Wpływ regularnej aktywności fizycznej na procesy poznawcze - analiza potencjałów wywołanych

master
dc.abstract.enThe aim of this work was research of the differences in the course of the event-related potentials (ERP) and behavioral differences (reaction time and amount of error responses) in young adults (20 to 28) physically active and inactive.Subjects were assigned to one of two groups according to the customized questionary, and then they’ve taken Ericksen Flanker Test in the lab. The 256-channels EEG was used for the measurement of the brain activity. Data was registered with the help of NetStation software and for statistical analysis Anova method was used.Research indicated no significant differences in behavioral reaction times and errors made between groups. For the inactive group, the N200 amplitude was significantly smaller than in active group (F(1,19)=5,616; p<0,05). The P300 amplitude was significantly greater for inactive group, than for active group (F(1,19)=4,664; p<0,05). The main effects that occurred: reaction times for erroneous responses were significantly shorter than in accurate ones (F(1,18) =63,720; p<0,001), the P300 was significantly greater for congruent stimuli than for incongruent (F(1,19)=4,544; p<0,05) and the ERN amplitude was significantly greater for incorrect responses than for correct ones (F(1,19)=21,133; p<0,001).The results are not consistent with predictions. The occurrence of the main effects indicates that procedure was performed correctly. Incompatibility of results with the literature data could be influenced by such factors as: choice of subjects, used experimental method or the occurrence of the disrupting variables.pl
dc.abstract.plCelem pracy było zbadanie różnic w przebiegu potencjałów wywołanych (ang. Event-Related Potentials - ERP) oraz różnic behawioralnych (czas reakcji oraz ilość błędnych odpowiedzi) u młodych dorosłych (20 do 28 lat) aktywnych i nieaktywnych fizycznie. Badani zostali przydzieleni do jednej z dwóch grup za pomocą autorskiego kwestionariusza, a następnie w laboratorium wykonywali test Flanker (Ericksen Flanker Test). Do pomiaru aktywności mózgu użyto 256-kanałowego EEG. Dane rejestrowano za pomocą oprogramowania NetStation, a do analizy statystycznej zastosowano analizę wariancji z powtarzanym pomiarem (Anova). Nie wykryto żadnych istotnych różnic międzygrupowych w behawioralnych czasach reakcji ani w ilości popełnionych błędów. Amplituda N200 w grupie nieaktywnej była istotnie mniejsza niż w grupie aktywnej (F(1, 19)=5,616; p<0,05). Amplituda P300 w grupie nieaktywnej była istotnie większa w niż w grupie aktywnej (F (1, 19)=4,664; p<0,05). Wystąpiły efekty główne: czasy reakcji przy odpowiedziach błędnych były istotnie krótsze niż przy odpowiedziach poprawnych (F(1, 18)=63,720; p<0,001), amplituda P300 była istotnie większa przy bodźcach spójnych niż przy niespójnych (F (1, 19)=4,544; p<0,05), amplituda ERN była istotnie większa przy odpowiedziach błędnych niż przy odpowiedziach poprawnych (F (1, 19)=21,133; p<0,001).Uzyskane efekty nie są zgodne z przewidywaniami. Wystąpienie efektów głównych wskazuje na odpowiednio wykonaną procedurę. Na sprzeczne z literaturą wyniki mógł wpłynąć m. in. dobór próby, wykorzystana procedura eksperymentalna, bądź też zaistnienie zmiennych zakłócających.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.contributor.authorMarkiewicz, Mariapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.contributor.reviewerMarek, Tadeusz - 102084 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T15:54:19Z
dc.date.available2020-07-27T15:54:19Z
dc.date.submitted2018-07-10pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-123291-165431pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227680
dc.languagepolpl
dc.subject.enKey words: physical activity, cognitive functioning, dEEG, ERP, N200, P300, ERN, Pe.pl
dc.subject.plSłowa kluczowe: aktywność fizyczna, funkcjonowanie poznawcze, dEEG, ERP, N200, P300, ERN, Pe.pl
dc.titleWpływ regularnej aktywności fizycznej na procesy poznawcze - analiza potencjałów wywołanychpl
dc.title.alternativeThe influence of regular physical activity on cognitive processes - event related potentials analisispl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this work was research of the differences in the course of the event-related potentials (ERP) and behavioral differences (reaction time and amount of error responses) in young adults (20 to 28) physically active and inactive.Subjects were assigned to one of two groups according to the customized questionary, and then they’ve taken Ericksen Flanker Test in the lab. The 256-channels EEG was used for the measurement of the brain activity. Data was registered with the help of NetStation software and for statistical analysis Anova method was used.Research indicated no significant differences in behavioral reaction times and errors made between groups. For the inactive group, the N200 amplitude was significantly smaller than in active group (F(1,19)=5,616; p<0,05). The P300 amplitude was significantly greater for inactive group, than for active group (F(1,19)=4,664; p<0,05). The main effects that occurred: reaction times for erroneous responses were significantly shorter than in accurate ones (F(1,18) =63,720; p<0,001), the P300 was significantly greater for congruent stimuli than for incongruent (F(1,19)=4,544; p<0,05) and the ERN amplitude was significantly greater for incorrect responses than for correct ones (F(1,19)=21,133; p<0,001).The results are not consistent with predictions. The occurrence of the main effects indicates that procedure was performed correctly. Incompatibility of results with the literature data could be influenced by such factors as: choice of subjects, used experimental method or the occurrence of the disrupting variables.
dc.abstract.plpl
Celem pracy było zbadanie różnic w przebiegu potencjałów wywołanych (ang. Event-Related Potentials - ERP) oraz różnic behawioralnych (czas reakcji oraz ilość błędnych odpowiedzi) u młodych dorosłych (20 do 28 lat) aktywnych i nieaktywnych fizycznie. Badani zostali przydzieleni do jednej z dwóch grup za pomocą autorskiego kwestionariusza, a następnie w laboratorium wykonywali test Flanker (Ericksen Flanker Test). Do pomiaru aktywności mózgu użyto 256-kanałowego EEG. Dane rejestrowano za pomocą oprogramowania NetStation, a do analizy statystycznej zastosowano analizę wariancji z powtarzanym pomiarem (Anova). Nie wykryto żadnych istotnych różnic międzygrupowych w behawioralnych czasach reakcji ani w ilości popełnionych błędów. Amplituda N200 w grupie nieaktywnej była istotnie mniejsza niż w grupie aktywnej (F(1, 19)=5,616; p<0,05). Amplituda P300 w grupie nieaktywnej była istotnie większa w niż w grupie aktywnej (F (1, 19)=4,664; p<0,05). Wystąpiły efekty główne: czasy reakcji przy odpowiedziach błędnych były istotnie krótsze niż przy odpowiedziach poprawnych (F(1, 18)=63,720; p<0,001), amplituda P300 była istotnie większa przy bodźcach spójnych niż przy niespójnych (F (1, 19)=4,544; p<0,05), amplituda ERN była istotnie większa przy odpowiedziach błędnych niż przy odpowiedziach poprawnych (F (1, 19)=21,133; p<0,001).Uzyskane efekty nie są zgodne z przewidywaniami. Wystąpienie efektów głównych wskazuje na odpowiednio wykonaną procedurę. Na sprzeczne z literaturą wyniki mógł wpłynąć m. in. dobór próby, wykorzystana procedura eksperymentalna, bądź też zaistnienie zmiennych zakłócających.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.contributor.authorpl
Markiewicz, Maria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.contributor.reviewerpl
Marek, Tadeusz - 102084
dc.date.accessioned
2020-07-27T15:54:19Z
dc.date.available
2020-07-27T15:54:19Z
dc.date.submittedpl
2018-07-10
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-123291-165431
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227680
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Key words: physical activity, cognitive functioning, dEEG, ERP, N200, P300, ERN, Pe.
dc.subject.plpl
Słowa kluczowe: aktywność fizyczna, funkcjonowanie poznawcze, dEEG, ERP, N200, P300, ERN, Pe.
dc.titlepl
Wpływ regularnej aktywności fizycznej na procesy poznawcze - analiza potencjałów wywołanych
dc.title.alternativepl
The influence of regular physical activity on cognitive processes - event related potentials analisis
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
50
Views per month
Views per city
Warsaw
11
Wroclaw
5
Poznan
3
Szczecin
3
Dublin
2
Krakow
2
Ruda Śląska
2
Sosnowiec
2
Bielawy
1
Bielsko-Biala
1

No access

No Thumbnail Available