"Od etycznej poprawności do ekshibicjonistycznej zawiłości". Polski dokument po 1989 roku na przykładzie twórczości Marcela Łozińskiego

master
dc.abstract.enThis master's thesis is intended to showing smooth transformation in polish documentary: from ethical corectness (movies by Kazimierz Karabasz, Krzysztof Kieślowski, Marcel Łoziński) to exibitionist complexities ( related to the development of contemporary television and admiration for the ,,culture of looking”). Marcel Łoziński's films become the basis for attempts to create ethical rules for documentary. Contemporary filmmakers try to adapt to them or at all cost to expand. Marcel Łoziński's ways to discuss with reality allowed for the emergence of four differences techniques provoking existing events. The last one from them is kind of exhibitionism, where in documentary Father and The Son on a Journey (2012) shows on the screen itself. The figure of the author in the documentary film is one of the most important issues related to ethics.pl
dc.abstract.plPraca ma na celu ukazanie płynnego przekształcenia się polskiego dokumentu od etycznej poprawności w filmach takich reżyserów jak: Kazimierz Karabasz, Krzysztof Kieślowski i Marcel Łoziński, do ekshibicjonistycznej zawiłości związanej z multidostępnością i rozwijajacą się ,,kulturą widzenia”. Twórczość Marcela Łozińskiego staje się fundamentem dla stworzenia zasad etycznych dokumentalisty. Jego sposoby na ,,dyskutowanie z rzeczywistością” pozwoliły na wyodrębnienie czterech różnych technik prowokowania wydarzeń. Ostatnim sposobem staje się swoisty ekshibicjonizm, za sprawą którego w filmie dokumentalnym Ojciec i syn w podróży (2012) zwraca kamerę na samego siebie, doprowadzając do własnej autoprezentacji. Postać autora w filmie dokumentalnym jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z etyką. Współcześnie doszło do zaburzenia instancji nadawczych, gdzie reżyser nie oswaja już bohatera, a przekracza granicę, tym samym stając się najważniejszą postacią w filmie.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorDemby, Łucja - 100901 pl
dc.contributor.authorSawicka, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerDemby, Łucja - 100901 pl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T12:58:23Z
dc.date.available2020-07-26T12:58:23Z
dc.date.submitted2015-06-24pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-95963-183088pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203471
dc.languagepolpl
dc.subject.endocumentary, ethic, television documentary, author theory, observation, culture of lookingpl
dc.subject.plfilm dokumentalny, etyka, dokument telewizyjny, teoria autorska, obserwacja, kultura patrzeniapl
dc.title"Od etycznej poprawności do ekshibicjonistycznej zawiłości". Polski dokument po 1989 roku na przykładzie twórczości Marcela Łozińskiegopl
dc.title.alternativeOf The Ethical Correctness To The Exibitionist Complexities. Polish documentary after 1989 as an example of Marcel Łoziński creativity.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This master's thesis is intended to showing smooth transformation in polish documentary: from ethical corectness (movies by Kazimierz Karabasz, Krzysztof Kieślowski, Marcel Łoziński) to exibitionist complexities ( related to the development of contemporary television and admiration for the ,,culture of looking”). Marcel Łoziński's films become the basis for attempts to create ethical rules for documentary. Contemporary filmmakers try to adapt to them or at all cost to expand. Marcel Łoziński's ways to discuss with reality allowed for the emergence of four differences techniques provoking existing events. The last one from them is kind of exhibitionism, where in documentary Father and The Son on a Journey (2012) shows on the screen itself. The figure of the author in the documentary film is one of the most important issues related to ethics.
dc.abstract.plpl
Praca ma na celu ukazanie płynnego przekształcenia się polskiego dokumentu od etycznej poprawności w filmach takich reżyserów jak: Kazimierz Karabasz, Krzysztof Kieślowski i Marcel Łoziński, do ekshibicjonistycznej zawiłości związanej z multidostępnością i rozwijajacą się ,,kulturą widzenia”. Twórczość Marcela Łozińskiego staje się fundamentem dla stworzenia zasad etycznych dokumentalisty. Jego sposoby na ,,dyskutowanie z rzeczywistością” pozwoliły na wyodrębnienie czterech różnych technik prowokowania wydarzeń. Ostatnim sposobem staje się swoisty ekshibicjonizm, za sprawą którego w filmie dokumentalnym Ojciec i syn w podróży (2012) zwraca kamerę na samego siebie, doprowadzając do własnej autoprezentacji. Postać autora w filmie dokumentalnym jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z etyką. Współcześnie doszło do zaburzenia instancji nadawczych, gdzie reżyser nie oswaja już bohatera, a przekracza granicę, tym samym stając się najważniejszą postacią w filmie.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Demby, Łucja - 100901
dc.contributor.authorpl
Sawicka, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Demby, Łucja - 100901
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.date.accessioned
2020-07-26T12:58:23Z
dc.date.available
2020-07-26T12:58:23Z
dc.date.submittedpl
2015-06-24
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-95963-183088
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203471
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
documentary, ethic, television documentary, author theory, observation, culture of looking
dc.subject.plpl
film dokumentalny, etyka, dokument telewizyjny, teoria autorska, obserwacja, kultura patrzenia
dc.titlepl
"Od etycznej poprawności do ekshibicjonistycznej zawiłości". Polski dokument po 1989 roku na przykładzie twórczości Marcela Łozińskiego
dc.title.alternativepl
Of The Ethical Correctness To The Exibitionist Complexities. Polish documentary after 1989 as an example of Marcel Łoziński creativity.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
21
Views per month
Views per city
Dobra
5
Warsaw
3
Wroclaw
3
Krakow
2
Lodz
2
Dublin
1
Ełk
1
Katowice
1
Sosnowiec
1
Szczawnica
1

No access

No Thumbnail Available