Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ich najpiękniejsze dni. Realizm i kreacja we wczesnych filmach Janusza Nasfetera
Their Most Beautiful Days. Realism and Creation in the Early Films of Janusz Nasfeter
Janusz Nasfeter, realizm, kreacja, stylizacja, dziecko, film, autor filmowy, anachronizm, uniwersalizacja, codzienność
Janusz Nasfeter, realism, creation, stylization, child, film, film auteur, anachronism, universalisation, everyday
Praca poświęcona jest pierwszym trzem filmom fabularnym Janusza Nasfetera – „Małym dramatom” (1958), „Kolorowym pończochom” (1960) i „Mojemu staremu” (1962). Twórczość tego reżysera, choć nigdy nie została zupełnie zapomniana przez krytyków i badaczy, nie doczekała się jeszcze całościowego i dokładnego omówienia. Aby wyróżnić najważniejsze cechy tych dzieł i zbadać, jakimi zabiegami posłużył się Nasfeter przy tworzeniu ich charakterystycznej atmosfery, autor proponuje rozpatrywać je z punktu widzenia dialektyki realizmu i kreacji. Pierwsze trzy rozdziały zawierają analizy poszczególnych filmów, skupiające się na wykorzystanych środkach filmowego wyrazu, a także biorące pod uwagę krytyczny odbiór dzieł. W ostatnim rozdziale autor podejmuje próbę sformułowania autorskiej strategii Nasfetera, opierającej się na anachroniczności, uniwersalizacji i „wpisaniu w powszedniość”.
The thesis is devoted to the three early feature films by Janusz Nasfeter – 'Little Dramas' (1958), 'Coloured Stockings' (1960) and 'My Old Man' (1962). Although never completely forgotten by the critics and scholars, the oeuvre of this director has not yet been thoroughly and precisely studied. In order to distinguish the crucial qualities of these works and study the ways used by the director to convey their distinctive atmosphere, the author proposes to consider them from a viewpoint of the dialectic of realism and creation. The first three chapters contain the analyses of the individual films, focusing on the utilized means of filmic expression and also taking into consideration the critical reception of the works. In the last chapter the author attempts to formulate Nasfeter's authorial strategy based on anachronism, universalisation and 'inscription into the everyday'.
dc.abstract.en | The thesis is devoted to the three early feature films by Janusz Nasfeter – 'Little Dramas' (1958), 'Coloured Stockings' (1960) and 'My Old Man' (1962). Although never completely forgotten by the critics and scholars, the oeuvre of this director has not yet been thoroughly and precisely studied. In order to distinguish the crucial qualities of these works and study the ways used by the director to convey their distinctive atmosphere, the author proposes to consider them from a viewpoint of the dialectic of realism and creation. The first three chapters contain the analyses of the individual films, focusing on the utilized means of filmic expression and also taking into consideration the critical reception of the works. In the last chapter the author attempts to formulate Nasfeter's authorial strategy based on anachronism, universalisation and 'inscription into the everyday'. | pl |
dc.abstract.pl | Praca poświęcona jest pierwszym trzem filmom fabularnym Janusza Nasfetera – „Małym dramatom” (1958), „Kolorowym pończochom” (1960) i „Mojemu staremu” (1962). Twórczość tego reżysera, choć nigdy nie została zupełnie zapomniana przez krytyków i badaczy, nie doczekała się jeszcze całościowego i dokładnego omówienia. Aby wyróżnić najważniejsze cechy tych dzieł i zbadać, jakimi zabiegami posłużył się Nasfeter przy tworzeniu ich charakterystycznej atmosfery, autor proponuje rozpatrywać je z punktu widzenia dialektyki realizmu i kreacji. Pierwsze trzy rozdziały zawierają analizy poszczególnych filmów, skupiające się na wykorzystanych środkach filmowego wyrazu, a także biorące pod uwagę krytyczny odbiór dzieł. W ostatnim rozdziale autor podejmuje próbę sformułowania autorskiej strategii Nasfetera, opierającej się na anachroniczności, uniwersalizacji i „wpisaniu w powszedniość”. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Demby, Łucja - 100901 | pl |
dc.contributor.author | Starzomski, Jan | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Demby, Łucja - 100901 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojnicka, Joanna - 132705 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T05:26:22Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T05:26:22Z | |
dc.date.submitted | 2020-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-139136-244455 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240045 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Janusz Nasfeter, realism, creation, stylization, child, film, film auteur, anachronism, universalisation, everyday | pl |
dc.subject.pl | Janusz Nasfeter, realizm, kreacja, stylizacja, dziecko, film, autor filmowy, anachronizm, uniwersalizacja, codzienność | pl |
dc.title | Ich najpiękniejsze dni. Realizm i kreacja we wczesnych filmach Janusza Nasfetera | pl |
dc.title.alternative | Their Most Beautiful Days. Realism and Creation in the Early Films of Janusz Nasfeter | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |