Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przetwarzanie informacji związanych z Ja w autyzmie
Processing information connected with the self in autism
zaburzenia ze spektrum autyzmu, Ja, efekt odniesienia do Ja, głębokość przetwarzania, pamięć, percepcja
autism spectrum disorder, self, self-reference effect, depth of processing, memory, perception
Informacje związane z Ja są przetwarzane w sposób szybszy i głębszy niż inne treści. To zjawisko nazywane jest efektem odniesienia do Ja (SRE). W badaniach pamięciowych na osobach z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) wykazano, że przejawiają one słabszy efekt odniesienia do Ja niż grupa neurotypowa. Jednak w badaniu wykorzystującym zadanie percepcyjne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykryto tak samo silny efekt odniesienia do Ja jak u neurotypowych dorosłych. Celem przeprowadzonego badania było sprawdzenie, czy różnica w wynikach między badaniami jest spowodowana selektywnym blokowaniem pamięci u osób z ASD w zadaniu pamięciowym, czy też różną głębokością przetwarzania treści w zadaniach (płytkim w zadaniu percepcyjnym, głębokim w zadaniu pamięciowym). W tym celu wykorzystano zadanie percepcyjne (Sui, He, Humphreys, 2012) oraz skonstruowano zadanie pamięciowe badające zarówno głębokie jak i płytkie przetwarzanie informacji. Między grupą 13 osób z ASD a grupą 18 neurotypowych kontrolnych nie wykryto różnicy w efekcie odniesienia do Ja w warunku percepcyjnym oraz pamięciowym angażującym płytkie przetwarzanie. W warunku pamięciowym z głębokim przetwarzaniem osoby z ASD uzyskały nieco wyższy efekt odniesienia do Ja od grupy kontrolnej.
Information connected with self is processed faster and deeper than other information. This phenomenon is called the self-reference effect (SRE). The aim of the research was to check, if group with autism spectrum disorder differs from neurotypical group depending on different kinds of tasks (perceptual or mnemonic) or on different depth of processing (shallow or deep). That is why a perceptual task (Sui, He, Humphreys, 2012) was used and a memory task was constructed which examined both shallow and deep information processing.No difference was revealed in the self-reference effect in the perceptual as well as memory condition involving shallow processing between the group of 13 people with ASD and the group of 18 neurotypical people. In the memory condition with deep processing the group with ASD had a little higher SRE than the control group.
dc.abstract.en | Information connected with self is processed faster and deeper than other information. This phenomenon is called the self-reference effect (SRE). The aim of the research was to check, if group with autism spectrum disorder differs from neurotypical group depending on different kinds of tasks (perceptual or mnemonic) or on different depth of processing (shallow or deep). That is why a perceptual task (Sui, He, Humphreys, 2012) was used and a memory task was constructed which examined both shallow and deep information processing.No difference was revealed in the self-reference effect in the perceptual as well as memory condition involving shallow processing between the group of 13 people with ASD and the group of 18 neurotypical people. In the memory condition with deep processing the group with ASD had a little higher SRE than the control group. | pl |
dc.abstract.pl | Informacje związane z Ja są przetwarzane w sposób szybszy i głębszy niż inne treści. To zjawisko nazywane jest efektem odniesienia do Ja (SRE). W badaniach pamięciowych na osobach z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) wykazano, że przejawiają one słabszy efekt odniesienia do Ja niż grupa neurotypowa. Jednak w badaniu wykorzystującym zadanie percepcyjne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykryto tak samo silny efekt odniesienia do Ja jak u neurotypowych dorosłych. Celem przeprowadzonego badania było sprawdzenie, czy różnica w wynikach między badaniami jest spowodowana selektywnym blokowaniem pamięci u osób z ASD w zadaniu pamięciowym, czy też różną głębokością przetwarzania treści w zadaniach (płytkim w zadaniu percepcyjnym, głębokim w zadaniu pamięciowym). W tym celu wykorzystano zadanie percepcyjne (Sui, He, Humphreys, 2012) oraz skonstruowano zadanie pamięciowe badające zarówno głębokie jak i płytkie przetwarzanie informacji. Między grupą 13 osób z ASD a grupą 18 neurotypowych kontrolnych nie wykryto różnicy w efekcie odniesienia do Ja w warunku percepcyjnym oraz pamięciowym angażującym płytkie przetwarzanie. W warunku pamięciowym z głębokim przetwarzaniem osoby z ASD uzyskały nieco wyższy efekt odniesienia do Ja od grupy kontrolnej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wolski, Piotr - 100191 | pl |
dc.contributor.author | Szreder, Julia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wolski, Piotr - 100191 | pl |
dc.contributor.reviewer | Iniewicz, Grzegorz - 128373 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T19:11:35Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T19:11:35Z | |
dc.date.submitted | 2018-09-03 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-126736-180264 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230689 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | autism spectrum disorder, self, self-reference effect, depth of processing, memory, perception | pl |
dc.subject.pl | zaburzenia ze spektrum autyzmu, Ja, efekt odniesienia do Ja, głębokość przetwarzania, pamięć, percepcja | pl |
dc.title | Przetwarzanie informacji związanych z Ja w autyzmie | pl |
dc.title.alternative | Processing information connected with the self in autism | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |