Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Czytanie ekstensywne w procesie kształcenia językowego na przykładzie języka polskiego jako obcego
Extensive reading comprehension in teaching/learning process – the case of Polish as a foreign language
czytanie ekstensywne, język polski jako obcy, sprawność czytania, czytanie dla przyjemności
extensive reading, Polish as a foreign language, reading skill, free voluntary reading
Celem niniejszej pracy było zbadanie wpływu czytania ekstensywnego na indywidualne postawy uczących się do nauki języka polskiego jako obcego. Jego realizacja wymagała przygotowania i przeprowadzenia autorskiego kursu czytania ekstensywnego, którego adresatami byli uczący się na poziomie B1.1. Pierwszym krokiem była adaptacja wybranych tekstów użytkowych, które miały stanowić materiał do zajęć treningowych oraz lektury indywidualnej; drugim – organizacja kursu. Przed nim i po nim uczestników poproszono o wypełnienie ankiet, a w jego czasie prowadzono bieżącą obserwację czytających. Kurs pokazał, iż czytanie dla przyjemności wpływa na indywidualne postawy uczących się, podnosi i umacnia ich motywację do nauki, przynosi im przyjemność, pozwala czerpać satysfakcję z obserwowalnych postępów edukacyjnych. Przedstawione w pracy wnioski są więc następując: (i) należy dążyć do rozwijania sprawności czytania ekstensywnego w języku polskim jako obcym, przygotowując dla uczących się materiały (teksty literackie, użytkowe, popularno-naukowe) o odpowiednim stopniu trudności; (ii) warto też organizować kursy czytania celem podnoszenia świadomości metajęzykowej uczniów i szerzenia wiedzy na temat korzyści płynących z czytania dla przyjemności oraz jego dobroczynnego wpływu na ogólny rozwój kompetencji językowej.
The purpose of this M.A. thesis was to examine the impact of extensive reading in Polish as a foreign language on the individual attitude of learners towards learning the language as such. Its accomplishing required preparation of materials for the extensive reading addressed to learners of Polish at B1.1 level and organization of the introductory course.Step one of the procedure was the adaptation of selected texts which were to constitute materials for training and for individual reading, step two was running the course itself. Before the training and after it learners were to complete surveys. The research was supplemented by ongoing observation of the course participants during the training.The course has shown that extensive reading has impact on individual attitudes of learners, strengthens their motivation for learning, brings them pleasure and satisfaction with educational progress. The findings let formulate the following conclusions: (i) teachers should strive to develop learners’ extensive reading skills in Polish as a foreign language preparing for them prolific materials of the adequate difficulty level; (ii) extensive reading courses are worth organizing as they help rise the level of learners’ (meta)language awareness and let spread knowledge about the substantial impact of free voluntary on general language competences.
dc.abstract.en | The purpose of this M.A. thesis was to examine the impact of extensive reading in Polish as a foreign language on the individual attitude of learners towards learning the language as such. Its accomplishing required preparation of materials for the extensive reading addressed to learners of Polish at B1.1 level and organization of the introductory course.Step one of the procedure was the adaptation of selected texts which were to constitute materials for training and for individual reading, step two was running the course itself. Before the training and after it learners were to complete surveys. The research was supplemented by ongoing observation of the course participants during the training.The course has shown that extensive reading has impact on individual attitudes of learners, strengthens their motivation for learning, brings them pleasure and satisfaction with educational progress. The findings let formulate the following conclusions: (i) teachers should strive to develop learners’ extensive reading skills in Polish as a foreign language preparing for them prolific materials of the adequate difficulty level; (ii) extensive reading courses are worth organizing as they help rise the level of learners’ (meta)language awareness and let spread knowledge about the substantial impact of free voluntary on general language competences. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było zbadanie wpływu czytania ekstensywnego na indywidualne postawy uczących się do nauki języka polskiego jako obcego. Jego realizacja wymagała przygotowania i przeprowadzenia autorskiego kursu czytania ekstensywnego, którego adresatami byli uczący się na poziomie B1.1. Pierwszym krokiem była adaptacja wybranych tekstów użytkowych, które miały stanowić materiał do zajęć treningowych oraz lektury indywidualnej; drugim – organizacja kursu. Przed nim i po nim uczestników poproszono o wypełnienie ankiet, a w jego czasie prowadzono bieżącą obserwację czytających. Kurs pokazał, iż czytanie dla przyjemności wpływa na indywidualne postawy uczących się, podnosi i umacnia ich motywację do nauki, przynosi im przyjemność, pozwala czerpać satysfakcję z obserwowalnych postępów edukacyjnych. Przedstawione w pracy wnioski są więc następując: (i) należy dążyć do rozwijania sprawności czytania ekstensywnego w języku polskim jako obcym, przygotowując dla uczących się materiały (teksty literackie, użytkowe, popularno-naukowe) o odpowiednim stopniu trudności; (ii) warto też organizować kursy czytania celem podnoszenia świadomości metajęzykowej uczniów i szerzenia wiedzy na temat korzyści płynących z czytania dla przyjemności oraz jego dobroczynnego wpływu na ogólny rozwój kompetencji językowej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Seretny, Anna - 131831 | pl |
dc.contributor.author | Dębski, Mateusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bucko, Dominika | pl |
dc.contributor.reviewer | Seretny, Anna - 131831 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T02:37:18Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T02:37:18Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-135422-196602 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237524 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | extensive reading, Polish as a foreign language, reading skill, free voluntary reading | pl |
dc.subject.pl | czytanie ekstensywne, język polski jako obcy, sprawność czytania, czytanie dla przyjemności | pl |
dc.title | Czytanie ekstensywne w procesie kształcenia językowego na przykładzie języka polskiego jako obcego | pl |
dc.title.alternative | Extensive reading comprehension in teaching/learning process – the case of Polish as a foreign language | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |