Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kontestując abstrakcyjny ekspresjonizm - źródła pop artu
Confronting abstract expressionism - the origins of pop art
ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, sztuka amerykańska, action painting, szkoła nowojorska, sitodruk, kultura masowa, malarstwo
abstract expressionism, pop art, American art, action painting, new york school, screen printing, mass culture, painting
Celem pracy jest zrozumienie i zbadanie relacji między pop artem a ekspresjonizmem abstrakcyjnym oraz udowodnienie tezy, że pop art był odpowiedzią na ekspresjonizm abstrakcyjny w Stanach Zjednoczonych. Ekspresjonizm, który narodził się po II wojnie światowej, stanowił pierwszy typowo amerykański styl w sztuce. Artyści tego nurtu wyrażali swoje własne emocje i doświadczenia. Pop art natomiast rozwijał się w latach 50. i 60. XX wieku, odpowiadając przede wszystkim na kulturę masową i konsumpcyjną. Praca skupia się na analizie wypowiedzi artystów, a także wybranych dzieł sztuki obu nurtów. Metody analizy kompozycyjnej i ikonologicznej pomagają zrozumieć przekaz artystyczny. Rozprawa składa się z trzech rozdziałów, w których omówione zostają zarówno korzenie i kontekst historyczny ekspresjonizmu abstrakcyjnego i pop artu, jak i życiorysy oraz najważniejsze dzieła wybranych twórców. Ostatni rozdział stanowi analizę sposobu, w jaki pop art kontestował ekspresjonizm abstrakcyjny. W pracy przedstawione również zostały cechy wspólne tych nurtów. Ilustrowana dziesięcioma reprodukcjami praca jest syntetycznym źródłem informacji na temat relacji między ekspresjonizmem abstrakcyjnym i pop artem, jako dwoma wpływowymi zjawiskami w sztuce amerykańskiej.
The aim of this paper is to understand and explore the relationship between Pop Art and Abstract Expressionism, and to prove the thesis that Pop Art was a response to Abstract Expressionism in the United States. Expressionism, which was born after World War II, was the first typically American style in art. The artists of this trend expressed their own emotions and experiences. Pop art, on the other hand, developed in the 1950s and 1960s, responding primarily to mass and consumer culture.The work focuses on the analysis of artists' statements, as well as selected artworks of both trends. Methods of compositional and iconological analysis help to understand the artistic message. The dissertation consists of three chapters, which discuss both the roots and historical context of Abstract Expressionism and Pop Art, as well as the biographies and major works of selected artists. The final chapter is an analysis of how Pop art contested Abstract Expressionism. The work also presents the common features of these trends. Illustrated with ten reproductions, the work is a synthetic source of information on the relationship between Abstract Expressionism and Pop Art as two influential phenomena in American art.
dc.abstract.en | The aim of this paper is to understand and explore the relationship between Pop Art and Abstract Expressionism, and to prove the thesis that Pop Art was a response to Abstract Expressionism in the United States. Expressionism, which was born after World War II, was the first typically American style in art. The artists of this trend expressed their own emotions and experiences. Pop art, on the other hand, developed in the 1950s and 1960s, responding primarily to mass and consumer culture.The work focuses on the analysis of artists' statements, as well as selected artworks of both trends. Methods of compositional and iconological analysis help to understand the artistic message. The dissertation consists of three chapters, which discuss both the roots and historical context of Abstract Expressionism and Pop Art, as well as the biographies and major works of selected artists. The final chapter is an analysis of how Pop art contested Abstract Expressionism. The work also presents the common features of these trends. Illustrated with ten reproductions, the work is a synthetic source of information on the relationship between Abstract Expressionism and Pop Art as two influential phenomena in American art. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest zrozumienie i zbadanie relacji między pop artem a ekspresjonizmem abstrakcyjnym oraz udowodnienie tezy, że pop art był odpowiedzią na ekspresjonizm abstrakcyjny w Stanach Zjednoczonych. Ekspresjonizm, który narodził się po II wojnie światowej, stanowił pierwszy typowo amerykański styl w sztuce. Artyści tego nurtu wyrażali swoje własne emocje i doświadczenia. Pop art natomiast rozwijał się w latach 50. i 60. XX wieku, odpowiadając przede wszystkim na kulturę masową i konsumpcyjną. Praca skupia się na analizie wypowiedzi artystów, a także wybranych dzieł sztuki obu nurtów. Metody analizy kompozycyjnej i ikonologicznej pomagają zrozumieć przekaz artystyczny. Rozprawa składa się z trzech rozdziałów, w których omówione zostają zarówno korzenie i kontekst historyczny ekspresjonizmu abstrakcyjnego i pop artu, jak i życiorysy oraz najważniejsze dzieła wybranych twórców. Ostatni rozdział stanowi analizę sposobu, w jaki pop art kontestował ekspresjonizm abstrakcyjny. W pracy przedstawione również zostały cechy wspólne tych nurtów. Ilustrowana dziesięcioma reprodukcjami praca jest syntetycznym źródłem informacji na temat relacji między ekspresjonizmem abstrakcyjnym i pop artem, jako dwoma wpływowymi zjawiskami w sztuce amerykańskiej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kijewska-Trembecka, Marta - 128788 | pl |
dc.contributor.author | Książek, Jadwiga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Kijewska-Trembecka, Marta - 128788 | pl |
dc.contributor.reviewer | Modrzejewska, Magdalena - 160767 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-28T21:42:30Z | |
dc.date.available | 2023-09-28T21:42:30Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | amerykanistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-169237-187756 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320063 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | abstract expressionism, pop art, American art, action painting, new york school, screen printing, mass culture, painting | pl |
dc.subject.pl | ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, sztuka amerykańska, action painting, szkoła nowojorska, sitodruk, kultura masowa, malarstwo | pl |
dc.title | Kontestując abstrakcyjny ekspresjonizm - źródła pop artu | pl |
dc.title.alternative | Confronting abstract expressionism - the origins of pop art | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |