Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zemsta wyobraźni
Revenge of the imagination
André Breton
Michel Leiris
Leonor Carrington
Henri Michaux
Roland Topor
Georges Perec
Albert Camus
Eugène Ionesco
David Vann
Marie Darrieussecq
Emmanuel Carrère
Alberto Manguel
Herbert George Wells
George Orwell
Stanisław Lem
Margaret Atwood
Michel Houellebecq
Boualem Sansal
Inger Christensen
Richard Matheson
Cormac McCarthy
Dmitrij Głuchowski
Serhij Żadan
André Breton
Michel Leiris
Leonor Carrington
Henri Michaux
Roland Topor
Georges Perec
Albert Camus
Eugène Ionesco
David Vann
Marie Darrieussecq
Emmanuel Carrère
Alberto Manguel
Herbert George Wells
George Orwell
Stanisław Lem
Margaret Atwood
Michel Houellebecq
Boualem Sansal
Inger Christensen
Richard Matheson
Cormac McCarthy
Dmitrij Głuchowski
Serhij Żadan
Książka zawdzięcza swój tytuł słynnej frazie z Manifestu surrealistycznego André Bretona, służącej tutaj zresztą za motto: "Droga wyobraźnio, najbardziej w tobie kocham to, że nie przebaczasz". W stulecie pierwszej publikacji manifestu (1924) autor podejmuje rozważania nad dziedzictwem nadrealizmu - teorii estetycznej zorientowanej wokół kategorii wyobraźni oraz awangardowej praktyki eksplorowania podświadomości, snu i rozmaitych "stanów wtórych", technik automatyzmu, badania "przypadku obiektywnego" i prowokowania "konwulsyjnego piękna". Nie jest to jednak opowieść o nadrealizmie, ten ostatni stanowi tylko punkt odniesienia; maksymalistyczny program stworzenia nowej wrażliwości i zrewolucjonizowania całokształtu życia poniósł fiasko. W pewnym sensie musiał je ponieść - po prostu podzielił los innych estetyczno-politycznych utopii Wielkiej Awangardy. Ale jego bankructwo sprowokowała też przyspieszająca historia, która postanowiła przelicytować pomysły najśmielszych fantastów, zwłaszcza w dziedzinach fuzji różnych porządków, groteski i makabry. Od epoki pieców, poprzez erę lotów kosmicznych i wyścigu zbrojeń, po czasy rewolucji cyfrowej wyobraźnia spychana była na pozycje obronne. Odzyskiwała swoje prawa w literaturze, przybierając najróżniejsze kształty i służąc najrozmaitszym celom. Pierwsza część książki zawiera szkice o pisarzach i pisarkach wprawiających w ruch pracę nieskrępowanej fantazji, a przy tym szukających dystansu do nadrealistycznej ortodoksji. Są wśród nich twórcy luźno związani z ruchem, ale podążający osobną ścieżką (Michel Leiris, Leonora Carrington, Henri Michaux), budujący własną propozycję estetyczną w kontrze wobec jego programu (Roland Topor, Georges Perec) oraz ci opracowujący poza horyzontem nakreślonym przez Bretona kluczowe dla niego problemy, takie jak bunt i zaangażowanie (Albert Camus) czy przygodność i absurd (Eugène Ionesco). Tę galerię postaci zamykają autorki i autorzy przełomu wieków, którzy zaprzęgają wyobraźnię do krytycznej pracy nakierowanej na zbadanie szaleństwa (David Vann), frenetycznej konsumpcji (Marie Darrieussecq) i nowych form duchowości (Emmanuel Carrère). Część drugą otwierają inspirowane Słownikiem miejsc wyobrażonych Alberto Manguela dywagacje o imaginacyjnych podróżach i nieistniejących krainach. Z tych rozważań wywodzą się refleksje nad różnymi postaciami nowoczesnej utopii i dystopii (Herbert George Wells, George Orwell, Stanisław Lem, Margaret Atwood) oraz nad współczesnymi fantazjami o zmierzchu Zachodu (Michel Houellebecq, Boualem Sansal). Osobne miejsce zajmuje problematyka kultury nuklearnej i późnonowoczesnego katastrofizmu oraz postapokaliptycznych wizji końca świata (Inger Christensen, Richard Matheson, Cormac McCarthy, Dmitrij Głuchowski), aktualizująca się w zadziwiający sposób pod postacią współczesnej powieści wojennej (Serhij Żadan). Ta ostatnia podpowiada niepokojącą pointę dla podjętych w książce rozważań: koncept surrealizmu i odpowiadający mu typ wyobraźni zrodziły się w księżycowym krajobrazie okopów Wielkiej Wojny, aby powrócić sto lat później w spowitym wojenną mgłą Donbasie.
dc.abstract.pl | Książka zawdzięcza swój tytuł słynnej frazie z Manifestu surrealistycznego André Bretona, służącej tutaj zresztą za motto: "Droga wyobraźnio, najbardziej w tobie kocham to, że nie przebaczasz". W stulecie pierwszej publikacji manifestu (1924) autor podejmuje rozważania nad dziedzictwem nadrealizmu - teorii estetycznej zorientowanej wokół kategorii wyobraźni oraz awangardowej praktyki eksplorowania podświadomości, snu i rozmaitych "stanów wtórych", technik automatyzmu, badania "przypadku obiektywnego" i prowokowania "konwulsyjnego piękna". Nie jest to jednak opowieść o nadrealizmie, ten ostatni stanowi tylko punkt odniesienia; maksymalistyczny program stworzenia nowej wrażliwości i zrewolucjonizowania całokształtu życia poniósł fiasko. W pewnym sensie musiał je ponieść - po prostu podzielił los innych estetyczno-politycznych utopii Wielkiej Awangardy. Ale jego bankructwo sprowokowała też przyspieszająca historia, która postanowiła przelicytować pomysły najśmielszych fantastów, zwłaszcza w dziedzinach fuzji różnych porządków, groteski i makabry. Od epoki pieców, poprzez erę lotów kosmicznych i wyścigu zbrojeń, po czasy rewolucji cyfrowej wyobraźnia spychana była na pozycje obronne. Odzyskiwała swoje prawa w literaturze, przybierając najróżniejsze kształty i służąc najrozmaitszym celom. Pierwsza część książki zawiera szkice o pisarzach i pisarkach wprawiających w ruch pracę nieskrępowanej fantazji, a przy tym szukających dystansu do nadrealistycznej ortodoksji. Są wśród nich twórcy luźno związani z ruchem, ale podążający osobną ścieżką (Michel Leiris, Leonora Carrington, Henri Michaux), budujący własną propozycję estetyczną w kontrze wobec jego programu (Roland Topor, Georges Perec) oraz ci opracowujący poza horyzontem nakreślonym przez Bretona kluczowe dla niego problemy, takie jak bunt i zaangażowanie (Albert Camus) czy przygodność i absurd (Eugène Ionesco). Tę galerię postaci zamykają autorki i autorzy przełomu wieków, którzy zaprzęgają wyobraźnię do krytycznej pracy nakierowanej na zbadanie szaleństwa (David Vann), frenetycznej konsumpcji (Marie Darrieussecq) i nowych form duchowości (Emmanuel Carrère). Część drugą otwierają inspirowane Słownikiem miejsc wyobrażonych Alberto Manguela dywagacje o imaginacyjnych podróżach i nieistniejących krainach. Z tych rozważań wywodzą się refleksje nad różnymi postaciami nowoczesnej utopii i dystopii (Herbert George Wells, George Orwell, Stanisław Lem, Margaret Atwood) oraz nad współczesnymi fantazjami o zmierzchu Zachodu (Michel Houellebecq, Boualem Sansal). Osobne miejsce zajmuje problematyka kultury nuklearnej i późnonowoczesnego katastrofizmu oraz postapokaliptycznych wizji końca świata (Inger Christensen, Richard Matheson, Cormac McCarthy, Dmitrij Głuchowski), aktualizująca się w zadziwiający sposób pod postacią współczesnej powieści wojennej (Serhij Żadan). Ta ostatnia podpowiada niepokojącą pointę dla podjętych w książce rozważań: koncept surrealizmu i odpowiadający mu typ wyobraźni zrodziły się w księżycowym krajobrazie okopów Wielkiej Wojny, aby powrócić sto lat później w spowitym wojenną mgłą Donbasie. | |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych | |
dc.contributor.author | Franczak, Jerzy - 160625 | |
dc.date.accessioned | 2025-05-14T11:27:38Z | |
dc.date.available | 2025-05-14T11:27:38Z | |
dc.date.createdat | 2025-04-08T10:29:58Z | en |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.physical | 411, [4] | |
dc.identifier.isbn | 978-83-8196-811-9 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/552382 | |
dc.language | pol | |
dc.place | Warszawa | |
dc.publisher | Państwowy Instytut Wydawniczy | |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.subject.en | André Breton | |
dc.subject.en | Michel Leiris | |
dc.subject.en | Leonor Carrington | |
dc.subject.en | Henri Michaux | |
dc.subject.en | Roland Topor | |
dc.subject.en | Georges Perec | |
dc.subject.en | Albert Camus | |
dc.subject.en | Eugène Ionesco | |
dc.subject.en | David Vann | |
dc.subject.en | Marie Darrieussecq | |
dc.subject.en | Emmanuel Carrère | |
dc.subject.en | Alberto Manguel | |
dc.subject.en | Herbert George Wells | |
dc.subject.en | George Orwell | |
dc.subject.en | Stanisław Lem | |
dc.subject.en | Margaret Atwood | |
dc.subject.en | Michel Houellebecq | |
dc.subject.en | Boualem Sansal | |
dc.subject.en | Inger Christensen | |
dc.subject.en | Richard Matheson | |
dc.subject.en | Cormac McCarthy | |
dc.subject.en | Dmitrij Głuchowski | |
dc.subject.en | Serhij Żadan | |
dc.subject.pl | André Breton | |
dc.subject.pl | Michel Leiris | |
dc.subject.pl | Leonor Carrington | |
dc.subject.pl | Henri Michaux | |
dc.subject.pl | Roland Topor | |
dc.subject.pl | Georges Perec | |
dc.subject.pl | Albert Camus | |
dc.subject.pl | Eugène Ionesco | |
dc.subject.pl | David Vann | |
dc.subject.pl | Marie Darrieussecq | |
dc.subject.pl | Emmanuel Carrère | |
dc.subject.pl | Alberto Manguel | |
dc.subject.pl | Herbert George Wells | |
dc.subject.pl | George Orwell | |
dc.subject.pl | Stanisław Lem | |
dc.subject.pl | Margaret Atwood | |
dc.subject.pl | Michel Houellebecq | |
dc.subject.pl | Boualem Sansal | |
dc.subject.pl | Inger Christensen | |
dc.subject.pl | Richard Matheson | |
dc.subject.pl | Cormac McCarthy | |
dc.subject.pl | Dmitrij Głuchowski | |
dc.subject.pl | Serhij Żadan | |
dc.subtype | Monography | |
dc.title | Zemsta wyobraźni | |
dc.title.alternative | Revenge of the imagination | |
dc.type | Book | |
dspace.entity.type | Publication | en |