Kontestując abstrakcyjny ekspresjonizm - źródła pop artu

master
dc.abstract.enThe aim of this paper is to understand and explore the relationship between Pop Art and Abstract Expressionism, and to prove the thesis that Pop Art was a response to Abstract Expressionism in the United States. Expressionism, which was born after World War II, was the first typically American style in art. The artists of this trend expressed their own emotions and experiences. Pop art, on the other hand, developed in the 1950s and 1960s, responding primarily to mass and consumer culture.The work focuses on the analysis of artists' statements, as well as selected artworks of both trends. Methods of compositional and iconological analysis help to understand the artistic message. The dissertation consists of three chapters, which discuss both the roots and historical context of Abstract Expressionism and Pop Art, as well as the biographies and major works of selected artists. The final chapter is an analysis of how Pop art contested Abstract Expressionism. The work also presents the common features of these trends. Illustrated with ten reproductions, the work is a synthetic source of information on the relationship between Abstract Expressionism and Pop Art as two influential phenomena in American art.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest zrozumienie i zbadanie relacji między pop artem a ekspresjonizmem abstrakcyjnym oraz udowodnienie tezy, że pop art był odpowiedzią na ekspresjonizm abstrakcyjny w Stanach Zjednoczonych. Ekspresjonizm, który narodził się po II wojnie światowej, stanowił pierwszy typowo amerykański styl w sztuce. Artyści tego nurtu wyrażali swoje własne emocje i doświadczenia. Pop art natomiast rozwijał się w latach 50. i 60. XX wieku, odpowiadając przede wszystkim na kulturę masową i konsumpcyjną. Praca skupia się na analizie wypowiedzi artystów, a także wybranych dzieł sztuki obu nurtów. Metody analizy kompozycyjnej i ikonologicznej pomagają zrozumieć przekaz artystyczny. Rozprawa składa się z trzech rozdziałów, w których omówione zostają zarówno korzenie i kontekst historyczny ekspresjonizmu abstrakcyjnego i pop artu, jak i życiorysy oraz najważniejsze dzieła wybranych twórców. Ostatni rozdział stanowi analizę sposobu, w jaki pop art kontestował ekspresjonizm abstrakcyjny. W pracy przedstawione również zostały cechy wspólne tych nurtów. Ilustrowana dziesięcioma reprodukcjami praca jest syntetycznym źródłem informacji na temat relacji między ekspresjonizmem abstrakcyjnym i pop artem, jako dwoma wpływowymi zjawiskami w sztuce amerykańskiej.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKijewska-Trembecka, Marta - 128788 pl
dc.contributor.authorKsiążek, Jadwigapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerKijewska-Trembecka, Marta - 128788 pl
dc.contributor.reviewerModrzejewska, Magdalena - 160767 pl
dc.date.accessioned2023-09-28T21:42:30Z
dc.date.available2023-09-28T21:42:30Z
dc.date.submitted2023-09-28pl
dc.fieldofstudyamerykanistykapl
dc.identifier.apddiploma-169237-187756pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320063
dc.languagepolpl
dc.subject.enabstract expressionism, pop art, American art, action painting, new york school, screen printing, mass culture, paintingpl
dc.subject.plekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, sztuka amerykańska, action painting, szkoła nowojorska, sitodruk, kultura masowa, malarstwopl
dc.titleKontestując abstrakcyjny ekspresjonizm - źródła pop artupl
dc.title.alternativeConfronting abstract expressionism - the origins of pop artpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this paper is to understand and explore the relationship between Pop Art and Abstract Expressionism, and to prove the thesis that Pop Art was a response to Abstract Expressionism in the United States. Expressionism, which was born after World War II, was the first typically American style in art. The artists of this trend expressed their own emotions and experiences. Pop art, on the other hand, developed in the 1950s and 1960s, responding primarily to mass and consumer culture.The work focuses on the analysis of artists' statements, as well as selected artworks of both trends. Methods of compositional and iconological analysis help to understand the artistic message. The dissertation consists of three chapters, which discuss both the roots and historical context of Abstract Expressionism and Pop Art, as well as the biographies and major works of selected artists. The final chapter is an analysis of how Pop art contested Abstract Expressionism. The work also presents the common features of these trends. Illustrated with ten reproductions, the work is a synthetic source of information on the relationship between Abstract Expressionism and Pop Art as two influential phenomena in American art.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest zrozumienie i zbadanie relacji między pop artem a ekspresjonizmem abstrakcyjnym oraz udowodnienie tezy, że pop art był odpowiedzią na ekspresjonizm abstrakcyjny w Stanach Zjednoczonych. Ekspresjonizm, który narodził się po II wojnie światowej, stanowił pierwszy typowo amerykański styl w sztuce. Artyści tego nurtu wyrażali swoje własne emocje i doświadczenia. Pop art natomiast rozwijał się w latach 50. i 60. XX wieku, odpowiadając przede wszystkim na kulturę masową i konsumpcyjną. Praca skupia się na analizie wypowiedzi artystów, a także wybranych dzieł sztuki obu nurtów. Metody analizy kompozycyjnej i ikonologicznej pomagają zrozumieć przekaz artystyczny. Rozprawa składa się z trzech rozdziałów, w których omówione zostają zarówno korzenie i kontekst historyczny ekspresjonizmu abstrakcyjnego i pop artu, jak i życiorysy oraz najważniejsze dzieła wybranych twórców. Ostatni rozdział stanowi analizę sposobu, w jaki pop art kontestował ekspresjonizm abstrakcyjny. W pracy przedstawione również zostały cechy wspólne tych nurtów. Ilustrowana dziesięcioma reprodukcjami praca jest syntetycznym źródłem informacji na temat relacji między ekspresjonizmem abstrakcyjnym i pop artem, jako dwoma wpływowymi zjawiskami w sztuce amerykańskiej.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kijewska-Trembecka, Marta - 128788
dc.contributor.authorpl
Książek, Jadwiga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Kijewska-Trembecka, Marta - 128788
dc.contributor.reviewerpl
Modrzejewska, Magdalena - 160767
dc.date.accessioned
2023-09-28T21:42:30Z
dc.date.available
2023-09-28T21:42:30Z
dc.date.submittedpl
2023-09-28
dc.fieldofstudypl
amerykanistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-169237-187756
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320063
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
abstract expressionism, pop art, American art, action painting, new york school, screen printing, mass culture, painting
dc.subject.plpl
ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, sztuka amerykańska, action painting, szkoła nowojorska, sitodruk, kultura masowa, malarstwo
dc.titlepl
Kontestując abstrakcyjny ekspresjonizm - źródła pop artu
dc.title.alternativepl
Confronting abstract expressionism - the origins of pop art
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections