Teoria umysłu i płeć. Wpływ płci bohatera historyjki obrazkowej do pomiaru teorii umysłu na rozumienie umysłu u dzieci w wieku 5 lat.

master
dc.abstract.enThe first aim of the study was to investigate hypothesis that girls would show relatively better performance than boys in the theory of mind test. Additionaly, based on the assumption that pre-school children show social preference towards peers of the same sex, it was concluded that they would show better comprehension of mental states of the same gender than the other. 62 girls and 53 boys, aged 5, were examined by TRM test. Girls achieved better results in the TRM test than boys. Moreover, the gender of the main character had no influence on the children's performance. It might be due to the nature of the theory of mind as a general cognitive competence which does not depend on the features of the test’s protagonists. The preference towards the character was not activated to such an extent so as to contribute to better understanding of the protagonist's mental states.pl
dc.abstract.plPierwszym celem niniejszej pracy była weryfikacja hipotezy, mówiącej, iż dziewczynki w porównaniu z chłopcami, uzyskiwać będę wyższe wyniki w zadaniu do pomiaru teorii umysłu. Przyjęto również, że dzieci w wieku przedszkolnym, przejawiają preferencję społeczną osób własnej płci i dlatego będą lepiej rozumieć stany mentalne osób płci własnej niż płci przeciwnej. Zbadano 62 dziewczynki i 53 chłopców w wieku 5 lat, którym zaprezentowano Test Refleksji nad Myśleniem, w jednym z dwóch warunków: gdy bohaterowie opowiadania byli zgodni vs. byli niezgodni z płcią badanego dziecka. Wyniki wskazały, iż dziewczynki osiągały istotnie wyższe wyniki w teście TRM niż chłopcy. Co więcej, płeć bohatera opowiadania nie wpływała znacząco na rezultaty dzieci w TRM. Wynik ten interpretować można, odwołując się do założenia, iż dla badanej grupy, teoria umysłu jest generalną kompetencją poznawczą, niepodatną na cechy bohaterów występujących w materiale do jej badania. Prawdopodobny brak spostrzeganego podobieństwa czy brak znajomości bohaterów występujących w historii, mógł wpłynąć na niewystąpienie utożsamienia się z bohaterem historii i tym samym, preferencja wobec bohatera nie została zaaktywizowana.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBiałecka-Pikul, Marta - 127299 pl
dc.contributor.authorKawa, Klaudiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerBiałecka-Pikul, Marta - 127299 pl
dc.contributor.reviewerStępień-Nycz, Małgorzatapl
dc.date.accessioned2020-07-27T17:29:34Z
dc.date.available2020-07-27T17:29:34Z
dc.date.submitted2018-07-03pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-124868-177177pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229129
dc.languagepolpl
dc.subject.entheory of mind, children, gender, protagonist of the storypl
dc.subject.plteoria umysłu, dzieci, płeć, bohater historyjki obrazkowejpl
dc.titleTeoria umysłu i płeć. Wpływ płci bohatera historyjki obrazkowej do pomiaru teorii umysłu na rozumienie umysłu u dzieci w wieku 5 lat.pl
dc.title.alternativeThe theory of mind and gender. Influence of the theory of mind test's protagonist's sex on understanding mental states of five-year-old children.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The first aim of the study was to investigate hypothesis that girls would show relatively better performance than boys in the theory of mind test. Additionaly, based on the assumption that pre-school children show social preference towards peers of the same sex, it was concluded that they would show better comprehension of mental states of the same gender than the other. 62 girls and 53 boys, aged 5, were examined by TRM test. Girls achieved better results in the TRM test than boys. Moreover, the gender of the main character had no influence on the children's performance. It might be due to the nature of the theory of mind as a general cognitive competence which does not depend on the features of the test’s protagonists. The preference towards the character was not activated to such an extent so as to contribute to better understanding of the protagonist's mental states.
dc.abstract.plpl
Pierwszym celem niniejszej pracy była weryfikacja hipotezy, mówiącej, iż dziewczynki w porównaniu z chłopcami, uzyskiwać będę wyższe wyniki w zadaniu do pomiaru teorii umysłu. Przyjęto również, że dzieci w wieku przedszkolnym, przejawiają preferencję społeczną osób własnej płci i dlatego będą lepiej rozumieć stany mentalne osób płci własnej niż płci przeciwnej. Zbadano 62 dziewczynki i 53 chłopców w wieku 5 lat, którym zaprezentowano Test Refleksji nad Myśleniem, w jednym z dwóch warunków: gdy bohaterowie opowiadania byli zgodni vs. byli niezgodni z płcią badanego dziecka. Wyniki wskazały, iż dziewczynki osiągały istotnie wyższe wyniki w teście TRM niż chłopcy. Co więcej, płeć bohatera opowiadania nie wpływała znacząco na rezultaty dzieci w TRM. Wynik ten interpretować można, odwołując się do założenia, iż dla badanej grupy, teoria umysłu jest generalną kompetencją poznawczą, niepodatną na cechy bohaterów występujących w materiale do jej badania. Prawdopodobny brak spostrzeganego podobieństwa czy brak znajomości bohaterów występujących w historii, mógł wpłynąć na niewystąpienie utożsamienia się z bohaterem historii i tym samym, preferencja wobec bohatera nie została zaaktywizowana.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Białecka-Pikul, Marta - 127299
dc.contributor.authorpl
Kawa, Klaudia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Białecka-Pikul, Marta - 127299
dc.contributor.reviewerpl
Stępień-Nycz, Małgorzata
dc.date.accessioned
2020-07-27T17:29:34Z
dc.date.available
2020-07-27T17:29:34Z
dc.date.submittedpl
2018-07-03
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-124868-177177
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229129
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
theory of mind, children, gender, protagonist of the story
dc.subject.plpl
teoria umysłu, dzieci, płeć, bohater historyjki obrazkowej
dc.titlepl
Teoria umysłu i płeć. Wpływ płci bohatera historyjki obrazkowej do pomiaru teorii umysłu na rozumienie umysłu u dzieci w wieku 5 lat.
dc.title.alternativepl
The theory of mind and gender. Influence of the theory of mind test's protagonist's sex on understanding mental states of five-year-old children.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
33
Views per month
Views per city
Warsaw
9
Krakow
3
Wroclaw
3
Katowice
2
Ashburn
1
Boardman
1
Brzezie K. Sulechowa
1
Częstochowa
1
Dublin
1
Gdansk
1

No access

No Thumbnail Available