Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Współczesna działalność Ojców Benedyktynów w Tyńcu.
Contemporary activities of the Benedictines in Tyniec
Benedyktyni, Tyniec, św. Benedykty, mnich, zakon
Benedictines, modernity activities, monastery, monks
Tynieccy benedyktyni kontynuują tradycję swojego założyciela św. Benedykta, którego myśli i dzieła wpłynęły na założenie przez mnichów Zakonu Świętego Benedykta. Do podwalin życia zakonnego przyczyniła się głównie jego Reguła benedyktyńska, która pomimo swojego wieku ciągle jest aktualna i jednoczy wokół siebie mnichów z całego świata.Ze względu jednak na fakt, że święty Benedykt nie miał zamiaru stworzyć jednego zakonu, a jego rozważania można interpretować na różne sposoby każdy klasztor benedyktyński jest inny i w swoisty sposób realizuje regułę. W swojej pracy dlatego skupię się nad współczesnymi osiągnięciami benedyktynów z Tyńca. Tyniec jest obecnie najstarszym klasztorem benedyktyńskim w Polsce. Według tradycji został ufundowany w 1044 r. przez Kazimierza Odnowiciela. Pomimo wielu zawirowań historycznych przetrwał do dzisiaj. Swoją pierwotną formę pozwolił mu przywrócić remont trwający na terenie opactwa od 1947 r. do 2008 r..Tynieccy benedyktyni swoją historią i wspólnymi losami mocno związani byli z mieszkańcami Tyńca- Tyńczanami. Objęcie przez mnichów parafii w 1946 r. pozwoliło im na jeszcze mocniejsze relacje. Mnisi wraz z mieszkańcami prowadzą gazetkę parafialną, organizują wakacje dla dzieci i młodzieży z Tyńca, pomagają w tworzeniu Tynieckiej Grupy Rowerowej, są wszędzie tam, gdzie dzieje się coś ważnego w życiu Tyńczan. Mnisi starają się pogodzić tradycje z nowoczesnością, dlatego też obok działalności parafialnej postanowili stworzyć nowoczesną działalność gospodarczą opartą na handlu Produktami benedyktyńskimi, która miała stać się głównym źródłem utrzymania klasztoru. Benedyktyni od wieków znani są ze swojego olbrzymiego wkładu w dorobek kultury i cywilizacji w Europie. Dzisiejsi tynieccy mnisi również starają się brać czynny udział w rozwoju kultury. Kwintesencją takiej działalności było stworzenie w 2008 roku Benedyktyńskiego Instytutu Kultury Chronić dobro, w ramach którego mnisi organizują szereg koncertów, warsztatów, rekolekcji i wystaw. Zakonnicy starają się również aby ich nauki mogły trafić do szerokiej rzeszy odbiorców, dlatego oprócz tradycyjnych form nauczania korzystają z nowoczesnych form komunikacji czyli telewizji i Internetu. Traktują owe źródła przekazu jako nowoczesną formę ewangelizacji. Benedyktyni z Tyńca rezygnując z dotychczasowego życia na rzecz nowoczesnych form działalności całkowicie zamknęli pewien rozdział w swoim życiu. Ich innowacyjne metody nie są jednak przez wszystkich rozumiane i akceptowane. Przed mnichami stoi ówcześnie duże wyzwanie by pogodzić własne aspiracje i potrzeby życia w świecie nowoczesnym z potrzebami i pragnieniami swoich wiernych.
Benedictines from Tyniec continue a tradition of their founder, saint Benedict, whose thoughts and ideas affect to their continuators to create a new monastery, Order a Saint Benedict. The most important thing for monks was a Rule of Saint Benedict, which contribute to development of this monastery. Due to the fact that saint Benedict did not want to make a new order and his considerations we can interpreted in many ways, every single monastery is different from the other and in specific way pursue Rule of Saint Benedict. In my thesis I will focus only on contemporary achievements of Benedictines from Tyniec. Monastery in Tyniec is at present the oldest order of Benedictines in Poland. According to the tradition this monastery was founded in 1044 by the Kazimierz Odnowiciel. Despite of many historical storms monastery in Tyniec survive to these days. Renovation in 1947 to 2008 allowed him to return to original form. Benedictines by their history and common fate related with residents of Tyniec- Tyńczanie. When monks took up the parish in 1946 they could have much stronger relationship with Tyńczanie. Nowadays monks and their parishioners conduct the parish newsletter together, they organize a holiday for children and youth from Tyniec, help in create Tyniecka Grupa Rowerowa and they are everywhere where it happen something important for Tyńczanie. Monks try to accommodate tradition with modernity, so beside of their parish activities create new modern activity based on business with Produkty benedyktyńskie. Benedictines are always known from their contribution in culture and civilization in Europe. Nowadays Benedictines in Tyniec try to participate in the development of culture. They establish in 2008 Benedyktyński Instytut Kultury Chronić dobro where monks organize different concerts, workshops, retreats, courses and exhibitions. Monks try to make that their religion teaching find the way to varied audience, so apart from traditional method of teaching they use the television and the Internet. They treat this modern source of postal how one of the level of evangelization. When Benedictines from Tyniec resign from their previous life for the benefit of modernity activities they close definitely some part of their life. But not everyone understand and accept their innovative methods. Before the Benedictines is now a big challenge to reconcile their aspirations and needs connected with live in modernity with needs and wishes their faithful.
dc.abstract.en | Benedictines from Tyniec continue a tradition of their founder, saint Benedict, whose thoughts and ideas affect to their continuators to create a new monastery, Order a Saint Benedict. The most important thing for monks was a Rule of Saint Benedict, which contribute to development of this monastery. Due to the fact that saint Benedict did not want to make a new order and his considerations we can interpreted in many ways, every single monastery is different from the other and in specific way pursue Rule of Saint Benedict. In my thesis I will focus only on contemporary achievements of Benedictines from Tyniec. Monastery in Tyniec is at present the oldest order of Benedictines in Poland. According to the tradition this monastery was founded in 1044 by the Kazimierz Odnowiciel. Despite of many historical storms monastery in Tyniec survive to these days. Renovation in 1947 to 2008 allowed him to return to original form. Benedictines by their history and common fate related with residents of Tyniec- Tyńczanie. When monks took up the parish in 1946 they could have much stronger relationship with Tyńczanie. Nowadays monks and their parishioners conduct the parish newsletter together, they organize a holiday for children and youth from Tyniec, help in create Tyniecka Grupa Rowerowa and they are everywhere where it happen something important for Tyńczanie. Monks try to accommodate tradition with modernity, so beside of their parish activities create new modern activity based on business with Produkty benedyktyńskie. Benedictines are always known from their contribution in culture and civilization in Europe. Nowadays Benedictines in Tyniec try to participate in the development of culture. They establish in 2008 Benedyktyński Instytut Kultury Chronić dobro where monks organize different concerts, workshops, retreats, courses and exhibitions. Monks try to make that their religion teaching find the way to varied audience, so apart from traditional method of teaching they use the television and the Internet. They treat this modern source of postal how one of the level of evangelization. When Benedictines from Tyniec resign from their previous life for the benefit of modernity activities they close definitely some part of their life. But not everyone understand and accept their innovative methods. Before the Benedictines is now a big challenge to reconcile their aspirations and needs connected with live in modernity with needs and wishes their faithful. | pl |
dc.abstract.pl | Tynieccy benedyktyni kontynuują tradycję swojego założyciela św. Benedykta, którego myśli i dzieła wpłynęły na założenie przez mnichów Zakonu Świętego Benedykta. Do podwalin życia zakonnego przyczyniła się głównie jego Reguła benedyktyńska, która pomimo swojego wieku ciągle jest aktualna i jednoczy wokół siebie mnichów z całego świata.Ze względu jednak na fakt, że święty Benedykt nie miał zamiaru stworzyć jednego zakonu, a jego rozważania można interpretować na różne sposoby każdy klasztor benedyktyński jest inny i w swoisty sposób realizuje regułę. W swojej pracy dlatego skupię się nad współczesnymi osiągnięciami benedyktynów z Tyńca. Tyniec jest obecnie najstarszym klasztorem benedyktyńskim w Polsce. Według tradycji został ufundowany w 1044 r. przez Kazimierza Odnowiciela. Pomimo wielu zawirowań historycznych przetrwał do dzisiaj. Swoją pierwotną formę pozwolił mu przywrócić remont trwający na terenie opactwa od 1947 r. do 2008 r..Tynieccy benedyktyni swoją historią i wspólnymi losami mocno związani byli z mieszkańcami Tyńca- Tyńczanami. Objęcie przez mnichów parafii w 1946 r. pozwoliło im na jeszcze mocniejsze relacje. Mnisi wraz z mieszkańcami prowadzą gazetkę parafialną, organizują wakacje dla dzieci i młodzieży z Tyńca, pomagają w tworzeniu Tynieckiej Grupy Rowerowej, są wszędzie tam, gdzie dzieje się coś ważnego w życiu Tyńczan. Mnisi starają się pogodzić tradycje z nowoczesnością, dlatego też obok działalności parafialnej postanowili stworzyć nowoczesną działalność gospodarczą opartą na handlu Produktami benedyktyńskimi, która miała stać się głównym źródłem utrzymania klasztoru. Benedyktyni od wieków znani są ze swojego olbrzymiego wkładu w dorobek kultury i cywilizacji w Europie. Dzisiejsi tynieccy mnisi również starają się brać czynny udział w rozwoju kultury. Kwintesencją takiej działalności było stworzenie w 2008 roku Benedyktyńskiego Instytutu Kultury Chronić dobro, w ramach którego mnisi organizują szereg koncertów, warsztatów, rekolekcji i wystaw. Zakonnicy starają się również aby ich nauki mogły trafić do szerokiej rzeszy odbiorców, dlatego oprócz tradycyjnych form nauczania korzystają z nowoczesnych form komunikacji czyli telewizji i Internetu. Traktują owe źródła przekazu jako nowoczesną formę ewangelizacji. Benedyktyni z Tyńca rezygnując z dotychczasowego życia na rzecz nowoczesnych form działalności całkowicie zamknęli pewien rozdział w swoim życiu. Ich innowacyjne metody nie są jednak przez wszystkich rozumiane i akceptowane. Przed mnichami stoi ówcześnie duże wyzwanie by pogodzić własne aspiracje i potrzeby życia w świecie nowoczesnym z potrzebami i pragnieniami swoich wiernych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Libera, Zbigniew - 129949 | pl |
dc.contributor.author | Szczypczyk, Klaudia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Święch, Jan - 132357 | pl |
dc.contributor.reviewer | Libera, Zbigniew - 129949 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T06:23:41Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T06:23:41Z | |
dc.date.submitted | 2014-10-14 | pl |
dc.fieldofstudy | etnologia i antropologia kulturowa | pl |
dc.identifier.apd | diploma-92711-112141 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/200840 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Benedictines, modernity activities, monastery, monks | pl |
dc.subject.pl | Benedyktyni, Tyniec, św. Benedykty, mnich, zakon | pl |
dc.title | Współczesna działalność Ojców Benedyktynów w Tyńcu. | pl |
dc.title.alternative | Contemporary activities of the Benedictines in Tyniec | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |