Uczeń afatyczny i autystyczny - w stronę ewolucji uczniowskich możliwości

licenciate
dc.abstract.enThe following bachelor’s thesis entitled Aphatic and autistic students - towards the evolution of students‘ capabilities concerns the situation of pupils with disabilities in the Polish educational system in the past and in the present. Historical, economic and social changes were taken into account in order to show the influence of external factors on the education of students with special educational needs. The aim of the study was to analyze their situation in a contemporary Polish school and to show the possibilities that are offered to them. The work consists of theoretical and research parts. The former pays special attention to students with autism spectrum disorders and aphasia. The latter includes an interview with two female Polish language teachers. Both interviewees work in special schools. The aim of the study was to show the real situation of the students. The result of the interview was to collect data on the most common disorders in children and to show the difficulties faced by both the student and the teacher. In the conclusion of the study there are conclusions exposing the need to improve certain sectors in special education and to improve some elements of school cooperation.pl
dc.abstract.plPoniższa praca Uczeń afatyczny i autystyczny – w stronę ewolucji uczniowskich możliwości dotyczy sytuacji uczniów z niepełnosprawnościami w polskim systemie edukacyjnym dawniej i obecnie. Uwzględnienie przemian historycznych, gospodarczych i społecznych miało na celu ukazanie wpływu czynników zewnętrznych, jakie oddziałują na kształcenie uczniów e specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem pracy była analiza ich sytuacji we współczesnej polskiej szkole oraz ukazanie możliwości, jakie są mu oferowane. Praca składa się z części teoretycznej i badawczej. W tej pierwszej zwrócono uwagę zwłaszcza na uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i z afazją. Ta druga zawiera wywiad z dwom nauczycielkami języka polskiego. Obie ankietowane pracują w szkołach specjalnych. Badanie miało na celu pokazanie rzeczywistej sytuacji uczniów. Rezultatem wywiadu było zebranie danych na temat najczęściej występujących zaburzeń u dzieci oraz pokazanie trudności, z jakimi zmagają się, zarówno uczeń, jak i nauczyciel. W konkluzji pracy zawarto wnioski eksponujące potrzebę usprawnienia pewnych sektorów w edukacji specjalnej oraz ulepszenia niektórych elementów współpracy szkolnej.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.authorLizak, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.reviewerHuget, Patrycja - 128358 pl
dc.date.accessioned2022-07-04T22:11:59Z
dc.date.available2022-07-04T22:11:59Z
dc.date.submitted2022-07-01pl
dc.fieldofstudyfilologia polska nauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-160548-261926pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294516
dc.languagepolpl
dc.subject.enaphatic and autistic student, children’s disorders, evolution, historical changes, special educationpl
dc.subject.pledukacja specjalna, ewolucja, uczeń afatyczny i autystyczny, zaburzenia dziecięce, zmiany historycznepl
dc.titleUczeń afatyczny i autystyczny - w stronę ewolucji uczniowskich możliwościpl
dc.title.alternativeAphatic and autistic students - towards the evolution of student's capabilitiespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following bachelor’s thesis entitled Aphatic and autistic students - towards the evolution of students‘ capabilities concerns the situation of pupils with disabilities in the Polish educational system in the past and in the present. Historical, economic and social changes were taken into account in order to show the influence of external factors on the education of students with special educational needs. The aim of the study was to analyze their situation in a contemporary Polish school and to show the possibilities that are offered to them. The work consists of theoretical and research parts. The former pays special attention to students with autism spectrum disorders and aphasia. The latter includes an interview with two female Polish language teachers. Both interviewees work in special schools. The aim of the study was to show the real situation of the students. The result of the interview was to collect data on the most common disorders in children and to show the difficulties faced by both the student and the teacher. In the conclusion of the study there are conclusions exposing the need to improve certain sectors in special education and to improve some elements of school cooperation.
dc.abstract.plpl
Poniższa praca Uczeń afatyczny i autystyczny – w stronę ewolucji uczniowskich możliwości dotyczy sytuacji uczniów z niepełnosprawnościami w polskim systemie edukacyjnym dawniej i obecnie. Uwzględnienie przemian historycznych, gospodarczych i społecznych miało na celu ukazanie wpływu czynników zewnętrznych, jakie oddziałują na kształcenie uczniów e specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Celem pracy była analiza ich sytuacji we współczesnej polskiej szkole oraz ukazanie możliwości, jakie są mu oferowane. Praca składa się z części teoretycznej i badawczej. W tej pierwszej zwrócono uwagę zwłaszcza na uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i z afazją. Ta druga zawiera wywiad z dwom nauczycielkami języka polskiego. Obie ankietowane pracują w szkołach specjalnych. Badanie miało na celu pokazanie rzeczywistej sytuacji uczniów. Rezultatem wywiadu było zebranie danych na temat najczęściej występujących zaburzeń u dzieci oraz pokazanie trudności, z jakimi zmagają się, zarówno uczeń, jak i nauczyciel. W konkluzji pracy zawarto wnioski eksponujące potrzebę usprawnienia pewnych sektorów w edukacji specjalnej oraz ulepszenia niektórych elementów współpracy szkolnej.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.authorpl
Lizak, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.reviewerpl
Huget, Patrycja - 128358
dc.date.accessioned
2022-07-04T22:11:59Z
dc.date.available
2022-07-04T22:11:59Z
dc.date.submittedpl
2022-07-01
dc.fieldofstudypl
filologia polska nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-160548-261926
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294516
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
aphatic and autistic student, children’s disorders, evolution, historical changes, special education
dc.subject.plpl
edukacja specjalna, ewolucja, uczeń afatyczny i autystyczny, zaburzenia dziecięce, zmiany historyczne
dc.titlepl
Uczeń afatyczny i autystyczny - w stronę ewolucji uczniowskich możliwości
dc.title.alternativepl
Aphatic and autistic students - towards the evolution of student's capabilities
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
12
Views per month
Views per city
Krakow
4
Warsaw
2
Gryfice
1
Katowice
1
Poznan
1
Wroclaw
1

No access

No Thumbnail Available