Końcoworoczna ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej - założenia a rzeczywistość edukacyjna

master
dc.abstract.enThis paper presents the practice of using final year descriptive assessments in grades I - III by teachers. The main goal is to learn about the assumptions of descriptive assessment and its functioning in the Polish educational reality. The starting point for considerations is the presentation of basic definitions, types and functions of control and assessment in education, the characteristics of internal and external school grading system and a discussion of psychological pitfalls that may interfere with the proper functioning of these processes. Then control and assessment are described in the light of three pedagogical ideologies: romantic, cultural transmission and progressive, presenting completely different approaches to these issues. The theoretical part of the paper ends with a presentation of the sources of the final descriptive assessment, the legal aspects of its functioning, as well as the structure and functions it performs in the Polish school. The next part of the paper presents an analysis and interpretation of the results of research carried out by means of a questionnaire among teachers of early school education and an analysis of descriptive assessments on school reports of students from grades 1-3 of primary school.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca przedstawia praktykę stosowania końcoworocznej oceny opisowej w klasach I - III szkoły podstawowej przez nauczycieli. Głównym celem było poznanie założeń oceny opisowej oraz jej funkcjonowania w polskiej rzeczywistości edukacyjnej. Punktem wyjścia do rozważań stało się przedstawienie podstawowych definicji, rodzajów oraz funkcji kontroli i oceny w edukacji, charakterystyka wewnątrzszkolnego i zewnątrzszkolnego systemu oceniania oraz omówienie pułapek psychologicznych, które mogą zakłócać prawidłowe funkcjonowanie omawianych procesów. Następnie kontrola i ocena zostały opisane w świetle trzech ideologii pedagogicznych: romantycznej, transmisji kulturowej i progresywnej, prezentujących zupełnie odmiennie podejścia do tych zagadnień. Część teoretyczna pracy kończy się przedstawieniem źródeł końcoworocznej oceny opisowej, prawnych aspektów jej funkcjonowania, a także jej struktury oraz funkcji jakie pełni w polskiej szkole. Dalsza część pracy przedstawia analizę i interpretację wyników badań przeprowadzonych techniką ankiety wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz analizy ocen opisowych na świadectwach szkolnych uczniów z klas I – III szkoły podstawowej.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.contributor.advisorSajdak-Burska, Anna - 131781 pl
dc.contributor.authorBraś, Rozaliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerSajdak-Burska, Anna - 131781 pl
dc.contributor.reviewerSmoter, Katarzynapl
dc.date.accessioned2021-06-30T21:54:42Z
dc.date.available2021-06-30T21:54:42Z
dc.date.submitted2021-06-30pl
dc.fieldofstudypedagogika szkolna z terapią pedagogicznąpl
dc.identifier.apddiploma-150594-193075pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275709
dc.languagepolpl
dc.subject.endescriptive assessment, control, assessment, early school education, schoolpl
dc.subject.plocenianie opisowe, kontrola, ocenianie, edukacja wczesnoszkolna, szkołapl
dc.titleKońcoworoczna ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej - założenia a rzeczywistość edukacyjnapl
dc.title.alternativeFinal year descriptive assessment in early school education - assumptions and educational realitypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This paper presents the practice of using final year descriptive assessments in grades I - III by teachers. The main goal is to learn about the assumptions of descriptive assessment and its functioning in the Polish educational reality. The starting point for considerations is the presentation of basic definitions, types and functions of control and assessment in education, the characteristics of internal and external school grading system and a discussion of psychological pitfalls that may interfere with the proper functioning of these processes. Then control and assessment are described in the light of three pedagogical ideologies: romantic, cultural transmission and progressive, presenting completely different approaches to these issues. The theoretical part of the paper ends with a presentation of the sources of the final descriptive assessment, the legal aspects of its functioning, as well as the structure and functions it performs in the Polish school. The next part of the paper presents an analysis and interpretation of the results of research carried out by means of a questionnaire among teachers of early school education and an analysis of descriptive assessments on school reports of students from grades 1-3 of primary school.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca przedstawia praktykę stosowania końcoworocznej oceny opisowej w klasach I - III szkoły podstawowej przez nauczycieli. Głównym celem było poznanie założeń oceny opisowej oraz jej funkcjonowania w polskiej rzeczywistości edukacyjnej. Punktem wyjścia do rozważań stało się przedstawienie podstawowych definicji, rodzajów oraz funkcji kontroli i oceny w edukacji, charakterystyka wewnątrzszkolnego i zewnątrzszkolnego systemu oceniania oraz omówienie pułapek psychologicznych, które mogą zakłócać prawidłowe funkcjonowanie omawianych procesów. Następnie kontrola i ocena zostały opisane w świetle trzech ideologii pedagogicznych: romantycznej, transmisji kulturowej i progresywnej, prezentujących zupełnie odmiennie podejścia do tych zagadnień. Część teoretyczna pracy kończy się przedstawieniem źródeł końcoworocznej oceny opisowej, prawnych aspektów jej funkcjonowania, a także jej struktury oraz funkcji jakie pełni w polskiej szkole. Dalsza część pracy przedstawia analizę i interpretację wyników badań przeprowadzonych techniką ankiety wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz analizy ocen opisowych na świadectwach szkolnych uczniów z klas I – III szkoły podstawowej.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.contributor.advisorpl
Sajdak-Burska, Anna - 131781
dc.contributor.authorpl
Braś, Rozalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Sajdak-Burska, Anna - 131781
dc.contributor.reviewerpl
Smoter, Katarzyna
dc.date.accessioned
2021-06-30T21:54:42Z
dc.date.available
2021-06-30T21:54:42Z
dc.date.submittedpl
2021-06-30
dc.fieldofstudypl
pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną
dc.identifier.apdpl
diploma-150594-193075
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/275709
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
descriptive assessment, control, assessment, early school education, school
dc.subject.plpl
ocenianie opisowe, kontrola, ocenianie, edukacja wczesnoszkolna, szkoła
dc.titlepl
Końcoworoczna ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej - założenia a rzeczywistość edukacyjna
dc.title.alternativepl
Final year descriptive assessment in early school education - assumptions and educational reality
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
190
Views per month
Views per city
Warsaw
35
Krakow
16
Rzeszów
7
Wroclaw
7
Lodz
6
Poznan
6
Bydgoszcz
5
Katowice
4
Tychy
4
Vilnius
4

No access

No Thumbnail Available