Problematyka śmierci na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.

licenciate
dc.abstract.enDeath is the most intimate and the most natural event in a person's life. Is the theme that all fascinating, but at the same time, even more frightening, because we try to not to take it. As Seneca said: "we are afraid of death, but not the ideas that we have about it." A teacher of Polish language in middle school classes discussing the theme of death, therefore becoming a very difficult task. In this paper, shows the three different aspects of death and the songs that a teacher can use to discuss it. They have been chosen in such a way as to be of interest to the learner. Each chapter is accompanied by a lesson outline that a teacher can use when discussing the song. They were written in such a way that, in the course of the lesson, use as many methods of activating students. Through active participation in lessons the students are forced thought-provoking and can better understand the topic and issues associated with it. The first chapter of the work contains a brief historical presentation of various shots of the theme of death through the ages. However, its main theme is the presentation of the ideological crisis and reconcile with the fate of Jan Kochanowski for example his Threnodies. Discusses the father's reaction to the death of a beloved child, its all stages and their impact on the beliefs and work of the author, until it is completely acceptable and the reconciliation of the situation. In this chapter are described all the lamentations, but the teacher to discuss the topic could use some of them, and the other just generally mention.In the second chapter was discussed movie Oscar and the Lady in Pink, Eric-Emmanuel Schmitt. It is not in the software, but could be used by a teacher of Polish language in middle school classes when discussing the topic of death, because it presents a totally different prospect-the prospect of a dying child. The teacher could instead choose a book, but the impression that adaptation, with additional elements of fairy tales and accessible form, would be more affordable for students. In the software have not specified any specific items that sheds light on the holocaust. The teacher can, therefore, when discussing this topic, use the selected stories from the various Medallions of Zofia Nałkowska. In the third chapter was presented a detailed description of the death and dying during the occupation and the effect on the psyche of people who managed to survive. To submit the aforementioned topic at work have been used stories: Professor Spanner, Woman at cemetery, Adults and children in Oświęcim. The teacher can choose other stories or discuss the Medallions. About death is the subject of a very difficult and personal. A teacher of Polish language in a gentle way to try to bring the students to this subject matter. As the aid may serve him this job.pl
dc.abstract.plŚmierć jest najbardziej intymnym, a zarazem najbardziej naturalnym wydarzeniem w życiu człowieka. Jest tematem, który wszystkich fascynuje, ale równocześnie jeszcze bardziej przeraża, dlatego staramy się go nie podejmować. Jak powiedział Seneka: „boimy się nie śmierci, ale wyobrażenia, jakie mamy o niej”.Nauczyciel języka polskiego w klasach gimnazjalnych omawiając motyw śmierci, staje zatem przed bardzo trudnym zadaniem. W podstawie programowej znajduje się wiele pozycji, które poruszają ten temat, jednak to od nauczyciela zależy, pod jakim kątem będzie go omawiał jakie utwory zastosuje. Pisząc tę pracę, starano się w przystępny sposób omówić problematykę śmierci za pomocą różnych tekstów kultury.W niniejszej pracy przedstawiono trzy różne aspekty śmierci i utwory, które nauczyciel może wykorzystać do jego omawiania. Zostały one dobrane w taki sposób, by zainteresować ucznia. Do każdego rozdziału dołączony został konspekt lekcji, który nauczyciel może wykorzystać, omawiając dany utwór. Zostały one napisane w taki sposób, by podczas prowadzenia lekcji zastosować jak najwięcej metod aktywizujących uczniów. Poprzez aktywne uczestniczenie w lekcji uczniowie pobudzani są do myślenia a przez to mogą lepiej zrozumieć temat i zagadnienia z nim związane. Pierwszy rozdział pracy zawiera krótką prezentację historyczną różnego ujęcia motywu śmierci na przestrzeni wieków. Jednakże jego głównym tematem jest przedstawienie kryzysu światopoglądowego oraz pogodzenia się z losem Jana Kochanowskiego na przykładzie jego Trenów. Omówiona została reakcja ojcowska na śmierć ukochanego dziecka, jej wszystkie etapy i ich wpływ na światopogląd i twórczość autora, aż do całkowitego zaakceptowania i pogodzenia się z zaistniałą sytuacją. W niniejszym rozdziale zostały opisane wszystkie treny, ale nauczyciel do omówienia tematu może wykorzystać tylko niektóre z nich, a o pozostałych tylko ogólnie wspomnieć. W drugim rozdziale został omówiony film pt. Oskar i pani Róża Erica-Emmanuela Schmitta. Nie znajduje się on w podstawie programowej, ale mógłby zostać wykorzystany przez nauczyciela języka polskiego w klasach gimnazjalnych przy omawianiu tematu śmierci, ponieważ prezentuje zupełnie inną perspektywę – perspektywę umierającego dziecka. Nauczyciel zamiast filmu mógłby wybrać książkę, ale odnosi się wrażenie, że adaptacja, dzięki dodatkowym baśniowym elementom i przystępnej formie, byłaby bardziej przystępna dla uczniów.W podstawie programowej nie zostały wyszczególnione żadne konkretne pozycje podejmujące problematykę holokaustu. Nauczyciel może zatem omawiając ten temat, wykorzystać wybrane opowiadania z Medalionów Zofii Nałkowskiej. W rozdziale trzecim został przedstawiony szczegółowy opis śmierci i umierania w czasach okupacji i wpływ na psychikę ludzi, którym udało się przeżyć. Do przedstawienia wyżej wymienionego tematu w pracy zostały wykorzystane opowiadania: Profesor Spanner, Kobieta cmentarna, Dorośli i dzieci w Oświęcimiu. Nauczyciel może jednak wybrać inne opowiadania lub omówić Medaliony w całości. Temat śmierci jest tematem bardzo trudnym i indywidualnym. Nauczyciel języka polskiego musi w delikatny sposób próbować przybliżyć uczniom tę tematykę. Jako pomoc może mu służyć niniejsza praca.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorGubernat, Irenapl
dc.contributor.authorKoziarz, Martapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerGubernat, Irenapl
dc.contributor.reviewerCzabanowska-Wróbel, Anna - 127618 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T19:32:38Z
dc.date.available2020-07-24T19:32:38Z
dc.date.submitted2013-09-30pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-78360-29487pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190791
dc.languagepolpl
dc.subject.endeath, Medallions, Threnodies, Oscar and Lady in Pinkpl
dc.subject.plśmierć, Medaliony, Treny, Oskar i pani Różapl
dc.titleProblematyka śmierci na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.pl
dc.title.alternativeThe issue of the death of the Polish language classes in middle school.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Death is the most intimate and the most natural event in a person's life. Is the theme that all fascinating, but at the same time, even more frightening, because we try to not to take it. As Seneca said: "we are afraid of death, but not the ideas that we have about it." A teacher of Polish language in middle school classes discussing the theme of death, therefore becoming a very difficult task. In this paper, shows the three different aspects of death and the songs that a teacher can use to discuss it. They have been chosen in such a way as to be of interest to the learner. Each chapter is accompanied by a lesson outline that a teacher can use when discussing the song. They were written in such a way that, in the course of the lesson, use as many methods of activating students. Through active participation in lessons the students are forced thought-provoking and can better understand the topic and issues associated with it. The first chapter of the work contains a brief historical presentation of various shots of the theme of death through the ages. However, its main theme is the presentation of the ideological crisis and reconcile with the fate of Jan Kochanowski for example his Threnodies. Discusses the father's reaction to the death of a beloved child, its all stages and their impact on the beliefs and work of the author, until it is completely acceptable and the reconciliation of the situation. In this chapter are described all the lamentations, but the teacher to discuss the topic could use some of them, and the other just generally mention.In the second chapter was discussed movie Oscar and the Lady in Pink, Eric-Emmanuel Schmitt. It is not in the software, but could be used by a teacher of Polish language in middle school classes when discussing the topic of death, because it presents a totally different prospect-the prospect of a dying child. The teacher could instead choose a book, but the impression that adaptation, with additional elements of fairy tales and accessible form, would be more affordable for students. In the software have not specified any specific items that sheds light on the holocaust. The teacher can, therefore, when discussing this topic, use the selected stories from the various Medallions of Zofia Nałkowska. In the third chapter was presented a detailed description of the death and dying during the occupation and the effect on the psyche of people who managed to survive. To submit the aforementioned topic at work have been used stories: Professor Spanner, Woman at cemetery, Adults and children in Oświęcim. The teacher can choose other stories or discuss the Medallions. About death is the subject of a very difficult and personal. A teacher of Polish language in a gentle way to try to bring the students to this subject matter. As the aid may serve him this job.
dc.abstract.plpl
Śmierć jest najbardziej intymnym, a zarazem najbardziej naturalnym wydarzeniem w życiu człowieka. Jest tematem, który wszystkich fascynuje, ale równocześnie jeszcze bardziej przeraża, dlatego staramy się go nie podejmować. Jak powiedział Seneka: „boimy się nie śmierci, ale wyobrażenia, jakie mamy o niej”.Nauczyciel języka polskiego w klasach gimnazjalnych omawiając motyw śmierci, staje zatem przed bardzo trudnym zadaniem. W podstawie programowej znajduje się wiele pozycji, które poruszają ten temat, jednak to od nauczyciela zależy, pod jakim kątem będzie go omawiał jakie utwory zastosuje. Pisząc tę pracę, starano się w przystępny sposób omówić problematykę śmierci za pomocą różnych tekstów kultury.W niniejszej pracy przedstawiono trzy różne aspekty śmierci i utwory, które nauczyciel może wykorzystać do jego omawiania. Zostały one dobrane w taki sposób, by zainteresować ucznia. Do każdego rozdziału dołączony został konspekt lekcji, który nauczyciel może wykorzystać, omawiając dany utwór. Zostały one napisane w taki sposób, by podczas prowadzenia lekcji zastosować jak najwięcej metod aktywizujących uczniów. Poprzez aktywne uczestniczenie w lekcji uczniowie pobudzani są do myślenia a przez to mogą lepiej zrozumieć temat i zagadnienia z nim związane. Pierwszy rozdział pracy zawiera krótką prezentację historyczną różnego ujęcia motywu śmierci na przestrzeni wieków. Jednakże jego głównym tematem jest przedstawienie kryzysu światopoglądowego oraz pogodzenia się z losem Jana Kochanowskiego na przykładzie jego Trenów. Omówiona została reakcja ojcowska na śmierć ukochanego dziecka, jej wszystkie etapy i ich wpływ na światopogląd i twórczość autora, aż do całkowitego zaakceptowania i pogodzenia się z zaistniałą sytuacją. W niniejszym rozdziale zostały opisane wszystkie treny, ale nauczyciel do omówienia tematu może wykorzystać tylko niektóre z nich, a o pozostałych tylko ogólnie wspomnieć. W drugim rozdziale został omówiony film pt. Oskar i pani Róża Erica-Emmanuela Schmitta. Nie znajduje się on w podstawie programowej, ale mógłby zostać wykorzystany przez nauczyciela języka polskiego w klasach gimnazjalnych przy omawianiu tematu śmierci, ponieważ prezentuje zupełnie inną perspektywę – perspektywę umierającego dziecka. Nauczyciel zamiast filmu mógłby wybrać książkę, ale odnosi się wrażenie, że adaptacja, dzięki dodatkowym baśniowym elementom i przystępnej formie, byłaby bardziej przystępna dla uczniów.W podstawie programowej nie zostały wyszczególnione żadne konkretne pozycje podejmujące problematykę holokaustu. Nauczyciel może zatem omawiając ten temat, wykorzystać wybrane opowiadania z Medalionów Zofii Nałkowskiej. W rozdziale trzecim został przedstawiony szczegółowy opis śmierci i umierania w czasach okupacji i wpływ na psychikę ludzi, którym udało się przeżyć. Do przedstawienia wyżej wymienionego tematu w pracy zostały wykorzystane opowiadania: Profesor Spanner, Kobieta cmentarna, Dorośli i dzieci w Oświęcimiu. Nauczyciel może jednak wybrać inne opowiadania lub omówić Medaliony w całości. Temat śmierci jest tematem bardzo trudnym i indywidualnym. Nauczyciel języka polskiego musi w delikatny sposób próbować przybliżyć uczniom tę tematykę. Jako pomoc może mu służyć niniejsza praca.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Gubernat, Irena
dc.contributor.authorpl
Koziarz, Marta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Gubernat, Irena
dc.contributor.reviewerpl
Czabanowska-Wróbel, Anna - 127618
dc.date.accessioned
2020-07-24T19:32:38Z
dc.date.available
2020-07-24T19:32:38Z
dc.date.submittedpl
2013-09-30
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-78360-29487
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/190791
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
death, Medallions, Threnodies, Oscar and Lady in Pink
dc.subject.plpl
śmierć, Medaliony, Treny, Oskar i pani Róża
dc.titlepl
Problematyka śmierci na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.
dc.title.alternativepl
The issue of the death of the Polish language classes in middle school.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
42
Views per month
Views per city
Krakow
4
Wroclaw
4
Warsaw
3
Bayreuth
2
Częstochowa
2
Dublin
2
Poznan
2
Bialystok
1
Bochnia
1
Dąbrowa Górnicza
1

No access

No Thumbnail Available