Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Tekstowy obraz zbrodni w powieści kryminalnej Zygmunta Miłoszewskiego Ziarno prawdy
Textual image of the crime in Zygmunt Miłoszewski's crime novel Grain of truth
Tekstowy obraz zbrodni, powieść kryminalna, prokurator
Textual image of the crime, cryminal story, public prosecutor
Niniejsza praca dotyczy analizy tekstowego obrazu świata w powieści kryminalnej Zygmunta Miłoszewskiego wydanej w 2011 roku. Utwór został podzielony na sześć subkategorii (obraz prokuratora, zbrodni, Sandomierza, przestępcy, czynności proceduralnych i świadków). W ich odrębie zostały wyróżnione składniki syntaktyczne wyrażone za pomocą: leksemów, nazw własnych, związków frazeologicznych, figur stylistycznych, skupień oraz zespoleń nierozerwalnych. Badania wykazały, iż autor opisując świat przedstawiony najczęściej używa skupień nierozerwalnych. Najmniej natomiast posługuje się nazwami własnymi i związkami frazeologicznymi. Przeważnie opisywane są działania prokuratury, policji w utworze i to właśnie one mają największy wpływ na tekstowy obraz świata. Istotne są również wyrażenia związane ze zbrodnią i prokuratorem Teodorem Szackim (będącym głównym bohaterem powieści). Do tej pory nie badano tegoż kryminału pod względem językowym. Te badania ukazały na co warto zwracać szczególną uwagę podczas lektury, aby jeszcze lepiej zrozumieć świat przedstawiony, zachowania bohaterów, motywy zbrodni itp.
The thesis, that was presented, concerns about a textual image of the world in Zygmunt Miłoszewski's criminal story that was published in 2011. The thesis was divided into six parts (image of an attorney, a crime, Sandomierz's, a criminal, procedural activites and witnesses). There were specified syntactic components that were expressed by tokens, proper names, phrasal verbs, stylistic figures, focus and unbreakable anastomoses. The research showed that the author describing the presented world usually uses unbreakable anastomoses. There are not many proper names and phrasal verbs. Mostly, actions of attorneys and police are described and they have the biggest impact into textual image of the world. Phrases and expressions connected with the crime and the attorney, Teodor Szacki (that is the main character), are strongly important. The novel has not been examined linguistically. The reasearch showed what should be taken into account during reading to understand the presented world, characters' behaviour, a motive of the crime more.
dc.abstract.en | The thesis, that was presented, concerns about a textual image of the world in Zygmunt Miłoszewski's criminal story that was published in 2011. The thesis was divided into six parts (image of an attorney, a crime, Sandomierz's, a criminal, procedural activites and witnesses). There were specified syntactic components that were expressed by tokens, proper names, phrasal verbs, stylistic figures, focus and unbreakable anastomoses. The research showed that the author describing the presented world usually uses unbreakable anastomoses. There are not many proper names and phrasal verbs. Mostly, actions of attorneys and police are described and they have the biggest impact into textual image of the world. Phrases and expressions connected with the crime and the attorney, Teodor Szacki (that is the main character), are strongly important. The novel has not been examined linguistically. The reasearch showed what should be taken into account during reading to understand the presented world, characters' behaviour, a motive of the crime more. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca dotyczy analizy tekstowego obrazu świata w powieści kryminalnej Zygmunta Miłoszewskiego wydanej w 2011 roku. Utwór został podzielony na sześć subkategorii (obraz prokuratora, zbrodni, Sandomierza, przestępcy, czynności proceduralnych i świadków). W ich odrębie zostały wyróżnione składniki syntaktyczne wyrażone za pomocą: leksemów, nazw własnych, związków frazeologicznych, figur stylistycznych, skupień oraz zespoleń nierozerwalnych. Badania wykazały, iż autor opisując świat przedstawiony najczęściej używa skupień nierozerwalnych. Najmniej natomiast posługuje się nazwami własnymi i związkami frazeologicznymi. Przeważnie opisywane są działania prokuratury, policji w utworze i to właśnie one mają największy wpływ na tekstowy obraz świata. Istotne są również wyrażenia związane ze zbrodnią i prokuratorem Teodorem Szackim (będącym głównym bohaterem powieści). Do tej pory nie badano tegoż kryminału pod względem językowym. Te badania ukazały na co warto zwracać szczególną uwagę podczas lektury, aby jeszcze lepiej zrozumieć świat przedstawiony, zachowania bohaterów, motywy zbrodni itp. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Śliwiński, Władysław - 132321 | pl |
dc.contributor.author | Szostak, Weronika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Śliwiński, Władysław - 132321 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ziajka, Beata | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T02:09:03Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T02:09:03Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-134928-232097 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237091 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Textual image of the crime, cryminal story, public prosecutor | pl |
dc.subject.pl | Tekstowy obraz zbrodni, powieść kryminalna, prokurator | pl |
dc.title | Tekstowy obraz zbrodni w powieści kryminalnej Zygmunta Miłoszewskiego Ziarno prawdy | pl |
dc.title.alternative | Textual image of the crime in Zygmunt Miłoszewski's crime novel Grain of truth | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |