Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wypalenie zawodowe a motywacja do pracy w zawodzie nauczyciela
Burnout and motivation to work in the teacher's profession
nauczyciele – motywacja – wypalenie zawodowe
burnout – motivation – teachers
Temat mojej pracy dotyczy wypalenia zawodowego wśród nauczycieli, co jest niezwykle ważnym i aktualnym zagadnieniem. Wypalenie nauczycieli wiąże się przede wszystkim z permanentnym stresem, na który składa się emocjonalne wyczerpanie, depersonalizacja i obniżone poczucie własnych wartości. W pierwszym rozdziale omówione zostały czynniki wypalenia zawodowego oraz sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu. W rozdziale drugim omówione zostały wybrane zagadnienia motywacji do pracy. Scharakteryzowano zarówno bodźce, które wpływają motywująco na ludzi, jak i te, które wpływają demotywująco. Zwrócono również uwagę na bardzo istotną rolę satysfakcji, jako czynnika wspomagającego proces motywacyjny w pracy. W rozdziale trzecim scharakteryzowano zwód nauczyciela. Natomiast w rozdziale czwartym została przedstawiona analiza badań przeprowadzonych na grupie nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Krakowie.
The subject of my master thesis concerns professional burnout of teachers, which is an extremely important and topical issue. Teacher burnout is primarily associated with permanent stress, which consists of emotional exhaustion, depersonalization, and reduced self-esteem. The first chapter discusses factors of occupational burnout and the ways of preventing this phenomenon. The second chapter discusses selected issues of motivation to work. Both stimuli that have a motivating effect on people and those that have demotivating effect were characterized. The attention was also paid to the very important role of satisfaction as a factor supporting the motivational process at work. In the third chapter the teaching profession is characterized. While the fourth chapter presents an analysis of the research conducted on a group of primary and secondary school teachers in Kraków.
dc.abstract.en | The subject of my master thesis concerns professional burnout of teachers, which is an extremely important and topical issue. Teacher burnout is primarily associated with permanent stress, which consists of emotional exhaustion, depersonalization, and reduced self-esteem. The first chapter discusses factors of occupational burnout and the ways of preventing this phenomenon. The second chapter discusses selected issues of motivation to work. Both stimuli that have a motivating effect on people and those that have demotivating effect were characterized. The attention was also paid to the very important role of satisfaction as a factor supporting the motivational process at work. In the third chapter the teaching profession is characterized. While the fourth chapter presents an analysis of the research conducted on a group of primary and secondary school teachers in Kraków. | pl |
dc.abstract.pl | Temat mojej pracy dotyczy wypalenia zawodowego wśród nauczycieli, co jest niezwykle ważnym i aktualnym zagadnieniem. Wypalenie nauczycieli wiąże się przede wszystkim z permanentnym stresem, na który składa się emocjonalne wyczerpanie, depersonalizacja i obniżone poczucie własnych wartości. W pierwszym rozdziale omówione zostały czynniki wypalenia zawodowego oraz sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu. W rozdziale drugim omówione zostały wybrane zagadnienia motywacji do pracy. Scharakteryzowano zarówno bodźce, które wpływają motywująco na ludzi, jak i te, które wpływają demotywująco. Zwrócono również uwagę na bardzo istotną rolę satysfakcji, jako czynnika wspomagającego proces motywacyjny w pracy. W rozdziale trzecim scharakteryzowano zwód nauczyciela. Natomiast w rozdziale czwartym została przedstawiona analiza badań przeprowadzonych na grupie nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Krakowie. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Jaworek, Magdalena - 173360 | pl |
dc.contributor.author | Mickowska, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Jaworek, Magdalena - 173360 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rosiński, Jerzy | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-18T21:46:49Z | |
dc.date.available | 2022-10-18T21:46:49Z | |
dc.date.submitted | 2022-10-17 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie - psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-160863-193332 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301954 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | burnout – motivation – teachers | pl |
dc.subject.pl | nauczyciele – motywacja – wypalenie zawodowe | pl |
dc.title | Wypalenie zawodowe a motywacja do pracy w zawodzie nauczyciela | pl |
dc.title.alternative | Burnout and motivation to work in the teacher's profession | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |