King Ladislaus Jagiełło and the Byzantine frescoes of his time : a royal offering to the glory of God

2019
book section
review article
dc.abstract.enThe Byzantine wall paintings decorating Gothic church buildings are a phenomenal feature of art in Poland during the reign of Ladislaus II Jagiełło (1386–1434): the chapel of the Nativity of the Virgin in Cracow Cathedral, the Cathedral of the Nativity of the Virgin at Sandomierz, the Church of the Nativity of the Virgin at Wiślica and the castle chapel of the Holy Trinity in Lublin. This extraordinary artistic programme was completed by Casimir IV the Jagiellon (1447–1492), who commissioned painters from Pskov for the wall paintings in the royal tomb chapel dedicated to the Holy Cross (1470) at Cracow Cathedral. The state of preservation of Byzantine wall paintings in Poland varies: from isolated small remnants in the Lady’s Chapel at Wawel to almost completely surviving programmes in Lublin and Sandomierz. Each one represents a specific Byzantine iconographic programme different from the others in style and artistic quality. The wall paintings in Lublin and Sandomierz presented here are the most studied cases, thanks to their good state of preservation. In the iconographic programme of the Sandomierz paintings, as in the Lublin chapel, two main thematic axes intertwine, namely the historical and eschatological image of Theophany and the message of royal foundation. Following the tradition of Byzantine monumental painting, the first of these axes follows a spiral line from the theophanic theme on the vault, continues downwards along the successive tiers of the historical narration on the walls, and then ends in the scene of the Dormition of the Virgin on the north wall. The royal heraldic frieze below marks the beginning of the second, horizontal axis, running towards the representations on the opposite wall and combining them into an image of the regnum and the sacerdotium. Byzantine art was highly appreciated in medieval Europe, and artefacts imported from Byzantium enhanced the prestige of their owners. The churches in Lublin and Sandomierz are the two best preserved examples of Byzantine wall paintings in Poland and are distinguished from other similar monuments thanks to the high level of craftsmanship and extensive iconographic programme reflecting both a theological and ecclesiological content. Beyond any doubt, they could form an excellent setting for the royal splendour and majesty when the king attended the Divine Liturgy and still remain a clear expression of King Ladislaus’ piety.pl
dc.abstract.plFenomenalnym wyróżnikiem sztuki w Polsce za panowania Władysława II Jagiełły (1386-1434) są bizantyńskie malowidła we wnętrzach gotyckich kościołów: w kaplicy p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w katedrze w Krakowie, w katedrze Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Sandomierzu, w kolegiacie p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy oraz w zamkowej kaplicy Świętej Trójcy w Lublinie. Ten niezwykły zamysł artystyczny króla Jagiełły dopełnił jego syn i następca na krakowskim tronie Kazimierz IV Jagiellończyk (1440-1492), zlecając pskowskim malarzom ozdobienie malowidłami królewskiej kaplicy grobowej pod wezwaniem Świętego Krzyża przy katedrze w Krakowie (1470). Stan zachowania bizantyńskich malowideł w Polsce jest zróżnicowany, od niewielkich pojedynczych fragmentów, jak w Kaplicy Mariackiej na Wawelu, po niemal kompletne programy, jak w Lublinie i Sandomierzu. Każdy z zespołów prezentuje inny wariant bizantyńskiego programu ikonograficznego oraz różni się cechami stylowymi i walorami artystycznymi. Najlepiej rozpoznane ze względu na stan zachowania pozostają malowidła w Lublinie i Sandomierzu. Anna Różycka Bryzek w swych wielu publikowanych rozważaniach nad znaczeniem malarskich fundacji Jagiełły wyrażała przekonanie, że malowidła te są przede wszystkim wyrazem artystycznych upodobań króla ukształtowanych w kręgu bizantyńsko-ruskiej kultury artystycznej kształtującej się na litewskim dworze od wieku XIII. Wielu innych badaczy podkreślało ich znaczącej rolę w propagowaniu unii kościelnej. W polsko-litewskiej monarchii Jagiellonów prawosławie było drugim po rzymskim katolicyzmie, znaczącym pod względem demograficznym wyznaniem chrześcijańskim, z własną odrębną strukturą organizacyjną. Wymagało to określenia prawno-instytucjonalnych ram koegzystencji dwóch Kościołów w obrębie jednego państwa, ale także pobudzało do działań na rzecz przywrócenia jedności w Kościele. Dwa najlepiej zachowane zespoły malowideł bizantyńskich w Lublinie i Sandomierzu wyróżniają się na tle pozostałych wysokim kunsztem artystycznym oraz rozbudowanym programem ikonograficznym nasyconym wielorakimi treściami teologicznymi i eklezjologicznymi. W obu programach wśród wielu wątków tematycznych wyraźnie rysują się dwa – wątek chwały Bożej zawiązany na sklepieniu i zstępujący wzdłuż osi spiralnej ku przestrzeni ołtarzowej oraz wątek królewsko-fundacyjny zobrazowany wzdłuż osi horyzontalnej – wzdłużnej w Lublinie i poprzecznej w Sandomierzu. Oba zespoły z pewnością mogły stanowić znakomitą oprawę królewskiego majestatu, gdy władca uczestniczył w uroczystej liturgii. Do dzisiaj pozostały przejmującym świadectwem królewskiej pobożności.pl
dc.affiliationWydział Historyczny : Instytut Historii Sztukipl
dc.contributor.authorSmorąg-Różycka, Małgorzata - 131952 pl
dc.contributor.editorKarderas, Georgiospl
dc.date.accessioned2021-02-22T14:41:19Z
dc.date.available2021-02-22T14:41:19Z
dc.date.issued2019pl
dc.description.physical157-185pl
dc.description.publication10pl
dc.identifier.bookweblinkhttps://history-bookstore.eie.gr/section-byzantine-research/other-public-sbr/b100070/pl
dc.identifier.isbn978-960-9538-89-3pl
dc.identifier.projectROD UJ / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/265515
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk humanistycznych : nauki o sztucepl
dc.pubinfoAteny : National Hellenic Research Foundationpl
dc.pubinfo: Institut of Historical Researchpl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfoliczba autorów 10; liczba stron 206; liczba arkuszy wydawniczych 10;pl
dc.subject.enByzantine wall paintings decorating Gothic church in Polandpl
dc.subject.plfreski bizantyńskie w Sandomierzupl
dc.subtypeReviewArticlepl
dc.titleKing Ladislaus Jagiełło and the Byzantine frescoes of his time : a royal offering to the glory of Godpl
dc.title.alternativeBizantyjskie freski Władysława II Jagiełły : królewski dar na chwalę Bożąpl
dc.title.container100 yers of Greek-Polish rlations : a historical and cultural pathpl
dc.typeBookSectionpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The Byzantine wall paintings decorating Gothic church buildings are a phenomenal feature of art in Poland during the reign of Ladislaus II Jagiełło (1386–1434): the chapel of the Nativity of the Virgin in Cracow Cathedral, the Cathedral of the Nativity of the Virgin at Sandomierz, the Church of the Nativity of the Virgin at Wiślica and the castle chapel of the Holy Trinity in Lublin. This extraordinary artistic programme was completed by Casimir IV the Jagiellon (1447–1492), who commissioned painters from Pskov for the wall paintings in the royal tomb chapel dedicated to the Holy Cross (1470) at Cracow Cathedral. The state of preservation of Byzantine wall paintings in Poland varies: from isolated small remnants in the Lady’s Chapel at Wawel to almost completely surviving programmes in Lublin and Sandomierz. Each one represents a specific Byzantine iconographic programme different from the others in style and artistic quality. The wall paintings in Lublin and Sandomierz presented here are the most studied cases, thanks to their good state of preservation. In the iconographic programme of the Sandomierz paintings, as in the Lublin chapel, two main thematic axes intertwine, namely the historical and eschatological image of Theophany and the message of royal foundation. Following the tradition of Byzantine monumental painting, the first of these axes follows a spiral line from the theophanic theme on the vault, continues downwards along the successive tiers of the historical narration on the walls, and then ends in the scene of the Dormition of the Virgin on the north wall. The royal heraldic frieze below marks the beginning of the second, horizontal axis, running towards the representations on the opposite wall and combining them into an image of the regnum and the sacerdotium. Byzantine art was highly appreciated in medieval Europe, and artefacts imported from Byzantium enhanced the prestige of their owners. The churches in Lublin and Sandomierz are the two best preserved examples of Byzantine wall paintings in Poland and are distinguished from other similar monuments thanks to the high level of craftsmanship and extensive iconographic programme reflecting both a theological and ecclesiological content. Beyond any doubt, they could form an excellent setting for the royal splendour and majesty when the king attended the Divine Liturgy and still remain a clear expression of King Ladislaus’ piety.
dc.abstract.plpl
Fenomenalnym wyróżnikiem sztuki w Polsce za panowania Władysława II Jagiełły (1386-1434) są bizantyńskie malowidła we wnętrzach gotyckich kościołów: w kaplicy p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w katedrze w Krakowie, w katedrze Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Sandomierzu, w kolegiacie p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy oraz w zamkowej kaplicy Świętej Trójcy w Lublinie. Ten niezwykły zamysł artystyczny króla Jagiełły dopełnił jego syn i następca na krakowskim tronie Kazimierz IV Jagiellończyk (1440-1492), zlecając pskowskim malarzom ozdobienie malowidłami królewskiej kaplicy grobowej pod wezwaniem Świętego Krzyża przy katedrze w Krakowie (1470). Stan zachowania bizantyńskich malowideł w Polsce jest zróżnicowany, od niewielkich pojedynczych fragmentów, jak w Kaplicy Mariackiej na Wawelu, po niemal kompletne programy, jak w Lublinie i Sandomierzu. Każdy z zespołów prezentuje inny wariant bizantyńskiego programu ikonograficznego oraz różni się cechami stylowymi i walorami artystycznymi. Najlepiej rozpoznane ze względu na stan zachowania pozostają malowidła w Lublinie i Sandomierzu. Anna Różycka Bryzek w swych wielu publikowanych rozważaniach nad znaczeniem malarskich fundacji Jagiełły wyrażała przekonanie, że malowidła te są przede wszystkim wyrazem artystycznych upodobań króla ukształtowanych w kręgu bizantyńsko-ruskiej kultury artystycznej kształtującej się na litewskim dworze od wieku XIII. Wielu innych badaczy podkreślało ich znaczącej rolę w propagowaniu unii kościelnej. W polsko-litewskiej monarchii Jagiellonów prawosławie było drugim po rzymskim katolicyzmie, znaczącym pod względem demograficznym wyznaniem chrześcijańskim, z własną odrębną strukturą organizacyjną. Wymagało to określenia prawno-instytucjonalnych ram koegzystencji dwóch Kościołów w obrębie jednego państwa, ale także pobudzało do działań na rzecz przywrócenia jedności w Kościele. Dwa najlepiej zachowane zespoły malowideł bizantyńskich w Lublinie i Sandomierzu wyróżniają się na tle pozostałych wysokim kunsztem artystycznym oraz rozbudowanym programem ikonograficznym nasyconym wielorakimi treściami teologicznymi i eklezjologicznymi. W obu programach wśród wielu wątków tematycznych wyraźnie rysują się dwa – wątek chwały Bożej zawiązany na sklepieniu i zstępujący wzdłuż osi spiralnej ku przestrzeni ołtarzowej oraz wątek królewsko-fundacyjny zobrazowany wzdłuż osi horyzontalnej – wzdłużnej w Lublinie i poprzecznej w Sandomierzu. Oba zespoły z pewnością mogły stanowić znakomitą oprawę królewskiego majestatu, gdy władca uczestniczył w uroczystej liturgii. Do dzisiaj pozostały przejmującym świadectwem królewskiej pobożności.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny : Instytut Historii Sztuki
dc.contributor.authorpl
Smorąg-Różycka, Małgorzata - 131952
dc.contributor.editorpl
Karderas, Georgios
dc.date.accessioned
2021-02-22T14:41:19Z
dc.date.available
2021-02-22T14:41:19Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.description.physicalpl
157-185
dc.description.publicationpl
10
dc.identifier.bookweblinkpl
https://history-bookstore.eie.gr/section-byzantine-research/other-public-sbr/b100070/
dc.identifier.isbnpl
978-960-9538-89-3
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/265515
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk humanistycznych : nauki o sztuce
dc.pubinfopl
Ateny : National Hellenic Research Foundation
dc.pubinfopl
: Institut of Historical Research
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.sourceinfopl
liczba autorów 10; liczba stron 206; liczba arkuszy wydawniczych 10;
dc.subject.enpl
Byzantine wall paintings decorating Gothic church in Poland
dc.subject.plpl
freski bizantyńskie w Sandomierzu
dc.subtypepl
ReviewArticle
dc.titlepl
King Ladislaus Jagiełło and the Byzantine frescoes of his time : a royal offering to the glory of God
dc.title.alternativepl
Bizantyjskie freski Władysława II Jagiełły : królewski dar na chwalę Bożą
dc.title.containerpl
100 yers of Greek-Polish rlations : a historical and cultural path
dc.typepl
BookSection
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available