Czytanie ekstensywne w procesie kształcenia językowego na przykładzie języka polskiego jako obcego

master
dc.abstract.enThe purpose of this M.A. thesis was to examine the impact of extensive reading in Polish as a foreign language on the individual attitude of learners towards learning the language as such. Its accomplishing required preparation of materials for the extensive reading addressed to learners of Polish at B1.1 level and organization of the introductory course.Step one of the procedure was the adaptation of selected texts which were to constitute materials for training and for individual reading, step two was running the course itself. Before the training and after it learners were to complete surveys. The research was supplemented by ongoing observation of the course participants during the training.The course has shown that extensive reading has impact on individual attitudes of learners, strengthens their motivation for learning, brings them pleasure and satisfaction with educational progress. The findings let formulate the following conclusions: (i) teachers should strive to develop learners’ extensive reading skills in Polish as a foreign language preparing for them prolific materials of the adequate difficulty level; (ii) extensive reading courses are worth organizing as they help rise the level of learners’ (meta)language awareness and let spread knowledge about the substantial impact of free voluntary on general language competences.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było zbadanie wpływu czytania ekstensywnego na indywidualne postawy uczących się do nauki języka polskiego jako obcego. Jego realizacja wymagała przygotowania i przeprowadzenia autorskiego kursu czytania ekstensywnego, którego adresatami byli uczący się na poziomie B1.1. Pierwszym krokiem była adaptacja wybranych tekstów użytkowych, które miały stanowić materiał do zajęć treningowych oraz lektury indywidualnej; drugim – organizacja kursu. Przed nim i po nim uczestników poproszono o wypełnienie ankiet, a w jego czasie prowadzono bieżącą obserwację czytających. Kurs pokazał, iż czytanie dla przyjemności wpływa na indywidualne postawy uczących się, podnosi i umacnia ich motywację do nauki, przynosi im przyjemność, pozwala czerpać satysfakcję z obserwowalnych postępów edukacyjnych. Przedstawione w pracy wnioski są więc następując: (i) należy dążyć do rozwijania sprawności czytania ekstensywnego w języku polskim jako obcym, przygotowując dla uczących się materiały (teksty literackie, użytkowe, popularno-naukowe) o odpowiednim stopniu trudności; (ii) warto też organizować kursy czytania celem podnoszenia świadomości metajęzykowej uczniów i szerzenia wiedzy na temat korzyści płynących z czytania dla przyjemności oraz jego dobroczynnego wpływu na ogólny rozwój kompetencji językowej.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSeretny, Anna - 131831 pl
dc.contributor.authorDębski, Mateuszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerBucko, Dominikapl
dc.contributor.reviewerSeretny, Anna - 131831 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T02:37:18Z
dc.date.available2020-07-28T02:37:18Z
dc.date.submitted2019-07-11pl
dc.fieldofstudynauczanie języka polskiego jako obcego i drugiegopl
dc.identifier.apddiploma-135422-196602pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237524
dc.languagepolpl
dc.subject.enextensive reading, Polish as a foreign language, reading skill, free voluntary readingpl
dc.subject.plczytanie ekstensywne, język polski jako obcy, sprawność czytania, czytanie dla przyjemnościpl
dc.titleCzytanie ekstensywne w procesie kształcenia językowego na przykładzie języka polskiego jako obcegopl
dc.title.alternativeExtensive reading comprehension in teaching/learning process – the case of Polish as a foreign languagepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this M.A. thesis was to examine the impact of extensive reading in Polish as a foreign language on the individual attitude of learners towards learning the language as such. Its accomplishing required preparation of materials for the extensive reading addressed to learners of Polish at B1.1 level and organization of the introductory course.Step one of the procedure was the adaptation of selected texts which were to constitute materials for training and for individual reading, step two was running the course itself. Before the training and after it learners were to complete surveys. The research was supplemented by ongoing observation of the course participants during the training.The course has shown that extensive reading has impact on individual attitudes of learners, strengthens their motivation for learning, brings them pleasure and satisfaction with educational progress. The findings let formulate the following conclusions: (i) teachers should strive to develop learners’ extensive reading skills in Polish as a foreign language preparing for them prolific materials of the adequate difficulty level; (ii) extensive reading courses are worth organizing as they help rise the level of learners’ (meta)language awareness and let spread knowledge about the substantial impact of free voluntary on general language competences.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy było zbadanie wpływu czytania ekstensywnego na indywidualne postawy uczących się do nauki języka polskiego jako obcego. Jego realizacja wymagała przygotowania i przeprowadzenia autorskiego kursu czytania ekstensywnego, którego adresatami byli uczący się na poziomie B1.1. Pierwszym krokiem była adaptacja wybranych tekstów użytkowych, które miały stanowić materiał do zajęć treningowych oraz lektury indywidualnej; drugim – organizacja kursu. Przed nim i po nim uczestników poproszono o wypełnienie ankiet, a w jego czasie prowadzono bieżącą obserwację czytających. Kurs pokazał, iż czytanie dla przyjemności wpływa na indywidualne postawy uczących się, podnosi i umacnia ich motywację do nauki, przynosi im przyjemność, pozwala czerpać satysfakcję z obserwowalnych postępów edukacyjnych. Przedstawione w pracy wnioski są więc następując: (i) należy dążyć do rozwijania sprawności czytania ekstensywnego w języku polskim jako obcym, przygotowując dla uczących się materiały (teksty literackie, użytkowe, popularno-naukowe) o odpowiednim stopniu trudności; (ii) warto też organizować kursy czytania celem podnoszenia świadomości metajęzykowej uczniów i szerzenia wiedzy na temat korzyści płynących z czytania dla przyjemności oraz jego dobroczynnego wpływu na ogólny rozwój kompetencji językowej.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Seretny, Anna - 131831
dc.contributor.authorpl
Dębski, Mateusz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Bucko, Dominika
dc.contributor.reviewerpl
Seretny, Anna - 131831
dc.date.accessioned
2020-07-28T02:37:18Z
dc.date.available
2020-07-28T02:37:18Z
dc.date.submittedpl
2019-07-11
dc.fieldofstudypl
nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
dc.identifier.apdpl
diploma-135422-196602
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237524
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
extensive reading, Polish as a foreign language, reading skill, free voluntary reading
dc.subject.plpl
czytanie ekstensywne, język polski jako obcy, sprawność czytania, czytanie dla przyjemności
dc.titlepl
Czytanie ekstensywne w procesie kształcenia językowego na przykładzie języka polskiego jako obcego
dc.title.alternativepl
Extensive reading comprehension in teaching/learning process – the case of Polish as a foreign language
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
15
Views per month
Views per city
Sanok
3
Katowice
2
Wroclaw
2
Dnipro
1
Dublin
1
Krakow
1
Rumia
1

No access

No Thumbnail Available