Zemsta wyobraźni

2025
book
monography
dc.abstract.plKsiążka zawdzięcza swój tytuł słynnej frazie z Manifestu surrealistycznego André Bretona, służącej tutaj zresztą za motto: "Droga wyobraźnio, najbardziej w tobie kocham to, że nie przebaczasz". W stulecie pierwszej publikacji manifestu (1924) autor podejmuje rozważania nad dziedzictwem nadrealizmu - teorii estetycznej zorientowanej wokół kategorii wyobraźni oraz awangardowej praktyki eksplorowania podświadomości, snu i rozmaitych "stanów wtórych", technik automatyzmu, badania "przypadku obiektywnego" i prowokowania "konwulsyjnego piękna". Nie jest to jednak opowieść o nadrealizmie, ten ostatni stanowi tylko punkt odniesienia; maksymalistyczny program stworzenia nowej wrażliwości i zrewolucjonizowania całokształtu życia poniósł fiasko. W pewnym sensie musiał je ponieść - po prostu podzielił los innych estetyczno-politycznych utopii Wielkiej Awangardy. Ale jego bankructwo sprowokowała też przyspieszająca historia, która postanowiła przelicytować pomysły najśmielszych fantastów, zwłaszcza w dziedzinach fuzji różnych porządków, groteski i makabry. Od epoki pieców, poprzez erę lotów kosmicznych i wyścigu zbrojeń, po czasy rewolucji cyfrowej wyobraźnia spychana była na pozycje obronne. Odzyskiwała swoje prawa w literaturze, przybierając najróżniejsze kształty i służąc najrozmaitszym celom. Pierwsza część książki zawiera szkice o pisarzach i pisarkach wprawiających w ruch pracę nieskrępowanej fantazji, a przy tym szukających dystansu do nadrealistycznej ortodoksji. Są wśród nich twórcy luźno związani z ruchem, ale podążający osobną ścieżką (Michel Leiris, Leonora Carrington, Henri Michaux), budujący własną propozycję estetyczną w kontrze wobec jego programu (Roland Topor, Georges Perec) oraz ci opracowujący poza horyzontem nakreślonym przez Bretona kluczowe dla niego problemy, takie jak bunt i zaangażowanie (Albert Camus) czy przygodność i absurd (Eugène Ionesco). Tę galerię postaci zamykają autorki i autorzy przełomu wieków, którzy zaprzęgają wyobraźnię do krytycznej pracy nakierowanej na zbadanie szaleństwa (David Vann), frenetycznej konsumpcji (Marie Darrieussecq) i nowych form duchowości (Emmanuel Carrère). Część drugą otwierają inspirowane Słownikiem miejsc wyobrażonych Alberto Manguela dywagacje o imaginacyjnych podróżach i nieistniejących krainach. Z tych rozważań wywodzą się refleksje nad różnymi postaciami nowoczesnej utopii i dystopii (Herbert George Wells, George Orwell, Stanisław Lem, Margaret Atwood) oraz nad współczesnymi fantazjami o zmierzchu Zachodu (Michel Houellebecq, Boualem Sansal). Osobne miejsce zajmuje problematyka kultury nuklearnej i późnonowoczesnego katastrofizmu oraz postapokaliptycznych wizji końca świata (Inger Christensen, Richard Matheson, Cormac McCarthy, Dmitrij Głuchowski), aktualizująca się w zadziwiający sposób pod postacią współczesnej powieści wojennej (Serhij Żadan). Ta ostatnia podpowiada niepokojącą pointę dla podjętych w książce rozważań: koncept surrealizmu i odpowiadający mu typ wyobraźni zrodziły się w księżycowym krajobrazie okopów Wielkiej Wojny, aby powrócić sto lat później w spowitym wojenną mgłą Donbasie.
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych
dc.contributor.authorFranczak, Jerzy - 160625
dc.date.accessioned2025-05-14T11:27:38Z
dc.date.available2025-05-14T11:27:38Z
dc.date.createdat2025-04-08T10:29:58Zen
dc.date.issued2025
dc.description.physical411, [4]
dc.identifier.isbn978-83-8196-811-9
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/552382
dc.languagepol
dc.placeWarszawa
dc.publisherPaństwowy Instytut Wydawniczy
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.subject.enAndré Breton
dc.subject.enMichel Leiris
dc.subject.enLeonor Carrington
dc.subject.enHenri Michaux
dc.subject.enRoland Topor
dc.subject.enGeorges Perec
dc.subject.enAlbert Camus
dc.subject.enEugène Ionesco
dc.subject.enDavid Vann
dc.subject.enMarie Darrieussecq
dc.subject.enEmmanuel Carrère
dc.subject.enAlberto Manguel
dc.subject.enHerbert George Wells
dc.subject.enGeorge Orwell
dc.subject.enStanisław Lem
dc.subject.enMargaret Atwood
dc.subject.enMichel Houellebecq
dc.subject.enBoualem Sansal
dc.subject.enInger Christensen
dc.subject.enRichard Matheson
dc.subject.enCormac McCarthy
dc.subject.enDmitrij Głuchowski
dc.subject.enSerhij Żadan
dc.subject.plAndré Breton
dc.subject.plMichel Leiris
dc.subject.plLeonor Carrington
dc.subject.plHenri Michaux
dc.subject.plRoland Topor
dc.subject.plGeorges Perec
dc.subject.plAlbert Camus
dc.subject.plEugène Ionesco
dc.subject.plDavid Vann
dc.subject.plMarie Darrieussecq
dc.subject.plEmmanuel Carrère
dc.subject.plAlberto Manguel
dc.subject.plHerbert George Wells
dc.subject.plGeorge Orwell
dc.subject.plStanisław Lem
dc.subject.plMargaret Atwood
dc.subject.plMichel Houellebecq
dc.subject.plBoualem Sansal
dc.subject.plInger Christensen
dc.subject.plRichard Matheson
dc.subject.plCormac McCarthy
dc.subject.plDmitrij Głuchowski
dc.subject.plSerhij Żadan
dc.subtypeMonography
dc.titleZemsta wyobraźni
dc.title.alternativeRevenge of the imagination
dc.typeBook
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.pl
Książka zawdzięcza swój tytuł słynnej frazie z Manifestu surrealistycznego André Bretona, służącej tutaj zresztą za motto: "Droga wyobraźnio, najbardziej w tobie kocham to, że nie przebaczasz". W stulecie pierwszej publikacji manifestu (1924) autor podejmuje rozważania nad dziedzictwem nadrealizmu - teorii estetycznej zorientowanej wokół kategorii wyobraźni oraz awangardowej praktyki eksplorowania podświadomości, snu i rozmaitych "stanów wtórych", technik automatyzmu, badania "przypadku obiektywnego" i prowokowania "konwulsyjnego piękna". Nie jest to jednak opowieść o nadrealizmie, ten ostatni stanowi tylko punkt odniesienia; maksymalistyczny program stworzenia nowej wrażliwości i zrewolucjonizowania całokształtu życia poniósł fiasko. W pewnym sensie musiał je ponieść - po prostu podzielił los innych estetyczno-politycznych utopii Wielkiej Awangardy. Ale jego bankructwo sprowokowała też przyspieszająca historia, która postanowiła przelicytować pomysły najśmielszych fantastów, zwłaszcza w dziedzinach fuzji różnych porządków, groteski i makabry. Od epoki pieców, poprzez erę lotów kosmicznych i wyścigu zbrojeń, po czasy rewolucji cyfrowej wyobraźnia spychana była na pozycje obronne. Odzyskiwała swoje prawa w literaturze, przybierając najróżniejsze kształty i służąc najrozmaitszym celom. Pierwsza część książki zawiera szkice o pisarzach i pisarkach wprawiających w ruch pracę nieskrępowanej fantazji, a przy tym szukających dystansu do nadrealistycznej ortodoksji. Są wśród nich twórcy luźno związani z ruchem, ale podążający osobną ścieżką (Michel Leiris, Leonora Carrington, Henri Michaux), budujący własną propozycję estetyczną w kontrze wobec jego programu (Roland Topor, Georges Perec) oraz ci opracowujący poza horyzontem nakreślonym przez Bretona kluczowe dla niego problemy, takie jak bunt i zaangażowanie (Albert Camus) czy przygodność i absurd (Eugène Ionesco). Tę galerię postaci zamykają autorki i autorzy przełomu wieków, którzy zaprzęgają wyobraźnię do krytycznej pracy nakierowanej na zbadanie szaleństwa (David Vann), frenetycznej konsumpcji (Marie Darrieussecq) i nowych form duchowości (Emmanuel Carrère). Część drugą otwierają inspirowane Słownikiem miejsc wyobrażonych Alberto Manguela dywagacje o imaginacyjnych podróżach i nieistniejących krainach. Z tych rozważań wywodzą się refleksje nad różnymi postaciami nowoczesnej utopii i dystopii (Herbert George Wells, George Orwell, Stanisław Lem, Margaret Atwood) oraz nad współczesnymi fantazjami o zmierzchu Zachodu (Michel Houellebecq, Boualem Sansal). Osobne miejsce zajmuje problematyka kultury nuklearnej i późnonowoczesnego katastrofizmu oraz postapokaliptycznych wizji końca świata (Inger Christensen, Richard Matheson, Cormac McCarthy, Dmitrij Głuchowski), aktualizująca się w zadziwiający sposób pod postacią współczesnej powieści wojennej (Serhij Żadan). Ta ostatnia podpowiada niepokojącą pointę dla podjętych w książce rozważań: koncept surrealizmu i odpowiadający mu typ wyobraźni zrodziły się w księżycowym krajobrazie okopów Wielkiej Wojny, aby powrócić sto lat później w spowitym wojenną mgłą Donbasie.
dc.affiliation
Wydział Polonistyki : Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych
dc.contributor.author
Franczak, Jerzy - 160625
dc.date.accessioned
2025-05-14T11:27:38Z
dc.date.available
2025-05-14T11:27:38Z
dc.date.createdaten
2025-04-08T10:29:58Z
dc.date.issued
2025
dc.description.physical
411, [4]
dc.identifier.isbn
978-83-8196-811-9
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/552382
dc.language
pol
dc.place
Warszawa
dc.publisher
Państwowy Instytut Wydawniczy
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.subject.en
André Breton
dc.subject.en
Michel Leiris
dc.subject.en
Leonor Carrington
dc.subject.en
Henri Michaux
dc.subject.en
Roland Topor
dc.subject.en
Georges Perec
dc.subject.en
Albert Camus
dc.subject.en
Eugène Ionesco
dc.subject.en
David Vann
dc.subject.en
Marie Darrieussecq
dc.subject.en
Emmanuel Carrère
dc.subject.en
Alberto Manguel
dc.subject.en
Herbert George Wells
dc.subject.en
George Orwell
dc.subject.en
Stanisław Lem
dc.subject.en
Margaret Atwood
dc.subject.en
Michel Houellebecq
dc.subject.en
Boualem Sansal
dc.subject.en
Inger Christensen
dc.subject.en
Richard Matheson
dc.subject.en
Cormac McCarthy
dc.subject.en
Dmitrij Głuchowski
dc.subject.en
Serhij Żadan
dc.subject.pl
André Breton
dc.subject.pl
Michel Leiris
dc.subject.pl
Leonor Carrington
dc.subject.pl
Henri Michaux
dc.subject.pl
Roland Topor
dc.subject.pl
Georges Perec
dc.subject.pl
Albert Camus
dc.subject.pl
Eugène Ionesco
dc.subject.pl
David Vann
dc.subject.pl
Marie Darrieussecq
dc.subject.pl
Emmanuel Carrère
dc.subject.pl
Alberto Manguel
dc.subject.pl
Herbert George Wells
dc.subject.pl
George Orwell
dc.subject.pl
Stanisław Lem
dc.subject.pl
Margaret Atwood
dc.subject.pl
Michel Houellebecq
dc.subject.pl
Boualem Sansal
dc.subject.pl
Inger Christensen
dc.subject.pl
Richard Matheson
dc.subject.pl
Cormac McCarthy
dc.subject.pl
Dmitrij Głuchowski
dc.subject.pl
Serhij Żadan
dc.subtype
Monography
dc.title
Zemsta wyobraźni
dc.title.alternative
Revenge of the imagination
dc.type
Book
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Krakow
5
Poznan
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available