Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pflichtmotiv in der Zeit des Nationalsozialismus - anhand des Romans „Deutschstunde“ von Siegfried Lenz und der Verfilmung von Peter Beauvais
Motyw obowiązku w czasie narodowego socjalizmu na podstawie powieści "Lekcja niemieckiego" Siegfrieda Lenza i ekranizacji Petera Beauvaisa
The motif of duty during the National Socialist era - based on the novel "German Lesson" by Siegfried Lenz and the film adaptation by Peter Beauvais
narodowy socjalizm, zakaz malowania, obowiązek, poczucieobowiązku, spełnienie obowiązku, rodzina, porównanie, powieść, ekranizacja
National Socialism, painting ban, duty, sense of duty, fulfilment of duty,family, comparison, novel, film version
Nationalsozialismus, Malverbot, Pflicht, Pflichtbewusstsein,Pflichterfüllung, Familie, Vergleich, Roman, Verfilmung
Celem mojej pracy magisterskiej jest przedstawienie motywu obowiązku w czasie narodowego socjalizmu. Przedmioty analizy stanowią powieść Deutschstunde (Lekcja niemieckiego) niemieckiego pisarza Siegfrieda Lenza i jej ekranizacja w reżyserii Peter’a Beauvais’a z roku 1971. Praca składa się z pięciu rozdziałów: dwóch poświęconych części teoretycznej i trzech zawierających porównanie książki i dwuodcinkowego serialu telewizyjnego. W pierwszym rozdziale czytelnik poznaje historyczne tło wydarzeń. Aby mógł w pełni zrozumieć problematykę pracy zostają wyjaśnione następujące pojęcia: konfrontacja z przeszłością, narodowy socjalizm, obowiązek i wina, jak również Lekcja niemieckiego jako powieść o czasie.Kolejny fragment pracy koncentruje się na ogólnej charakterystyce ekranizacji Peter’a Beauvais’a. Czytelnik poznaje krótką biografię reżysera, różnice między powieścią i ekranizacją, a także elementy stylistyki kinowej. Charakterystyka osoby policjanta Jensa Ole Jepsena jest przedmiotem trzeciego rozdziału. Przedstawione jest tu jego poczucie obowiązku,gdy musiał przekazać wieloletniemu przyjacielowi zakaz malowania i był zobowiązany czuwać nad jego przestrzeganiem. Przedostatni rozdział skupia się na narratorze i główne postaci Siggim Jepsenie. Czytelnik poznaje jego podzieloną przez obowiązek posłuszeństwa i chęć lojalności egzystencję. W ostatniej części praca skupia się na charakterystyce pozostałychbohaterów: Malarza Maxa Ludwiga Nansena, matki Siggiego Gudrun Jepsen oraz dwójki jej starszych dzieci, Hilki i Klaasa.
The aim of my master's thesis is to present the motif of duty during National Socialism. The subject of the analysis is the novel Deutschstunde by the German writer Siegfried Lenz and its 1971 film adaptation directed by Peter Beauvais. The thesis consists of five chapters: two are devoted to the theoretical part and three contain a comparison between the book and the twopart television series. In the first chapter, the reader learns something about the historical background of the events. In order to better understand the problem of the thesis, the following terms are explained: dealing with the past, National Socialism, duty and guilt, and Deutschstunde as a contemporary novel. The next section of the thesis deals with the generalcharacteristics of Peter Beauvais' film adaptation. The reader learns a brief biography of the director, the differences between the novel and the film adaptation, and elements of the cinematic style. The characteristic of the country policeman Jens Ole Jepsen are the subject of the third chapter. Here his sense of duty is portrayed when he has to hand over a painting banto his long-time friend and is obliged to make sure it was respected. The penultimate chapter is about the first-person narrator and main character Siggi Jepsen. The reader learns about his existence, which is divided by his duty of obedience and his desire for loyalty. The last section of the work focuses on the characteristics of the other characters: the painter Max Ludwig Nansen, Siggi's mother Gudrun Jepsen and her two older children Hilke and Klaas.
Das Ziel meiner Magisterarbeit ist es, das Motiv der Pflicht während des Nationalsozialismus darzustellen. Gegenstand der Analyse sind der Roman Deutschstunde des deutschen Schriftstellers Siegfried Lenz und dessen Verfilmung unter der Regie von Peter Beauvais aus dem Jahr 1971. Die Arbeit besteht aus fünf Kapiteln: zwei sind dem theoretischen Teil gewidmet und drei enthalten einen Vergleich zwischen dem Buch und der zweiteiligenFernsehserie. Im ersten Kapitel erfährt der Leser etwas über den historischen Hintergrund der Ereignisse. Um die Problematik der Arbeit besser verstehen zu können, werden folgende Begriffe erläutert: Auseinandersetzung mit der Vergangenheit, Nationalsozialismus, Pflicht und Schuld sowie Die Deutschstunde als Zeitroman. Der nächste Abschnitt der Arbeit befasstsich mit den allgemeinen Merkmalen der Verfilmung von Peter Beauvais. Der Leser lernt eine kurze Biographie des Regisseurs kennen, die Unterschiede zwischen Roman und Verfilmung sowie Elemente des filmischen Stils. Die Charakterisierung des Landpolizisten Jens Ole Jepsen ist das Thema des dritten Kapitels. Hier wird sein Pflichtbewusstsein dargestellt, als er seinemlangjährigen Freund ein Malverbot überreichen muss und verpflichtet ist, dafür zu sorgen, dass es eingehalten wird. Im vorletzten Kapitel geht es um den IchErzähler und Hauptfigur Siggi Jepsen. Der Leser erfährt etwas über seine Existenz, die durch seine Gehorsamspflicht und seinen Wunsch nach Loyalität gespalten ist. Der letzte Abschnitt des Werks konzentriert sichauf die Eigenschaften von anderen Figuren: den Maler Max Ludwig Nansen, Siggis Mutter Gudrun Jepsen und ihre beiden älteren Kinder Hilke und Klaas.
dc.abstract.en | The aim of my master's thesis is to present the motif of duty during National Socialism. The subject of the analysis is the novel Deutschstunde by the German writer Siegfried Lenz and its 1971 film adaptation directed by Peter Beauvais. The thesis consists of five chapters: two are devoted to the theoretical part and three contain a comparison between the book and the twopart television series. In the first chapter, the reader learns something about the historical background of the events. In order to better understand the problem of the thesis, the following terms are explained: dealing with the past, National Socialism, duty and guilt, and Deutschstunde as a contemporary novel. The next section of the thesis deals with the generalcharacteristics of Peter Beauvais' film adaptation. The reader learns a brief biography of the director, the differences between the novel and the film adaptation, and elements of the cinematic style. The characteristic of the country policeman Jens Ole Jepsen are the subject of the third chapter. Here his sense of duty is portrayed when he has to hand over a painting banto his long-time friend and is obliged to make sure it was respected. The penultimate chapter is about the first-person narrator and main character Siggi Jepsen. The reader learns about his existence, which is divided by his duty of obedience and his desire for loyalty. The last section of the work focuses on the characteristics of the other characters: the painter Max Ludwig Nansen, Siggi's mother Gudrun Jepsen and her two older children Hilke and Klaas. | pl |
dc.abstract.other | Das Ziel meiner Magisterarbeit ist es, das Motiv der Pflicht während des Nationalsozialismus darzustellen. Gegenstand der Analyse sind der Roman Deutschstunde des deutschen Schriftstellers Siegfried Lenz und dessen Verfilmung unter der Regie von Peter Beauvais aus dem Jahr 1971. Die Arbeit besteht aus fünf Kapiteln: zwei sind dem theoretischen Teil gewidmet und drei enthalten einen Vergleich zwischen dem Buch und der zweiteiligenFernsehserie. Im ersten Kapitel erfährt der Leser etwas über den historischen Hintergrund der Ereignisse. Um die Problematik der Arbeit besser verstehen zu können, werden folgende Begriffe erläutert: Auseinandersetzung mit der Vergangenheit, Nationalsozialismus, Pflicht und Schuld sowie Die Deutschstunde als Zeitroman. Der nächste Abschnitt der Arbeit befasstsich mit den allgemeinen Merkmalen der Verfilmung von Peter Beauvais. Der Leser lernt eine kurze Biographie des Regisseurs kennen, die Unterschiede zwischen Roman und Verfilmung sowie Elemente des filmischen Stils. Die Charakterisierung des Landpolizisten Jens Ole Jepsen ist das Thema des dritten Kapitels. Hier wird sein Pflichtbewusstsein dargestellt, als er seinemlangjährigen Freund ein Malverbot überreichen muss und verpflichtet ist, dafür zu sorgen, dass es eingehalten wird. Im vorletzten Kapitel geht es um den IchErzähler und Hauptfigur Siggi Jepsen. Der Leser erfährt etwas über seine Existenz, die durch seine Gehorsamspflicht und seinen Wunsch nach Loyalität gespalten ist. Der letzte Abschnitt des Werks konzentriert sichauf die Eigenschaften von anderen Figuren: den Maler Max Ludwig Nansen, Siggis Mutter Gudrun Jepsen und ihre beiden älteren Kinder Hilke und Klaas. | pl |
dc.abstract.pl | Celem mojej pracy magisterskiej jest przedstawienie motywu obowiązku w czasie narodowego socjalizmu. Przedmioty analizy stanowią powieść Deutschstunde (Lekcja niemieckiego) niemieckiego pisarza Siegfrieda Lenza i jej ekranizacja w reżyserii Peter’a Beauvais’a z roku 1971. Praca składa się z pięciu rozdziałów: dwóch poświęconych części teoretycznej i trzech zawierających porównanie książki i dwuodcinkowego serialu telewizyjnego. W pierwszym rozdziale czytelnik poznaje historyczne tło wydarzeń. Aby mógł w pełni zrozumieć problematykę pracy zostają wyjaśnione następujące pojęcia: konfrontacja z przeszłością, narodowy socjalizm, obowiązek i wina, jak również Lekcja niemieckiego jako powieść o czasie.Kolejny fragment pracy koncentruje się na ogólnej charakterystyce ekranizacji Peter’a Beauvais’a. Czytelnik poznaje krótką biografię reżysera, różnice między powieścią i ekranizacją, a także elementy stylistyki kinowej. Charakterystyka osoby policjanta Jensa Ole Jepsena jest przedmiotem trzeciego rozdziału. Przedstawione jest tu jego poczucie obowiązku,gdy musiał przekazać wieloletniemu przyjacielowi zakaz malowania i był zobowiązany czuwać nad jego przestrzeganiem. Przedostatni rozdział skupia się na narratorze i główne postaci Siggim Jepsenie. Czytelnik poznaje jego podzieloną przez obowiązek posłuszeństwa i chęć lojalności egzystencję. W ostatniej części praca skupia się na charakterystyce pozostałychbohaterów: Malarza Maxa Ludwiga Nansena, matki Siggiego Gudrun Jepsen oraz dwójki jej starszych dzieci, Hilki i Klaasa. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sitarz, Magdalena - 131878 | pl |
dc.contributor.author | Nowak, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Sitarz, Magdalena - 131878 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zarychta, Paweł - 132868 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-28T21:47:00Z | |
dc.date.available | 2023-09-28T21:47:00Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia germańska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-170228-244429 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320080 | |
dc.language | ger | pl |
dc.subject.en | National Socialism, painting ban, duty, sense of duty, fulfilment of duty,family, comparison, novel, film version | pl |
dc.subject.other | Nationalsozialismus, Malverbot, Pflicht, Pflichtbewusstsein,Pflichterfüllung, Familie, Vergleich, Roman, Verfilmung | pl |
dc.subject.pl | narodowy socjalizm, zakaz malowania, obowiązek, poczucieobowiązku, spełnienie obowiązku, rodzina, porównanie, powieść, ekranizacja | pl |
dc.title | Pflichtmotiv in der Zeit des Nationalsozialismus - anhand des Romans „Deutschstunde“ von Siegfried Lenz und der Verfilmung von Peter Beauvais | pl |
dc.title.alternative | Motyw obowiązku w czasie narodowego socjalizmu na podstawie powieści "Lekcja niemieckiego" Siegfrieda Lenza i ekranizacji Petera Beauvaisa | pl |
dc.title.alternative | The motif of duty during the National Socialist era - based on the novel "German Lesson" by Siegfried Lenz and the film adaptation by Peter Beauvais | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |