Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
A Comparison between the National Museum in Kraków and the National Palace Museum (in Taiwan) in the Field of Social Media Communication on Facebook
Porównanie komunikacji Muzeum Narodowego w Krakowie i Narodowego Muzeum Pałacowego na Tajwanie w zakresie komunikacji w mediach społecznościowych na Facebooku
Słowa kluczowe: muzeum, komunikacja w mediach społecznościowych, Tajwan, Muzeum Narodowe w Krakowie, Narodowe Muzeum Pałacowe
Keywords: museum, social media communication, Taiwan, the National Museum in Krakow, the National Palace Museum
Badanie przedstawia komunikację w mediach społecznościowych i strategie komunikacyjne stosowane przez Muzeum Narodowe w Krakowie (MNK) i Narodowe Muzeum Pałacowe (NPM) w Tajpej na Tajwanie na ich oficjalnych kanałach w serwisie Facebook. W tym badaniu zastosowana została analiza treści oparta na komunikacji dialogowej i klasyfikacji relacji oraz teorii funkcjonalności plastra miodu mediów społecznościowych w celu zbadania roli Facebooka w komunikacji między muzeami, a ich odbiorcami oraz dla zidentyfikowania rodzajów komunikacji między nimi. W związku z tym autor przeanalizował dwanaście wystaw MNK i NPM z 2022 roku i pobrał dwadzieścia trzy posty na Facebooku (jeden lub dwa najczęściej lubiane posty dotyczące każdej wystawy) z obu badanych oraz zapis ich rozmów w sekcji komentarzy z osobami obserwującymi strony muzeów. Wyniki pokazują, że MNK posługuje się w postach na Facebooku stylem oficjalnym, lecz w odpowiedziach na komentarze obserwujących stosuje emoji (emotikony), podczas gdy NPM używa nieformalnego tonu wypowiedzi w postach oraz różnorodnych nietekstowych odpowiedzi w postach i komentarzach.
This study presents the social media communication and strategies used on the official Facebook fanpage of the National Museum in Krakow (MNK) and the National Palace Museum (NPM), which is located in Taipei City, Taiwan. Content analysis based on dialogic communication and relationship classification and the honeycomb theory of social media functionalities was applied in this study to investigate the role of Facebook between the museums and their audiences and what types of communication occurred between them. Therefore, the Author observed twelve exhibitions from the MNK and the NPM from 2022 and retrieved twenty-three Facebook posts, the one or two most-liked posts, from two researched museums and their conversation with museum followers in comments. The results show that the MNK has a formal Facebook posting style with vivid emojis in responding to its followers, whereas the NPM has used a casual tone of expression in the posting and diverse non-text-based responses in museum postings and comments.
dc.abstract.en | This study presents the social media communication and strategies used on the official Facebook fanpage of the National Museum in Krakow (MNK) and the National Palace Museum (NPM), which is located in Taipei City, Taiwan. Content analysis based on dialogic communication and relationship classification and the honeycomb theory of social media functionalities was applied in this study to investigate the role of Facebook between the museums and their audiences and what types of communication occurred between them. Therefore, the Author observed twelve exhibitions from the MNK and the NPM from 2022 and retrieved twenty-three Facebook posts, the one or two most-liked posts, from two researched museums and their conversation with museum followers in comments. The results show that the MNK has a formal Facebook posting style with vivid emojis in responding to its followers, whereas the NPM has used a casual tone of expression in the posting and diverse non-text-based responses in museum postings and comments. | pl |
dc.abstract.pl | Badanie przedstawia komunikację w mediach społecznościowych i strategie komunikacyjne stosowane przez Muzeum Narodowe w Krakowie (MNK) i Narodowe Muzeum Pałacowe (NPM) w Tajpej na Tajwanie na ich oficjalnych kanałach w serwisie Facebook. W tym badaniu zastosowana została analiza treści oparta na komunikacji dialogowej i klasyfikacji relacji oraz teorii funkcjonalności plastra miodu mediów społecznościowych w celu zbadania roli Facebooka w komunikacji między muzeami, a ich odbiorcami oraz dla zidentyfikowania rodzajów komunikacji między nimi. W związku z tym autor przeanalizował dwanaście wystaw MNK i NPM z 2022 roku i pobrał dwadzieścia trzy posty na Facebooku (jeden lub dwa najczęściej lubiane posty dotyczące każdej wystawy) z obu badanych oraz zapis ich rozmów w sekcji komentarzy z osobami obserwującymi strony muzeów. Wyniki pokazują, że MNK posługuje się w postach na Facebooku stylem oficjalnym, lecz w odpowiedziach na komentarze obserwujących stosuje emoji (emotikony), podczas gdy NPM używa nieformalnego tonu wypowiedzi w postach oraz różnorodnych nietekstowych odpowiedzi w postach i komentarzach. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Popiołek, Malwina | pl |
dc.contributor.author | Chang, Tzzy-Shiuan | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Marecki, Piotr - 160138 | pl |
dc.contributor.reviewer | Popiołek, Malwina | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-05T21:31:07Z | |
dc.date.available | 2023-07-05T21:31:07Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie kulturą współczesną | pl |
dc.identifier.apd | diploma-157952-282089 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/314094 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Keywords: museum, social media communication, Taiwan, the National Museum in Krakow, the National Palace Museum | pl |
dc.subject.pl | Słowa kluczowe: muzeum, komunikacja w mediach społecznościowych, Tajwan, Muzeum Narodowe w Krakowie, Narodowe Muzeum Pałacowe | pl |
dc.title | A Comparison between the National Museum in Kraków and the National Palace Museum (in Taiwan) in the Field of Social Media Communication on Facebook | pl |
dc.title.alternative | Porównanie komunikacji Muzeum Narodowego w Krakowie i Narodowego Muzeum Pałacowego na Tajwanie w zakresie komunikacji w mediach społecznościowych na Facebooku | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |