Marginalizacja krakowskich Romów z grup Bergitka Roma oraz Polska Roma w polskim systemie edukacyjnym

licenciate
dc.abstract.enThe bachelor's thesis entitled Marginalization of Krakow Roma from the Bergitka Roma and Polska Roma groups in the Polish education system focuses on the analysis of the problem of social exclusion of Roma in the context of education. The aim of the study is to understand the causes and consequences of the marginalization of Roma and to present recommendations for improving their educational situation.The thesis discusses the challenges faced by the Bergitka Roma and Polska Roma Roma groups in the Polish education system. The author draws attention to the fact that the marginalization of Roma violates the fundamental principles of equality and social justice. These problems affect not only the Roma community, but also have significant consequences for the entire society.The research conducted in the thesis is empirical in nature and is based on qualitative methods. Individual in-depth interviews were used, which allowed for direct contact with members of the Roma community, which allowed for the exploration of their personal educational experiences. The analysis of the interviews provided data on the barriers faced by Roma in the Polish education system.The research indicates numerous educational barriers, including language difficulties, stereotypes and lack of support from institutions. Roma are often classified in special schools due to their poor knowledge of the Polish language, which leads to their further marginalization. Roma children encounter problems with integration with their peers, and teachers are not sufficiently prepared to work with students with a different cultural background. These problems result in a low level of education, which in the long term limits their economic and social opportunities. The work ends with recommendations aimed at improving the educational situation of Roma, including through the introduction of language support programs, better preparation of teachers for working with minorities, and the inclusion of Roma culture in curricula. The author suggests that such changes can contribute to better integration of Roma and improve their chances on the labor market, as well as to reducing social tensions resulting from marginalization.pl
dc.abstract.plPraca licencjacka pt. Marginalizacja krakowskich Romów z grup Bergitka Roma oraz Polska Roma w polskim systemie edukacyjnym skupia się na analizie problemu wykluczenia społecznego Romów w kontekście edukacji. Celem badania jest zrozumienie przyczyn i konsekwencji marginalizacji Romów oraz przedstawienie rekomendacji dotyczących poprawy ich sytuacji edukacyjnej.Praca omawia wyzwania, przed którymi stają grupy Romów Bergitka Roma i Polska Roma w polskim systemie edukacyjnym. Autor zwraca uwagę na fakt, że marginalizacja Romów narusza fundamentalne zasady równości i sprawiedliwości społecznej. Problemy te dotykają nie tylko społeczności romskiej, ale mają również istotne konsekwencje dla całego społeczeństwa.Badania przeprowadzone w pracy mają charakter empiryczny i opierają się na metodach jakościowych. Zastosowano wywiady indywidualne pogłębione, które pozwoliły na bezpośredni kontakt z członkami społeczności romskiej, co umożliwiło zgłębienie ich osobistych doświadczeń edukacyjnych. Analiza wywiadów dostarczyła danych na temat barier, z jakimi zmagają się Romowie w polskim systemie edukacyjnym.Badania wskazują na liczne bariery edukacyjne, w tym trudności językowe, stereotypy i brak wsparcia ze strony instytucji. Romowie często są klasyfikowani do szkół specjalnych z powodu słabej znajomości języka polskiego, co prowadzi do ich dalszej marginalizacji. Dzieci romskie napotykają na problemy z integracją z rówieśnikami, a nauczyciele nie są wystarczająco przygotowani do pracy z uczniami z odmiennym zapleczem kulturowym. Problemy te skutkują niskim poziomem wykształcenia, co w dłuższej perspektywie ogranicza ich możliwości ekonomiczne i społeczne.Praca kończy się rekomendacjami mającymi na celu poprawę sytuacji edukacyjnej Romów, w tym poprzez wprowadzenie programów wsparcia językowego, lepsze przygotowanie nauczycieli do pracy z mniejszościami oraz uwzględnienie kultury romskiej w programach nauczania. Autor sugeruje, że takie zmiany mogą przyczynić się do lepszej integracji Romów i poprawy ich szans na rynku pracy, a także do zmniejszenia napięć społecznych wynikających z marginalizacji.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNowak, Jacek - USOS47194 pl
dc.contributor.authorSala, Karol - USOS289209 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerNowak, Jacek - USOS47194 pl
dc.contributor.reviewerRomaniszyn, Krystyna - USOS47201 pl
dc.date.accessioned2024-10-01T22:35:16Z
dc.date.available2024-10-01T22:35:16Z
dc.date.submitted2024-09-30pl
dc.fieldofstudysocjologiapl
dc.identifier.apddiploma-178423-289209pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449698
dc.languagepolpl
dc.subject.eneducation, marginalization, educational segregation, discrimination, social integration, social exclusion, educational systempl
dc.subject.pledukacja, marginalizacja, segregacja edukacyjna, dyskryminacja, integracja społeczna, wykluczenie społeczne, system edukacyjnypl
dc.titleMarginalizacja krakowskich Romów z grup Bergitka Roma oraz Polska Roma w polskim systemie edukacyjnympl
dc.title.alternativeMarginalization of Krakow Roma from the Bergitka Roma and Polska Roma groups in the Polish education systempl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The bachelor's thesis entitled Marginalization of Krakow Roma from the Bergitka Roma and Polska Roma groups in the Polish education system focuses on the analysis of the problem of social exclusion of Roma in the context of education. The aim of the study is to understand the causes and consequences of the marginalization of Roma and to present recommendations for improving their educational situation.The thesis discusses the challenges faced by the Bergitka Roma and Polska Roma Roma groups in the Polish education system. The author draws attention to the fact that the marginalization of Roma violates the fundamental principles of equality and social justice. These problems affect not only the Roma community, but also have significant consequences for the entire society.The research conducted in the thesis is empirical in nature and is based on qualitative methods. Individual in-depth interviews were used, which allowed for direct contact with members of the Roma community, which allowed for the exploration of their personal educational experiences. The analysis of the interviews provided data on the barriers faced by Roma in the Polish education system.The research indicates numerous educational barriers, including language difficulties, stereotypes and lack of support from institutions. Roma are often classified in special schools due to their poor knowledge of the Polish language, which leads to their further marginalization. Roma children encounter problems with integration with their peers, and teachers are not sufficiently prepared to work with students with a different cultural background. These problems result in a low level of education, which in the long term limits their economic and social opportunities. The work ends with recommendations aimed at improving the educational situation of Roma, including through the introduction of language support programs, better preparation of teachers for working with minorities, and the inclusion of Roma culture in curricula. The author suggests that such changes can contribute to better integration of Roma and improve their chances on the labor market, as well as to reducing social tensions resulting from marginalization.
dc.abstract.plpl
Praca licencjacka pt. Marginalizacja krakowskich Romów z grup Bergitka Roma oraz Polska Roma w polskim systemie edukacyjnym skupia się na analizie problemu wykluczenia społecznego Romów w kontekście edukacji. Celem badania jest zrozumienie przyczyn i konsekwencji marginalizacji Romów oraz przedstawienie rekomendacji dotyczących poprawy ich sytuacji edukacyjnej.Praca omawia wyzwania, przed którymi stają grupy Romów Bergitka Roma i Polska Roma w polskim systemie edukacyjnym. Autor zwraca uwagę na fakt, że marginalizacja Romów narusza fundamentalne zasady równości i sprawiedliwości społecznej. Problemy te dotykają nie tylko społeczności romskiej, ale mają również istotne konsekwencje dla całego społeczeństwa.Badania przeprowadzone w pracy mają charakter empiryczny i opierają się na metodach jakościowych. Zastosowano wywiady indywidualne pogłębione, które pozwoliły na bezpośredni kontakt z członkami społeczności romskiej, co umożliwiło zgłębienie ich osobistych doświadczeń edukacyjnych. Analiza wywiadów dostarczyła danych na temat barier, z jakimi zmagają się Romowie w polskim systemie edukacyjnym.Badania wskazują na liczne bariery edukacyjne, w tym trudności językowe, stereotypy i brak wsparcia ze strony instytucji. Romowie często są klasyfikowani do szkół specjalnych z powodu słabej znajomości języka polskiego, co prowadzi do ich dalszej marginalizacji. Dzieci romskie napotykają na problemy z integracją z rówieśnikami, a nauczyciele nie są wystarczająco przygotowani do pracy z uczniami z odmiennym zapleczem kulturowym. Problemy te skutkują niskim poziomem wykształcenia, co w dłuższej perspektywie ogranicza ich możliwości ekonomiczne i społeczne.Praca kończy się rekomendacjami mającymi na celu poprawę sytuacji edukacyjnej Romów, w tym poprzez wprowadzenie programów wsparcia językowego, lepsze przygotowanie nauczycieli do pracy z mniejszościami oraz uwzględnienie kultury romskiej w programach nauczania. Autor sugeruje, że takie zmiany mogą przyczynić się do lepszej integracji Romów i poprawy ich szans na rynku pracy, a także do zmniejszenia napięć społecznych wynikających z marginalizacji.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Nowak, Jacek - USOS47194
dc.contributor.authorpl
Sala, Karol - USOS289209
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Nowak, Jacek - USOS47194
dc.contributor.reviewerpl
Romaniszyn, Krystyna - USOS47201
dc.date.accessioned
2024-10-01T22:35:16Z
dc.date.available
2024-10-01T22:35:16Z
dc.date.submittedpl
2024-09-30
dc.fieldofstudypl
socjologia
dc.identifier.apdpl
diploma-178423-289209
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449698
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
education, marginalization, educational segregation, discrimination, social integration, social exclusion, educational system
dc.subject.plpl
edukacja, marginalizacja, segregacja edukacyjna, dyskryminacja, integracja społeczna, wykluczenie społeczne, system edukacyjny
dc.titlepl
Marginalizacja krakowskich Romów z grup Bergitka Roma oraz Polska Roma w polskim systemie edukacyjnym
dc.title.alternativepl
Marginalization of Krakow Roma from the Bergitka Roma and Polska Roma groups in the Polish education system
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available