Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Genius loci Barcelony w obliczu masowej turystyki
Barcelona's genius loci in the face of mass tourism
genius loci, tożsamość miejsca, turystyka masowa, turystyka miejska, gentryfikacja turystyczna, overtourism, miejska polityka turystyczna, turystyka zrównoważona
genius loci, place identity, mass tourism, urban tourism, tourism gentrification, overtourism, urban tourism policy, sustainable tourism
Barcelona w stosunkowo krótkim czasie stała się jednym z najchętniej odwiedzanych miast na turystycznej mapie świata. Spektakularny wzrost popularności sprawił, że od lat stolica Katalonii zmaga się z negatywnymi skutkami masowej obecności turystów. Nieograniczone udostępnianie miasta odwiedzającym przyczyniło się do intensywnej eksploatacji przestrzeni publicznej oraz zasobów mieszkalnych Barcelony, prowadząc do znacznych przekształceń zarówno w fizycznym krajobrazie miasta, jak i strukturze społeczno-demograficznej najbardziej turystycznych obszarów. Pod presją turystyki masowej Barcelona traci swój indywidualny charakter, poddając się procesom globalizacji, standaryzacji i unifikacji, co przejawia się m.in w przekształcaniu tradycyjnej tkanki handlowo-usługowej w przestrzeń konsumpcji i rozrywki dedykowaną turystyce. Barcelona stała się globalnym punktem odniesienia w kontekście negatywnych skutków masowej turystyki oraz towarzyszącego jej niezadowolenia społecznego, które manifestuje się m.in w postaci głośnych protestów, szeroko komentowanych w międzynarodowych mediach. Obecnie zauważalna jest zmiana kierunku polityki miasta w obszarze turystyki, która koncentruje się na zwalczaniu i zapobieganiu jej negatywnym skutkom.
Barcelona has, in a relatively short time, become one of the most popular cities on the global tourist map. The spectacular rise in popularity has caused the Catalan capital to struggle for years with the negative impacts of mass tourism. The unrestricted accessibility of the city to visitors has contributed to the intense exploitation of Barcelona’s public spaces and housing resources, leading to significant transformations in both the city's physical landscape and the socio-demographic structure of its most tourist-heavy areas. Under the pressure of mass tourism, Barcelona is losing its unique character, succumbing to processes of globalization, standardization, and homogenization, which manifest, among other things, in the transformation of traditional commercial and service areas into spaces dedicated to tourism consumption and entertainment. Barcelona has become a global reference point for the negative consequences of mass tourism and the accompanying social discontent, which manifests in loud protests widely covered by international media. Currently, there is a noticeable shift in the city's tourism policy, which now focuses on combating and preventing its negative effects.
dc.abstract.en | Barcelona has, in a relatively short time, become one of the most popular cities on the global tourist map. The spectacular rise in popularity has caused the Catalan capital to struggle for years with the negative impacts of mass tourism. The unrestricted accessibility of the city to visitors has contributed to the intense exploitation of Barcelona’s public spaces and housing resources, leading to significant transformations in both the city's physical landscape and the socio-demographic structure of its most tourist-heavy areas. Under the pressure of mass tourism, Barcelona is losing its unique character, succumbing to processes of globalization, standardization, and homogenization, which manifest, among other things, in the transformation of traditional commercial and service areas into spaces dedicated to tourism consumption and entertainment. Barcelona has become a global reference point for the negative consequences of mass tourism and the accompanying social discontent, which manifests in loud protests widely covered by international media. Currently, there is a noticeable shift in the city's tourism policy, which now focuses on combating and preventing its negative effects. | pl |
dc.abstract.pl | Barcelona w stosunkowo krótkim czasie stała się jednym z najchętniej odwiedzanych miast na turystycznej mapie świata. Spektakularny wzrost popularności sprawił, że od lat stolica Katalonii zmaga się z negatywnymi skutkami masowej obecności turystów. Nieograniczone udostępnianie miasta odwiedzającym przyczyniło się do intensywnej eksploatacji przestrzeni publicznej oraz zasobów mieszkalnych Barcelony, prowadząc do znacznych przekształceń zarówno w fizycznym krajobrazie miasta, jak i strukturze społeczno-demograficznej najbardziej turystycznych obszarów. Pod presją turystyki masowej Barcelona traci swój indywidualny charakter, poddając się procesom globalizacji, standaryzacji i unifikacji, co przejawia się m.in. w przekształcaniu tradycyjnej tkanki handlowo-usługowej w przestrzeń konsumpcji i rozrywki dedykowaną turystyce. Barcelona stała się globalnym punktem odniesienia w kontekście negatywnych skutków masowej turystyki oraz towarzyszącego jej niezadowolenia społecznego, które manifestuje się m.in. w postaci głośnych protestów, szeroko komentowanych w międzynarodowych mediach. Obecnie zauważalna jest zmiana kierunku polityki miasta w obszarze turystyki, która koncentruje się na zwalczaniu i zapobieganiu jej negatywnym skutkom. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Golemo, Karolina - 139808 | pl |
dc.contributor.author | Stańko, Dominika - USOS277564 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Romanowska, Jadwiga - 156593 | pl |
dc.contributor.reviewer | Golemo, Karolina - 139808 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-11-05T23:34:27Z | |
dc.date.available | 2024-11-05T23:34:27Z | |
dc.date.createdat | 2024-11-05T23:34:27Z | en |
dc.date.submitted | 2024-10-30 | pl |
dc.fieldofstudy | relacje międzykulturowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-178750-277564 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/460212 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | genius loci, place identity, mass tourism, urban tourism, tourism gentrification, overtourism, urban tourism policy, sustainable tourism | pl |
dc.subject.pl | genius loci, tożsamość miejsca, turystyka masowa, turystyka miejska, gentryfikacja turystyczna, overtourism, miejska polityka turystyczna, turystyka zrównoważona | pl |
dc.title | Genius loci Barcelony w obliczu masowej turystyki | pl |
dc.title.alternative | Barcelona's genius loci in the face of mass tourism | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |