Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Teoria umysłu i płeć. Wpływ płci bohatera historyjki obrazkowej do pomiaru teorii umysłu na rozumienie umysłu u dzieci w wieku 5 lat.
The theory of mind and gender. Influence of the theory of mind test's protagonist's sex on understanding mental states of five-year-old children.
teoria umysłu, dzieci, płeć, bohater historyjki obrazkowej
theory of mind, children, gender, protagonist of the story
Pierwszym celem niniejszej pracy była weryfikacja hipotezy, mówiącej, iż dziewczynki w porównaniu z chłopcami, uzyskiwać będę wyższe wyniki w zadaniu do pomiaru teorii umysłu. Przyjęto również, że dzieci w wieku przedszkolnym, przejawiają preferencję społeczną osób własnej płci i dlatego będą lepiej rozumieć stany mentalne osób płci własnej niż płci przeciwnej. Zbadano 62 dziewczynki i 53 chłopców w wieku 5 lat, którym zaprezentowano Test Refleksji nad Myśleniem, w jednym z dwóch warunków: gdy bohaterowie opowiadania byli zgodni vs. byli niezgodni z płcią badanego dziecka. Wyniki wskazały, iż dziewczynki osiągały istotnie wyższe wyniki w teście TRM niż chłopcy. Co więcej, płeć bohatera opowiadania nie wpływała znacząco na rezultaty dzieci w TRM. Wynik ten interpretować można, odwołując się do założenia, iż dla badanej grupy, teoria umysłu jest generalną kompetencją poznawczą, niepodatną na cechy bohaterów występujących w materiale do jej badania. Prawdopodobny brak spostrzeganego podobieństwa czy brak znajomości bohaterów występujących w historii, mógł wpłynąć na niewystąpienie utożsamienia się z bohaterem historii i tym samym, preferencja wobec bohatera nie została zaaktywizowana.
The first aim of the study was to investigate hypothesis that girls would show relatively better performance than boys in the theory of mind test. Additionaly, based on the assumption that pre-school children show social preference towards peers of the same sex, it was concluded that they would show better comprehension of mental states of the same gender than the other. 62 girls and 53 boys, aged 5, were examined by TRM test. Girls achieved better results in the TRM test than boys. Moreover, the gender of the main character had no influence on the children's performance. It might be due to the nature of the theory of mind as a general cognitive competence which does not depend on the features of the test’s protagonists. The preference towards the character was not activated to such an extent so as to contribute to better understanding of the protagonist's mental states.
dc.abstract.en | The first aim of the study was to investigate hypothesis that girls would show relatively better performance than boys in the theory of mind test. Additionaly, based on the assumption that pre-school children show social preference towards peers of the same sex, it was concluded that they would show better comprehension of mental states of the same gender than the other. 62 girls and 53 boys, aged 5, were examined by TRM test. Girls achieved better results in the TRM test than boys. Moreover, the gender of the main character had no influence on the children's performance. It might be due to the nature of the theory of mind as a general cognitive competence which does not depend on the features of the test’s protagonists. The preference towards the character was not activated to such an extent so as to contribute to better understanding of the protagonist's mental states. | pl |
dc.abstract.pl | Pierwszym celem niniejszej pracy była weryfikacja hipotezy, mówiącej, iż dziewczynki w porównaniu z chłopcami, uzyskiwać będę wyższe wyniki w zadaniu do pomiaru teorii umysłu. Przyjęto również, że dzieci w wieku przedszkolnym, przejawiają preferencję społeczną osób własnej płci i dlatego będą lepiej rozumieć stany mentalne osób płci własnej niż płci przeciwnej. Zbadano 62 dziewczynki i 53 chłopców w wieku 5 lat, którym zaprezentowano Test Refleksji nad Myśleniem, w jednym z dwóch warunków: gdy bohaterowie opowiadania byli zgodni vs. byli niezgodni z płcią badanego dziecka. Wyniki wskazały, iż dziewczynki osiągały istotnie wyższe wyniki w teście TRM niż chłopcy. Co więcej, płeć bohatera opowiadania nie wpływała znacząco na rezultaty dzieci w TRM. Wynik ten interpretować można, odwołując się do założenia, iż dla badanej grupy, teoria umysłu jest generalną kompetencją poznawczą, niepodatną na cechy bohaterów występujących w materiale do jej badania. Prawdopodobny brak spostrzeganego podobieństwa czy brak znajomości bohaterów występujących w historii, mógł wpłynąć na niewystąpienie utożsamienia się z bohaterem historii i tym samym, preferencja wobec bohatera nie została zaaktywizowana. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.contributor.author | Kawa, Klaudia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Białecka-Pikul, Marta - 127299 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stępień-Nycz, Małgorzata | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T17:29:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T17:29:34Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-124868-177177 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229129 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | theory of mind, children, gender, protagonist of the story | pl |
dc.subject.pl | teoria umysłu, dzieci, płeć, bohater historyjki obrazkowej | pl |
dc.title | Teoria umysłu i płeć. Wpływ płci bohatera historyjki obrazkowej do pomiaru teorii umysłu na rozumienie umysłu u dzieci w wieku 5 lat. | pl |
dc.title.alternative | The theory of mind and gender. Influence of the theory of mind test's protagonist's sex on understanding mental states of five-year-old children. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |