Specyficzne funkcje uwagi i funkcje wykonawcze u dzieci ze spektrum autyzmu w badaniach własnych

master
dc.abstract.enThe purpose of this work was to compare specific attention functions and executive functions between children with autism spectrum disorders and neurotypical children. The study included standardized tests (selected subtests of the PU-1 Set of Diagnostic Tests, The Ruff Figural Fluency Test) and a Stroop Color and Word task. A Total number of 52 children aged 10-13 took part in the study. The hypothesis set out regarded differences in selectiveness, visual search, fluency (verbal and nonverbal), inhibition and working memory. The hypothesis regarding differences in the efficiency of executive functions and attention functions was partially confirmed. The results showed differences in the level of tasks completion concerning visual search, selectiveness and verbal fluency (p<0,05), in which children with ASD received lower scores. In tests verifying nonverbal fluency, inhibition and working memory no statistically significant differences were found, suggesting possible preserved resources. The third hypothesis regarding the number of perseverations was found to be false, with differences between groups deemed insignificant.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było porównanie specyficznych funkcjach uwagi i funkcji wykonawczych u dzieci ze spektrum autyzmu i dzieci neurotypowych. W badaniu wykorzystano standaryzowane testy (wybrane podtesty Baterii diagnozy funkcji poznawczych PU1, Test Płynności Figuralnej Ruffa) oraz opracowane zadanie w paradygmacie Stroopa. Łącznie wzięły w nim udział 52 osoby w wieku 10-13 lat. Postawiono hipotezy dotyczące różnic w selektywności uwagi, przeszukiwaniu pola percepcyjnego, płynności (werbalnej i niewerbalnej), hamowaniu oraz pamięci roboczej. Główne hipotezy dotyczące różnic w sprawności funkcji wykonawczych oraz funkcji uwagi potwierdziły się tylko częściowo. Otrzymane wyniki badań ujawniły różnice w poziomie wykonania zadań dotyczących przeszukiwania pola percepcyjnego, selektywności uwagi oraz płynności werbalnej (p<0,05), gdzie dzieci z ASD otrzymały niższe wyniki. W testach sprawdzających płynność niewerbalną, hamowanie oraz pamięć roboczą nie otrzymano znaczących statystycznie różnic, wskazując tym samym na możliwe istnienie zachowanych zasobów. Trzecia hipoteza dotycząca ilości perseweracji została sfalsyfikowana, różnice pomiędzy grupami nie były istotne.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBober-Płonka, Bogusława - 173342 pl
dc.contributor.authorAdamus, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerBober-Płonka, Bogusława - 173342 pl
dc.contributor.reviewerGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.date.accessioned2022-07-06T21:49:37Z
dc.date.available2022-07-06T21:49:37Z
dc.date.submitted2022-07-06pl
dc.fieldofstudyneuropsychologia i neurokognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-157450-243977pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294989
dc.languagepolpl
dc.subject.enautism spectrum disorders, attention, executive functions, selectivity, , inhibition, fluency, working memorypl
dc.subject.plzaburzenia ze spektrum autyzmu, uwaga, funkcje wykonawcze, selektywność, hamowanie, fluencja, pamięć roboczapl
dc.titleSpecyficzne funkcje uwagi i funkcje wykonawcze u dzieci ze spektrum autyzmu w badaniach własnychpl
dc.title.alternativeSpecific attention functions and executive functions in children with autism spectrum disorder based on individual researchpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this work was to compare specific attention functions and executive functions between children with autism spectrum disorders and neurotypical children. The study included standardized tests (selected subtests of the PU-1 Set of Diagnostic Tests, The Ruff Figural Fluency Test) and a Stroop Color and Word task. A Total number of 52 children aged 10-13 took part in the study. The hypothesis set out regarded differences in selectiveness, visual search, fluency (verbal and nonverbal), inhibition and working memory. The hypothesis regarding differences in the efficiency of executive functions and attention functions was partially confirmed. The results showed differences in the level of tasks completion concerning visual search, selectiveness and verbal fluency (p<0,05), in which children with ASD received lower scores. In tests verifying nonverbal fluency, inhibition and working memory no statistically significant differences were found, suggesting possible preserved resources. The third hypothesis regarding the number of perseverations was found to be false, with differences between groups deemed insignificant.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy było porównanie specyficznych funkcjach uwagi i funkcji wykonawczych u dzieci ze spektrum autyzmu i dzieci neurotypowych. W badaniu wykorzystano standaryzowane testy (wybrane podtesty Baterii diagnozy funkcji poznawczych PU1, Test Płynności Figuralnej Ruffa) oraz opracowane zadanie w paradygmacie Stroopa. Łącznie wzięły w nim udział 52 osoby w wieku 10-13 lat. Postawiono hipotezy dotyczące różnic w selektywności uwagi, przeszukiwaniu pola percepcyjnego, płynności (werbalnej i niewerbalnej), hamowaniu oraz pamięci roboczej. Główne hipotezy dotyczące różnic w sprawności funkcji wykonawczych oraz funkcji uwagi potwierdziły się tylko częściowo. Otrzymane wyniki badań ujawniły różnice w poziomie wykonania zadań dotyczących przeszukiwania pola percepcyjnego, selektywności uwagi oraz płynności werbalnej (p<0,05), gdzie dzieci z ASD otrzymały niższe wyniki. W testach sprawdzających płynność niewerbalną, hamowanie oraz pamięć roboczą nie otrzymano znaczących statystycznie różnic, wskazując tym samym na możliwe istnienie zachowanych zasobów. Trzecia hipoteza dotycząca ilości perseweracji została sfalsyfikowana, różnice pomiędzy grupami nie były istotne.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bober-Płonka, Bogusława - 173342
dc.contributor.authorpl
Adamus, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Bober-Płonka, Bogusława - 173342
dc.contributor.reviewerpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.date.accessioned
2022-07-06T21:49:37Z
dc.date.available
2022-07-06T21:49:37Z
dc.date.submittedpl
2022-07-06
dc.fieldofstudypl
neuropsychologia i neurokognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-157450-243977
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294989
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
autism spectrum disorders, attention, executive functions, selectivity, , inhibition, fluency, working memory
dc.subject.plpl
zaburzenia ze spektrum autyzmu, uwaga, funkcje wykonawcze, selektywność, hamowanie, fluencja, pamięć robocza
dc.titlepl
Specyficzne funkcje uwagi i funkcje wykonawcze u dzieci ze spektrum autyzmu w badaniach własnych
dc.title.alternativepl
Specific attention functions and executive functions in children with autism spectrum disorder based on individual research
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections