Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ regularnej aktywności fizycznej na procesy poznawcze - analiza potencjałów wywołanych
The influence of regular physical activity on cognitive processes - event related potentials analisis
Słowa kluczowe: aktywność fizyczna, funkcjonowanie poznawcze, dEEG, ERP, N200, P300, ERN, Pe.
Key words: physical activity, cognitive functioning, dEEG, ERP, N200, P300, ERN, Pe.
Celem pracy było zbadanie różnic w przebiegu potencjałów wywołanych (ang. Event-Related Potentials - ERP) oraz różnic behawioralnych (czas reakcji oraz ilość błędnych odpowiedzi) u młodych dorosłych (20 do 28 lat) aktywnych i nieaktywnych fizycznie. Badani zostali przydzieleni do jednej z dwóch grup za pomocą autorskiego kwestionariusza, a następnie w laboratorium wykonywali test Flanker (Ericksen Flanker Test). Do pomiaru aktywności mózgu użyto 256-kanałowego EEG. Dane rejestrowano za pomocą oprogramowania NetStation, a do analizy statystycznej zastosowano analizę wariancji z powtarzanym pomiarem (Anova). Nie wykryto żadnych istotnych różnic międzygrupowych w behawioralnych czasach reakcji ani w ilości popełnionych błędów. Amplituda N200 w grupie nieaktywnej była istotnie mniejsza niż w grupie aktywnej (F(1, 19)=5,616; p<0,05). Amplituda P300 w grupie nieaktywnej była istotnie większa w niż w grupie aktywnej (F (1, 19)=4,664; p<0,05). Wystąpiły efekty główne: czasy reakcji przy odpowiedziach błędnych były istotnie krótsze niż przy odpowiedziach poprawnych (F(1, 18)=63,720; p<0,001), amplituda P300 była istotnie większa przy bodźcach spójnych niż przy niespójnych (F (1, 19)=4,544; p<0,05), amplituda ERN była istotnie większa przy odpowiedziach błędnych niż przy odpowiedziach poprawnych (F (1, 19)=21,133; p<0,001).Uzyskane efekty nie są zgodne z przewidywaniami. Wystąpienie efektów głównych wskazuje na odpowiednio wykonaną procedurę. Na sprzeczne z literaturą wyniki mógł wpłynąć m. in. dobór próby, wykorzystana procedura eksperymentalna, bądź też zaistnienie zmiennych zakłócających.
The aim of this work was research of the differences in the course of the event-related potentials (ERP) and behavioral differences (reaction time and amount of error responses) in young adults (20 to 28) physically active and inactive.Subjects were assigned to one of two groups according to the customized questionary, and then they’ve taken Ericksen Flanker Test in the lab. The 256-channels EEG was used for the measurement of the brain activity. Data was registered with the help of NetStation software and for statistical analysis Anova method was used.Research indicated no significant differences in behavioral reaction times and errors made between groups. For the inactive group, the N200 amplitude was significantly smaller than in active group (F(1,19)=5,616; p<0,05). The P300 amplitude was significantly greater for inactive group, than for active group (F(1,19)=4,664; p<0,05). The main effects that occurred: reaction times for erroneous responses were significantly shorter than in accurate ones (F(1,18) =63,720; p<0,001), the P300 was significantly greater for congruent stimuli than for incongruent (F(1,19)=4,544; p<0,05) and the ERN amplitude was significantly greater for incorrect responses than for correct ones (F(1,19)=21,133; p<0,001).The results are not consistent with predictions. The occurrence of the main effects indicates that procedure was performed correctly. Incompatibility of results with the literature data could be influenced by such factors as: choice of subjects, used experimental method or the occurrence of the disrupting variables.
dc.abstract.en | The aim of this work was research of the differences in the course of the event-related potentials (ERP) and behavioral differences (reaction time and amount of error responses) in young adults (20 to 28) physically active and inactive.Subjects were assigned to one of two groups according to the customized questionary, and then they’ve taken Ericksen Flanker Test in the lab. The 256-channels EEG was used for the measurement of the brain activity. Data was registered with the help of NetStation software and for statistical analysis Anova method was used.Research indicated no significant differences in behavioral reaction times and errors made between groups. For the inactive group, the N200 amplitude was significantly smaller than in active group (F(1,19)=5,616; p<0,05). The P300 amplitude was significantly greater for inactive group, than for active group (F(1,19)=4,664; p<0,05). The main effects that occurred: reaction times for erroneous responses were significantly shorter than in accurate ones (F(1,18) =63,720; p<0,001), the P300 was significantly greater for congruent stimuli than for incongruent (F(1,19)=4,544; p<0,05) and the ERN amplitude was significantly greater for incorrect responses than for correct ones (F(1,19)=21,133; p<0,001).The results are not consistent with predictions. The occurrence of the main effects indicates that procedure was performed correctly. Incompatibility of results with the literature data could be influenced by such factors as: choice of subjects, used experimental method or the occurrence of the disrupting variables. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy było zbadanie różnic w przebiegu potencjałów wywołanych (ang. Event-Related Potentials - ERP) oraz różnic behawioralnych (czas reakcji oraz ilość błędnych odpowiedzi) u młodych dorosłych (20 do 28 lat) aktywnych i nieaktywnych fizycznie. Badani zostali przydzieleni do jednej z dwóch grup za pomocą autorskiego kwestionariusza, a następnie w laboratorium wykonywali test Flanker (Ericksen Flanker Test). Do pomiaru aktywności mózgu użyto 256-kanałowego EEG. Dane rejestrowano za pomocą oprogramowania NetStation, a do analizy statystycznej zastosowano analizę wariancji z powtarzanym pomiarem (Anova). Nie wykryto żadnych istotnych różnic międzygrupowych w behawioralnych czasach reakcji ani w ilości popełnionych błędów. Amplituda N200 w grupie nieaktywnej była istotnie mniejsza niż w grupie aktywnej (F(1, 19)=5,616; p<0,05). Amplituda P300 w grupie nieaktywnej była istotnie większa w niż w grupie aktywnej (F (1, 19)=4,664; p<0,05). Wystąpiły efekty główne: czasy reakcji przy odpowiedziach błędnych były istotnie krótsze niż przy odpowiedziach poprawnych (F(1, 18)=63,720; p<0,001), amplituda P300 była istotnie większa przy bodźcach spójnych niż przy niespójnych (F (1, 19)=4,544; p<0,05), amplituda ERN była istotnie większa przy odpowiedziach błędnych niż przy odpowiedziach poprawnych (F (1, 19)=21,133; p<0,001).Uzyskane efekty nie są zgodne z przewidywaniami. Wystąpienie efektów głównych wskazuje na odpowiednio wykonaną procedurę. Na sprzeczne z literaturą wyniki mógł wpłynąć m. in. dobór próby, wykorzystana procedura eksperymentalna, bądź też zaistnienie zmiennych zakłócających. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Golonka, Krystyna - 128099 | pl |
dc.contributor.author | Markiewicz, Maria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Golonka, Krystyna - 128099 | pl |
dc.contributor.reviewer | Marek, Tadeusz - 102084 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T15:54:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T15:54:19Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-123291-165431 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227680 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Key words: physical activity, cognitive functioning, dEEG, ERP, N200, P300, ERN, Pe. | pl |
dc.subject.pl | Słowa kluczowe: aktywność fizyczna, funkcjonowanie poznawcze, dEEG, ERP, N200, P300, ERN, Pe. | pl |
dc.title | Wpływ regularnej aktywności fizycznej na procesy poznawcze - analiza potencjałów wywołanych | pl |
dc.title.alternative | The influence of regular physical activity on cognitive processes - event related potentials analisis | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |