Brzezina i Panny z Wilka - spotkanie Wajdy z Iwaszkiewiczem

licenciate
dc.abstract.enThe essay refers to two film adaptations of Jarosław Iwaszkiewicz’s novels which were filmed by Andrzej Wajda. First chapter deals with Brzezina. It describes director's personal approach to the storytelling caused by the artist differences between director and novelist. After that there is described the influence of Eros and Thanatos on dramaturgy of the story. The most widely presented are relations between literature, painting and cinematography, in the context of the movie.The second chapter is an analysis of Panny z Wilka. It concerns the contexts from Jarosław Iwaszkiewicz's life, which influenced the novel. There is also mentioned Karol Szymanowski - composer who inspired both writer and film director. Thereafter there is described the narrative structure of the movie which brings additional opportunity of interpretation. At the end there is described a polemic with Proust’s and Bergson's philosophy.pl
dc.abstract.otherW pracy omówione są dwie adaptacje filmowe opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza, zrealizowane przez Andrzeja Wajdę.Pierwszy rozdział traktuje o Brzezinie. Omówione zostają różnice w twórczości obydwu artystów oraz indywidualne podejście reżysera do opowiadania. Następnie opisany jest wpływ żywiołu Erosa i Thanatosa na dramaturgię przedstawionej historii. Najszerzej zostają omówione relacje pomiędzy literaturą, malarstwem i filmem w kontekście omawianego utworu filmowego.Drugi rozdział zawiera analizę Panien z Wilka. Poruszone są konteksty z życia Jarosława Iwaszkiewicza mające wpływ na treść opowiadania. Przywołana jest również osoba Karola Szymanowskiego - kompozytora, który zainspirował zarówno pisarza, jaki i reżysera. Dalej omówiona jest rama narracyjna filmu dająca dodatkowe pole interpretacyjne. Na końcu opisana jest polemika z filozofią Prousta i Bergsona.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.contributor.authorSowul, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerStach, Grażyna - 132036 pl
dc.contributor.reviewerKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T17:39:04Z
dc.date.available2020-07-20T17:39:04Z
dc.date.submitted2011-10-27pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-60591-79223pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174198
dc.subject.enfilm adaptation, Wajda, Iwaszkiewiczpl
dc.subject.otheradaptacja filmowa, Wajda, Iwaszkiewiczpl
dc.titleBrzezina i Panny z Wilka - spotkanie Wajdy z Iwaszkiewiczempl
dc.title.alternativeBrzezina and Panny z Wilka - Wajda meets Iwaszkiewicz.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The essay refers to two film adaptations of Jarosław Iwaszkiewicz’s novels which were filmed by Andrzej Wajda. First chapter deals with Brzezina. It describes director's personal approach to the storytelling caused by the artist differences between director and novelist. After that there is described the influence of Eros and Thanatos on dramaturgy of the story. The most widely presented are relations between literature, painting and cinematography, in the context of the movie.The second chapter is an analysis of Panny z Wilka. It concerns the contexts from Jarosław Iwaszkiewicz's life, which influenced the novel. There is also mentioned Karol Szymanowski - composer who inspired both writer and film director. Thereafter there is described the narrative structure of the movie which brings additional opportunity of interpretation. At the end there is described a polemic with Proust’s and Bergson's philosophy.
dc.abstract.otherpl
W pracy omówione są dwie adaptacje filmowe opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza, zrealizowane przez Andrzeja Wajdę.Pierwszy rozdział traktuje o Brzezinie. Omówione zostają różnice w twórczości obydwu artystów oraz indywidualne podejście reżysera do opowiadania. Następnie opisany jest wpływ żywiołu Erosa i Thanatosa na dramaturgię przedstawionej historii. Najszerzej zostają omówione relacje pomiędzy literaturą, malarstwem i filmem w kontekście omawianego utworu filmowego.Drugi rozdział zawiera analizę Panien z Wilka. Poruszone są konteksty z życia Jarosława Iwaszkiewicza mające wpływ na treść opowiadania. Przywołana jest również osoba Karola Szymanowskiego - kompozytora, który zainspirował zarówno pisarza, jaki i reżysera. Dalej omówiona jest rama narracyjna filmu dająca dodatkowe pole interpretacyjne. Na końcu opisana jest polemika z filozofią Prousta i Bergsona.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.contributor.authorpl
Sowul, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Stach, Grażyna - 132036
dc.contributor.reviewerpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.date.accessioned
2020-07-20T17:39:04Z
dc.date.available
2020-07-20T17:39:04Z
dc.date.submittedpl
2011-10-27
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-60591-79223
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174198
dc.subject.enpl
film adaptation, Wajda, Iwaszkiewicz
dc.subject.otherpl
adaptacja filmowa, Wajda, Iwaszkiewicz
dc.titlepl
Brzezina i Panny z Wilka - spotkanie Wajdy z Iwaszkiewiczem
dc.title.alternativepl
Brzezina and Panny z Wilka - Wajda meets Iwaszkiewicz.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available