Rola Twittera w pracy dziennikarza sportowego i kreowaniu jego wizerunku

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this thesis is the role of Twitter as a tool to facilitate a sports journalist's work and to help promote their image. The analysis focused mainly on football journalists and their field of operation. Twitter is a medium that has been growing rapidly over the last few years. Primarily, the thesis attempted to establish whether using a microblog platform like Twitter has any impact on journalist’s profession as well as to what extent it is capable of changing the way they are perceived by readers. Can Twitter be considered an effective medium in creating the image of a journalist in the sporting world? Is it a reliable source of information for readers and other journalists?The thesis consists of three chapters. The first relates to the history of new media up to the time of the so-called new new media. It explains what Twitter is and what its functions are. The second chapter touches on the subject of image and its varieties. Reference was also made to the popularity of Twitter in Poland. Analysis was made of the type of people that use this platform. Based on previous studies it was outlined where they live, what their education status is, etc. This chapter also addresses the issue of credibility of information on Twitter. Reference was made to the latest reports regarding the use of this medium by journalists and their personal opinion of the platform. The key task was to find an answer to the question of why journalists use this tool in their work.The third chapter is the empirical part of the work. It is divided into two stages, because, in order to explain the issue, two different studies were conducted. The impact of Twitter in the media domain is frequently analysed. Research has confirmed that it is the medium widely used by politicians and journalists. However, so far little attention has been given to the studies on its role as an image-creating tool for a sports journalist. In order to investigate this issue two research techniques were selected. One was the personal interview. For the purposes of this thesis interviews were conducted with three most popular Twitter sports journalists at the time - Mateusz Borek (television "Polsat"), Michał Pol ("Przegląd Sportowy") and Roman Kołtoń (television "Polsat"). Comprehensive interviews with those sports analysts, who actively use this platform, helped to probe the usefulness of Twitter, touching on many important issues. The main objective here was to see how these journalists perceive this medium and how they use it. The second technique employed was an online survey conducted among people with an interest in the sport. On this basis, an attempt was made to infer how the surveyed perceive Twitter journalists and how they view this platform as a source of information.As a result of the conducted studies, a bilateral perspective was obtained on the sports journalist's work and the promotion of their image through Twitter. Journalists as well as their recipients have addressed the issues under scrutiny. Based on the conducted studies appropriate conclusions were drawn, which allowed to approach the questions put forward at the beginning of the research.pl
dc.abstract.plTematem pracy jest rola Twittera w pracy dziennikarza sportowego oraz kreowaniu jego wizerunku. W analizach skupiono się głównie na żurnalistach zajmujących się piłką nożną. Twitter to medium, które na przestrzeni kilku ostatnich lat błyskawicznie się rozwija. Przede wszystkim chciano zatem pokazać, jak korzystanie z tej platformy mikroblogowej zmienia pracę dziennikarzy oraz jak poprzez używanie Twittera zmieniło się ich postrzeganie przez czytelników. Czy można w ogóle uznać to medium za pomocne w kreowaniu wizerunku dziennikarza w sportowym świecie? Jak duży może mieć wpływ na kreowanie wizerunku dziennikarza sportowego i czy jest to wiarygodne źródło informacji dziennikarskiej dla czytelników i dziennikarzy?Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy odnosi się do historii nowych mediów aż do powstania tzw. nowych nowych mediów. Wyjaśnione zostało w nim także, czym jest Twitter i jakie ma funkcje. W drugim rozdziale została natomiast poruszona kwestia wizerunku i jego najbardziej istotnych dla wybranego tematu rodzajów. Odniesiono się tutaj także do popularności Twittera w Polsce. Przeanalizowano, jaki typ użytkowników korzysta z tej platformy najczęściej. Na podstawie dotychczasowych analiz nakreślono, gdzie mieszkają osoby korzystające z tego medium, jakie jest ich wykształcenie etc. W tym rozdziale poruszono także kwestię wiarygodności informacji podawanych na Twitterze. Odniesiono się do najnowszych raportów dotyczących korzystania z tego medium przez dziennikarzy oraz ich oceny tej platformy. Kluczowe było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jakim celu żurnaliści używają tego narzędzia w swojej pracy zawodowej. Trzeci rozdział pracy stanowi część empiryczna. Jest ona podzielona na dwa etapy, ponieważ w celu wyjaśnienia wybranego tematu zostały przeprowadzone dwa różne badania. Wpływ Twittera w mediach jest poddawany analizie praktycznie co roku. Dotychczasowe badania potwierdziły, że jest to medium, w którym najbardziej aktywni są politycy i dziennikarze. Do tej pory jednak nie przeprowadzono żadnych analiz na temat jego roli w kreowaniu wizerunku dziennikarza sportowego. W celu zbadania tego zagadnienia wybrano dwie techniki badawcze. Jedną z nich był wywiad osobisty. Na potrzeby pracy przeprowadzono rozmowy z trzema najbardziej popularnymi w danym momencie dziennikarzami sportowymi na Twitterze – Mateuszem Borkiem (telewizja „Polsat”), Michałem Polem („Przegląd Sportowy) i Romanem Kołtoniem (telewizja „Polsat”). Szczegółowe wywiady z żurnalistami, którzy aktywnie używają tej platformy, dały bardzo szerokie pole do analizy przydatności Twittera i pozwoliły poruszyć wiele istotnych zagadnień. Najważniejsze było sprawdzenie, jak wymienieni dziennikarze postrzegają to medium i w jaki sposób z niego korzystają. Drugim badaniem była ankieta internetowa przeprowadzona wśród osób interesujących się sportem. Na jej podstawie starano się wywnioskować, jak ankietowani postrzegają dziennikarzy piszących na Twitterze oraz jak oceniają tę platformę jako źródło informacji. Dzięki przeprowadzonym badaniom otrzymano opinię dwóch stron na temat pracy dziennikarza sportowego i kreowania jego wizerunku na Twitterze. Do analizowanych zagadnień odnieśli się zarówno sami żurnaliści, jak i odbiorcy tworzonych przez nich treści. Na podstawie przeprowadzonych badań wysunięto odpowiednie wnioski, które pozwoliły odpowiedzieć na postawione na wstępie pytania badawcze.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSłupek, Lucyna - 131939 pl
dc.contributor.authorKmak, Adriannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerSłupek, Lucyna - 131939 pl
dc.contributor.reviewerBukowski, Michał - 160618 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T14:26:47Z
dc.date.available2020-07-26T14:26:47Z
dc.date.submitted2015-06-30pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-97450-160190pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/204846
dc.languagepolpl
dc.subject.enTwitter, new new media, journalism, sports journalist, footballpl
dc.subject.plTwitter, nowe nowe media, dziennikarstwo, dziennikarz sportowy, piłka nożnapl
dc.titleRola Twittera w pracy dziennikarza sportowego i kreowaniu jego wizerunkupl
dc.title.alternativeThe role of Twitter as an image-creating and work-facilitating tool for a sports journalistpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this thesis is the role of Twitter as a tool to facilitate a sports journalist's work and to help promote their image. The analysis focused mainly on football journalists and their field of operation. Twitter is a medium that has been growing rapidly over the last few years. Primarily, the thesis attempted to establish whether using a microblog platform like Twitter has any impact on journalist’s profession as well as to what extent it is capable of changing the way they are perceived by readers. Can Twitter be considered an effective medium in creating the image of a journalist in the sporting world? Is it a reliable source of information for readers and other journalists?The thesis consists of three chapters. The first relates to the history of new media up to the time of the so-called new new media. It explains what Twitter is and what its functions are. The second chapter touches on the subject of image and its varieties. Reference was also made to the popularity of Twitter in Poland. Analysis was made of the type of people that use this platform. Based on previous studies it was outlined where they live, what their education status is, etc. This chapter also addresses the issue of credibility of information on Twitter. Reference was made to the latest reports regarding the use of this medium by journalists and their personal opinion of the platform. The key task was to find an answer to the question of why journalists use this tool in their work.The third chapter is the empirical part of the work. It is divided into two stages, because, in order to explain the issue, two different studies were conducted. The impact of Twitter in the media domain is frequently analysed. Research has confirmed that it is the medium widely used by politicians and journalists. However, so far little attention has been given to the studies on its role as an image-creating tool for a sports journalist. In order to investigate this issue two research techniques were selected. One was the personal interview. For the purposes of this thesis interviews were conducted with three most popular Twitter sports journalists at the time - Mateusz Borek (television "Polsat"), Michał Pol ("Przegląd Sportowy") and Roman Kołtoń (television "Polsat"). Comprehensive interviews with those sports analysts, who actively use this platform, helped to probe the usefulness of Twitter, touching on many important issues. The main objective here was to see how these journalists perceive this medium and how they use it. The second technique employed was an online survey conducted among people with an interest in the sport. On this basis, an attempt was made to infer how the surveyed perceive Twitter journalists and how they view this platform as a source of information.As a result of the conducted studies, a bilateral perspective was obtained on the sports journalist's work and the promotion of their image through Twitter. Journalists as well as their recipients have addressed the issues under scrutiny. Based on the conducted studies appropriate conclusions were drawn, which allowed to approach the questions put forward at the beginning of the research.
dc.abstract.plpl
Tematem pracy jest rola Twittera w pracy dziennikarza sportowego oraz kreowaniu jego wizerunku. W analizach skupiono się głównie na żurnalistach zajmujących się piłką nożną. Twitter to medium, które na przestrzeni kilku ostatnich lat błyskawicznie się rozwija. Przede wszystkim chciano zatem pokazać, jak korzystanie z tej platformy mikroblogowej zmienia pracę dziennikarzy oraz jak poprzez używanie Twittera zmieniło się ich postrzeganie przez czytelników. Czy można w ogóle uznać to medium za pomocne w kreowaniu wizerunku dziennikarza w sportowym świecie? Jak duży może mieć wpływ na kreowanie wizerunku dziennikarza sportowego i czy jest to wiarygodne źródło informacji dziennikarskiej dla czytelników i dziennikarzy?Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy odnosi się do historii nowych mediów aż do powstania tzw. nowych nowych mediów. Wyjaśnione zostało w nim także, czym jest Twitter i jakie ma funkcje. W drugim rozdziale została natomiast poruszona kwestia wizerunku i jego najbardziej istotnych dla wybranego tematu rodzajów. Odniesiono się tutaj także do popularności Twittera w Polsce. Przeanalizowano, jaki typ użytkowników korzysta z tej platformy najczęściej. Na podstawie dotychczasowych analiz nakreślono, gdzie mieszkają osoby korzystające z tego medium, jakie jest ich wykształcenie etc. W tym rozdziale poruszono także kwestię wiarygodności informacji podawanych na Twitterze. Odniesiono się do najnowszych raportów dotyczących korzystania z tego medium przez dziennikarzy oraz ich oceny tej platformy. Kluczowe było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jakim celu żurnaliści używają tego narzędzia w swojej pracy zawodowej. Trzeci rozdział pracy stanowi część empiryczna. Jest ona podzielona na dwa etapy, ponieważ w celu wyjaśnienia wybranego tematu zostały przeprowadzone dwa różne badania. Wpływ Twittera w mediach jest poddawany analizie praktycznie co roku. Dotychczasowe badania potwierdziły, że jest to medium, w którym najbardziej aktywni są politycy i dziennikarze. Do tej pory jednak nie przeprowadzono żadnych analiz na temat jego roli w kreowaniu wizerunku dziennikarza sportowego. W celu zbadania tego zagadnienia wybrano dwie techniki badawcze. Jedną z nich był wywiad osobisty. Na potrzeby pracy przeprowadzono rozmowy z trzema najbardziej popularnymi w danym momencie dziennikarzami sportowymi na Twitterze – Mateuszem Borkiem (telewizja „Polsat”), Michałem Polem („Przegląd Sportowy) i Romanem Kołtoniem (telewizja „Polsat”). Szczegółowe wywiady z żurnalistami, którzy aktywnie używają tej platformy, dały bardzo szerokie pole do analizy przydatności Twittera i pozwoliły poruszyć wiele istotnych zagadnień. Najważniejsze było sprawdzenie, jak wymienieni dziennikarze postrzegają to medium i w jaki sposób z niego korzystają. Drugim badaniem była ankieta internetowa przeprowadzona wśród osób interesujących się sportem. Na jej podstawie starano się wywnioskować, jak ankietowani postrzegają dziennikarzy piszących na Twitterze oraz jak oceniają tę platformę jako źródło informacji. Dzięki przeprowadzonym badaniom otrzymano opinię dwóch stron na temat pracy dziennikarza sportowego i kreowania jego wizerunku na Twitterze. Do analizowanych zagadnień odnieśli się zarówno sami żurnaliści, jak i odbiorcy tworzonych przez nich treści. Na podstawie przeprowadzonych badań wysunięto odpowiednie wnioski, które pozwoliły odpowiedzieć na postawione na wstępie pytania badawcze.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Słupek, Lucyna - 131939
dc.contributor.authorpl
Kmak, Adrianna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Słupek, Lucyna - 131939
dc.contributor.reviewerpl
Bukowski, Michał - 160618
dc.date.accessioned
2020-07-26T14:26:47Z
dc.date.available
2020-07-26T14:26:47Z
dc.date.submittedpl
2015-06-30
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-97450-160190
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/204846
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Twitter, new new media, journalism, sports journalist, football
dc.subject.plpl
Twitter, nowe nowe media, dziennikarstwo, dziennikarz sportowy, piłka nożna
dc.titlepl
Rola Twittera w pracy dziennikarza sportowego i kreowaniu jego wizerunku
dc.title.alternativepl
The role of Twitter as an image-creating and work-facilitating tool for a sports journalist
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available