Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Speech shadowing as a teaching technique in the CFL classroom
uczenie się języka chińskiego
nauczanie języka chińskiego
język chiński jako obcy
technika "speech shadowing"
Chinese language learning
Chinese language teaching
CFL
speech shadowing technique
Bibliogr. s. 86-88. Nieaktywne DOI: 10.2478_linpo-2020-0005
Celem artykułu jest przedstawienie "speech shadowing" (powtarzania słów, fraz lub zdań zaraz po ich usłyszeniu) jako skutecznej techniki nauczania. "Shadowing" jest techniką stosowaną na lekcjach języka angielskiego w Japonii od dziesięcioleci. Wiele badań potwierdziło jej skuteczność w rozwijaniu umiejętności rozumienia ze słuchu i wymowy uczniów. Mimo że badania wskazywały, że technika ta jest także z powodzeniem stosowana w nauczaniu języka chińskiego jako języka obcego (CFL) (Zajdler & Chu 2019), jej potencjał nie jest w Polsce szeroko wykorzystany. Dlatego w niniejszym artykule najpierw omówione zostaną audytywne i kognitywne podstawy techniki "shadowing", a następnie zaproponowana zostanie klasyfikacja rodzajów "speech shadowing". Na zakończenie przedstawione zostaną praktyczne aspekty stosowania techniki "shadowing" w nauczania chińskiego jako obcego w klasie.
The aim of this paper is to present speech shadowing (the listener’s repetition of a word, phrase or sentence immediately after hearing it) as an effective teaching technique. Shadowing has been practiced in English classes in Japan for decades and many studies have confirmed its effectiveness for improving learners’ listening comprehension and pronunciation skills. Even though some studies have already indicated that this technique is successfully used in teaching Chinese as a Foreign Language (CFL) (Zajdler & Chu 2019), its potential has not been widely utilized in the Chinese classroom in Poland. Thus, the present paper will first discuss the auditory and cognitive underpinnings of shadowing, then a classification of the types of shadowing will be proposed. Finally, practical aspects of shadowing as an effective in-class CFL teaching technique will be presented.
dc.abstract.en | The aim of this paper is to present speech shadowing (the listener’s repetition of a word, phrase or sentence immediately after hearing it) as an effective teaching technique. Shadowing has been practiced in English classes in Japan for decades and many studies have confirmed its effectiveness for improving learners’ listening comprehension and pronunciation skills. Even though some studies have already indicated that this technique is successfully used in teaching Chinese as a Foreign Language (CFL) (Zajdler & Chu 2019), its potential has not been widely utilized in the Chinese classroom in Poland. Thus, the present paper will first discuss the auditory and cognitive underpinnings of shadowing, then a classification of the types of shadowing will be proposed. Finally, practical aspects of shadowing as an effective in-class CFL teaching technique will be presented. | pl |
dc.abstract.pl | Celem artykułu jest przedstawienie "speech shadowing" (powtarzania słów, fraz lub zdań zaraz po ich usłyszeniu) jako skutecznej techniki nauczania. "Shadowing" jest techniką stosowaną na lekcjach języka angielskiego w Japonii od dziesięcioleci. Wiele badań potwierdziło jej skuteczność w rozwijaniu umiejętności rozumienia ze słuchu i wymowy uczniów. Mimo że badania wskazywały, że technika ta jest także z powodzeniem stosowana w nauczaniu języka chińskiego jako języka obcego (CFL) (Zajdler & Chu 2019), jej potencjał nie jest w Polsce szeroko wykorzystany. Dlatego w niniejszym artykule najpierw omówione zostaną audytywne i kognitywne podstawy techniki "shadowing", a następnie zaproponowana zostanie klasyfikacja rodzajów "speech shadowing". Na zakończenie przedstawione zostaną praktyczne aspekty stosowania techniki "shadowing" w nauczania chińskiego jako obcego w klasie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny : Instytut Orientalistyki | pl |
dc.contributor.author | Zajdler, Ewa - 255151 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-06-17T13:23:43Z | |
dc.date.available | 2021-06-17T13:23:43Z | |
dc.date.issued | 2020 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 86-88. Nieaktywne DOI: 10.2478_linpo-2020-0005 | pl |
dc.description.number | 1 | pl |
dc.description.physical | 77-88 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 62 | pl |
dc.identifier.eissn | 2083-6090 | pl |
dc.identifier.issn | 0079-4740 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / OP | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274382 | |
dc.language | eng | pl |
dc.language.container | eng | pl |
dc.participation | Zajdler, Ewa: 100%; | pl |
dc.pbn.affiliation | Dziedzina nauk humanistycznych : językoznawstwo | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | Chinese language learning | pl |
dc.subject.en | Chinese language teaching | pl |
dc.subject.en | CFL | pl |
dc.subject.en | speech shadowing technique | pl |
dc.subject.pl | uczenie się języka chińskiego | pl |
dc.subject.pl | nauczanie języka chińskiego | pl |
dc.subject.pl | język chiński jako obcy | pl |
dc.subject.pl | technika "speech shadowing" | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Speech shadowing as a teaching technique in the CFL classroom | pl |
dc.title.journal | Lingua Posnaniensis | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
66
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access