Speech shadowing as a teaching technique in the CFL classroom

2020
journal article
article
dc.abstract.enThe aim of this paper is to present speech shadowing (the listener’s repetition of a word, phrase or sentence immediately after hearing it) as an effective teaching technique. Shadowing has been practiced in English classes in Japan for decades and many studies have confirmed its effectiveness for improving learners’ listening comprehension and pronunciation skills. Even though some studies have already indicated that this technique is successfully used in teaching Chinese as a Foreign Language (CFL) (Zajdler & Chu 2019), its potential has not been widely utilized in the Chinese classroom in Poland. Thus, the present paper will first discuss the auditory and cognitive underpinnings of shadowing, then a classification of the types of shadowing will be proposed. Finally, practical aspects of shadowing as an effective in-class CFL teaching technique will be presented.pl
dc.abstract.plCelem artykułu jest przedstawienie "speech shadowing" (powtarzania słów, fraz lub zdań zaraz po ich usłyszeniu) jako skutecznej techniki nauczania. "Shadowing" jest techniką stosowaną na lekcjach języka angielskiego w Japonii od dziesięcioleci. Wiele badań potwierdziło jej skuteczność w rozwijaniu umiejętności rozumienia ze słuchu i wymowy uczniów. Mimo że badania wskazywały, że technika ta jest także z powodzeniem stosowana w nauczaniu języka chińskiego jako języka obcego (CFL) (Zajdler & Chu 2019), jej potencjał nie jest w Polsce szeroko wykorzystany. Dlatego w niniejszym artykule najpierw omówione zostaną audytywne i kognitywne podstawy techniki "shadowing", a następnie zaproponowana zostanie klasyfikacja rodzajów "speech shadowing". Na zakończenie przedstawione zostaną praktyczne aspekty stosowania techniki "shadowing" w nauczania chińskiego jako obcego w klasie.pl
dc.affiliationWydział Filologiczny : Instytut Orientalistykipl
dc.contributor.authorZajdler, Ewa - 255151 pl
dc.date.accessioned2021-06-17T13:23:43Z
dc.date.available2021-06-17T13:23:43Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 86-88. Nieaktywne DOI: 10.2478_linpo-2020-0005pl
dc.description.number1pl
dc.description.physical77-88pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume62pl
dc.identifier.eissn2083-6090pl
dc.identifier.issn0079-4740pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274382
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.participationZajdler, Ewa: 100%;pl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk humanistycznych : językoznawstwopl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enChinese language learningpl
dc.subject.enChinese language teachingpl
dc.subject.enCFLpl
dc.subject.enspeech shadowing techniquepl
dc.subject.pluczenie się języka chińskiegopl
dc.subject.plnauczanie języka chińskiegopl
dc.subject.pljęzyk chiński jako obcypl
dc.subject.pltechnika "speech shadowing"pl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSpeech shadowing as a teaching technique in the CFL classroompl
dc.title.journalLingua Posnaniensispl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this paper is to present speech shadowing (the listener’s repetition of a word, phrase or sentence immediately after hearing it) as an effective teaching technique. Shadowing has been practiced in English classes in Japan for decades and many studies have confirmed its effectiveness for improving learners’ listening comprehension and pronunciation skills. Even though some studies have already indicated that this technique is successfully used in teaching Chinese as a Foreign Language (CFL) (Zajdler & Chu 2019), its potential has not been widely utilized in the Chinese classroom in Poland. Thus, the present paper will first discuss the auditory and cognitive underpinnings of shadowing, then a classification of the types of shadowing will be proposed. Finally, practical aspects of shadowing as an effective in-class CFL teaching technique will be presented.
dc.abstract.plpl
Celem artykułu jest przedstawienie "speech shadowing" (powtarzania słów, fraz lub zdań zaraz po ich usłyszeniu) jako skutecznej techniki nauczania. "Shadowing" jest techniką stosowaną na lekcjach języka angielskiego w Japonii od dziesięcioleci. Wiele badań potwierdziło jej skuteczność w rozwijaniu umiejętności rozumienia ze słuchu i wymowy uczniów. Mimo że badania wskazywały, że technika ta jest także z powodzeniem stosowana w nauczaniu języka chińskiego jako języka obcego (CFL) (Zajdler & Chu 2019), jej potencjał nie jest w Polsce szeroko wykorzystany. Dlatego w niniejszym artykule najpierw omówione zostaną audytywne i kognitywne podstawy techniki "shadowing", a następnie zaproponowana zostanie klasyfikacja rodzajów "speech shadowing". Na zakończenie przedstawione zostaną praktyczne aspekty stosowania techniki "shadowing" w nauczania chińskiego jako obcego w klasie.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny : Instytut Orientalistyki
dc.contributor.authorpl
Zajdler, Ewa - 255151
dc.date.accessioned
2021-06-17T13:23:43Z
dc.date.available
2021-06-17T13:23:43Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 86-88. Nieaktywne DOI: 10.2478_linpo-2020-0005
dc.description.numberpl
1
dc.description.physicalpl
77-88
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
62
dc.identifier.eissnpl
2083-6090
dc.identifier.issnpl
0079-4740
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274382
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.participationpl
Zajdler, Ewa: 100%;
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk humanistycznych : językoznawstwo
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Chinese language learning
dc.subject.enpl
Chinese language teaching
dc.subject.enpl
CFL
dc.subject.enpl
speech shadowing technique
dc.subject.plpl
uczenie się języka chińskiego
dc.subject.plpl
nauczanie języka chińskiego
dc.subject.plpl
język chiński jako obcy
dc.subject.plpl
technika "speech shadowing"
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Speech shadowing as a teaching technique in the CFL classroom
dc.title.journalpl
Lingua Posnaniensis
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
66
Views per month
Views per city
Ho Chi Minh City
8
Yekaterinburg
7
Ashburn
2
Chandler
2
Ghent
2
Gijón
2
Hanoi
2
Jember
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Downloads
zajdler_speech_shadowing_as_a_teaching_technique_in_the_cfl_classroom_2020.pdf
163
zajdler_speech_shadowing_as_a_teaching_technique_in_the_cfl_classroom_2020.odt
33