, skupiając się na wątkach dotyczących Korony Aragonii rzadko spotykanych w tej tradycji lirycznej. Autor zwraca także uwagę na nieprzystawalność terminologii genologicznej różnych szkół mediewistycznych i konieczność jej ujednolicenia. Lidia Grzybowska skupia się natomiast na intelektualnych relacjach Polski i Katalonii w późnym średniowieczu poprzez rekonstrukcję biografii teologa Marka Bonfiliego z Katalonii, przedstawiciela i ambasadora soboru bazylejskiego w Polsce w latach 1440-1447. Autorka eksponuje wątki krakowskie, omawiając szerzej relacje Katalończyka z wybitnymi przedstawicielami Uniwersytetu Krakowskiego i duchowieństwa. Dwa kolejne artykuły łączy postać dwudziestowiecznej katalońskiej poetki Marii Mercè Marçal. Aleksandra Gocławska pisze o jedynej powieści autorki, "La passió segons Renée Vivien", omawiając specyficzną relację pomiędzy współczesną narratorką a tytułową bohaterką Renée Vivien, paryską poetką z początku stulecia. Gocławska zwraca uwagę na doświadczenie kobiecości i lesbijskości, a także na zagadnienia dotyczące ontologii tekstu literackiego. Alfons Gregori przeprowadza natomiast analizę porównawczą piosenki "Romance de la plata" autorstwa Christiny Rosenvinge z niezatytułowanym wierszem Mercè Marçal rozpoczynającym się od słów: „Aquella part de mi que adorava un feixista...”. Oba utwory łączy motyw wyobrażonego dia-logu ze zmarłym ojcem – postacią uosabiającą autorytaryzm reżimu Franco. Dalej proponujemy trzy teksty dotyczące życia politycznego oraz świata mediów. Przemysław Molenda prezentuje problematykę aktywności Katalonii we Wspólnotach Europejskich/Unii Europejskiej w latach 1986-2021, ukazując ewolucję polityki tej wspólnoty autonomicznej w WE/UE w kontekście budowania jej pozycji politycznej. Wioletta Husar-Poliszuk omawia kondycję independentyzmu katalońskiego w okresie trwania pandemii COVID-19, koncentrując się na trzech obszarach: działaniach władz centralnych i regionalnych w odniesieniu do rozprzestrzeniania się pandemii w Katalonii; interakcjach między katalońską a hiszpańską sceną polityczną we wspomnianym zakresie oraz spójności katalońskiego bloku independentystycznego w dobie kryzysu zdrowotnego. Artykuł Dagmary Głuszek-Szafraniec ma na celu zaprezentowanie statusu mediów publicznych na Balearach, ich roli w promocji języka katalońskiego oraz problemów, z jakimi muszą się mierzyć. Autorka wskazuje, że niestabilność zarządzania i finansowania balearskich mediów publicznych, a w konsekwencji ich słaba pozycja na rynku, mogą zagrozić realizacji zadań misyjnych, do których należy również popularyzacja języka katalońskiego wśród mieszkańców Balearów. Kolejne teksty tomu dotyczą zagadnień związanych z popularyzacją i dydaktyką języka katalońskiego jako obcego. Katarzyna Ciszewska opisuje teoretyczne założenia strategii mediacji na lekcjach hiszpańskiego jako obcego (ELE), a następnie - za pomocą serii propozycji dydaktycznych– pokazuje, jak wielotorowo poszerzyć kompetencje uczniów, wprowadzając elementy nauki katalońskiego. Sandra Boruc-Calvo przedstawia badanie z dziedziny psycholingwistyki, skupiające się na analizie i kategoryzacji odstępstw od normy językowej wśród dwujęzycznych dzieci z rodzin polsko-hiszpańskich.W badaniu Francisca Calva del Olma mowa natomiast o zastosowaniu aparatu teoretycznego i metodologii interkomprehensji języków romańskich w nauczaniu języka katalońskiego jako obcego. W artykule przedstawiono doświadczenia autora w nauczaniu katalońskiego na Uniwersytecie Ludwika i Maksymiliana w Monachium oraz zaprezentowano przykłady rozwiązań dydaktycznych. Zapraszamy do lektury oraz debaty na łamach kolejnych numerów naszego pisma.
dc.affiliation
Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Romańskiej
dc.contributor.editor
Jastrzębska, Adriana - 145203
dc.contributor.editor
Dondelewski, Bartosz - 119833
dc.contributor.serieseditor
Stala, Ewa - 132050
dc.date.accession
2024-10-09
dc.date.accessioned
2024-10-09T08:41:52Z
dc.date.available
2024-10-09T08:41:52Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.number
23
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn
2391-7636
dc.identifier.issn
2082-8594
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450976
dc.identifier.weblink
https://journals.akademicka.pl/si/issue/view/354
dc.language
spa
dc.place
Kraków
dc.publisher
Księgarnia Akademicka
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
catalan studies
dc.subject.en
history of Catalonia
dc.subject.en
Catalan as a foreign language
dc.subject.en
catalan literature
dc.subject.pl
studia katalońskie
dc.subject.pl
historia Katalonii
dc.subject.pl
literatura katalońska
dc.subject.pl
kataloński jako język obcy
dc.title.journal
Iberian Studies
dc.title.volume
Głosy polskiej katalonistyki II
dc.type
JournalEditorship
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
20
Views per month
Views per city
Krakow
9
Poznan
4
Skawina
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available